Koplampglazen polijsten

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Koplampglazen polijsten

Bericht door AdE39 » 01 sep 2015, 14:05

Goede middag beste forum leden.

Ik heb zaterdag de stoute schoenen eens aangetrokken.

De koplampglazen werden behoorlijk geel, door de verkleuring van de blanke lak.

Het eerste wat ik heb gedaan:
Een 12 Volt accu boormachine, waarvan de accu's defect waren, daar heb ik de inhoud van de accu verwijderd en een draad aan de contacten gesoldeerd. Geen gedoe met lege accu's.
Let wel op de polarisatie + en -

Verder heb ik gebruikt:
Schuurschijfjes en polijst pad's op een steunvoet 75 mm.

Stap 1: plaats een schuurschijfje gebruikt met korrel 500. ( Droog geschuurd ).
Zet de boormachine op de laagste stand, anders worden de kunststof glazen te heet, en kan het glas
vervormen.
Verder kunt u precies zien, wanneer de blanke lak laag is verwijderd.

Stap 2: plaats een schuurschijfje met korrel 1000 geplaatst en geschuurd, dit heb ik met water geschuurd.
Stap 3: plaats een schuurschijfje met korrel 1500, ook weer nat geschuurd met veel water.
Stap 4: plaats een schuurschijfje met korrel 3000 ook weer nat geschuurd.

Stap 5: plaats een vilten pad, en heb er polijst middel op aangebracht met grofheid 1000.
Hier heb ik de overtollige schuurkrasjes mee weg gepolijst, en het kunststof glas helder word.
Ook weer op het laagste toerental gepolijst.

Stap 6: plaats een schuimrubber pad hard met polijstmiddel grofheid 2500.

Stap 7: de sealer/beschermlaag aan brengen.
Ik heb dus een zachte schuimrubber pad aangebracht op de boormachine, en de sealer op de pad
aangebracht, en de sealer goed in gepoetst.

Het resultaat, geheel nieuwe koplampen, die weer het volle licht op het wegdek projecteren.
Als ik de koplamp glazen niet had bewerkt, dan had de BMW niet door de APK heen gekomen, maar afgekeurd op de sterk geel en dof verkleurde koplampen, die slechts minder dan de helft van de licht opbrengst hadden.

De tijdsduur van het bewerken per koplampglas, dat bedraagt een uur, maar wel op een rustig tempo.

Het is heel goed te doen, om de koplamp glazen te polijsten, en het is ook niet moeilijk, maar neem er de tijd voor. Het word dus beloond met hele mooie heldere koplampen. U heeft dus eer van uw werk. :duimen:

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door Bart70 » 01 sep 2015, 14:31

Nice :duim:

Fotootjes ?

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door AdE39 » 01 sep 2015, 16:35

Goede middag beste Bart,

Helaas heb ik geen foto's gemaakt!

Ik kreeg het ineens in mijn molen, heb alles gepakt en ben begonnen.
Nergens meer aan gedacht.

Het enige wat ik wel weet, dat de koplampen weer als nieuw zijn.
Scheelt straks weer in de knip met de aankomende APK.

Ik ben benieuwd wat de sealer doet, met al die zon en het UV licht.
Ik hoef in elk geval niet meer de blanke lak laag te verwijderen, en dat scheelt weer in het schuurwerk.

En, echt het is heel goed te doen, iedereen kan het gewoon zelf verrichten.

Met vriendelijke groet,
Ad

chriszeh
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jul 2013, 21:27

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door chriszeh » 29 sep 2015, 14:38

Is toch een fout van BMW dat die glazen zo dof worden. Zou regelmatig wassen het glas langer goed houden of juist niet?

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door AdE39 » 05 okt 2015, 09:25

Goedemorgen beste Chris,

Sorry voor de erg late reactie van mij.

Alle auto merken hebben tegenwoordig kunststof koplamp glazen, en zij hebben echter ook ditzelfde probleem.
Dus maken zij allen dezelfde fout, als het ware.

Alles moet lichter worden, en men probeert op allerlei wijze het gewicht van de auto's naar benden te brengen.
Koplampen met glazen, die zij immers wat zwaarder.
En we leven nu eenmaal in een kunststof wereld, alles is gemakkelijker en veel sneller te produceren.
Dat er voldoende nadelen aan kleven, dat moeten we maar als lief bij nemen.

Ik vind de optie van het polijsten erg goed, en goed uitvoerbaar.

Uw vraag, als ik meer de koplampen zou wassen, zou dan de glazen langer helder blijven?
Mogelijk kan dit de helderheid beïnvloeden, echter dan zou u de koplamglazen ook steeds in de was moeten zetten. Het is te proberen natuurlijk.

De oorzaak is, dat de blanke lak op de glazen vergeelt door het UV licht en eventueel de beschadiging van de blanke lak laag door de pekel in de winter
Beide zaken zoals het UV licht en de pekel, deze zijn de oorzaak van het vergelen van de blanke lak laag.
Tenminste, zo word het gezegd.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

MarkS90
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 nov 2015, 17:19

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door MarkS90 » 06 dec 2015, 12:56

#
Laatst gewijzigd door MarkS90 op 27 dec 2015, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door Bart70 » 07 dec 2015, 09:32

Had bij mij totaal geen effect.

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door martindebelitos » 08 okt 2017, 11:04

morge heren hier nog een tip. giet cola over je koplampen.effe wachten en an afwryven . zyn als nieuw.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door AdE39 » 11 okt 2017, 00:05

Goede avond beste Martin,

Dat heb ik dus nog niet uitgeprobeerd, de cola.

Maar wat ik nu wel regelmatig doe, dat is plasticlean gebruiken op de koplampglazen.

Laatst waren de achterlicht glazen aan het wit worden, en ik dacht, ik ga het eens uitproberen met Plasticlean.
Het resultaat was echt verbluffend, dat heeft de achterlicht glazen echt 100 % opgeknapt, en met zeer weinig moeite.

Nu poets ik dus elke maan even de glazen van de achterlichten en de koplampen met plasticlean, en alles blijft nu zoals het hoort, mooi doorzichtig en transparant, zonde de gele of witte aanslag.
En echt met weinig moeite, even insmeren met een doekje met Plasticlean, en daarna weer even uitwrijven, klaar.
De plasticlean kan men overigens gewoon bij de autohobby winkels of de bouwmarkt kopen.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door martindebelitos » 11 okt 2017, 10:51

hallo ad .ik heb het van d week gedaan ende gele gloed droop er letterlyk vanaf.even droog wryven en een pracht resultaat. bedankt voor je bericht hierover groet martin.

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door hj2 » 11 okt 2017, 12:56

Wat is de fabrikant van dat spul?
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door AdE39 » 14 okt 2017, 12:34

Goede middag, beste Martin en HJ2,

Sorry dat ik niet eerder kon antwoorden, waarvoor mijn welgemeende excuses.

Het was helemaal geen moeite beste Martin.
Als ik iets uit ga proberen aan de BMW, en het is een heel goed idee is.
Zeker als het een goedkopen oplossing betreft, en dat het zeker en vast werk, en ook nog eens erg snel werkt.

Beste HJ2, ja een hele goede vraag van u, welk merk of fabrikant.
De flacon is gevallen en lekte enorm.
Ik heb de Plasticlean in een zeeppompje over laten lopen.

Wat ik u wel kan vertellen, ik heb dit gekocht bij de Karwei.
Het betreft een zwarte flacon van 150 ml.
Ik zal eens even kijken of ik ergens de naam van dit product terug kan vinden, en als ik het gevonden heb dan zal ik het direct in dit topic plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Ad

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Koplampglazen polijsten

Bericht door AdE39 » 14 okt 2017, 12:59

Goede middag beste HJ2,

Ik was u een antwoord verschuldigd op uw vraag.

Ik heb het even opgezocht op het internet, het betreft het product om kunststoffen te reinigen en te beschermen.
Het merk betreft Valma, en het heet dus Plastishine.
Een zwarte flacon met een rood vlak op de voorzijde.
Ik noemde het dus Platiclean, want men reinigt er de kunststof delen aan de auto mee.

Ik vind dit een goed product, gezien dat ik de koplampen eens een keer heb gepolijst, en geen blanke lak meer heb gebruikt op de koplamp glazen, enkel maar een sealer.

Ik heb dus de geheel wit uitgeslagen achterlichtglazen van de touring ook eens uitgeprobeerd, en na 4 weken waren de achterlicht glazen nog netjes helemaal rood.
Nu poets ik echt liever eenmaal per maand de glazen van de koplampen en de achterlichten, dan dat ik weer eens moet gaan polijsten na 2 jaar.

Maar zoals ik al heb gezegd, ik heb de koplamp glazen niet met UV bestendige blanke lak gespoten, want dan zou ik misschien veel langer schone koplamp glazen hebben.

IK ga dus niet meer polijsten, wat overigens ook meer geld kost, met al die polijst materialen.

Ik gebruik dus liever elke maand of als het nodig is de Valma Plastishine.
Het is veel goedkoper, en het is echt heel veel sneller gedaan dan het polijsten.
Slechts 5 minuten aan tijd.
Ik heb ook met dit middel ook de chroom en zwarte sier strips gedaan rondom de ramen, echt geweldig.
Maar ik heb het ook op de roofracks gesmeerd, deze werden weer netjes diep zwart.

Dit kreeg ik zelfs niet netjes zwart, met polijstmiddel en autowax!

Verder kan men de Valma plastishine op alle kunststof oppervlakken gebruiken, ook het interieur van de BMW.
Het ruikt daarbij ook lekker fris.

Cockpit spray gebruik ik echt nooit, daar heb je soms zulke agressieve geuren tussen zitten, en bovendien benevel je soms ook onderdelen die je echt niet wil.
Maar dan zou men het product op een doek kunnen sproeien.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe, het is heel mooi weer met zonneschijn.
Ideaal poetsweer dus.

Ik wens u allen veel succes, met het poetsen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”