Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

Als autoliefhebber is er niets mooier dan elke ochtend met een goed gevoel je auto in stappen. Weinig auto’s weten dat gevoel te creëren, maar BMW weet het toch keer op keer voor elkaar te krijgen, zeker de sterkere zes, acht, tien of twaalfcilinders. Eén specifiek BMW-blok heeft mij echter altijd het gevoel gegeven dat het iets speciaals is, iets wat niet of nauwelijks meer geëvenaard is qua sensatie, namelijk de S54, bekend van onder andere de E46 M3. Tijd om dit pareltje nog eens in de schijnwerpers te zetten!

Draai het sleuteltje om en je word getrakteerd met een chagrijnig wakker wordende zes-cilinder in-lijn blok dat niet graag koud zijn werk doet. Zet de bak in zijn eerste versnelling (welke overigens bij koude temperaturen ook liever slaapt dan loopt), laat de koppeling opkomen en bokkend en stotend komt de 3.2 liter grote S54 tot leven. Normaal gezien zouden dit symptomen zijn van een auto met gebrek aan verfijning, tegelijkertijd staat dit echter gelijk aan sensatie en karakter. Een karakter die diepte geeft aan je rijbeleving. Je merkt aan alles dat je met iets speciaals onderweg bent vanaf moment één dat het blok wakker wordt. Het blok komt uit een tijdperk dat BMW M veel agressievere motoren bouwde. Ben je gewend om de auto in zijn eerste versnelling rustig uit te laten rollen voor een stoplicht? Think again! Het agressieve karakter van de S54 houdt daar totaal niet van. Dagelijks verkeer is een bijzaak. Hij kan het, maar snoeihard toeren beuken is waar dit blok voor gemaakt is!

De cijfers zijn ook niet om voor te schamen. Ondanks dat het blok zijn origine vind in het jaar 2000, voelt dit blok toch ontzettend alert aan in een tijd waarbij er veel met turbo’s gewerkt wordt. Het blok is voorzien van individual throttle bodies en de bekende dubbel VANOS nokkenasverstelling. Met 343pk en 365Nm weet hij op papier niet meer te verbazen naar huidige maatstaven, maar de manier waarop dit blok vanaf nagenoeg stationair in één ruk doorklimt naar zijn toerenbegrenzer bij 8000 toeren is fenomenaal en ongeëvenaard. Het gasrespons is ontzettend direct en leent zich prima voor het betere rev-match werk. Ook heel and toe met dit motorblok is geen probleem, tik het gas aan en hij doet precies wat je van hem verwacht. In de sport-stand wordt dit allemaal nog een stukje alerter.

Hoewel moderne motoren sneller, krachtiger, koppelrijker, efficiënter en comfortabeler hun werk doen, klinken de meeste nieuwe (turbo)motoren kunstmatig ‘gemaakt’. Standaard is het blok in een E46 M3 of Z4M relatief gedempt, maar wat fantastisch geluid kunnen deze zes-cilinders produceren in combinatie met een hoogwaardig stuk auspuff achter de spaghetti spruitstukken. Geen enkele tunnel is veilig en er zullen weinig auto’s zijn die het onmiskenbare geluid van een S54 overtreffen. Het geluid wordt niet gehinderd door turbo’s en klinkt daardoor dus stukken ‘eerlijker’ en zuiverder dan wat je hedendaags kan krijgen op een aantal uitzonderingen na. Loop een dagje rondom de Nürburgring en je kan van kilometers afstand de huil van een naderende S54 onderscheiden van al het andere exotische spul wat er rondrijd. Althans, tot nu toe hebben we elke M3 E46 herkend die op full pace aan kwam stormen!

Natuurlijk heeft BMW ontzettend goede motoren gebouwd rond dat tijdperk. Niemand vergeet bijvoorbeeld de brute S62 uit de E39 M5, de fenomenale S85 V10 uit de E60 M5 en de M6 of de S65 uit de E92 M3. Stuk voor stuk zijn dit motoren met een eigen karakter, maar de S54 was naast zijn bijna perfecte balans ook nog een prima all-rounder. Ondanks dat het blok zich niet thuis voelt in de file of in de stad, haalt hij prima verbruikscijfers op de snelweg die niet veel onderdoen voor een reguliere zes-in-lijn van BMW. Daarnaast is dit blok ook relatief simpel te onderhouden, in tegenstelling tot de V10 bijvoorbeeld. De S54 combineert karakter, vermogen, prestaties, onderhoud en verbruik in gebalanceerd plaatje. Niet zo gek dat dit blok meerdere ‘Engine Of The Year’ awards heeft binnengesleept.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 26.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Bilstein BMW Products JRwheels Eibach
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Oliehandel
Apex ECU Master Automaan Ekris
Dension Mosselman Autovitel

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte