Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

Urenlange zoektochten op Nederlandse occasion websites naar één specifiek model in een bepaalde uitvoering. Die zoektocht kan binnen de grenzen lastig zijn. Herkenbaar? 

Je kijkt dan toch even op een buitenlandse occasion website en je ziet al snel dat er (veel) meer keuze is. Het hele proces lijkt moeilijk, dus haken veel mensen af. Maar waarom? Een auto importeren is tegenwoordig razend populair. Als een dealer het kan, waarom zou jij het dan niet kunnen? Geld besparen én een luxere auto kopen? Lees hieronder hoe!

 

Waarom is een BMW uit het buitenland importeren beter?

Nederland is voor ons autoliefhebbers helaas een van de duurste landen om een auto te bezitten. Bpm (aanschafbelasting), lagere verkoopcijfers en duurdere opties zorgen ervoor dat een auto in Nederland al snel duurder is dan elders in Europa.

Wanneer je een auto importeert, kan een groot deel van de bpm afgeschreven worden. Dit heeft te maken met de leeftijd van de auto. Naast het feit dat aanschafprijzen elders in Europa aantrekkelijker zijn, is er (veel) meer keuze en zijn auto’s uit het buitenland over het algemeen luxe uitgevoerd. Op moment van schrijven staan er in Nederland zo’n 256 BMW M3’s te koop. Een korte zoektocht op Mobile.de laat zien dat er ruim 1001 M3’s in Duitsland te koop staan. Duitsers rijden over het algemeen minder met hun auto omdat de belastingen lager zijn. Daarnaast staan er zelfs celstraffen op het terugdraaien van kilometerstanden. Jaarlijkse inspecties (TÜV) hebben strengere eisen en onderhouden Duitsers hun auto’s over het algemeen beter.

BP Importeren1

 

Betere prijzen, meer keuze én meer opties. Zijn er dan écht geen nadelen?

Importeren is tegenwoordig lang niet zo ingewikkeld meer. De mogelijkheden zijn onbeperkt. De meeste logische keuze is Duitsland. Daar is de keuze namelijk het grootst. Een bekend nadeel is de reisafstand. Van Utrecht naar Berlijn duurt ruim zes-en-een-half-uur. Als de auto tegenvalt, heb je voor niets gereden. Plan daarom altijd meerdere bezichtigingsafspraken op een dag zodat je zeker weet dat je een geschikt exemplaar vindt.

 

Wat kost de bpm?

Dit is de meest gestelde vraag bij het importeren van auto’s. Je moet weliswaar minder bpm betalen, maar je vraagt je natuurlijk af wat er dan nog aan bpm onder de streep over blijft. Je komt op internet diverse bpm-calculators tegen. Deze geven je een basaal idee wat je aan bpm zal moeten betalen bij invoering. Wanneer je het bedrag preciezer wil weten, kun je contact opnemen met een importbedrijf. Zij kunnen vrijblijvend en kosteloos de bpm voor je uitrekenen.

 

Ik ben overstag. Hoe begin ik?

De grootste occasion sites van Duitsland zijn: Mobile.de en Autoscout24.de. Wanneer je een geschikte auto hebt gevonden, controleer je via de gratis website bimmer.work het chassisnummer (Fahrzeug-Identifizierungsnummer). Je kunt zo precies zien welke opties achteraf ingebouwd (of juist weg zijn). Contacteer daarna de verkoper en plan een proefrit. Kijk daarna op het Bimmerportal forum wat de aandachtspunten zijn van de BMW die jij wel ziet zitten. Vergeet de benodigde documenten niet (hieronder meer) en stel altijd een koopovereenkomst op. Eenmaal thuis moet de auto eerst langs de RDW, waar de auto onderzocht wordt. Vaak is op dezelfde locatie ook een kantoor van de belastingdienst waar je de bpm-aangifte in dient te leveren.

Zodra de verschuldigde rest-bpm betaald is, ontvang je van de RDW automatisch je kentekenbewijs. Met dit kentekenbewijs kun je je (luxe) kentekenplaten laten maken.

BP Importeren2

 

Waar moet ik op letten?

Het belangrijkste document dat je bij de auto dient te krijgen is het Duitse kentekenbewijs. Dit papier is groen van kleur en bestaat uit twee delen (teil 1 en teil 2). Nederlanders noemen dit vaak de ‘Fahrzeugbrief’. De officiële benaming is echter ‘Zulassungsbescheinigung’. De verkoper moet in het bezit zijn van deze papieren, anders kan de auto eenmaal in Nederland aangekomen niet overgeschreven worden. Een minder belangrijk document is het EWG (Übereinstimmingsbescheinigung). Dit is het geboortecertificaat van de auto. Geen paniek als de verkoper dit document niet (meer) heeft. Via de Nederlandse importeur is het geboortecertificaat vrijwel altijd op te vragen.

Het is mogelijk om zelf de auto met tijdelijke kentekenplaten op te halen. Je kunt de auto ook achterop een trailer rijden. Lijkt het hele proces je te ingewikkeld? Diverse Nederlandse importbedrijven hebben chauffeurs in dienst die voor jou de auto ophalen. Je kunt zoveel uitbesteden als je zelf zou willen. Van transport tot aankoopkeuringen en zelfs de onderhandelingen met de verkopende partij.

In tegenstelling tot wat veel Nederlanders denken, is de Duitse TÜV (APK) gewoon geldig in Nederland. Toen ondergetekende zijn 330ci invoerde, werd bij de RDW de twee jaar geldige APK automatisch overgenomen.

Wat zijn jouw ervaringen met importeren? Heb je nog vragen? Laat het weten op het Bimmerportal forum!

 

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte