gasveren achterklep e39 touring vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
jazz4u

gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door jazz4u » 07 mar 2014, 18:19

Valt je klep ook ineens en onverwacht in je nek of op je rug? Hou jij ook van je wagen maar wil je deze karaktertrek aanpakken? Lees verder.
Boeien de blauwe plekken en bulten op je rug en achterhoofd jou niets? Dan niet verder lezen.

Het is beetje lastig klusje, in de zin van tijdrovende uitbouw en dan met name inbouw van de gasveren
(die veren van de losse ruit heb ik gelaten voor wat ze waren, want die gebruik ik nooit)

Overal lees je dat je een lamp nodig hebt, en een platte lat maar die heb je niet nodig hoor, want je ziet echt niets straks


Nodig (wat heb ik gebruikt):
- lange platte schroevedraaier
- kleine platte schroevedraaier
- kruiskop schroevedraaier
- diverse torx schroeverdraaiers (2 kleine maatjes)
- 1 inbussleutel maat 10
- punttang
- klein en smal borsteltje (geen tandenborstel, da's voor mariniers om de Dam schoon te maken)
- 2 nieuwe gasveren voor de achterklep (de grote dus) heb ik gekocht via ebay duitsland 80 euro incl. verzenden
- een flinke steun om de achterklep omhoog te houden

De stappen voor uit- en inbouw:
1. alles uitbouwen
2. alles inbouwen

flauw grapje...

1. ik moest dus beginnen om de steun onder de klep te zetten (flink hoog zetten
2. binnenzijde achterbak de bekleding voor de cd wisselaar (of versterker) weghalen en ook die voor de accu en wegleggen,
3. links en rechts 2 kruiskop schroeven losdraaien in de onderste plastic bekleding van de d-stijl
4. dan voorzichtig de plastic stijlen los wrikken, die zijn namelijk ook geklikt met een aantal wit plastic pinnetjes
5. speakers demonteren zodat straks de hemel kan zakken
6. links en rechts de kledinghaak los schroeven (kruiskop)
7. de dikke rubberen lijst die de laadruimte afsluit zover mogelijk naar beneden losmaken, gaat best makkelijk dus geen grof geweld toepassen want die moet ook weer terug straks, ik leg straks uit waarom zover naar beneden losmaken,
8. op de scharnieren van de achterklep links en rechts de buitenste afdekkapjes los schroeven (torx) en wegnemen
9. tussen de scharnieren (op de wagen) zit een zwart plastic lijst: die voorzichtig eruit wrikken, is geklikt
10. inmiddels zie je waarschijnlijk een hoop rommel liggen: zand, misschien wel mos of wat anders: dat kun je nu dus mooi allemaal met het borsteltje schoonvegen en naar beneden wegvegen: da's mooi: die rubberen lijst is al weg! oh ja, dat deed je eerder al
11. nu de dakhemel zachtjes naar beneden trekken, achter gaat dat makkelijk want daar is ze al los; aan de zijkanten moet je de hemel voorzichtig uit de rubbers trekken naast en boven het raam langs naar voren
12. Bij de scharnieren zie je zie inmiddels de uiteindes van de veren links en rechts naast de steun liggen, met een borgpin er doorheen, op de buitenste zijde is een kleine 3/4 ronde borgclip aangebracht. Deze met de kleine platte schroevedraaier en de punttang proberen eraf te krijgen (die moet eraf dus even doorzetten) zorgen dat die clip niet in de dakruimte verdwijnt!!! bewaren, want straks weer nodig
13. onder de hemel, zo'n beetje 5cm schuin voor de speaker zie je 2 flinke moeren in het dak gedraaid, met een inbuskop, de meest rechtse en linkse ga je los draaien: ze zitten door de lak goed vast dus misschien even een goed gemutst klapje met een hamer erbij om te laten schrikken: gewoon eruit draaien alletwee, hierdoor komen de nokken uit de gasveren, valt de moer in je hand en is de resterende druk van de veer af
14. nu kun je aan de achterzijde (waar je net die borgclip hebt afgepruts) de borgpin van buiten naar binnen drukken, de veer ligt nu los en met een beetje priegelen langs de kabelboom kun je ze naar buiten trekken
15. gelukt? mooi!
16. nu de nieuwe veer even bekijken en zorgen dat die uitlijnt voor en achter zodat straks de moer met kogel weer erin gedrukt kan worden
17 NIET ik herhaal NIET PROBEREN OF DIE KOGEL VAN DE MOER WEL PAST IN DE KOP VAN DE NIEUWE VEER: NEEM VAN MIJ AAN DIE PAST EN HET IS ZONDE VAN DE TIJD OM DIE WEER ERUIT TE KRIJGEN, DAN HEB JE VAN ALLES EN NOG WAT NODIG, GELOOF ME NOU!!!! (raad maar eens wie het wel probeerde, ahum)
18. probeer de nieuwe veer weer terug te krijgen langs het scharnier het dak in
19. nu komt het lastige, echter gaat echt makkelijker dan met lamp en lat en schroevedraaier wat te doen. (of je moet toevallig 6 handen hebben, dan zou ik daarvoor gaan), we gaan de nieuwe veer met de punttang richten naar het gat waar de inbus moer straks het dak wordt ingedraaid
20. probeer dus met 1 hand de punttang en veer te sturen en met je andere hand met de moer te voelen waar de veer is: op enig moment (dat ging echt snel bij mij) valt de kop van de veer een stuk over de kogel van de moer
21. nu de lange schroevedraaier naar binnen steken en de veer naar beneden drukken over de kogel heen, met de punttang kun je nu voorzichtig even trekken aan de veer om te kijken of die inderdaad vast zit
22. nu moet je de achterklep echt doorduwen, en de nok van de veer om het scharnier zien te krijgen NOG NIET VAST ZETTEN MET DE BORGPIN EN -CLIP!!!!
23. doe ook de andere zijde
24. als beide veren vast zitten op de kogels en de nokken van de veren om de scharnieren heen zijn gegaan kun je de borgpinnen en clips terug aanbrengen
25. haal dan de steun onder de klep weg: blijft 'ie goed staan nu??? TIJD VOOR BIER, BORRELNOTEN EN EEN LEKKER....
26. oh nee, je moet alles nog terug inbouwen

Suc6 8)

Ibico
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 jan 2013, 22:11
Locatie: Alkmaar

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door Ibico » 12 apr 2016, 17:36

Goede uitleg, maar ik heb de garage maar opdracht gegeven om het te doen, leek me veiliger
BMW E39 540i 2000 Touring
BMW E39 540i 1997 Sedan
BMW E39 535i 1999 Sedan

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door Ray_530i_2001 » 09 nov 2016, 20:22

Ik heb de veren binnen, volgende week even monteren. Als ik er aan denk zal ik meteen foto's of een filmpje maken.

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door Ray_530i_2001 » 21 nov 2016, 15:04

Heb ze vervangen, wou de boel even filmen, stond mijn GoPro uit pfffff.

In ieder geval, goede DIY, als je alles doet wat jazz4u zegt, ben je met 1,5 uur klaar.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door Robin » 18 mei 2018, 23:07

Even voor de check: betreft onderdeelnummer 51248220072?
Wil ze binnenkort ook gaan vervangen en wil even checken of ik inderdaad de goede veer in gedachten heb.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door Ray_530i_2001 » 19 mei 2018, 14:52

Hoi,

Ja dat is het correcte originele onderdeelnummer. Je hebt er uiteraard twee nodig.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door Robin » 20 mei 2018, 16:39

Top, thanks!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

MistyE46Touring
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 okt 2015, 16:13
Locatie: Pijnacker

Re: gasveren achterklep e39 touring vervangen

Bericht door MistyE46Touring » 24 jun 2020, 11:35

Top DIY! Ga hem ook 1 deze dagen doen.. Heb er geen zin in maar dit is helemaal ruk zo ;-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”