Subwoofer op niet-DSP radio

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
DustMan
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 okt 2015, 15:42
Contacteer:

Subwoofer op niet-DSP radio

Bericht door DustMan » 11 dec 2015, 15:21

Deze guide is voor mensen die op zoek zijn naar mogelijkheden om een (actieve) subwoofer in te bouwen in een E39 Touring zonder DSP radio (en zonder dus wisselaar/bedrading linksachterin), of gewoon mensen die willen weten waar de speakerbedrading voor de speakers achterin zit.

Speakers achterin aftappen
  • Klap de linkerkant van de achterbank naar voren, en haal het 'zijkussen' los. Dit is het kussen waar de veiligheidsgordel overheen valt; het deel dat dus niet meeklapt naar beneden. Je kunt dit deel boven uit de kap van de gordelspanner trekken (het stuk plastic bovenaan het kussen), en vervolgens lostrekken richting de voorkant van de auto. Geen zorgen, dit deel zit vast met een grote vierkante klem, en niet met krammetjes die kunnen breken. Gewoon hard trekken dus.
  • Je ziet nu direct de kabelboom zitten, maar belangrijker: er zitten twee splijtnagels en 1 schroef waarmee het zijpaneel vast zit. De splijtnagels zijn rond, en bestaan uit twee delen. Haal eerst de binnenste, kleine ronde pin eruit, en vervolgens het deel wat daar onder zit. Draai ook de schroef los.
  • Open nu de achterbak en haal het paneel los dat op de D-stijl zit. Dit doe je door de schroef los te halen die op de plek zit waar je de rollo vastzet als je 'm uittrekt. Daarna van boven naar beneden 'wrikken' (niet te hard, gebruik een plat stuk plastic om voorzichtig te wrikken); het paneel zit vast met twee plastic pluggen, en die willen we heel houden. Wanneer het paneel los is: hij hoeft er niet helemaal uit, dus hij kan onderaan blijven zitten. Als we 'm maar kunnen kantelen. Onder het paneel zie je trouwens de antenneversterker, daarover later meer.
  • Als je het nog niet gedaan had; haal de kap linksachter in de achterbak weg (degene die je met de knop los kunt klikken). Je ziet nu twee schroeven zitten, bovenaan onder het plastic rooster. Een grote torx schroef en een normale kruiskop. Haal deze beide los.
  • Haal je rollo uit de auto. Je ziet op de plek waar de rollo aan de linkerkant vastklikt twee torx schroeven zitten (zelfde maat als de torx schroef van hiervoor). Draai deze los (de hoek is irritant, en het zijn lange schroeven die goed vastzitten. Even zweten dus ;)) en haal de schroeven eruit.
  • Vlak naast de gordelspanner zie je nog een kruiskop zitten, draai die ook los. Om de kap die over de gordelspanner zit los te halen moet je eerst nog het paneel van de C-stijl (de gordel loopt hierdoor) losmaken. Dit werkt hetzelfde als het paneel van de D-stijl, met de uitzondering dat er geen schroeven zitten, enkel pluggen. Voorzichtig dus weer. Wanneer het paneel los is, schuif hem dan omhoog, en haal hem los.
  • Haal nu de kap van de gordelspanner af door hem naar achteren te kantelen zodat je hem onder het plastic rooster vandaan kunt trekken.
  • Er is nu (nu echt de laatste ;)) weer een schroef te zien op de plek waar het rooster ophoudt. Haal die los, en haal het rooster eruit (er zit nog een stuk gestoffeerd plastic onder, dat zit niet vast en kun je er zo uit halen). Nu is het hele zijpaneel los.
    Afbeelding
  • Als je het hele zijpaneel weg wilt hebben moet je overigens ook nog de dekplaat van de bodem van de achterbak verwijderen door de bagage-haken los te schroeven (de schroeven zijn bedekt met een kapje dat je los kunt halen met een platte schroevendraaier). Ik heb dat niet gedaan omdat het een enorm k-werk is om die haken los te halen. Bovendien is het niet per se nodig; als de kap los zit kun je hem ver genoeg kantelen zodat je genoeg werkruimte hebt.
  • Als het goed is zie je nu dat de kabelboom afsplitst doormiddel van een stekker. Uit die stekker komen de volgende draden:
    • Geel/paars -> Links +
    • Geel/grijs -> Links -
    • Blauw/grijs -> Rechts -
    • Blauw/rood -> Rechts +
    Zie ook http://www.bmwtips.com/tipsntricks/tips ... n-DSP).htm (wijkt iets af bij mij, ervaring is dat blauw/rood + is, en niet -)

    Dit zijn de speakerdraden voor de speakers achterin (in mijn geval in de hemel).
  • Wat ik heb gedaan: ik heb de stekker losgehaald, en ongeveer op 10cm de draden doorgeknipt. Voordeel is dat de stekker nu los is, zodat je even uit de auto kan stappen om te solderen ;)
  • Om de kabels te verlengen zodat ze uitkomen op een bereikbare plaats heb ik standaard speakersnoer gekozen (ik ben geen purist).
    Afbeelding
  • Vervolgens connectors erop gezet, de afgeknipte speakerkabels in de auto ook gestript en voorzien van connectors, de stekker er weer in gezet en de connectors verbonden. Resultaat: speakers achter doen het gewoon nog, en je hebt nu 2x2 aders beschikbaar.
    Afbeelding
  • Nu kun je alles weer dichtmaken en verder met je project! Let bij de kappen van de D- en C-stijlen even erop dat je ze voorzichtig terugklikt, en zorgt dat de kappen weer netjes onder de rubberen/stoffen strips aan de randen zitten.
'Aan' signaal voor subwoofer

De actieve sub die ik heb gekocht (Pioneer TS-WX210a) heeft een permanente voeding via de accu, maar heeft een signaal vanuit de radio nodig om aan te gaan. Na veel onderzoek op internet heb ik een kandidaat gevonden: de paars/witte kabel achterin. Deze kabel komt direct vanuit je radio (head unit) en geeft alleen spanning als het contact aan is. De kabel zorgt dat de antenneversterker stroom krijgt (amperage onbekend, in ieder geval hoger dan 2). Deze kabel is makkelijk 'af te tappen' achterin. Gebruik die dus! Het gaat dus om het signaal dat je (in het geval van de Pioneer) op de blauwe kabel, op de male-connector wilt hebben. Gewoon even de blauw/paarse kabel doorknippen, strippen, extra snoer op een van de gestripte kanten solderen, alles van connectors voorzien en weer vastzetten.

Afbeelding

Tip: als de geluidsopbrengst van je sub onder verwachting is: waarschijnlijk zijn de audiosignalen niet in fase. Probeer dan eerst om 1 kanaal los te trekken (zodat de sub enkel op links of rechts zit aangesloten). Als de sub dan al meer geluid gaat produceren: wissel dan van een van de kanalen de fase om (plus/min) en sluit alles weer aan. Daarna kun je de boel nog finetunen door de fase van de sub (vaak is daar een knop voor) om te wisselen. Daarbij moet je proberen de sub voorin te 'voelen' samen met je normale speakers. Als je goed luistert hoor je een verschil tussen een sub die uit fase is met de rest van de speakers (je hoort de sub dan veel minder diep, omdat de golven elkaar 'doodslaan' wanneer ze niet in fase zijn).


Dat was 'm. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!

Nog een paar gerelateerde links:
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/tips ... n-DSP).htm
http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f= ... 4b60b25d96
http://forum.bmw5.co.uk/topic/74147-tou ... -retrofit/
http://beemerlab.blogspot.nl/p/audio-wi ... -head.html

Edit: plus/min rechts bijgewerkt, en verhaal over fase.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.

Rick.deJong
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2015, 19:32

Re: Subwoofer op niet-DSP radio

Bericht door Rick.deJong » 20 sep 2016, 15:06

Ik vind dit een toppertje.
Ik heb een originele sub op de kop getikt die in de uitsparing linksachter valt, maar nog geen idee of en hoe ik dit ding ga installeren. Wat ik wel weet is dat ik hoe dan ook deze tutorial ga gebruiken daarbij.
Thanks!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) DIY: Do It Yourself”