Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

BMW N47 1

Eén van de vele redenen om een BMW te kopen is vanwege de souplesse en de moderne techniek die gebruikt worden in hun motoren. Zo goed als alle blokken leveren passend vermogen, lopen soepel door de toeren en staan bekend om hun betrouwbaarheid mits ze goed onderhouden worden. Hoe zit dat dan met de inmiddels beruchte en afschrikwekkende N47?

Laten we maar eens beginnen met de historie van het N47 blok. Deze 4-cilinder turbodiesel motor debuteerde in maart 2007, in de toenmalige 1-serie. Deze krachtbron wordt tot op de dag van vandaag nog steeds gebouwd en is verkrijgbaar (geweest) in verschillende smaakjes met verschillende vermogens. Het is geen geheim dat men tegenwoordig behoorlijk wat kracht uit dieselmotoren krijgt en de N47 is daar geen uitzondering op. De absolute topper lag in de 123d, met de twinturbo pompte het blok er 204pk uit. Combineer dat met het hoge koppel van een turbodiesel en je hebt een ultieme allrounder. Zuinig wanneer het moet, maar door de dubbele aanblazing klimt deze motor tot 5000 toeren, zonder kracht te verliezen. Ondanks dat de modernste N47 er 218 pk uithaalt, was dit een ongeëvenaarde ervaring. Uiteraard waren er ook andere uitvoeringen leverbaar, allen tussen de 95 en 177pk. Voor ieder's (portemonnee) wat wils dus.

Echter is het niet allemaal koek en ei. Vraag bij iedere BMW-specialist naar de N47 en de antwoorden "oprekkende ketting, springende ketting, kettingproblemen" vliegen in het rond. Zelfs algemene garages zijn (negatief) bekend met de N47. Door het probleem van een oprekkende en zelfs springende ketting hangt er een grote donkere wolk boven deze diesel krachtbron van BMW. Nu kunnen we natuurlijk zeggen dat iedere motor die een distributieketting in plaats van een distributieriem heeft dit probleem kan hebben. Het nare van de N47 is echter dat de ketting zich aan de achterkant van het blok bevindt. Als we naar andere blokken kijken, zoals de goeie ouwe M54 zes-cilinder benzine, bevind de ketting zich vooraan het blok. Ook hier komen (sporadisch) problemen voor met de ketting, maar in tegenstelling tot de N47 hoeft het motorblok er eigenlijk nooit helemaal uit. Er zijn gevallen bekend waarbij de reparatiekosten van een N47 opliepen tot de vele duizenden euro's, omdat de ketting ook andere vitale onderdelen van het motorblok kapot had geslagen. Nu zijn dit natuurlijk de extreme gevallen, er rijden honderdduizenden N47's rond over de hele wereld en ze zullen lang niet allemaal dit probleem hebben, maar het schrikt wel af.

Hoe kunnen we dit probleem herkennen? Vrij simpel. In 99% van de gevallen krijgt de ketting een lichte oprek. Dit betekent dat de ketting door slijtage langer wordt, waardoor de timing van de motor in extreme gevallen niet meer zal kloppen. Een ketting is namelijk net zo sterk als z'n zwakste schakel (woordgrapje!). Wat het meeste voorkomt is een ratel, je hoort aan het motorblok dat het gewoon even nét niet lekker loopt. In dit geval heb je vaak nog geluk, want dan is het slechts een kwestie van de ketting vervangen. Afhankelijk van welke N47 je hebt hoeft soms alleen de kettingspanner vervangen te worden en dan loopt het helemaal met een sisser af. Veel BMW specialisten zijn hier inmiddels bekend mee en wordt dit bijna als een routineklus beschouwd. Er zijn ook meerdere recalls van BMW zelf op geweest. Afhankelijk van het bouwjaar en het type N47 in jouw auto is de kettingspanner vervangen genoeg.

Hoe kan ik dit probleem voorkomen? Daar is geen duidelijk antwoord op. Het meest veilige is een auto kopen die zo jong mogelijk is met zo min mogelijk kilometers, of juist voor de auto gaan die de voorganger van de N47 heeft. De allereerste 18d en 20d blokken uit de BMW 1-serie en de E90 3-serie haddden namelijk de M47-motor, welke dit probleem niet kent. Verder schijnt het probleem het meest voor te komen bij wagens tussen maart 2007 en januari 2009. Ook hoor ik verhalen van specialisten dat de lange(re) oliewissel-interval van tegenwoordig het probleem niet helpt. Sommige techneuten raden aan iedere 15.000km de olie te verwisselen. Uiteraard is het wel zo, dat als je een N47 koopt waarbij aantoonbaar de ketting is vervangen door een verbeterd exemplaar, je eigenlijk weer veilig zit. Als je een wagen kunt bemachtigen die uit de BMW Premium Selectie komt zit je al helemaal goed.

Nogmaals, het klinkt nu alsof je absoluut geen BMW moet kopen met een N47 blok. Echter valt of staat alles met onderhoud en hoe er met de techniek is omgegaan. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat je altijd een auto met sluitende en aantoonbare historie moet kopen, waarbij soms het "onderbuikgevoel" een enorm goede indicatie is. Ben je in de markt voor een BMW diesel, zou ik daardoor absoluut niet de BMW N47 overslaan. 

Wat zouden jullie doen? Durven jullie het aan om een N47 te kopen? Het is immers wel weer zo dat er genoeg 320d's uit de E90-generatie een zeer hoge kilometerstand behalen met de originele ketting.. Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel hebben. Mochten jullie een BMW hebben gekocht met een N47, wees dan niet bang om hem te laten zien op ons forum!

BMW N47 2

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte