Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

BMW en roadsters zijn een perfecte combinatie. Denk aan de Z3 en Z4, beide modellen zijn goed verkocht. Hoe anders dat voor de BMW oer-roadster is. Ondanks zijn prachtige klassieke lijnen en krachtige V8, is de 507 niet het succes geworden wat BMW gehoopt had. Maar dat maakt 'm in de huidige tijd alleen maar specialer!

Gebouwd om de strijd aan te gaan met de roadsters van MG en Triumph, maar ook met de Mercedes 300SL. Laatstgenoemde was een enorm succes, maar de 507 helaas niet. Uiteindelijk rolde er 254 van de band af, wat bijna het faillissement van BMW betekende.

5075


Ontwikkeling

De 507 is in de basis eigenlijk een roadster versie van de BMW 502 sedan. Deze luxe sedan is eigenlijk de voorvader van de huidige 7 Serie. BMW wou ook een graantje meepikken met de roadster rage in Amerika, maar had nog geen roadster in haar gamma. Met de komst van de 507 kwam daar verandering in. De 507 zou uiteindelijk $5000.- moeten gaan kosten in Duitsland, maar door de veel hogere productiekosten werd de prijs verhoogd naar $9000.-, om uiteindelijk in de verkoop te gaan voor $10.500.-. Dit bedrag vroeg Mercedes ook voor de 300SL, welke luxer en hoger gepositioneerd was dan de 507. Hierdoor vielen verkoopaantallen enorm tegen en betekende dit bijna het einde van het BMW als autofabrikant. 252 stuks werden er verkocht, waardoor de 507 een enorme zeldzaamheid is. De huidige prijzen liggen ver boven een miljoen.

5072


Techniek

De eerste 507's hadden een 3,2 liter V8 aan boord, met 150 pk. Latere modellen kregen een blok met grotere kleppen waardoor 165 pk gerealiseerd werd. Een handmatige 4 versnellingsbak wordt gebruikt om de achterwielen aan te drijven. 0 naar 100 neemt zo'n 10 seconden in beslag en bij 218 km/h is de koek op. Voor huidige standaarden is dit natuurlijk absoluut niet snel, maar als je je realiseert dat deze auto in de jaren '50 ontwikkeld was en toen rondreed, is het uiterst indrukwekkend.

De eerste modellen hadden een 110 liter tank achter de achterste stoelen. Dit nam behoorlijk wat ruimte in beslag en zorgde voor een benzinelucht met kap gesloten of hardtop geïnstalleerd. BMW koos er uiteindelijk voor om een 66 liter tank te monteren onder de kofferbak, zodat er geen benzinegeur in de auto hangt en er meer ruimte vrij kwam.

5074


De legende leeft voort

Ondanks haar slechte verkopen en het bijna-faillissement van BMW, is de BMW 507 nu toch echt onmisbaar geweest voor BMW. Zo is de BMW Z8 behoorlijk geïnspireerd door de 507 en komen designfeatures ook terug in de Z3 en Z4. Ook zijn de prijzen van de 507 nog erg levendig. Waar ze in 2007 nog voor onder de miljoen weggingen, moet je nu toch meer als 2 miljoen meenemen om een 507 te bemachtigen.

 

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

Populaire artikelen

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte