Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

Sportieve en snelle familiewagens zijn dan wel de specialiteiten van BMW, maar als het op kleine sportwagens aankomt ben je bij BMW ook aan het goeie adres!

 

In den beginne; De BMW Z1

Het begon allemaal bij de BMW Z1. In 1989 was deze tweezitter cabrio een auto die BMW gelimiteerd en kort geproduceerd had. Met zijn naar beneden schuivende deuren en futuristisch design was dit destijds een preview van de toekomst der sportwagens volgens BMW. Dit verklaart gelijk waarom er voor de letter "Z" gekozen was. Deze staat namelijk voor Zukunft (toekomst). De Z1 is grof gebaseerd op de E30 3 Serie. Veel componenten worden gedeeld met de E30 325i, onder andere de zes-cilinder met 170 pk als de voorwielophanging. Geproduceerd van 1989 tot half 1991, waarbij er slechts 8000 exemplaren uit de fabriek kwamen rollen. Het overgrote gedeelte, zo'n 6400, waren voor de Duitse markt. Het is een aardige klus om er tegenwoordig ééntje te vinden en daar wordt, geheel in stijl uiteraard, de hoofdprijs voor gevraagd. Veel wagens zijn geleverd in rood, zwart en groen met een donkergrijs interieur. Wil je een gele buitenkant of een rode binnenkant? Heel veel succes met zoeken!

BMW Z1


De eerste volledige productie Z; de Z3

Waarbij de Z1 nog een gelimiteerd model was, kon de Z3 ongelimiteerd besteld worden. Dit vertaalt zich ook in het aanbod occasions. Net zoals de Z1 was ook de Z3 gebaseerd op een 3 Serie, ditmaal op de E36. Waarbij de Z1 nog een redelijk onbekende wagen was, werd de Z3 op weg geholpen door de James Bond film GoldenEye. Hier rijdt de spion namelijk in een gemodificeerde Z3 en werd de Z-lijn echt op de kaart gezet. De Z3 werd geproduceerd van 1995 tot 2002 en kreeg in 1999 een facelift, met onder andere nieuwe motoren. Toen de E46 3 Serie haar nieuwere motoren kreeg kwamen deze ook leverbaar in de Z3, waarbij de Z3 3.0i met 231 pk en 300 Nm de topper was van de normale modellijn. Ook zag de Z3 twee koetsvormen. Een klassieke roadster, de E36/7, en een sportieve, maar ook aparte coupé als E36/8. Laatstgenoemde had wat weg van de oude carrosserievorm shooting brake. Kort door de bocht een stationwagen zonder de achterste passagiersdeuren. Tijdens de introductie van de coupé was de styling erg discutabel. Je vond hem fantastisch of vreselijk lelijk. Inmiddels zijn ze aardig goed opgedroogd en is het een echte klassieker geworden. De coupé is overigens alleen als 2.8 of 3.0 geproduceerd en had standaard een rijke uitrustig. Een kale uitvoering is dus nooit echt kaal. Ook kwam het BMW M-label beschikbaar in de Z-modellen met de Z3M. De Z3M was uiteindelijk leverbaar met een licht geknepen S54 M-motor, ook bekend van de E46 M3. Met het lagere gewicht en extreme wendbaarheid zette BMW een ware nieuwe modellijn neer met de Z3M. Wat wil je nog meer?


Z3 roadster

Z3 coupe

bmw z3 interior 6

 

De Z3 wordt volwassener; De Z4 E85/E86

De Z3 is inmiddels een waar verkoopsucces. Een snelle en wendbare roadster met het BMW-logo erop. Zowel inzetbaar als dagelijkse auto voor de singles en koppels zonder kids, maar ook zeer geschikt als tweede of derde auto voor de mooie dagen. We kunnen ons niet voorstellen hoe dat nog beter kan. Maar BMW bewijst dat het zeker beter kan met de introductie van de Z4. De Z4 is net ietsje breder en langer dan de Z3, maar wat vooral opvalt is de geheel nieuwe huisstijl van BMW, gegoten in een sportief jasje. Wat voor de Z3 coupé geldt, is ook waar voor de eerste generatie Z4. Een design wat zeer smaakgevoelig is, maar dat is hetzelfde voor andere BMW modellen in de line-up uit het begin van het nieuwe millenium. Één ding is zeker, de Z4 is een stuk volwassener is dan de speels ogende Z3. Dit vertaalt zich ook in het keuze motoren. De instapper is de 2.2 liter zes-in-lijn M54B22, welke met 170 Pk absoluut geen schaamte om te rijden is. Een zes-in-lijn, een handgeschakelde versnellingsbak, achterwielaandrijving, een mooie dag met het dak omlaag. Waar we dachten dat de Z3 perfect was, blijkt maar weer dat ook dat overtroffen kan worden. Vergeleken met haar voorganger was de Z4 ook zeker moderner. Alle nieuwe snufjes van de 3 Serie zaten erin, alsmede werd er gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen om de Z4 niet zwaarder te maken dan nodig en dus om de kern van het product te bewaren. Het moest immers een lichte sportwagen blijven. In 2005 kwam ook de Z4 coupé erbij. Nu als een echte coupé met een typerende schuin aflopende daklijn. De Z4 coupé leek een stuk meer op de Z4 roadster, je ziet namelijk nog goed de lange neus en op de daklijn na is het silhouette gelijk. Met de komst van de dichte Z4 kwamen ook de nieuwe generatie motoren mee en werd er een 2.0 4 cilinder geintroduceerd als vervanger van de 2.2. Als je aan ons vraagt welke versie je moet hebben zijn we het er unaniem over eens dat dit de Z4 3.0Si moet wezen. Met de moderne en zeer betrouwbare N52B30 motor, welke sneller en zuiniger is dan de vorige 3 liter, kom je niets tekort. In geen enkel toerengebied. Als kers op de taart pompt ieder motorblok ook een deel van haar geluid de cabine in door een pijp van de inlaat welke achter het dashboard loopt. Maar let er wel op, deze generatie Z4 heeft als eerste elektrische stuurbekrachtiging. Dit is qua beleving niet per sé nadelig, maar het is wel één van de zwakke punten van deze verder fantastische wagen.

Ook van deze generatie Z werd een M-model uitgebracht. Dezelfde motor als in de Z3M, maar dit keer niet geknepen. Wie zei er dat een roadster een kappersauto is?!

Z4 E85 roadster

Z4 coupe

bmw z4 interior e85

 

Een coupé? Of een cabrio? Niet kiezen, de nieuwste Z4 is het allebei!

De tweede generatie Z4 komt uit 2009. We zeiden haar vaarwel halverwege 2016, wat betekent dat de laatste modellen nog erg vers en jong zijn. Deze Z4 heeft een ingebouwde opvouwbare hardtop. Uiteraard voegt dit wat kilootjes toe aan het totaalgewicht, maar het zorgt er wel voor dat je niet meer hoeft te kiezen tussen een coupé of een cabriolet. Je kan namelijk ter plekke kiezen wat jij wilt! De E89 Z4 werd aangeboden als sDrive uitrusting of met het optionele M-sport pakket. Koos je voor het laatste, dan kreeg je 18" velgen, lederen bekleding, sportstoelen, een aangepast dikker stuur en een M-bumperpakket voor de buitenkant. In 2013 zagen we de facelift en kregen we de Design Pure Traction en Pure Fusion Design pakketen erbij. Hierbij kreeg je de knalkleur "Valencia Orange" of "Sparking Brown" met overeenkomend interieur-design. De Pure Traction kreeg verder ook nog een zwart dak. Omdat de Z4 mee moest met de tijd kwam ook BMW's Efficient Dynamics beschikbaar. Denk dan aan een start-stop-systeem en remmen welke stroom opwekken zodat de dynamo minder belast hoeft te worden. De instapper was een 2.0 4 cilinder turbo met 154 Pk. Wil jij echt iedereen verrassen, dan moet je de 35is uitvoering nemen. Met de beroemde geüpgrade N54 uit de 1M heb jij 340 Pk aan boord. Met een enorm koppel van 450 Nm trek je ook nog eens alle straatstenen eruit in jouw "kappersauto"! Helaas is de E89 niet meer in productie. Wees echter niet getreurd, er komt gauw een nieuwe BMW in het Z-gamma.

Z4 roadster

bmw z4 interior e89

 

Z3 of Z4 niet genoeg? Men neme een Z8

Eerder in dit artikel schreef ik al over de ware introductie van de Z3 in een James Bond film. Meneer Bond was zelfs zo tevreden met de Z3 dat er weer een BMW Z schitterde in één van zijn films. Natuurlijk niet zomaar een Z. Nee, de absolute topper, namelijk de Z8. Met een motor tegen het absurde aan. De topper is geen topper zonder bijpassende krachtbron. Nee, alleen de V8 uit de M5 was genoeg. Deze wagen is echter ouder dan de eerste Z4, haar productiejaren waren tussen 2000 en 2003. 0 naar 100 verliep in 4.2 seconden, wat geen fabrieksopgave was, maar een actuele meting. Met de eigenlijk bizarre motor kon de wagen nog veel harder dan de gelimiteerde 250km/h. De meest moderne en aparte specificaties waren aanwezig op deze auto. De achterlichten bijvoorbeeld waren niet voorzien van normale lampjes, nee hier zaten neonbuizen in. Sneller, betrouwbaarder en vooral veel exclusiever dan gewone lampen. De snelheidsmeter zit in het midden van het dashboard om een onverstoord aanzicht te geven van de enorme motorkap en de weg voor je. Uiteraard, geheel volgens BMW's design, is de cockpit volledig naar de bestuurder gericht. De ultieme BMW roadster was en is namelijk voor de ultieme BMW-rijder... Maar ook voor de ultieme portemonnee. Met een nieuwprijs van bijna €175.000.- is deze roadster lang niet voor iedereen weggelegd. Combineer dit met het feit dat ze niet heel veel verkocht zijn en we hebben een perfecte klassieker voor de welvarende verzamelaar. Dit is dan ook waar de meeste Z8's beland zijn. De huidige prijzen zitten ruim boven de 2 ton, en ik verwacht ook niet dat dit ooit gaat zakken. Maar goed, niet getreurd. een Z4 35is met een DCT versnellingsbak zal gehakt maken van de Z8. Al zal de Z8 wel beter klinken...

Z8 roadster

bmw z8 interieur

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

Populaire artikelen

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte