Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

De X5 was de eerste "echte" vierwielaandrijver van BMW. Geïntroduceerd in 1999 en inmiddels aan het derde productiemodel toegekomen. Echter zal deze binnenkort uit gefaseerd worden en wij hebben onderaan dit artikel de foto's en wat specs van de opvolger!

In 1999 veranderde er een hele hoop voor BMW. Het was een merk bekend om haar sportieve gezinsauto's, die bewust licht(er) gemaakt waren om hun dynamische karakter te onderstrepen. Volgens de puristen past een SUV daar absoluut niet in, maar BMW wist ons het tegendeel te bewijzen. Natuurlijk, het is en blijft een grote zware auto, maar het is zoals altijd wel de best sturende in haar klasse, met de typische BMW kenmerken als de dubbele grill, de dubbele koplampen en de hofmeister-knik. Inmiddels is het hele segment gevuld, van X1 tot X6 en daar komen binnenkort nog een X7 en een X8 bij.

De eerste generatie, E53 - 1999 tot 2006

De eerste generatie van de X5 was indirect het resultaat van de samenwerking tussen BMW en Land Rover. Door de overname van Land Rover had BMW toegang tot zeer solide off road techniek. Zo leende de X5 onder andere het Hill Descent System en de Off Road Engine Management van de Land Rovers. Omdat deze generatie X5 een hoop BMW-techniek leende van de E39 5 Serie kon de wagen ook achteraf van verschillende upgrades voorzien worden, zoals een nieuw navigatiesysteem, Bluetooth mogelijkheden en nieuwe motoren. Eigenlijk was deze auto een direct antwoord op Mercedes, die al geruime tijd de ML-klasse in haar boeken had staan.

In 2004 zag deze generatie een facelift, waarbij zowel de voor- als achterkant werd aangepakt en er nieuwe motoren beschikbaar kwamen. Denk aan zes-in-lijn blokken, V8's en diesels.

1 first gen x5

De tweede generatie, E70 - 2007 tot 2013

Ondanks de eerder genoemde puristen de X5 absoluut niet zagen zitten, werd dit toch een enorm succes. De E70 borduurde daarop voort. Het bekende iDrive-systeem vond plek in de X5 en een optionele derde rij passagiersstoelen kwam op de prijslijsten te staan. Het exterieur werd opgefrist, maar dit was nog steeds overduidelijk een BMW en overduidelijk een X5. Zo kregen de koplampen een fris design, kwamen er extra plooien in de motorkap en hadden de achterlichten een modernere vormgeving. Het silhouet bleef echter 99% gelijk aan de voorganger. Naast de E70 X5 kwam er een extra familielid bij, de X6. De X6 viel op door haar aflopende coupélijn, wat overigens niet betekende dat iedereen dit een mooie auto vond.

Tevens was deze generatie de eerste X5 die onder handen werd genomen door het M-GmbH. Ook dit was een schop tegen het al pijnlijke been van de klassieke BMW generatie. Hoe kon een SUV nu vergeleken worden met legendes als de M1, de M3 en de M5? Dit laatste laat ik ook aan jullie over, ik vind het in ieder geval een gaaf concept.

De verkopen bevestigen namelijk dat het wel degelijk een succes was. Na de E90 3 Serie en de F10 5 Serie was dit de best verkopende BMW in 2011.

1 sec gen x5


Generatie 3, F15 - 2014 tot 2018

Momenteel nog in productie, maar de opvolger staat om de hoek. Een op het oog véél modernere auto dan haar voorgangers. Nog steeds is het silhouet overduidelijk een X5, maar je ziet goed dat er bij deze generatie meer is gewijzigd dan bij de vorige. Ook is de wagen optisch groter dan vorige X5's, mede omdat de koplampen en grill groter zijn en in elkaar door lopen. Downsizing heeft inmiddels ook al in zijn volste vorm toegeslagen. De 25d is namelijk een vier-cilinder diesel. Maar voor degene die het woord downsizing niet aan kunnen horen is er ook een M50d, met een triple-turbo diesel zes-in-lijn. Naast de diesels zijn er ook uiteraard benzines beschikbaar, uiteraard met turbo's. Zo kun je kiezen uit een 3 liter zes-cilinder en de bekende 4,4 liter V8. 

Net zoals voorgaande modellen is deze auto geproduceerd in de Spartanburg fabriek in South Carolina. 

1 third gen x5


De primeur; De nieuwste telg van de familie: G05 - vanaf 2019

Op 6 juni gepresenteerd, vanaf november dit jaar gelanceerd. De nieuwste, de G05. Uiteraard gelden de standaard regels ook weer voor dit model; grotere nieren, in een singleframe en nu leverbaar met laser koplampen. Hieronder vind je een aantal officiële persfoto's van het exterieur. Lees vooral verder, daar behandelen we het interieur.

Het exterieur

2 nieuwe x5 exterieur

3 nieuwe x5 exterieur

4 nieuwe x5 exterieur

5 nieuwe x5 exterieur

6 nieuwe x5 exterieur

Door de grotere grill kun je goed zien dat BMW echt nadruk legt op het feit dat dit een X is, een veel robuustere auto dan een "normale" BMW. Ook (weer) groter, 36 mm langer, met een wielbasis die 42 mm meer is, 66 mm breder en 19 mm hoger om precies te zijn. De achterlichten zijn minimaal gegroeid en zijn van een compleet ander design dan de typerende L-vormige achterlichten van de voorganger(s). De hofmeister-knik is ook aangepast. In eerste instantie een zorg, omdat het een typisch BMW-kenmerk is, maar het resultaat ziet er stiekem véél beter en moderner uit dan de voorganger, zonder dat het design compleet verloren gaat. Verder zijn de wielkassen wat breder en langer geworden, wat het robuuste van deze auto nog meer onderstreept. 

Het interieur

8 nieuwe x5 interieur

9 nieuwe x5 interieur

10 nieuwe x5 interieur

11 nieuwe x5 interieur

Het is 2018, computers en (semi-)autonome systemen zijn niet meer weg te denken. Uiteraard vinden deze componenten ook een thuis in de nieuwe X5. Denk aan Lane Keep Assist, Emergency Stop Assist en Traffic Jam Assist. Dure, ingewikkelde namen, maar kort door de bocht kan de BMW X5 bijna zelf rijden. Zo zal deze je waarschuwen en waar mogelijk corrigeren als je van je rijbaan af dreigt te gaan, een noodstop uitvoeren als er een voetganger opduikt en afstand houden, remmen en gasgeven in files.

Het design van het dashboard zelf is minimalistisch te noemen. Overal schermen, van het instrumentarium, tot de navigatie, tot het klimaatpaneel. Redelijk vergelijkbaar als Duitse concurrentie, maar hier heb je twee aparte hoofdschermen in plaats van één. Onder het nieuwe iDrive systeem vinden we de nieuwe klimaat-unit, welke eenvoudig en modern is te noemen. Uiteraard is ook veel in te stellen via het iDrive systeem, wat nu meer dan ooit het hart van de auto is. Wat wij een gave optie vinden is dat de BMW X5 verwarmde maar ook gekoelde bekerhouders krijgt, een moderne optie die écht eens wat toevoegt. Dit aangegeven met een blauwe LED-rand wanneer die koelt en een rode wanneer die verwarmt. Verwacht ook een hoop andere LED en ambiance verlichting door de gehele cabine.

Zoals gezegd, de foto's zijn hier, vanaf november dit jaar officieel gelanceerd, waarbij het ook bekend zal zijn wanneer de auto bij de dealer staat.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons het forum een enorm grote achterban met bijna 27.700 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan
Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Schmiedmann Guerrilla Exhaust Mosselman
Kentekencheck.nu Autovitel Automaan BimmerParts

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte