Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Beste leden,
Ik ben nieuw op dit forum (zie: voorstelpagina), maar heb met in verband met mijn elektronische problemen al een aantal berichten van jullie doorgenomen. Ik ben sinds een aantal dagen eigenaar van een BMW 520I E39 Sedan uit het jaar 2002. De teller staat inmiddels al op 284.000, maar het rijdt nog als een zonnetje. Toen ik een proefrit wilde maken startte de auto niet. Dit had volgens de garagehouder te maken met een het leeglopen van de accu door restspanning in de auto. Dit probleem heb ik al vaker voorbij zien komen. Hij heeft de accu ter plekke vervangen voor een nieuwe, volle en tevens zwaardere accu. De auto startte en de proefrit verliep prima. Verder voldeed de auto aan mijn verwachtingen en alle knopjes in de auto deden het prima.
Toen ik na aanschaf naar huis wilde rijden bleek de ontgrendeling van de achterklep niet te werken. Met de sleutel kan de kofferbak prima worden geopend en worden afgesloten, maar de servomotor die de elektronische ontgrendeling met de 'knop' op de kofferbak en de centrale vergrendeling moet regelen lijkt niet te werken. Bij het wegrijden toont de auto de melding dat de kofferbak open staat. Dit kan kloppen omdat de servomotor niets doorgeeft aan de autointerface. Dit probleem lijkt mij echter makkelijk te verhelpen door het vervangen van de servomotor.
Echter, dat is niet het enige probleem. Na het afsluiten van de auto gaan na bepaalde tijd de alarmlichten aan. Deze gaan ook weer vanzelf uit en zo herhaalt dat proces zich. Gelukkig stopt het ook een keer en loopt de accu er niet op leeg.
Het voornaamste probleem is dat de auto al twee keer niet wilde starten, omdat er geen stroomvoorziening was. Dus ik dacht meteen aan een leeggelopen accu. De accu gemeten en deze bleek netjes te werken. Min-pool eraf gehaald, minuutje gewacht, min-pool er terug op en de auto startte als een zonnetje. Vanmiddag gebeurde dit zelfs terwijl de auto al stationair draaide: de radio viel uit, de nav begon te flikkeren en het rode accu lampje ging aan en uit. Zelfde proces herhaald met de min-pool en de auto startte weer als een zonnetje.
Een van de meest vervelende dingen is natuurlijk wanneer je je auto niet kan vertrouwen, zeker wanneer deze veel gebruikt wordt. Ik vraag me daarom af of jullie dit probleem herkennen en een mogelijke oplossing weten. Zou de niet werkende kofferklep gelinkt kunnen worden aan de alarmlichten die aanspringen? En zou het niet willen starten van de auto door weigerende stroomvoorziening het gevolg zijn van een kabelbreuk ergens?
Ik heb de auto nog maar net dus mocht dit tot hele grote problemen gaan leiden dan weet ik dat het liefst zsm.
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties!
Ik ben nieuw op dit forum (zie: voorstelpagina), maar heb met in verband met mijn elektronische problemen al een aantal berichten van jullie doorgenomen. Ik ben sinds een aantal dagen eigenaar van een BMW 520I E39 Sedan uit het jaar 2002. De teller staat inmiddels al op 284.000, maar het rijdt nog als een zonnetje. Toen ik een proefrit wilde maken startte de auto niet. Dit had volgens de garagehouder te maken met een het leeglopen van de accu door restspanning in de auto. Dit probleem heb ik al vaker voorbij zien komen. Hij heeft de accu ter plekke vervangen voor een nieuwe, volle en tevens zwaardere accu. De auto startte en de proefrit verliep prima. Verder voldeed de auto aan mijn verwachtingen en alle knopjes in de auto deden het prima.
Toen ik na aanschaf naar huis wilde rijden bleek de ontgrendeling van de achterklep niet te werken. Met de sleutel kan de kofferbak prima worden geopend en worden afgesloten, maar de servomotor die de elektronische ontgrendeling met de 'knop' op de kofferbak en de centrale vergrendeling moet regelen lijkt niet te werken. Bij het wegrijden toont de auto de melding dat de kofferbak open staat. Dit kan kloppen omdat de servomotor niets doorgeeft aan de autointerface. Dit probleem lijkt mij echter makkelijk te verhelpen door het vervangen van de servomotor.
Echter, dat is niet het enige probleem. Na het afsluiten van de auto gaan na bepaalde tijd de alarmlichten aan. Deze gaan ook weer vanzelf uit en zo herhaalt dat proces zich. Gelukkig stopt het ook een keer en loopt de accu er niet op leeg.
Het voornaamste probleem is dat de auto al twee keer niet wilde starten, omdat er geen stroomvoorziening was. Dus ik dacht meteen aan een leeggelopen accu. De accu gemeten en deze bleek netjes te werken. Min-pool eraf gehaald, minuutje gewacht, min-pool er terug op en de auto startte als een zonnetje. Vanmiddag gebeurde dit zelfs terwijl de auto al stationair draaide: de radio viel uit, de nav begon te flikkeren en het rode accu lampje ging aan en uit. Zelfde proces herhaald met de min-pool en de auto startte weer als een zonnetje.
Een van de meest vervelende dingen is natuurlijk wanneer je je auto niet kan vertrouwen, zeker wanneer deze veel gebruikt wordt. Ik vraag me daarom af of jullie dit probleem herkennen en een mogelijke oplossing weten. Zou de niet werkende kofferklep gelinkt kunnen worden aan de alarmlichten die aanspringen? En zou het niet willen starten van de auto door weigerende stroomvoorziening het gevolg zijn van een kabelbreuk ergens?
Ik heb de auto nog maar net dus mocht dit tot hele grote problemen gaan leiden dan weet ik dat het liefst zsm.
Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties!
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Als het flikkert, als je auto net gestart is, dan kan het ooj de dynamo zijn. Dat die de gevraagde stroom dan niet kan leveren met stationair. Want het opstarten van alles vraagt vaak de meeste stroom. Als je motor draait kan je eens kijken op je accu of dat die bij laadt. En als dat het geval is moet je eens een paar fikse gebruikers inschakelen, achterraam verwarming, alle lichten, evt kachel voluit aan. Zodat de verbruikers veel stroom vragen van je accu en dergelijke. Zo kan je zien of het je dynamo is. Of wellicht iets anders
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Allereerst bedankt voor je reactie!
Zoals je begrijpt heb ik na aankoop van de auto lekker veel gereden (lees: dik 500 km in 5 dagen), dat ie tijdens stationair draaien uitviel zou dan nog te maken kunnen hebben dat die daarvoor een tijd stationair had gedraaid met de airco op de hoogste stand (ivm het verwijderen van de rooklucht uit de auto). Echter die twee andere keren kan ik niet verklaren: ik had 100 km gereden, parkeer de auto, stap uit en zag dat ik de auto iets netter wilde wegzetten, en vervolgens startte de auto niet meer. Daarna krijg je het verhaal met de min-pool, waarna hij prima startte.
Zoals je begrijpt heb ik na aankoop van de auto lekker veel gereden (lees: dik 500 km in 5 dagen), dat ie tijdens stationair draaien uitviel zou dan nog te maken kunnen hebben dat die daarvoor een tijd stationair had gedraaid met de airco op de hoogste stand (ivm het verwijderen van de rooklucht uit de auto). Echter die twee andere keren kan ik niet verklaren: ik had 100 km gereden, parkeer de auto, stap uit en zag dat ik de auto iets netter wilde wegzetten, en vervolgens startte de auto niet meer. Daarna krijg je het verhaal met de min-pool, waarna hij prima startte.
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Elektronische problemen worden wel eens veroorzaakt door het elektronische gedeelte achter het contactslot. Verder lees ik wel eens dat het schuifje voor de spiegel in de zonneklep, dat het make up lampje aan moet schakelen, soms storingen reset door het een keer op en neer te bewegen. Geen idee of dat bij je werkt, maar proberen kan geen kwaad denk ik.
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Ik heb dat inderdaad ook gelezen, hoe bizar haha. Aan de passagierskant werken de lampjes van de zonneklep wel, maar de 'sensor' in - of van de zonneklep niet. Geen idee of dat ook weer ergens aan samenhangt. Idee is in ieder geval om zsm het servomotortje van de achterklep te vervangen in de hoop dat het andere kwaaltjes oplost. Ik kan deze echter niet snel vinden op het internet voor dit type en bouwjaar.
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Is het dit onderdeel dat je zoekt?
# 51248236897
# 51248236897
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Ja dat is wat ik zocht! Thx. Inmiddels besteld en wachten tot het wordt geleverd. Vandaag helaas de startkabels nodig gehad, CV deed het nog wel net als het alarm en de verlichting maar bij het omdraaien gebeurdr er niets, laat staan het starten.
Heb inmiddels een hoop pagina's op het forum doorgelezen dus ik hoop dat ik met die info het euvel kan gaan oplossen.
Heb inmiddels een hoop pagina's op het forum doorgelezen dus ik hoop dat ik met die info het euvel kan gaan oplossen.
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Heb je dit al eens gezien: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... esting.htm.
Mogelijk helpt het je.
Mogelijk helpt het je.
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Hier word ik sowieso blij van! Het nieuwe slot is inmiddels onderweg dus dan wordt het makkelijk testen waar het probleem zit.
De volgende problemen deden zich gisteravond en vandaag voor:
- gisteravond na starten met startkabels een halfuur rondgereden om de accu op te laden voor zover dat nodig was;
- auto achtergelaten met minpool van accu, zodat deze niet kon leeglopen;
- s'ochtends minpool erop, geen resultaat laat staat starten. Minpool eraf en minpool erop (dat een paar keer herhalen) uiteindelijk weer stroom en kon weer starten;
- hetzelfde probleem herhaalde zich vanmiddag met als bijzonderheid dat ie uiteindelijk starten maar na het uitzetten van de motor meteen alle stroom weg was;
- met startkabels geprobeerd en na een tijd wachten lukte het.
Uit het contact met de garage die de auto aan mij verkocht heeft blijkt dat de accu dermate goed is dat het hier niet aan mag liggen (zo blijkt ook uit het feit dat de auto op goed geluk uit zichzelf kan starten), maar op 1 of andere manier komt de ene keer de stroom wel door en op een volgend moment niet. Heel onbetrouwbaar en vervelend.
Heb voor de zekerheid de auto afgesloten zonder alarm erop en de 'illegaal gebrande nav dvd' uit de nav gehaald. Deze keer wel de minpool op de accu gelaten want ik ga morgen maar met een andere auto naar het werk.
Hoort de nav aan te blijven als de auto is afgesloten?
Kan het zijn dat er een storing zit op de minpool?
Of wat kan het zijn?
De volgende problemen deden zich gisteravond en vandaag voor:
- gisteravond na starten met startkabels een halfuur rondgereden om de accu op te laden voor zover dat nodig was;
- auto achtergelaten met minpool van accu, zodat deze niet kon leeglopen;
- s'ochtends minpool erop, geen resultaat laat staat starten. Minpool eraf en minpool erop (dat een paar keer herhalen) uiteindelijk weer stroom en kon weer starten;
- hetzelfde probleem herhaalde zich vanmiddag met als bijzonderheid dat ie uiteindelijk starten maar na het uitzetten van de motor meteen alle stroom weg was;
- met startkabels geprobeerd en na een tijd wachten lukte het.
Uit het contact met de garage die de auto aan mij verkocht heeft blijkt dat de accu dermate goed is dat het hier niet aan mag liggen (zo blijkt ook uit het feit dat de auto op goed geluk uit zichzelf kan starten), maar op 1 of andere manier komt de ene keer de stroom wel door en op een volgend moment niet. Heel onbetrouwbaar en vervelend.
Heb voor de zekerheid de auto afgesloten zonder alarm erop en de 'illegaal gebrande nav dvd' uit de nav gehaald. Deze keer wel de minpool op de accu gelaten want ik ga morgen maar met een andere auto naar het werk.
Hoort de nav aan te blijven als de auto is afgesloten?
Kan het zijn dat er een storing zit op de minpool?
Of wat kan het zijn?
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Hmmm, ik gok op dit: http://forum.bmw5.co.uk/topic/38559-e39 ... -problems/.
Onderdeel # 61326901961 Bij de dealer zo'n € 68,- zie ik on line.
Je kan hem ook zelf schoonmaken: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ebuild-DIY
Kan je proberen of een nieuwe de moeite waard is.
Succes man. Erg vervelend als de betrouwbaarheid te wensen over laat.
Onderdeel # 61326901961 Bij de dealer zo'n € 68,- zie ik on line.
Je kan hem ook zelf schoonmaken: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ebuild-DIY
Kan je proberen of een nieuwe de moeite waard is.
Succes man. Erg vervelend als de betrouwbaarheid te wensen over laat.
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
Inmiddels de 'ignition switch' gedemoteerd en deze kan niet de boosdoener zijn, deze zag er namelijk als nieuw uit. Onderweg ia bij het verkeerslicht de automaatbak in de noodstand geschoten met de melding "transmition failsafe program". De automaat reed echter als nieuw. Heel fijn om zo naar huis te rijden. Morgen de boel uitlezen maar ben er aardig klaar mee. Tevens een nieuw servomotortje geinstalleerd in de kofferklep, ... je raad het al... geen resultaat. Zal dus kabelbreuk zijn.
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Vage elektronische problemen 520I Sedan 2002
maak je ibs kabel eens los. dat is het kabeltje dat aan de min pool zit.