Ontwerper Lupo, Octavia en Veyron heeft de design touwtjes in handen bij BMW. Onder de verantwoordelijkheid van Adrian van Hooydonk zal hij de designtaal van BMW verkondigen (uitgezonderd M en i).
De capo di tutti capi
BMW introduceert aan u: Jozef Kabăn! Mocht Kabăn niet meteen affiniteit oproepen, hij draait toch al een tijdje mee in de automotive design wereld. Zo was hij onder andere verantwoordelijk voor het exterieur van de Volkswagen Lupo en Seat Arosa. Betrokken bij het ontwerp van de Veyron, én een jaar ‘chief exterior design’ bij Audi (2007-2008). Om vervolgens bij Skoda de Octavia, Superb en Kodiaq te ontwerpen. Sinds dit jaar heeft Kabăn een nieuwe baan, bij BMW. Hier zal hij verantwoordelijk zijn voor het design van alle modellen uitgezonderd BMW I & BMW M.
Wat betekent de komst van de Slowaak achter de Beierse tekentafel?
Iedereen verdiend een eerlijke kans, ook Jozef Kabăn. Dus hetgeen hij gaat maken kan positief verassen. Toch zie ik het niet al te kleurrijk in. Design technisch brengt BMW niet meer zo’n sterke ontwerpen uit als in de jaren ’90 en de vroege jaren ’00. Tegenwoordig wordt de modellenreeks compleet opgevuld, hadden we vroeger alleen de 3, 5 en 7 serie, werd dat al snel de 1, 3, 6 en 7 serie. Dat laatste rijtje stamt nog uit de goede jaren voor de crisis, met een V8 in de M3 en een V10 in de M5/M6, en dat was gaaf! Tegenwoordig gaat het in mijn optiek bergaf met een steeds onherkenbaarder wordend gamma. De 1 t/m 7 series, vijf X-modellen, de i modellen. Om vervolgens nog maar te zwijgen over al die merkwaardige designs die in dit gamma voorkomen.
1. BMW 2-serie Gran Tourer (F46)
Ik kan er een lang verhaal over beginnen, maar dat verhaal heeft u waarschijnlijk al tig keer gehoord of gelezen. Gooi alle principes die je als merk hebt overboord en voilà, daar staat hij, de Gran Tourer.
2. De 3 en 5 Gran Turismo.
Ik vind ze niet mooi, maar over smaak valt niet te twisten. Er zijn 3 & 5 serie sedans en tourings, er is een X3 én een X5. In welk deel was het nodig daar nog een model tussen te plakken? Zo’n GT is net geen normale sedan, net geen SUV, net geen touring en net geen sedan. Onder de streep is het allemaal net niks.
3. De gran coupes.
Begrijp me niet verkeerd, het zijn gewoonweg mooie auto’s. Ik snap alleen het nut niet van een 4 serie gran coupe als er ook een 3 serie is, idem bij de 6 serie gran coupe. Alhoewel ik de 6 serie gran coupe duidelijk distinctiever vind ten opzichte van de 5 serie sedan dan het verschil tussen de 3 serie sedan en de 4 serie gran coupe.
4. BMW i3.
Elektrisch rijden is minderwaardig in de ogen van de purist met benzine in het bloed, toch ben ik niet per se anti elektrisch rijden. Ik zie mezelf niet op zondag door de Duitse Eifel blazen in een elektrische auto, maar woon-werkverkeer lijkt me comfortabel te bereizen. Tesla, op dit moment toonaangevend als het om elektrisch rijden gaat, vind ik best wel wat mooie auto’s produceren. Elektrisch rijden hoeft dus niet meteen suf te zijn en gepaard te gaan in een lelijke koets! BMW wilde dat laatste statement graag weerleggen, en kwam met de i3 aanzetten.
5. BMW i8
Een gemiste kans. Qua design, vind ik de i8 eigenlijk ‘best wel’ gaaf. Alleen hij is te futuristisch, en past daardoor niet in het huidige straatbeeld. Daarbij, die dichte vlakke nieren, geeft het een goedkope simpele uitstraling. Alsof het een prototype is, en de echte auto nog uit moet komen. BMW kijkt duidelijk naar haar Duitse concurrenten, anders snap ik niet hoe je met een Gran Tourer kan komen aanzetten. BMW heeft ook gekeken naar de R8 en SLS AMG, zich gerealiseerd dat het zoiets nog miste, dat door een niet fatsoenlijk functionerend design team laten ontwerpen en je eindigt met zo’n net niet i8. Doodzonde! De koets is namelijk ruig, met vleugeldeuren en een agressief neusje. Stel je dat eens voor met een V10, en brede velgen op de plek van die fietsbanden. Klap daar nog een dikke kleur en een mooie afwerking tegenaan (want die blauwe finish is echt drie keer niks), en je hebt gewoon een kanon.
Eén plus één is twee
Ik kan nog wel even doorgaan met het noemen van mislukte én net niet modellen. Enfin, terug naar het oorspronkelijke onderwerp, want ik hoor u al denken, wat heeft deze klaagzang met Jozef Kabăn te maken? Nou! Jozef Kabăn heeft vroeger voornamelijk aan auto’s uit een lager segment gewerkt, maar geen van deze auto’s blinkt uit door zijn prachtige design. Ook de Veyron, spraakmakend voor het van de troon stoten van de Mclaren, is gewoonweg een lelijk ding. Tel daar bij op dat veel hooggeplaatste designers in korte tijd na elkaar bij BMW vertrokken, én dat BMW de laatste jaren vaart op een troebele visie. Al met al creëert dat nou niet de randvoorwaarden voor prachtige modellen.
Toch hoop ik dat ik de plank he-le-maal mis sla, en dat ik over een jaar of twee een artikel schrijf waarin ik mijn excuses aan bied aan meneer Kabăn. Hopelijk komt de Beierse redder uit Slowakije!
Want bekijk de 3.0 CSL hommage, en het doet vermoeden dat er toch ergens in de Beierse wandelgangen een briljant designer zit. Hopelijk mogen we dit soort schoonheden verwelkomen uit Kabăn’s tekenhand.