Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

De M afdeling van BMW introduceert opnieuw een speciale uitvoering in beperkte oplage op basis van de M4, namelijk de BMW M4 CS. Deze vult het gat op tussen de BMW M4 Coupé met M Competition Pack en de op circuitgebruik gerichte BMW M4 GTS. Met zijn sportieve karakter en uitstraling zet de BMW M4 CS de lange traditie van speciale BMW M uitvoeringen voort die in 1988 begon met de BMW M3 Evolution (E30). De BMW M4 CS gaat in juli in productie in de fabriek in München, de bakermat van BMW, en er komen maar twintig exemplaren naar Nederland.

Met de BMW M4 CS introduceert BMW M GmbH ook een nieuwe naamgeving voor zijn modellen. Een stap boven de standaard M-modellen staan de Competition-versies, met een hoger prestatieniveau. De volgende stap vormen de speciale CS-uitvoeringen, met nog betere prestaties. Helemaal boven aan het gamma staan de modellen die nadrukkelijk zijn gericht op race-activiteiten op het circuit, maar die ook zijn toegelaten voor gebruik op de openbare weg.

BMW M4 CS 02

BMW M4 CS 03

Zescilinder-in-lijn benzinemotor voor de BMW M4 CS

De zeer krachtige 3,0-litermotor in de BMW M4 CS heeft een vermogen van 338 kW (460 pk) – 7 kW (10 pk) meer dan de BMW M4 met M Competition Pack. Dankzij de M TwinPower Turbo techniek accelereert de BMW M4 CS in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid van de BMW M4 CS – die standaard is uitgerust met het M Driver’s Package – is elektronisch begrensd op 280 km/u. Met zijn zescilinder-in-lijn benzinemotor met twee mono-scroll turbocompressors, inlaatluchtkoeling, High Precision Injection, VALVETRONIC (variabele klepbediening) en Dubbele VANOS (variabele nokkenastiming) is de BMW M4 CS niet alleen nadrukkelijk gericht op sportiviteit van topniveau, de motor levert ook bij lage toerentallen voldoende trekkracht voor een uitstekende efficiency: heb brandstofverbruik bedraagt slechts 8,4 l/100 km* bij een CO2-emissie van 197 g/km*.

De BMW M4 CS is standaard voorzien van de BMW M Double Clutch Transmission (M DCT) met een aparte oliekoeler, zeven versnellingen en Drive Logic. Deze geavanceerde transmissie heeft een automatische modus en kan via de schakelpaddles aan het stuur ook handmatig worden bediend. Schakelen gaat in een fractie van een seconde waarbij de vermogensafgifte niet wordt onderbroken. De lange zevende versnelling houdt het toerental laag om het brandstofverbruik op de snelweg te beperken.

BMW M4 CS 05

Optimale grip met de BMW M4 CS

Om de berijder te verzekeren van optimale grip onder alle omstandigheden, is de BMW M4 CS voorzien van Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) – met M Dynamic Mode – en het Active M differentieel. De besturingssystemen voor het Adaptive M onderstel, DSC en het differentieel zijn verder verbeterd om te kunnen voldoen aan de hogere dynamische eisen van de BMW M4 CS. Ook de afstemming van de elektromechanische besturing is daarop aangepast. De bestuurder kan de stuurinrichting instellen op zijn persoonlijke voorkeuren of op de omstandigheden van de te volgen route. Er is met een simpele druk op een knop te kiezen uit drie rijmodi: Comfort, Sport en Sport+. De Comfort-modus is bij uitstek geschikt voor slechte wegdekken, rijden in de stad en korte ritten. De Sport-modus is de favoriet voor sportieve bestuurders die zich willen uitleven op bochtige buitenwegen. En bestuurders die de grenzen opzoeken op het circuit kunnen kiezen voor de Sport+-modus. In deze modus leveren alle relevante systemen optimale dynamiek, maar als de bestuurder zichzelf te buiten gaat, grijpt het DSC in een fractie van een seconde in. In de M Dynamic Mode (MDM) laat het DSC gecontroleerde driftacties wel toe.

BMW M4 CS 09

De lichtmetalen wielen – vóór in de maat 9Jx19, achter 10Jx20 – zijn speciaal ontwikkeld voor de BMW M4 CS. Standaard zijn Michelin Pilot Sport Cup 2-banden gemonteerd in de maten 265/35 R19 (vóór) en 285/30 R20 (achter). Dit zijn semi-slick wedstrijdbanden die eveneens voor de openbare weg zijn toegelaten. De banden bieden ongeëvenaarde grip en dwarsstabiliteit op hoge snelheden op het circuit, maar ook optimale tractie voor het accelereren vanuit scherpe bochten. De BMW M4 CS kan zonder bijkomende kosten ook worden besteld met Michelin Sport-banden die gericht zijn op gebruik op de openbare weg.

Sportief interieur met BMW race accenten

Het interieur van de BMW M4 CS heeft een nadrukkelijk sportieve uitstraling. Lichtgewicht M Sport stoelen zijn bekleed met leder en Alcantara en de deurpanelen zijn vervaardigd van samengeperste natuurlijke vezels. Een treklus vormt hierbij de deurgreep. De rijkelijke toepassing van leder en Alcantara zorgt in de BMW M4 CS voor een aangename, maar uiterst sportieve sfeer met klasse. De bestuurder komt niets tekort, want de auto is standaard voorzien van automatische climate control, het BMW hifi-systeem Professional (aangepast op de akoestische kenmerken van het BMW M4 CS interieur) én het navigatiesysteem Professional.

BMW M4 CS 06

BMW M4 CS 07

BMW M4 CS 08

Het exterieur van de BMW M4 CS

Zoals verwacht mag worden, hebben de designers van BMW M GmbH de BMW M4 CS een uiterlijk gegeven dat zijn uiterst sportieve karakter duidelijk weergeeft. Kenmerkend aan de voorzijde met de moderne dubbele LED-koplampen is de voorbumperspoiler met drie grote luchtinlaten. Deze zorgen voor voldoende koellucht voor zowel de motor als de zeer potente M compound remmen met vaste remklauwen voor en achter. Aan de voorzijde voorzien van vier en achter twee zuigers. De nieuwe splitter aan de voorzijde, die speciaal voor dit model is ontworpen, is gemaakt van ongelakt koolstofvezel. Voor optimale aerodynamica is op de BMW M4 CS de voorsplitter gecombineerd met dezelfde achterdiffuser als die van de BMW M4 GTS, en een spoilerrand (‘Gurney’) op de achterklep, waarmee dynamische lift wordt onderdrukt.

BMW M4 CS 04

De motorkap – met de kenmerkende luchtuitstroomopening aan de achterzijde van de bult – en de kap zijn gemaakt van lichtgewicht, extreem stijf en hoogwaardig met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP – carbon fibre reinforced plastic). De M4 CS bezit standaard over achterlichten met OLED-techniek (Organic Light Emitting Diode), een technologie die BMW M GmbH exclusief introduceerde op de BMW M4 GTS. De splitter aan de voorzijde, de achterdiffuser en achterspoilerrand, de lange motorkap, de vloeiend gevormde coupédaklijn, de speciaal gestileerde buitenspiegels en de gespierde wielkasten geven de BMW M4 CS een uitermate sportieve uitstraling, óók als de auto stilstaat.


BMW M4 CS 11

De BMW M4 CS wordt in beperkte aantallen geproduceerd van 2017 tot en met 2019. Er komen twintig exemplaren naar Nederland, de prijs volgt in een later stadium, maar door de beperkte oplage zal deze na aanschaf snel in waarde stijgen zoals de GTS modellen ook hebben mee gemaakt.

BMW M4 CS 13


Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 26.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Bilstein BMW Products JRwheels Eibach
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Oliehandel
Kentekencheck.nu ECU Master Automaan Ekris
Dension Mosselman Autovitel

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte