Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

E63 M6 een investering

Is dat een juiste beslissing of toch niet? Wij van het BimmerPortal Team hebben het één en ander op een rijtje gezet voor je.


Feiten over de BMW M6

De BMW M6 debuteerde in 2005. Voor deze generatie wilde BMW een echt exclusieve auto met unieke specificaties. Zo heeft het dak van koolstofvezel niet alleen de functie om gewicht te besparen, maar ook om de M6 te onderscheiden van de normale 6 Series. Verder is er voor de BMW M6 een unieke kleur ontwikkeld, Indianapolis Rood. De topsnelheid van de BMW M6 E63 is begrenst op 250 km/u en wanneer men de BMW helemaal los laat zonder begrenzer gaat deze maar liefst 338km/u. 0 naar 100 km/h, ook niet onbelangrijk, verloopt in 4.6 seconden.

BMW M6 E63 01


Wat een M, een echte M maakt - de motor

De E60 M5 en de E63 M6 waren de eerste M's met een V10 motor, waarschijnlijk ook helaas de laatste. De moderne trend van downsizing heeft ook toegeslagen bij de topmodellen van BMW Motorsport. Tegenwoordig ligt er een geblazen V8 in de nieuwe M5 en M6, maar qua geluid en beleving haalt deze het lang niet bij de beleving van de enorm grote tien-cilinder in de voorgangers. Maar liefst twintigduizend exemplaren van dit blok zijn er gebouwd, puur en alleen voor de E60 M5 en E63 M6. Dit bewijst maar weer wat een pareltje BMW heeft neergezet met de E63 M6. Met een vermogen van 507 pk en 520 Nm sleurde dit blok, ondanks het toch hoge gewicht van de M5 en M6, in ieder toerengebied aan de wagen. Maar wat dit blok vooral doet is uitnodigen om toeren te maken. Het gezang wat overgaat in gejank is ongeëvenaard. Een geluidsbeleving die voorheen alleen in supersportwagens zat, zat nu in een moderne gezinsauto en een ruime GT. Maar laat je niet misleiden door het type wagen waar dit blok in ligt. 0 naar 100 duurt minder dan 5 seconden, je zal dus vele volbloed lichtgewicht sportwagens achter je laten.

Motorblok BMW M6 E63


Hoeveel staan er nu te koop?

BMW is al jaren één van de best verkopende merken van Europa. Ondanks hun successen in verkoopcijfers is het wel zo dat, hoe hoger je in de range van een merk en model komt, hoe minder exemplaren er verkocht worden. Nu geldt dit voor ieder merk, maar premium GT's met topmotoriseringen zoals de M6 zijn natuurlijk zelfs in hun meest succesvolle jaren erg bijzonder en zeldzaam. Op moment van schrijven staan er maar liefst 4 E63 M6'en te koop op autoscout24.nl. Marktplaats doet het ook niet heel veel beter met 5 exemplaren. Let ook goed op, er staan ook aardig wat "normale" 6 Series te koop die geadverteerd worden als een M6. Heel simpel te checken, controleer op het kenteken hoeveel cilinders de wagen heeft. Staat daar 10, dan zit je altijd goed. Prijzen beginnen net iets boven de €23.000.- en de duurste is nu €43.000.-. 

BMW M6 E63 02


Wat zijn de aandachtspunten van de BMW E63 M6?

Mocht je overstag zijn en je wilt jezelf verwennen met een BMW M6, dan moet je natuurlijk goed weten waar je op moet letten. Buitenom de standaard puntjes zoals staat van slijtage-onderdelen zoals remmen, dempers, banden etc., hebben de BMW M5 en M6 uit deze generatie nog wat extra punten waar je op moet letten. De V10 heeft een redline van 7.750 toeren per minuut. Fantastisch, maar dit betekent wel dat de motor zwaar belast wordt. Je koopt natuurlijk geen M6 om altijd rustig mee te rijden. Doordat dit een hoogtoerig groot blok is, wordt geadviseerd de lagerschalen iedere 80.000km te vervangen omdat deze harder slijten dan bij normale motoren. Eigenlijk iedere M-motor heeft hier last van overigens. Let er dus goed op dat dit gebeurd is bij hogere kilometerstanden, of laat dit zo snel mogelijk doen voordat je de wagen aanschaft. Ook is het VANOS systeem een zwak punt, zoals bij heel veel andere BMW-blokken. Bij deze VANOS zijn het echter de stekkers, niet zozeer de seals. Verder zijn de wagens in Europa allemaal uitgerust met een sequentiële versnellingsbak, bij BMW genaamd SMG. Let erop dat deze altijd goed schakelt en niet slipt, zowel bij koude als bij warme bak. De hydraulische pomp en actuator zijn zwakke punten van deze versnellingsbak en gaan vaak kapot. Dit laatste wordt gekenmerkt door lampjes op het dashboard en een bak die in zijn neutraal schiet.

Ook deelt de E63 M6 veel onderdelen met de normale E63 6 Serie. Let op stuurproblemen en foutcodes bij wagens met Active Steering en kijk uit bij wagens met automatische koplampen. Dit laatste kan komen door een zwakkere accu, maar ook door een slechte communicatie tussen de sensor in de voorruit en de lichtmodule. Rijd dus een tunnel in om te kijken of de lampen automatisch aanspringen. Verder kun je in de iDrive kijken hoe de staat van onderhoud is en of er actieve storingen zijn met betrekking tot verschillende modules en verlichting. Vaak krijg je bij serieuze problemen al gelijk een melding op je display als je de wagen start.

Olieverbruik komt bij een wagen van dit kaliber ook voor, wees dus niet bang als de wagen wat olie verbruikt.

Uiteraard moet de wagen een compleet sluitende onderhoudshistorie hebben door middel van facturen en boekjes, maar dit geldt niet specifiek voor de BMW M6. Zoek een zo origineel mogelijk exemplaar met zo min mogelijk kilometers. het liefst dealer- of M-specialist onderhouden. Ook altijd een aankoopkeuring laten doen bij iemand die gespecialiseerd is in BMW M-modellen. Het is geen verrassing dat je op een BMW kan leeglopen, laat staan op een M-model!

BMW M6 E63 04


Conclusie

Kijk goed wat voor jou belangrijk is. Wil jij de allersnelste 6 Serie die momenteel te krijgen is ben je genoodzaakt om uit te wijken naar de nieuwere modellen met turbo-motoren. Doen cijfertjes jou niet zo veel en vind jij ervaring, geluid en een unieke verschijning belangrijker, dan is de BMW E63 M6 wellicht wat voor jou. De koets, het motorblok, het interieur en de historie van de 6 serie zijn one of a kind. Je hebt namelijk moderne snufjes aan boord, zoals een volledige iDrive, een behoorlijke serieuze versnellingsbak en luxe zaken zoals stoelverwarming, PDC rondom en een goeie geluidsinstallatie voor je muziek zijn allemaal verkrijgbaar. Maar de mooiste geluidsinstallatie ligt voorin, in de vorm van een V en met 10 cilinders. Niets kan hier aan tippen, interesseert jou het wat dat je niet sneller bent dan de nieuwste! Jij maakt het mooiste geluid en je rijdt het beste van twee werelden. Een klassiek motorblok met een belachelijk grote inhoud in een modern jasje. Een klassieker in wording die niet gauw vergeten gaat worden. Maar als je er één koopt, stop 'm dan niet weg in een garage. Zo'n wagen moet rijden! En wij moeten van het geluid genieten!


Wat vindt het BimmerPortal Team?

Danny

"De E63 M6, onder de liefhebbers een zeer bekende auto. Met zijn S85B50 V10 motor kondigt hij zijn aankomst van ruime afstand al aan met luidkeels geschreeuw. Of je hem nu mooi vind of niet, iconisch is hij zeker. De V10 van deze M6 zal niet snel vergeten worden. Is het niet om het kippenvel effect van de motor dan wel om andere redenen. Zo staat diezelfde V10 namelijk niet bekend als de meest betrouwbare motor. Het internet staat er vol mee, horror verhalen tot aan complete donor motoren met nog maar 100.000 op de teller.

Echter is mijn mening dat het gewoon extreem gevoelige sport motoren zijn, die dan ook het daarbij horende onderhoud vragen. Uit betrouwbare bronnen van rijders zelf heb ik zo ook vernomen dat het onderhoud op de juiste manier bij zo’n auto gewoon gelijk ligt aan dat van een Ferrari of Lamborghini. Dit geldt dan ook zowel voor de gevoelige aandacht als het kostenplaatje, niet een alledaagse BMW voor iedereen dus. Maar daar krijg je dan ook wel een hoop voor terug!

Al met al zal deze M6 de boeken in gaan als een bijzondere auto, mede als laatste echte grote motor voordat de downsize oorlog aanbrak in de autowereld. Het vinden van een goed kwalitatief exemplaar is vandaag de dag al lastig, zeker als je een aantal eisen hebt als bijvoorbeeld bepaalde opties en een handbak. Maar ik denk dat in de toekomst het aanbod alleen nog maar schaarser zal worden, en de collectors dus de prijs wel omhoog zullen drijven."

Brian

"De BMW E63 is een auto waar vele BMW liefhebbers aan moesten wennen, en dit geldt ook voor mij. Naar mate de jaren verstrijken, ben ik steeds meer gevallen voor de looks van de E63. De achterkant vind ik erg indrukwekkend, de koplampen zijn smaak afhankelijk, maar de lange neus geeft de auto karakter. Een ‘onverprutste’ M6 uitvoering zie ik de aankomende jaren alleen maar in prijs stijgen. Mijn advies, kopen en daarna genieten van het V10 geluid."

Jeremy

"Toen BMW in 2003 eindelijk weer een 6-serie uitbracht was ik enigszins sceptisch. Er moest toch een serieuze auto komen om de legendarische E24 6-serie te vervangen. Na het zien van de eerste foto’s was ik eigenlijk een beetje teleurgesteld. De aparte kofferklep, het wellicht vreemde vooraanzicht en de futuristische bouw vond ik misschien iets teveel van het goeie. Tot... Ik de auto in het echt heb gezien. Wat een imposante en dikke uitstraling, zelfs de instapper kan mij bekoren, maar toen de M6 in 2006 uitkwam was ik helemaal om. Precies zoals een grote M-coupé moet zijn. Geen 6-in-lijn, geen V8, maar een heuse V10, welke mij tot de dag van vandaag kippenvel bezorgd. Het gehuil en geschreeuw van dit blok is toch iets wat de huidige blokken niet meer kunnen en/of anders doen.

De E63 M6, de eerste en laatste met een V10 - maar voor mij absoluut de meest begeerlijke. Ook denk ik dat het nu de tijd is om er eentje aan te schaffen. Het zal een goeie investering voor de toekomst zijn, maar dat is niet het belangrijkste, ik vind dat de ervaring van een M meer waarde dan geld heeft. Zo’n auto moet rijden en de wereld moet verwend worden met die V10-brul. Heb je het geld liggen en wil je een goeie investering doen? Dan is de M6 iets voor jou. Doe mij maar een Sepang Bronze aub!"

Ook een Bimmerportal lid & E63 M6 eigenaar had zijn mening!

"Heb mijn M6 al ruim 5,5 jaar en heb geen seconde spijt gehad van de aankoop. Het blijft steeds weer een beleving met de V10. Deze auto is echt het beste van 2 werelden. Natuurlijk is het onderhoud bij de dealer prijzig en als je de auto slecht behandeld (plat gezegd; aftrapt) kan 'ie best kwetsbaar zijn. Maar zo’n auto moet je koesteren", aldus Kevin Schaafsma.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte