Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Nadat mijn 2de E39 problemen kreeg met misfire op 3, welke veroorzaakt werd door geen compressie ben ik gaan nadenken wat te doen.
Repareren, en dan verder gaan met punten die al aangepakt moesten worden, of toch voor iets anders gaan kijken.
Na even mezelf georiënteerd te hebben, besloten om oude project op te geven en voor iets nieuws te gaan.
Dit moest wel weer een E39 worden, liefst touring, liefst facelift model.
En dit is het uiteindelijk geworden:
E39 525i Touring uit 2003 in de kleur Titangrau Metallic
Zag de auto op MP staan, en na even gebeld te hebben ben ik met een maat er heen gereden. Auto zag er goed uit maar erg vies.
Nergens enig spoor van lekkage.
Enig wat ik tegen kwam waren voornamelijk cosmetisch problemen, namelijk pixel problemen, panelen op de achterklep wat miste, kapot luchtrooster achterin, en een kras op de achterbumper strip.
Verder zag ik dat de auto links achter gezakt was, maar dit is een bekend probleem en erg makkelijk op te lossen.
Na een proefrit en onderhandeling auto meegenomen. Rit naar huis ging perfect.
Auto voelt erg strak aan, alleen besturing voelt veel zwaarder dan de 528. is even wennen.
Heb gekeken maar stuurbekrachtiging reservoir is vol dus dat is niet het probleem. geen idee of het zo hoort. iets voor later.
Na thuis gekomen t ezijn , ben ik als eerste aan de gang geweest met dashboard en pixel problemen. Toevallig had ik al een repair steje thuis die ik gekocht had omdat ik dacht dat dashboard van de 528i dit probleem had. Wat achteraf een lampje was.
Dus dashboard uitgebouwd en begonnen met reparatie. Was best pittig maar te doen. Wel even de tijd nemen.
Daarna alles weer terug gezet en ingebouwd. Was wel ff spannend, maar uiteindelijk:
Gister even de 525 naast zijn voorganger gezet om wat dingen over te zetten.
Gelijk daarna begonnen met de linker balg. had wederom nog eentje staan die ik ooit gehaald had voor de 528.
Deze was heel snel verwisseld.
Jammer genoeg toen ik vanmorgen naar de auto liep hing deze weer schuin. Blijkbaar toch ergens anders lek. Dat wordt dus met een zeepsop spuiten.
Volgende wordt auto goed schoonmaken, binnen en buiten. En als het wat mooier weer wordt een goed poetsbeurt geven.
Deze E39 heeft ook een grootscherm systeem plus MK4 DVD nav en DSP. Erg mooi, maar toch gaat er een Android systeem weer in.
Heb de oude Android 7.1 verkocht en nu een Android 8.0 gekocht, samen met een DAB+ radio en bluetooth OBD2 dongle.
Dat betekend dat ik van de oude auto ook de kabels moet uittrekken die van achter naar voren lopen. Best veel werk, maar liever dat dan weer €75 uit te geven voor nieuwe.
Zo dat was het, zal zeker weer wat updaten zodra er weer wat aan gedaan is.
Wacht nu nog op stelnokken voor de koplampen, die moeten vervangen worden. Plus LED angel eyes. Verlichting valt me namelijk erg tegen vergeleken met Xenon wat de 528 had.
Repareren, en dan verder gaan met punten die al aangepakt moesten worden, of toch voor iets anders gaan kijken.
Na even mezelf georiënteerd te hebben, besloten om oude project op te geven en voor iets nieuws te gaan.
Dit moest wel weer een E39 worden, liefst touring, liefst facelift model.
En dit is het uiteindelijk geworden:
E39 525i Touring uit 2003 in de kleur Titangrau Metallic
Zag de auto op MP staan, en na even gebeld te hebben ben ik met een maat er heen gereden. Auto zag er goed uit maar erg vies.
Nergens enig spoor van lekkage.
Enig wat ik tegen kwam waren voornamelijk cosmetisch problemen, namelijk pixel problemen, panelen op de achterklep wat miste, kapot luchtrooster achterin, en een kras op de achterbumper strip.
Verder zag ik dat de auto links achter gezakt was, maar dit is een bekend probleem en erg makkelijk op te lossen.
Na een proefrit en onderhandeling auto meegenomen. Rit naar huis ging perfect.
Auto voelt erg strak aan, alleen besturing voelt veel zwaarder dan de 528. is even wennen.
Heb gekeken maar stuurbekrachtiging reservoir is vol dus dat is niet het probleem. geen idee of het zo hoort. iets voor later.
Na thuis gekomen t ezijn , ben ik als eerste aan de gang geweest met dashboard en pixel problemen. Toevallig had ik al een repair steje thuis die ik gekocht had omdat ik dacht dat dashboard van de 528i dit probleem had. Wat achteraf een lampje was.
Dus dashboard uitgebouwd en begonnen met reparatie. Was best pittig maar te doen. Wel even de tijd nemen.
Daarna alles weer terug gezet en ingebouwd. Was wel ff spannend, maar uiteindelijk:
Gister even de 525 naast zijn voorganger gezet om wat dingen over te zetten.
Gelijk daarna begonnen met de linker balg. had wederom nog eentje staan die ik ooit gehaald had voor de 528.
Deze was heel snel verwisseld.
Jammer genoeg toen ik vanmorgen naar de auto liep hing deze weer schuin. Blijkbaar toch ergens anders lek. Dat wordt dus met een zeepsop spuiten.
Volgende wordt auto goed schoonmaken, binnen en buiten. En als het wat mooier weer wordt een goed poetsbeurt geven.
Deze E39 heeft ook een grootscherm systeem plus MK4 DVD nav en DSP. Erg mooi, maar toch gaat er een Android systeem weer in.
Heb de oude Android 7.1 verkocht en nu een Android 8.0 gekocht, samen met een DAB+ radio en bluetooth OBD2 dongle.
Dat betekend dat ik van de oude auto ook de kabels moet uittrekken die van achter naar voren lopen. Best veel werk, maar liever dat dan weer €75 uit te geven voor nieuwe.
Zo dat was het, zal zeker weer wat updaten zodra er weer wat aan gedaan is.
Wacht nu nog op stelnokken voor de koplampen, die moeten vervangen worden. Plus LED angel eyes. Verlichting valt me namelijk erg tegen vergeleken met Xenon wat de 528 had.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Die balgen schijnen vaak te lekken bij de ventielen die onder de achterbank zitten. Mooie aankoop verder!
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Was uiteindelijk niet de balg. Had even van de oude E39 de balg omgezet toen zag ik dat de nieuwe al een Arnott balg had.
Toch even verwisseld omdat ik wist dat balg van oude E39 niet lek was.
Auto bleef na een tijd zaken. Gister naar sloop geweest en daar uit een andere 5'er de pomp plus slangen gehaald.
Vanmiddag alles nagegaan en uiteindelijk was het de verdeel klep die lekte. Oude van de sloop er in gezet , alles opnieuw nat gespoten met zeepsop. Geen lekkages meer.
Nu even afwachten hoe de auto er morgen ochtend bij staat.
Toch even verwisseld omdat ik wist dat balg van oude E39 niet lek was.
Auto bleef na een tijd zaken. Gister naar sloop geweest en daar uit een andere 5'er de pomp plus slangen gehaald.
Vanmiddag alles nagegaan en uiteindelijk was het de verdeel klep die lekte. Oude van de sloop er in gezet , alles opnieuw nat gespoten met zeepsop. Geen lekkages meer.
Nu even afwachten hoe de auto er morgen ochtend bij staat.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Volgende updates zijn alweer gedaan aan de touring.
heb via Alli Express meerdere items besteld, twee ervan zijn al binnen.
Als eerste befaamde bekerhouder. Bij mij was die ook stuk , dus nu een verse er in.
Niet dat ik hem vaak gebruik, maar staat wel zo netjes.
En tweede item die gister binnen kwam was LED voor angel-eyes:
verschil is heel duidelijk te zien: (in het echt verstrooid licht niet zo als op de foto)
vs
Nu wachten tot volgende pakketjes binnen komen.
heb via Alli Express meerdere items besteld, twee ervan zijn al binnen.
Als eerste befaamde bekerhouder. Bij mij was die ook stuk , dus nu een verse er in.
Niet dat ik hem vaak gebruik, maar staat wel zo netjes.
En tweede item die gister binnen kwam was LED voor angel-eyes:
verschil is heel duidelijk te zien: (in het echt verstrooid licht niet zo als op de foto)
vs
Nu wachten tot volgende pakketjes binnen komen.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Ziet er heel netjes uit met de led verlichting. Je bent verder ook goed bezig!
Veel plezier en succes met deze prachtwagen!
Jos
Veel plezier en succes met deze prachtwagen!
Jos
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Blijft toch erg leuk om aan te werken, dus ben er graag mee bezig.
Gister ook weer wat aangepakt wat hoognodig mn aandacht had ,namelijk sleutels.
Beide kon ik maar niet koppelen aan de auto, dus heb een paar verse batterijen besteld en deze gister vervangen:
Eerst alles uit elkaar en oude batterij er af gesoldeerd:
Daarna nieuwe er in.
Meeste tijd ging in het uit elkaar halen van beide sleutels, het solderen zelf was zo gedaan.
Daarna naar beneden gegaan en sleutels eindelijk kunnen koppelen. Auto kan nu zoals het hoor op afstand open en dicht.
Vanmorgen ook gelijk beide koplampen uitgebouwd omdat verstellers kapot waren
Jammer genoeg kreeg ik met geen mogelijkheid units uit elkaar.
Twijfel of in nou een unit heb die permanent gekit is en niet het type die wel open kan.
Heb beide versteller er uit kunnen halen, en toen zag ik dat deze heel anders waren dan ik besteld had.
Dus nu nieuwe bij Offenga besteld.
Morgen weer verder kijken hoe ik dit ga aanpakken.
Heb dit klusje 5 jaar geleden ook gedaan aan mijn 2002 525TD e toen ik ik de lamp wel uit elkaar halen
Gister ook weer wat aangepakt wat hoognodig mn aandacht had ,namelijk sleutels.
Beide kon ik maar niet koppelen aan de auto, dus heb een paar verse batterijen besteld en deze gister vervangen:
Eerst alles uit elkaar en oude batterij er af gesoldeerd:
Daarna nieuwe er in.
Meeste tijd ging in het uit elkaar halen van beide sleutels, het solderen zelf was zo gedaan.
Daarna naar beneden gegaan en sleutels eindelijk kunnen koppelen. Auto kan nu zoals het hoor op afstand open en dicht.
Vanmorgen ook gelijk beide koplampen uitgebouwd omdat verstellers kapot waren
Jammer genoeg kreeg ik met geen mogelijkheid units uit elkaar.
Twijfel of in nou een unit heb die permanent gekit is en niet het type die wel open kan.
Heb beide versteller er uit kunnen halen, en toen zag ik dat deze heel anders waren dan ik besteld had.
Dus nu nieuwe bij Offenga besteld.
Morgen weer verder kijken hoe ik dit ga aanpakken.
Heb dit klusje 5 jaar geleden ook gedaan aan mijn 2002 525TD e toen ik ik de lamp wel uit elkaar halen
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Hoe is de 2.5 motor in deze auto? Komt het lekker mee? Ik heb er een keer in gereden en vond de auto even wennen ten aanzien van mijn 3 serie.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Kom van een 528i af en moet zeggen verschil vind ik niet erg groot.
Denk dat als je overstap van een 3 serie dat je dan degelijk wat kan merken. Gewicht is toch even wat hoger in een 5 serie.
Denk dat als je overstap van een 3 serie dat je dan degelijk wat kan merken. Gewicht is toch even wat hoger in een 5 serie.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Jammer van de 528, maar deze is ook erg mooi.
Heb je toevallig een linkje naar de LEDs voor in de angel eyes? Ben hier nog naar op zoek. Ben voornamelijk heel benieuwd welke specs ze hebben.
Heb je toevallig een linkje naar de LEDs voor in de angel eyes? Ben hier nog naar op zoek. Ben voornamelijk heel benieuwd welke specs ze hebben.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Ja,klopt. Deze is even wat mooier. Is een face-lift model. daarnaast staat hij beter in de lak. En niet zoals de blauwe last van roest. Zelfs achter tankklepje en onder de te openen achter ruit is het allemaal nog perfect.
Lampen die ik besteld zijn deze:
https://nl.aliexpress.com/item/xenon-wh ... 4c4dwI2eIc
Vandaag de koplamp behuizing aangepakt. Deze waren erg dof. Ipv polijsten ben ik aan de gang gegaan met 2K Clear Coat.
Eerst beide kappen geschuurd met 600 waterproof papier:
Daarna alles goed vetvrij gemaakt, en in totaal 3x heen en weer gegaan. Dit 2x herhaalt. Dus totaal 6 lagen clear coat.
met het volgende als resultaat:
Alles staat nu te drogen.
Morgen komen de stelnokken binnen. Jammer genoeg had Offenga ze niet meer op voorraad dus ergens anders besteld , moet wel 1 dag langer wachten.
Zal wat worden , want mijn lampen kunnen niet uit elkaar. Dat wordt dus alles vanuit de achterkant inbouwen.
Lampen die ik besteld zijn deze:
https://nl.aliexpress.com/item/xenon-wh ... 4c4dwI2eIc
Vandaag de koplamp behuizing aangepakt. Deze waren erg dof. Ipv polijsten ben ik aan de gang gegaan met 2K Clear Coat.
Eerst beide kappen geschuurd met 600 waterproof papier:
Daarna alles goed vetvrij gemaakt, en in totaal 3x heen en weer gegaan. Dit 2x herhaalt. Dus totaal 6 lagen clear coat.
met het volgende als resultaat:
Alles staat nu te drogen.
Morgen komen de stelnokken binnen. Jammer genoeg had Offenga ze niet meer op voorraad dus ergens anders besteld , moet wel 1 dag langer wachten.
Zal wat worden , want mijn lampen kunnen niet uit elkaar. Dat wordt dus alles vanuit de achterkant inbouwen.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Pfoe, ziet er zo op de foto goed uit. Ben benieuwd hoe ze eruit zien als ze gedroogd zijn.
Ledjes is een setje neem ik aan?
Ledjes is een setje neem ik aan?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Klopt..is een setje.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Top, zijn inmiddels besteld. Verwacht dat ze volgende week ergens binnen komen .
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Gaaf.
ben zelf nu aan het kijken voor LED H7 lampen.
Want wat er nu in zit is echt te beroerd. In de ander E39 zat er Xenon, echt een wereld van verschil.
Wel erg jammer dat mijn koplampen niet open kunnen, had ik lenzen goed kunnen schoonmaken.
ben zelf nu aan het kijken voor LED H7 lampen.
Want wat er nu in zit is echt te beroerd. In de ander E39 zat er Xenon, echt een wereld van verschil.
Wel erg jammer dat mijn koplampen niet open kunnen, had ik lenzen goed kunnen schoonmaken.
Re: Alweer 3de E39: 2003 525i Touring TitanGrau metallic
Zit hier geen xenon in dan? Koplampen lijken namelijk wel xenon te zijn...
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw