De BMW 5 Touring van de Buurman

Show je BMW E39. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 24 nov 2022, 18:33

Op de stekker. Als je de melding hebt kun je de stekker losnemen van de schakelindicator, onder de auto dus. Als je dan oneindige weerstand meet weet je genoeg.
Overigens heb ik het al een poos niet meer gezien.

Op YouTube staan ook filmpjes met hoe je kunt doormeten en de contacten kunt reinigen.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 20 dec 2022, 13:54

Gisteren een blikje van dit goedje in de motor gegooid. Uiteraard niet het blikje zelf, wel de inhoud. Op diverse Amerikaanse BMW fora van verschillende kanten succesverhalen gelezen met gebruik van dit spul bij lastig koud starten en narrig lopen koud, met soms misfires tot gevolg.

Toeval of niet, maar vanmorgen startte de motor in één keer, liep gelijk op 6 cylinders en is ook niet meer afgeslagen terwijl hij nog koud was.
Mogelijk dus ook nog vervuiling van de kleppentrein waardoor een of meerdere kleppen kunnen blijven plakken. Schijnt een gekend probleem te zijn van de M52/M54.
Fingers crossed dat het goed blijft nu.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
bmw528II
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2011, 20:46
Locatie: Oost Souburg

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door bmw528II » 26 dec 2022, 22:22

Buurman schreef: 13 apr 2022, 10:43 Hoi Misty,

Wat grappig! Ik heb wel gezien dat de auto in de omgeving van Den Haag rondgereden heeft, was hij toen van je vader? Hij is nu in ieder geval terug in de regio Haaglanden. De kilometerstand is bijna 396.000. Na 2016 is het onderhoud maar magertjes geweest, en daar ben ik nu dan ook druk doende mee.
Helaas zal het vinden van goede, met stof bekleedde, stoelen en bank lastig worden. Het zal dus wel leer blijven.


Ik heb evt een stoffen interieur te koop in goede staat, staat nog geen week op marktplaats.
BMW E39 maakt rijden geweldig

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 27 dec 2022, 14:45

Oei, verleidelijk!
Edit:
Even gezocht, maar het enige stoffen interieur dat ik zie staan is voor een sedan?
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
bmw528II
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2011, 20:46
Locatie: Oost Souburg

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door bmw528II » 27 dec 2022, 15:03

Ja ik was iets te enthousiast… mocht je ergens een mooie rugleuning kunnen vinden, kan het gewoon. De rest past.
BMW E39 maakt rijden geweldig

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 06 jan 2023, 16:45

Januari, dus APK en onderhoud tijd.

De APK viel mee: handrem defect en een band was versleten. Dat van die banden wist ik al wel, want ze hadden allevier droogtescheurtjes. Afgezien daarvan hadden ze ook niet de juiste maat, er zitten E60 velgen met dito banden onder. Nieuwe Uniroyal Rainsport 5 in 235-45-17 besteld. Banden zijn inmiddels binnen en komen er morgen onder. Wat zal dat een verschil maken! 8)
De handrem is meteen gerepareerd en verder zijn de olie, oliefilter en remvloeistof alle vervangen.

Nog even een controle van de verlichting (want maandag afmelden voor APK) leerde dat er een stadslampje van de Angel Eyes stuk was. Overigens riep de boardcomputer dat ook: "Standlicht prüfen!"

Nou, weinig te prüfen want het lampje was gewoon stuk.
Dan wil BMW (en Hella ook) graag dat je een compleet nieuwe unit koopt. Dat braaf gedaan, maar het zal me niet lekker.
En natuurlijk:

De oude:

Afbeelding

Wilde best uit elkaar komen.
En dan zit er ¨gewoon¨ een Osram BA9S 12V-10W in...

Afbeelding

Nog even twee reservelampjes kopen, dan ligt er in het vervolg altijd één klaar ;)
Als je hem weer in elkaar drukt zorgt de kleine O-ring voor voldoende cohesie om het ding niet uit elkaar te laten vallen. Voor de zekerheid een ty-rap eromheen moet dan verder afdoende zijn. Het scheelt echt belachelijk veel geld (ik weet het, mijn stokpaardje. Koop dan geen BMW, ofzo :roll: ). In ieder geval heb ik er zo meteen één op reserve voor 5 euro, in plaats van 36 euro...

Afijn, voor een kleine 800 euro moet de auto er weer even tegen kunnen, waarbij de banden 400 inclusief montage kosten. Dat valt best mee, als er verder in het komende jaar niks meer stukgaat tenminste :gek:
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 27 jan 2023, 14:05

Nieuwe mistlampen:


Afbeelding

Afbeelding
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 10 apr 2023, 10:10

Voorkant weer op hoogte gebracht.
Ik ben inmiddels 50, een verlaagde auto hoort daar niet echt bij...

Afbeelding
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 25 apr 2023, 15:24

En toen stond ie stil. Met een gigantisch vacuüm lek. Werk aan de winkel, dus.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 28 apr 2023, 13:51

Het bleek de MAF-sensor te zijn. Inmiddels rijdt de auto weer als vanouds.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 23 jan 2024, 14:14

Zo, de diva is weer thuis. De auto is een poosje in de garage geweest voor een (groooote) beurt en APK. Zoals het een diva betaamt heeft ‘ie er daarna keurig voor gezorgd dat nu de accu overleden is. Die dus maar meteen vervangen, het houdt niet op. Het blijft een BMW ;)

Maar, er zijn ook positieve berichten. Hij spoort nu superstrak, rijdt weer erg lekker en, jawel: de koude start is verbeterd. Kost wat, heb je nog weinig. Ofzo.

Gedaan zijn:
Olie ververst, inclusief filter;
Twee brakke koelwaterleidingen vervangen;
De koelvloeistof temperatuur sensor tbv de ecu vervangen;
De upstream-lambdasondes zijn vervangen (bij de dealer gehaald - nooit doen, er staat gewoon een Bosch merk en -nummer op, er is géén verschil! Behalve de prijs dan...)
Gare vacuümslangen vervangen;
Lucht- en interieurfilters vervangen;
Endlinks voor vervangen;
Stabistangrubbers voor vervangen;
Wiellagers achter vervangen;
Subframebussen en draagarmen achter vervangen;
Alle aandrijfashoezen vervangen;
Handremkabels vervangen;
Remschijven en remblokken achter vervangen;
En, last but not least, differentieel olie vervangen.

Je zou zeggen: hij mot het wel weer effe doen.
Overigens keurig netjes een “blanco” APK formuliertje gehaald en dat is erg goed voor een BMW met 4 ton op de teller. Niet eens een AC voor olielekkage…

Twee dagen later, grote rit verder, bijna 400 kilometer. Het kraken hoor je op de snelweg in het geheel niet en ook in de stad neemt het al af. Wel moet de auto hoogst dringend uitgelijnd worden. Hij is net niet gevaarlijk nerveus en heeft constant lichte correcties met het sturen nodig. Dat het hard waaide hielp ook niet mee trouwens. Maar het dweilen is helemaal verdwenen. Ook de koude start verloopt veel beter, al is het nog lang niet hoe een nieuwe zou starten. Maar hij start nu tenminste in één keer.

Al met al op de goede weg maar er kunnen nog wat punten op de “i” gezet worden.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 02 apr 2024, 11:11

In de jacht op een lekvrije M54 heb ik het O-ringetje van de oliepeilstokbuis vervangen. Dat verminderde inderdaad de lekkage, maar veel belangrijker (breaking news): alle startproblemen zijn verdwenen. Blijkbaar was het ringetje niet alleen belangrijk tegen lekkage, maar voorkomt het ook valse lucht. Sinds het vervangen (of eigenlijk, plaatsen want er zat niets eens meer een O-ringetje) start de auto zoals een nieuwe dat zou doen. Zonder drama, zonder misfires, zonder gedoe. En daar ben ik erg blij mee.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Marcel RSD » 03 apr 2024, 08:28

Dat is dus wat een beetje liefde voor je auto doet.
Die gaat nog wel even mee
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 07 apr 2024, 15:52

Thnx, ik hoop het!

Heel erg blij mee: setje van 5 in nieuwstaat verkerende Style 52 originele E39 velgen.

Dat ziet er zo uit, voor het beeld:

Afbeelding

De 17" velgen wil ik van de winter laten opknappen en dan gaan die waarschijnlijk als winterset verder.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: De BMW 5 Touring van de Buurman

Bericht door Buurman » 19 apr 2024, 18:41

De "nieuwe" wielen zitten er nog niet onder. Iets met tijd, het weer, werken en een jonge hond in huis.
Wat wel het geval is, is dat de Bimmer zich nog steeds goed voelt. Dat blijkt uit het gemiddeld verbruik (1 op 8,15 gecombineerd, 1 op 10,5 snelweg, op LPG) en de fueltrims staan nog steeds keurig op de 0,xx%. Helemaal goed dus. Wel is inmiddels het in tweeën starten af en toe weer terug. De 2e keer start ie dan zonder morren. Aangezien ik nu aanwijzingen heb dat het vacuümgebeuren daar een enorme rol in speelt ga ik binnenkort de ccv maar vervangen. Dat spul is van 2013 en ook minimaal 2 ton oud, dus dat valt sowieso onder normaal onderhoud (10 jaar of 180.000 kilometer geven zij die het weten kunnen ervoor). Dan heb ik de O-ringetjes voor het inlaat-plenum nog liggen en ook die van de peilstok zijn aanwezig om vervangen te worden.
Het is in ieder geval fijn om te merken dat de Stau des Reparaturs wel zo'n beetje klaar is. De auto rijdt zalig. Puntjes op de "I" zullen er altijd blijven. Bijhouden dus, dan kon het nog weleens heel lang goed blijven gaan met deze Fünfer...
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Showroom”