Wel of niet E10 tanken ?
Wel of niet E10 tanken ?
Ik lees veel negatieve dingen over de E10 benzine. Van dat oude aanslag in benzine tank los laat, tot slecht voor aluminium of rubbers oudere auto. Die van mij is een 528 uit '97. Best oud dus
Wat zouden jullie gaan tanken ?
Wat zouden jullie gaan tanken ?
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Wel of niet E10 tanken ?
altyd ron 98 super getankt van bp. is het beste voor bmw.groet martin
Re: Wel of niet E10 tanken ?
BMW
Alle BMW-modellen met benzinemotor zijn geschikt voor het gebruik van benzine 95 E10. Het minimum voorgeschreven
octaangehalte (95/98) vermeld in de gebruiksaanwijzing dient echter steeds nageleefd te worden omdat sommige oudere
BMW-voertuigen benzine 98 nodig hebben vanwege de hogere klopvastheid (zie onderstaande tabel).
Bouwjaar Modellen
1960-1964 700s, 700cs
1968-1977 2500, 2600, 2800, 2.8l, 3.0l, 3.0s, 3.0si, 3.3l, 3.3li
1968-1975 2800cs, 2.5cs, 3.0cs, 3.0csi, 3.0csl
1966-1975 2000tii, 2002ti, 2002tii, 2002turbo
1962-1974 1600GT, 1600ti, 1800ti, 1800tisa
1972-1981 518 (92kW), 520, 525, 528, 520i, 525i, 528i, M5 535i
1965-1970 2000cs (88kW), 2000tilux
1975-1983 315, 318i, 320i, 323i
1978-1983 316
1976-1983 320
1977-1986 728, 730, 728i, 733i (145/160 kW), 745i
1976-1989 625cs, 628csi, 630cs, 633csi, 635csi (160 kW)
1978-1984 M 635csi (210 kW)
1978-1980 M1
1981-1987 518, 518i, 520i, 525e (92/95 kW), 525i, 528i, M535i, (141/160 kW)
1982-1994 318i (77 kW), 320i (92 kW), 323i, 325e (95 kW), M3
1982-1987 316, 320i (95 kW), 325i (126 kW)
1952-1969 Dixi, Goggo, 309, 501 tot 507, 602, 3200, Alpina B10
Alle BMW-modellen met benzinemotor zijn geschikt voor het gebruik van benzine 95 E10. Het minimum voorgeschreven
octaangehalte (95/98) vermeld in de gebruiksaanwijzing dient echter steeds nageleefd te worden omdat sommige oudere
BMW-voertuigen benzine 98 nodig hebben vanwege de hogere klopvastheid (zie onderstaande tabel).
Bouwjaar Modellen
1960-1964 700s, 700cs
1968-1977 2500, 2600, 2800, 2.8l, 3.0l, 3.0s, 3.0si, 3.3l, 3.3li
1968-1975 2800cs, 2.5cs, 3.0cs, 3.0csi, 3.0csl
1966-1975 2000tii, 2002ti, 2002tii, 2002turbo
1962-1974 1600GT, 1600ti, 1800ti, 1800tisa
1972-1981 518 (92kW), 520, 525, 528, 520i, 525i, 528i, M5 535i
1965-1970 2000cs (88kW), 2000tilux
1975-1983 315, 318i, 320i, 323i
1978-1983 316
1976-1983 320
1977-1986 728, 730, 728i, 733i (145/160 kW), 745i
1976-1989 625cs, 628csi, 630cs, 633csi, 635csi (160 kW)
1978-1984 M 635csi (210 kW)
1978-1980 M1
1981-1987 518, 518i, 520i, 525e (92/95 kW), 525i, 528i, M535i, (141/160 kW)
1982-1994 318i (77 kW), 320i (92 kW), 323i, 325e (95 kW), M3
1982-1987 316, 320i (95 kW), 325i (126 kW)
1952-1969 Dixi, Goggo, 309, 501 tot 507, 602, 3200, Alpina B10
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Ik tank altijd Super Plus 98 met maximaal 5% ethanol. Voor zowel mijn 325i als de 318ti van mijn vriendin. In Duitsland gemiddeld €1,47 per liter. Loopt net wat mooier dan op Euro 95 en ja, dat zit niet tussen de oren.
Re: Wel of niet E10 tanken ?
ik zie mijn 320i uit '94 er ook tussen staan. Aangezien hij na 25 jaar trouwe dienst toch aan zijn einde is tank ik E10/95 in Duitsland. Ik kan CreativeS beamen. Hij draait inderdaad (nog) rustiger.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Ik wil die E10 rommel zo graag mogelijk vermijden.
Het wordt me echter niet makkelijk gemaakt. Alle pompen hier in de buurt hebben alleen nog E10 -95; de E5 is nergens te krijgen.
Enige optie is de Shell Pomp in de buurt die nog premiumbenzine verkoopt (V-power), maar vegeleken met de andere tankstations in de buurt is dat een verschilletje van 0,20Euro / liter. Voor mijn dagelijkse auto die ongeveer 1 op 9 loopt weer een fikse kostenpost...
Ben er nog niet uit wat ik ga doen. - Bedankt den Haag, voor weer een nutteloze regel die bestuurders die om hun auto geven weer extra raakt.
En wat schieten we er mee op? Dat we landbouwgrond (in het buitenland) inzetten om Co2 te besparen die vervolgens binnen Nederland tot extra CO2 uitstoot leidt (verbruik bij E10 brandstof is hoger)....
Het wordt me echter niet makkelijk gemaakt. Alle pompen hier in de buurt hebben alleen nog E10 -95; de E5 is nergens te krijgen.
Enige optie is de Shell Pomp in de buurt die nog premiumbenzine verkoopt (V-power), maar vegeleken met de andere tankstations in de buurt is dat een verschilletje van 0,20Euro / liter. Voor mijn dagelijkse auto die ongeveer 1 op 9 loopt weer een fikse kostenpost...
Ben er nog niet uit wat ik ga doen. - Bedankt den Haag, voor weer een nutteloze regel die bestuurders die om hun auto geven weer extra raakt.
En wat schieten we er mee op? Dat we landbouwgrond (in het buitenland) inzetten om Co2 te besparen die vervolgens binnen Nederland tot extra CO2 uitstoot leidt (verbruik bij E10 brandstof is hoger)....
Laatst gewijzigd door NielsE36 op 03 okt 2019, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wel of niet E10 tanken ?
verbruik is lager
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Verbruik E10 is hoger... uitstoot is procentueel lager.
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Ok, heb jij een hoger verbruik. Ik niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Het is algemeen bekend...
https://www.unitedconsumers.com/tanken/ ... of/e10.jsp
https://www.unitedconsumers.com/tanken/ ... of/e10.jsp
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/Met een volle tank E10 brandstof komt u in principe minder ver dan met een tank reguliere benzine. Dit komt doordat E10 een lagere energiedichtheid heeft. Een benzinemotor verbruikt ongeveer twee procent meer als er E10 wordt getankt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/EthanolbrandstofUit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro95.
Zal mij verder jeuken, want ik moet totaal geen E10 (wat al jaren in Duitsland leverbaar is) in onze auto's, wat ik al eerder aangaf.Verbruik
Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10. De Duitse ADAC gaat uit van een meerverbruik van circa 1,5%.
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Ik heb ook een dagteller en rijdt iedere week hetzelfde stuk. Gelijk bij de eerste tank E10 een stuk verder.
Zal ik wel op de heen- en terugweg de wind in de rug hebben gehad de hele week. Ja, dat zal het zijn.
En gelijk bij Euro95 weer tegenwind. Toeval?
Zal ik wel op de heen- en terugweg de wind in de rug hebben gehad de hele week. Ja, dat zal het zijn.
En gelijk bij Euro95 weer tegenwind. Toeval?
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Mooie discussie!
Normaal zou je een hoger verbruik moeten hebben zoals CreativeS stelt als je van E5 op E10 overstapt.
@ DW70 Hoe het kan dat je er verder mee komt - geen idee?! Ik zou me gelukkig prijzen met jouw auto!
Normaal zou je een hoger verbruik moeten hebben zoals CreativeS stelt als je van E5 op E10 overstapt.
@ DW70 Hoe het kan dat je er verder mee komt - geen idee?! Ik zou me gelukkig prijzen met jouw auto!
Re: Wel of niet E10 tanken ?
Gelukkig maakt één zwaluw al zomer...