Waar draadboom plaatsen? Achteraf inbouw versterker.

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
iGideon2015
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 apr 2016, 16:04

Waar draadboom plaatsen? Achteraf inbouw versterker.

Bericht door iGideon2015 » 12 sep 2018, 16:19

Beste Forumleden!

Ik heb sinds kort een BMW E39, 520i M-Sport edtion.
Ik ben helemaal in de wolken met de auto, nadat ik meerdere e36's gehad heb, is dit een enorme vooruitgang.

Nu is er iets wat mij stoort, al mijn e36's (318IS na) hadden Harman/Kardon, en dat was wel gaande.

Nu zit er in mijn E39 ''stereo'', geen Hifi/Top-Hifi/M-Audio, nee, ''stereo'' audio :(
Ik heb geen MID, maar een Basis cassette / RDS radio van BMW.

Deze is inmiddels omgewisseld voor een EONON, met 5 kanaals uitgang.
Nu heb ik al wat dingen gescoord:
MB-Quart 13cm coax speakers voor achterin.
Focal 13cm Compo set voor vooirn.
Helix PP7S Subwoofer (2x8'' dubbelspoels 200-400W) in de reservewielbak (want runflat)
Blaupunkt GTA-5000 5 kanaals versterker.

Nu wil ik de gehele setup vanaf de Blaupunkt draaien, ik hoef geen discotheek op wielen, dus de versterker met 4x 50W en 100W sub meer dan voldoende voor mij.

Maar..... Wie heeft er een goede tip om de draden te trekken?

Ik was van plan om de originele draadboom te gebruiken en te splitten na het verdeelblok van de radio.
Dus: Rondepin -> adapter voor EONON
Rondepin = draadboom auto
Adapter = kabel tussen blok van de auto en radio zelf.

Ik ga de speakers losknippen, en de draden verbinden aan speakerkabels, deze kabels gaan samen met 3 RCA kabels naar achteren, maar waar kan ik deze het beste trekken?
Ik wil een ''stealth'' setup, dus geen zichtbare snoeren etc.

De versterker komt op de plek van de DSP subwoofer te hangen, mijn 5er is een sedan.

Sorry voor het rommelige verhaal, maar het komt er op neer dat ik wil weten hoe ik het beste een kabelboom vanaf de radio naar de kofferbakruimte kan trekken.

Liefste met zo min mogelijk demontage van het interieur, alles zit muurvast en ben bang het kapot te trekken, maar als het moet dan moet het.

iGideon2015
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 apr 2016, 16:04

Re: Waar draadboom plaatsen? Achteraf inbouw versterker.

Bericht door iGideon2015 » 13 sep 2018, 22:09

Update:

Inmiddels wat plannen gewijzigd, ik heb de GTA maar links gelaten, en ben daarvoor in plaats, voor een Helix PP50-DSP 5 kanaal mini versterker gegaan, schijnt prima te zijn en goed in te stellen met software waardoor je zelfs bagger speakers magisch kan laten klinken.

De versterker zat in de auto van de eigenaar van de subwoofer, maar omdat de beste man niet wist hoe dat kastje weg kon, heb ik even geholpen.
Hoefte alleen het bijhorende harnas los te klikken, kabel terugtrekken, en ik had voor 50 euro een subwoofer, kabelset voor de versterker, kabelset voor een Audi A4 (B6), en het versterkertje, en dat was vrij bijzonder, deze gaan toch snel voor 300 tot 500 euro over de toonbank!

Morgen de boel maar eens in de E39 hangen, scheelt een hoop gerommel in ieder geval met draden etc.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Audio en navigatie”