Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

Het is toch wel de ruggengraat van BMW, de 3 Serie. Verkrijgbaar in allerlei varianten. Touring, sedan, en tegenwoordig onder een andere naam als coupé en cabriolet. De ultieme versie van de 3 Serie is eigenlijk wel bij iedereen bekend; de M3. Verkrijgbaar in verschillende smaakjes, met zeer uiteenlopende motoren. 4 cilinders, 6-in-lijn blokken, maar ook een heuze V8. Voor ieder wat wils!

In den beginne; De E30 M3

Het is het voorjaar van 1985. De engineers van de BMW M-divisie hebben slapeloze nachten, ze zijn namelijk bezig aan iets nieuws, iets wat gaver is dan de wereld ooit gezien heeft. De vergrotende stap van een hot hatch, één van de beste drivers cars ooit. De geboorte van de legendarische M3 was nabij. Deze M3 was de E30 M3. Beschikbaar in zowel coupé als cabriolet. Voorin ligt een felle 2,3 liter atmosferische 4-cilinder welke 195 pk produceert. Verder werden uiteraard het onderstel en de remmerij aangepakt. De wagen werd voorzien van bredere wielkassen en de typerende M3 wielen. Uiteraard alleen beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Combineer dit alles met het lage gewicht van de koets en dan komt BMW M aardig dichtbij hun oorspronkelijke doel; de ultieme rijderauto.

2 E30M3voorkant

In september 1989 kreeg de E30 M3 een nieuw motorblok, waarbij het vermogen steeg naar 212 pk. Het jaar daarvoor zag het "Evolution" model het daglicht, ook wel bekend als de EVO2. Deze auto was lichter, sneller en had aanpassingen zoals dunner glas rondom, een lichtere kofferklep, een grotere voorspoiler en een achterspoiler. En, niet onbelangrijk, een lichte vermogensupgrade naar 220 pk. Dit alles om de ultieme rijdersauto nog ultiemer te maken. De opvolger hiervan, de "Sport Evolution", was toch echt dé E30 M3, doorgaans de EVO3 genoemd. Het motorblok werd opgeboord naar 2,5 liter waardoor deze er nog eens 15 extra paardjes uitperste, om het totaal naar 235 te brengen. Uiteraard was de EVO3 nog lichter, nog sneller. Deze auto is voorzien van een aanpasbare voor- en achterspoiler. Mistlampen waren niet meer mogelijk op deze versie omdat hier de ingang van de koelingbuis voor de remmen zit. Dit model is de meest zeldzame en dus meest begeerlijke, slechts 600 exemplaren werden geproduceerd.

3 E30M3achterkant

Een grappig feitje van de E30 M3 is dat er een 4-cilinder in ligt. In het prototype van de E30 M3 werd geëxperimenteerd met een 3,5 liter zes-in-lijn uit de toenmalige M5. Dit zorgde echter voor een dermate groot gewicht in de neus dat de rij-eigenschappen te negatief beïnvloed werden. Uiteindelijk koos men alsnog voor het motorblok uit de M5, maar paste deze aan naar een 4-cilinder. Dit deed BMW omdat dit de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor het overmatige gewicht was. Ook bleef het hoogtoerige karakter van het blok bespaard. Daardoor was en is het nog steeds een snelle auto. Een topsnelheid van 235 km/h en 0 naar 100 in slechts 6,9 seconden.

4 E30M3interieur


Twee cilinders meer; De E36 M3

De opvolger van de E30 M3 werd in 1992 op de autosalon van Parijs geïntroduceerd. Omdat de neus van de E36 een stuk langer en ruimer is vergeleken met de E30, paste de zes-in-lijn in deze wagen wel. De motor produceert 286 pk en heeft een inhoud van 3 liter. Een inmiddels klassiek recept voor een 3 serie. Initieel alleen leverbaar als coupé, maar in 1994 ook te verkrijgen als sedan en cabriolet. Omdat er tussen 1995 en 1998 geen M5 beschikbaar was koos BMW er voor om de E36 M3 ook als sedan te leveren. Voor mij is dat dan ook de mooiste uitvoering van dit model, waarbij het concept van de M3 het beste naar voren komt, namelijk een snelle en zeer sportieve gezinsauto.

5 E36M3voorkant

In 1995 kreeg de E36 M3 een facelift en nieuwe motoren. De bestaande 3 liter werd vergroot naar 3,2 liter, waarbij de auto nu 321 pk leverde. Tegelijkertijd kreeg de auto nieuwe heldere koplampen, nieuwe wielen en werd de 5 bak vervangen door een 6 bak. Ondanks de afwezigheid van een M5 leende de M3 wel de remschijven van haar grotere zus. De cabriolet ontving de uiterlijke wijzigingen pas in 1996.

5 E36M3sedan

De E36 M3 was ook de eerste generatie die naar Amerika kwam. Echter was de wagen daar voorzien van een kleiner blok welke "slechts" 243 pk produceerde. De Europese versie had een andere inlaat en was voorzien van VANOS, dit is dus eigenlijk de betere M3. Maar, er was in eerste instantie helemaal geen plan om de M3 in Amerika te introduceren, maar liever een aangepaste M3 dan helemaal geen M3.

7 E36M3interieur

Er zijn ook verschillende specials van de E36 M3 op de markt gekomen. Denk aan de M3 GT. Voorzien van de groene British Racing Green kleur, een aanpasbare voorspoiler, een stijver onderstel en deuren gemaakt van aluminium. Ook was deze auto 30 kilogram lichter en liep deze auto 275km/h, omdat de begrenzer verwijderd was. Dit is een homologatie aan de FIA GT klasse II, waar de E36 M3 aan meedeed. Een homologatie is een auto met specifieke aanpassingen vanaf fabriek zodat deze mee kan doen in bepaalde klasse races.

5 E36M3GTt

Een andere bekende is de M3 Lightweight. Eigenlijk de eerste "echte" CSL-achtige M3. Vooral het gewicht van de auto is aangepast. Minder of geen isolatie, aluminium deuren, speciale bekleding enz. Verder werden de radio verwijderd, mist de airco en zit er sowieso geen dakraam in. Dit alles zorgde voor een gewichtbesparing van 90 kilogram. Typerend voor de Lightweight is de racevlag in de kleuren van BMW M. Dit zie je dan ook vaak terugkomen als mod op andere BMW's.

5 E36M3Lightweight


The legend continues; De E46 M3

Persoonlijk is dit mijn favoriet. Ik ben groot fan van auto's van rond de milleniumwissel, waarbij de E46 er voor mij specifiek uitspringt. Het is een auto die nog steeds voornamelijk mechanisch is, waarbij de bestuurder nog centraal staat en je nog echt een connectie met de weg voelt, maar wel een tijdloos design heeft welke nog steeds relatief fris aan voelt. Ook komt het interieur nog niet als echt oud over, ondanks de eerste E46'jes al bijna 20 jaar mee gaan. De ultieme topper van deze auto is uiteraard de M3. Deze keer alleen gemaakt als coupé en cabriolet, voornamelijk om de M5 niet in de weg te zitten. Geïntroduceerd in 2000, op de Geneva Auto Show. Uiteindelijk zijn er zo'n  85.000 stuks van gebouwd, tussen 2000 en 2006.

8 E46M3voorkant

Voorzien van weer een zes-in-lijn, de beroemde S54 motor. Deze motor heeft een inhoud van 3,2 liter en is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een SMG bak. Een soortgelijke motor als in de laatste E36 M3, maar deze keer met een redline van 8000 rpm en een elekronisch gaspedaal. Geheel in M-stijl is deze M3 voorzien van bredere wielkassen en is dit de eerste M3 welke het roostertje in het voorste zijscherm heeft. Ook tekende deze M3 de trend van 4 uitlaten. Deze M3 levert 343 pk, met een begrensde topsnelheid van 250 km/h en 0 naar 100 in slechts 5 seconden.

9 E46M3achterkant

Bovenstaande M3 is van ons forumlid T-Rex. Een schitterende SMG-II Competition in de kleur Interlagos Blau. Deze auto komt uit Griekenland en staat op een Bilstein PSS10 schroefset met een speciale Active Autowerke Gen 4 uitlaat. Complimenten voor deze schitterende auto Jordy, het is en blijft een plaatje!

Uiteraard zijn er ook van de E46 M3 specials geweest. Net zoals de M3 van T-Rex, dit is namelijk een Competition uitvoering. Zo heeft deze de wielen van de CSL (weliswaar een halve inch minder breed) en is in Europa geleverd tussen 2005 en 2006. Deze versie heeft o.a. grotere remmen, een kleinere stuuroverbrenging, een alcantara stuurwiel met M-modus knop en de specifieke kleur Interlagos Blau. Veel onderdelen van de M3 Competition komen direct van de CSL. De Competition is ontwikkeld voor de Amerikaanse markt omdat deze geen CSL geleverd kregen. Waar de Amerikanen geen CSL kregen, kregen wij wél de CSL, maar ook de Competition.

10 E46M3interieur

De Competition is dus gebaseerd op de M3 CSL, volgens vele dé E46 M3. De CSL is nog lichter dan de Competition, voorzien van speciale kuipstoelen en standaard niét geleverd met airconditioning of een radio. Het motorblok is hetzelfde als in de andere M3's, maar is nu voorzien van een speciale carbon inlaat en een speciale tune. Hierdoor levert deze 360 pk. Verder voorzien van een carbon dak en een geheel aangepakt onderstel. De CSL is alleen geleverd met een SMG-II bak, maar ook deze is voorzien van een speciale tune. Hierdoor schakelt de bak in slechts 0.08 seconden van verzet. Ook is 'ie voorzien van de speciale en lichtere 19" velgen. Dit staat zo mooi, dat veel "normale" M3's ook voorzien zijn van soortgelijke velgen. Ik heb zelf een replica van deze velgen gehad onder mijn voormalige E46 coupé. Ook dit stond erg fraai en sportief. De CSL-stijl wielen zijn toch wel dé wielen voor onder een E46 M3 of E46 met M-pakket.

8 E46M3CSL2


Een compleet andere sound; De E9x M3 met V8

Waar de vorige twee generaties hoogtoerige zes-in-lijn-motoren hadden, is de E9x generatie voorzien van een V8. Wees echter niet bang, dit maakt de M3 E9x absoluut geen luie zware cruiser. Deze V8 heeft een redline die nog hoger ligt dan haar voorganger, namelijk 8300 rpm. Ondanks de twee cilinders meer weegt het blok van de E9x M3 ongeveer 15 kilo minder dan die van de E46, dus de neus is niet onnodig zwaarder.

11 E90M3voorkant

Net als bij de E46 was deze M3 leverbaar als coupé (E92) en cabriolet (E93). Echter kwam ook de sedan terug (E90). De sedan kreeg, in tegenstelling tot de normale E90's, het neusje mee van de coupé. Een plaatje als je het mij vraagt en wederom weer mijn favoriete uitvoering van deze M3. Hetgeen wat de sedan echter niet meekreeg was het carbon dak van de E92 M3 coupé.

11 E92M3voorkant

Deze M3 was dus de eerste met een V8, hoogstwaarschijnlijk ook de laatste. De opvolger, welke hieronder staat, heeft weer een zes-in-lijn. De V8 levert een vermogen van 420 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of, ook een debuut in de M3, een 7-traps-DCT-versnellingsbak, met dubbele koppeling dus.

12 E92M3achterkant

In 2008 onderging de 3 Serie sedan een facelift, dus ook de M3. Zo werden 'ie voorzien van compleet nieuwe achterlichten. Hierdoor werd de wagen een stuk frisser en agressiever. Ook kreeg het interieur een upgrade, verschillende knopjes kregen of een nieuwe vorm of een nieuwe lokatie. Verder werd een nieuw infotainment systeem geplaatst. De cabrio en coupé kregen een lichte facelift in 2010, waarbij in het geval van de M3 de enige echte wijziging LED achterlichten was.

13 E92M3interieur


Een nieuw tijdperk; De F80, voorzien van een twinturbo

Sommige dingen zijn heilig. Een Ferrari is rood, een Porsche is een 911 en een M3 heeft een hoogtoerige atmosferische motor. Punt.

Toch niet. De nieuwste telg van de familie, de F80, is voorzien van een twin-turbo 3 liter zes-in-lijn. Gedreven door de emissie-eisen en dus uitstoot van een auto. Echter heeft BMW er alles aan gedaan om niet te laten merken dat er een turbo op zit. Zo loopt de turbo in de meest sportieve stand altijd mee, zelfs bij het gaspedaal los, waardoor het turbogat tot een minimum beperkt wordt. Ook zit er een speciale sportuitlaat op waardoor het gehuil van de turbo zo min mogelijk is. Het is dus absoluut geen straf om er mee te mogen rijden, maar eerlijk is eerlijk; Het geluid van haar voorgangers is vele malen mooier.

14 F80M3voorkant

Wat de turbo-pijn een beetje verzacht is dat het blok een lichte vermogenstoename heeft, 431 pk spuugt deze eruit. Wat uiteraard wél echt een hoop goed maakt is het verschil in koppel. Waar de E9x M3 een koppel had van 400 nm, komt de F80 op 550 nm. Dit ga je uiteraard enorm merken, vooral bij lage toerentallen. Standaard voorzien van een 7-traps-DCT-versnellingsbak, zoals in de E9x, maar dan uiteraard weer op allerlei vlakken verbeterd. Voor de echte liefhebber is een handmatige versnellingsbak ook beschikbaar, maar hierdoor wordt de wagen in Nederland gek genoeg duurder. Dit wegens de hogere uitstoot van de manuele versie.

15 F80M3achterkant

Ook deze M3 is voorzien van allerlei M-goodies. Bredere kassen, uiteraard. Carbon dak, uiteraard, Roostertje in het voorscherm, uiteraard. 4 uitlaten, uiteraard. Ondanks het geblazen blok is dit dus nog steeds een echte M. Deze M3 is alleen geleverd als sedan. De coupé en cabriolet gaan door het leven als M4, omdat BMW de coupé en cabriolet hoger in het segment heeft gezet en deze de 4 Serie noemt. Echter delen de M3 en de M4 dezelfde motor, remmen, velgen, onderstel en veel delen van het interieur.

16 F80M3interieur

In februari dit jaar kwam BMW met het slechte nieuws dat de F80 M3 vanaf mei 2018 niet meer geproduceerd zal worden. Dit omdat het huidige model niet zou kunnen voldoen aan de nieuwste emissie-eisen. De M4 zal voorlopig echter nog wel geproduceerd worden. De vervanger van deze M3 is gepland voor 2020, dus tot die tijd zal er geen compacte sedan van de M-divisie beschikbaar zijn. Wel zijn er geruchten dat de M4 binnenkort als Gran Coupé geleverd zal gaan worden. Houd BimmerPortal dus in de gaten over dat laatste nieuws!

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

Populaire artikelen

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte