Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

De Z5 spionage foto’s duiken overal op internet op, en dus leek het ons leuk om eens stil te staan bij z’n voorgangers. Dus vandaag luidden we het weekend in met een mooie lijst 2 zitters.

Z
Het begon allemaal in 1987 toen BMW de Z1 introduceerde. De Z1 is het meest bekend vanwege zijn in de carrosserie wegzinkende deuren. Daarnaast konden alle panelen van het chassis geschroefd worden, het plaatwerk bevat dus geen dragende delen. In theorie kun je de Z1 dus als kaal chassis over de straten laten blazen. Uitgerust met de 2.5 motor uit de E30, blies de Z1 lekker weg voor z’n tijd. Het was dan ook de eerste auto die met standaard banden, 1G kon trekken in bochten.

z11

ZZZ
Het zou bijna tien jaar duren voor de opvolger het daglicht zag, en uiteindelijk was daar in 1996 de BMW Z3. De Z3 moest het opnemen tegen de Mazda MX5. Om de kosten laag te houden werd de Z3 zoveel mogelijk opgebouwd uit reeds bestaande onderdelen van de E30 en E36. Dit is ook de reden dat de code voor de cabrio E36/7 en voor de coupe E36/8 is. Financieel steeg de Z3 uiteindelijk flink boven de MX5 uit.
Initieel ontworpen als een 4 cilinder cabrio, werd deze snel daarna al geleverd met een 6 cilinder motor. Niet alleen kwam er een M versie met het motorblok uit de E36 M3, en in het laatste productie jaar met de motor van de E46 M3, ook kwam er een coupe versie. De coupe is een eigenbouw project van één van BMW’s ingenieurs, dat zo succesvol ontvangen werd, dat BMW het met een paar kleine aanpassingen over nam en in productie bracht. De Z3 coupe is geen populaire auto geworden. 17.815 coupe exemplaren wereldwijd van de 2.8 tot de Z3M, tegenover 252.691 cabrio’s wereldwijd. Dat maakt vooral de Z3 coupe een gewild verzamel object, en de stijgende prijs onderschrijft dat.

z12


ZZZZZZZZ
Ergens tussen de Z3 en Z4 door, werd de vreemde eend in de bijt geintroduceerd. De hedendaagse 507, en men noemde hem, de Z8! Qua looks is de Z8 gewoon een droom, alles aan de auto is een tikje apart en bij de release had de auto al een klassieker status. Uitgerust met de S62B50 uit de E39 M5 gaat het ding als een kanon. Toch is het geen sportwagen, eerder een soort boulevard cruiser, en ook dat is het eigenlijk niet. De auto staat dan ook niet bekend om zijn geweldige weggedrag, sterker noch, de mannen van Alpina hebben er zelfs een kleinere motor ingelegd in plaats van een grotere, om de Z8 beter bestuurbaar te maken! Toch kan men niet ontkennen dat het wat bijzonders is, de enige BMW die oprecht niet zou mistaan naast een Aston Martin (James Bond anyone?). 

Z16

ZZZZ
De Z4 is initieel als E86 coupe ontworpen, en dat zie je aan de souplesse van het design. Toch is de E85 cabrio de populairdere variant geworden. De Z4 is duidelijk een doorontwikkeling van de Z3, en voelt ook veel volwassener aan dan deze. Het ‘karterige’ is er vanaf, dat is meteen z’n plus én minpunt. Alleen de 2.0i is een 4 cilinder motor, voor de rest zijn alle modellen uit het gamma voorzien van een 6 cilinder motor, al dan niet M Power. De Z4M huist dezelfde motor als de E46 M3, alleen door een andere versnellingsbak is de Z4M net iets langzamer.

In 2009 volgde de E89 Z4 de bovenste 2 op. Twee vrouwen waren verantwoordelijk voor het ontwerp, en dat is goed gelukt. De E89 is een mooie auto. De Z4 35is, is een bloedsnelle wagen die gewoon écht goed klinkt. Alleen het uitblijven van een M, een échte coupe, en de introductie van die opvouwbare hardtop zijn toch wat minpunten in de E89 reeks.

ZZZZZ
We zijn benieuwd wat de Z5 gaat brengen, uit de spyshots blijkt al dat hij een softtop heeft (yes), én er is een Z5 coupe gespot (dubbelyes)! Hoe die er definitief uit gaat zien is nog even afwachten, maar zodra het zover is kunt u hier een blog over verwachten op de Bimmerportal homepage!
Om het oog toch wat te voeden, misschien ziet die er wel zo uit:

z14

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 26.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Bilstein BMW Products JRwheels Eibach
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Oliehandel
Kentekencheck.nu ECU Master Automaan Ekris
Dension Mosselman Autovitel

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte