Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

BMW M540i 0

We schrijven begin jaren 90. In europa worden we door BMW getrakteerd op heerlijke luxe, tijdloze auto’s. Maar naast deze geweldige autobahn cruisers, die een bergweggetje zo nu en dan ook wel leuk vinden, bracht BMW onder het merk ‘BMW M GmbH’ auto’s uit die net een stapje verder gingen. Denk aan de E30 M3, die opgevolgd werd door de E36 M3, maar ook de E34 M5, allen variërend van 238pk (E30 M3 2.5), tot aan 340pk (E34 M5 3.8).

 

BMW M540i 03

Aan de andere kant van de oceaan was dat wel anders. De E36 M3 kreeg een opgeboorde M50 in plaats van de speciaal voor de M3 gebouwde EU-spec S50B30. Wel hadden ze een volwaardige E34 M5 met de 3,6 liter S38, al dan niet uitgevoerd met een katalysator waardoor het specifiek vermogen wat lager lag dan de europese variant. Helaas werd deze in 1993 uit productie gehaald, terwijl de productie in europa nog vrolijk 2 jaar door ging.

BMW M540i 06

Om iedereen vrolijk te houden besloot BMW M GmbH een speciale variant van de E34 uit te brengen aan de andere kant van de oceaan. Hierdoor komen wij uit bij de E34 die hierboven afgebeeld wordt. Het gaat hier namelijk om één van de 32 M540i’s, speciaal geleverd voor de canadese markt.

BMW M540i 02

De M540i is daadwerkelijk gebouwd door BMW M GmbH, en onderhuids is deze auto aardig gelijk aan de originele E34 M5 bedoelt voor de europese markt. Denk aan het adaptieve M onderstel, sterkere stabilisator stangen, het M5 stuurhuis met een kortere ratio, de remmerij, en de M Parallel wielen.

BMW M540i 01

Interieur en exterieur zijn ook voorzien van de nodige M5 ‘touches’, zoals de M-technic voorspoiler, chromen uitlaatsierstukken, M Aerodynamic spiegels, shadowline lijsten, en de M badges uiteraard. Aan de binnenzijde wordt je vergezeld door leer, carbon fibre, en meerdere M-technic details.

BMW M540i 05

De M540i is voorzien van de M60B40 V8 uit de normale 540i, dat in totaal 282pk loslaat aan de krukas, wat 29pk minder is dan de amerikaanse specificatie van de S38B36 in de M5. Maar het verschil in vermogen maakt deze motor weer goed in koppel, wat een bult meer is dan de hoogtoerige 6-in-lijn in de M5. Daarnaast hangt aan deze V8 de Getrag 420G 6-versnellingsbak, dat nooit werd geleverd op de M5 (die alleen voorzien werd van 5-bakken)

BMW M540i 04

Een érg unieke auto, misschien wel één van de meest unieke BMW’s ooit gebouwd.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 26.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Bilstein BMW Products JRwheels Eibach
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Oliehandel
Apex ECU Master Automaan Ekris
Dension Mosselman Autovitel

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte