530D Touring LCI - Mercedennys

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Mercedennys

530D Touring LCI - Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 26 jul 2014, 18:18

218.000km
Sinds kort rijd ik in een 530D Touring LCI na bijna 10 jaar in oude Mercedes combi's te hebben gereden. (W124 300TD van 22 jaar oud (454.000km), daarvoor een W123 300TDT van 26 jaar oud (701.000km)

Nu dus mn eerste BMW. Wat een verschil in auto en beleving.

Hier zal ik mijn ervaringen bijhouden. Even kijken hoe het met foto's uploaden/tonen gaat. Hm, al meerdere keren geprobeerd maar zo'n handige harry ben ik toch helaas niet.... Dan maar zonder foto's.
Beheerders, Kan dat toch niet handiger via de upload functie onder iedere post??

Redenen van de overstap:
- De nieuwere Mercedes W211 vind ik niet zo mooi en zijn vooral ook een klasse zwaarder en daardoor duurder in de MRB (500 eur/kwartaal) en dat werd me te gek. BMW doet meer met aluminium waardoor ze iets lichter zijn
- Ik rijd voor mijn werk veel in Duitsland en wil dan lekker door kunnen rijden. Met name 80-130km versnellen lukte met de Benz niet (of duurde erg lang)
- Veiligheid, airbags
- Wilde niet meer in een oude auto rijden, altijd met to-do lijstje
- Ik vind het E61 Touring model erg fraai gelukt

Ik wilde per se een E61 touring, met 530D motor, automaat, panoramadak, sport of comfortstoelen en Prof Navi en geen sleutel maar stop/start knop en geen M pakket.

Na aantal maanden is het me gelukt om zelfs een fraai LCI / facelift model te vinden. Die heeft de nieuwere motor met 235PK, nieuwe automaat(pook), raambediening logischer in de deur, de LED verlichting ziet er fraai uit, en bluetooth connectie, iets zuinig in verbruik (op papier?).

Voor de aankoop al dankbaar gebruik gemaakt van dit forum om alles van de E60/E61 te leren.
Ik zal hier de komende tijd mijn bevindingen en onderhoud gaan bijhouden.

Wat specificaties:
LCI/Facelift model (raambediening vlak in de deur, nieuwe middenconsole knoppen)
530D Touring - 235pk, Automaat
Panoramadak, zwarte hemel
Active steering, sjees, hier raak je snel aan gewend en is erg prettig
Sportstoelen, zwart, zitten erg lekker
Head up display, Lane assist
Met verse APK, 4 nieuwe Kumho banden, nieuwe olie en filters (oliefilter, microfilter, luchtfilter)
218.000km

Voor de aankoop heb ik er in totaal vier E61s bekeken in verschillende prijsklassen:
1. 525d = 177pk uit 2004
280k km. Pano dak ging niet meer open, standaard stoelen, dus werd heen en weer geslingerd in de bochten.
Was wel verkocht aan de E61 maar niet deze.

2. 530d = 231pk uit 2006
Mooi met 138 velgen maar was nog te vroeg om al meteen te kopen. Kopen is toch een proces. En deze was snel alweer verkocht.

3. 530d M-pakket = 231pk
Met m onderstel en 19inch velgen, ik vond de overgang te groot van een oude slobberige Benz na zo'n strak afgeveerde BMW (getest in Harlingen met allerlei kinderkopsteen straatjes...)
Oh en auto stond aan de accu oplader omdat ie altijd wat leegloopt aldus de verkoper....

4. 530D zonder M pakket - LCI/ Facelift model - Juni 2007 - deze laatste heb ik toen gekocht.
Lange termijn investering, want de mooiste. Het geld/de investering vergeet je, iedere dag instappen in een gave auto heb je elke dag lol van. Nu weer verder sparen en spaarpot/gat maar weer aanvullen.
Laatst gewijzigd door Mercedennys op 14 nov 2014, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Mercedennys
Showroom: viewtopic.php?f=120&t=40425

Mercedennys

Re: 530D Touring LCI - Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 26 jul 2014, 18:37

Reservewiel gekocht, 17 inch, 135/80/17 - nooit gebruikt. 125 eur
Dit omdat ik alleen een spuitbus had en veel op snelweg rijdt. Inmiddels heeft de auto ook 'normale' banden dus geen runflat meer waardoor een echt reservewiel toch iets veiliger gevoel geeft.
125 euro uitgegeven voor iets dat je nooit hoopt te gebruiken ;-)
Of misschien ben ik gewoon ouderwets en wil ik een echt wiel als reserve, mocht er iets gebeuren.
Laatst gewijzigd door Mercedennys op 17 apr 2015, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Mercedennys

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 26 jul 2014, 18:41

Bluetooth USB stick gekocht (8 eur)
Verbaas me er toch over dat een BMW van 2007 nog geen bluetooth audio streaming heeft, enkel bluetooth bellen (zie andere post) Nu dus een USB in de linker stroompunt, en een kabeltje rechts die mn telefoon oplaadt. Gebruik altijd alleen mn telefoon om muziek te luisteren.

Twee Belkin 2,1Volt mini car chargers gekocht (2x15 eur)
Allebei in de middenconsole achter geplaatst. (een voor de bluetooth, andere voor de telefoon stroom)
Groet,
Mercedennys

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 26 jul 2014, 19:04

10.000km verder
Met name door werk binnen no-time zo'n 10.000km gereden met de 530D.
Goed kunnen wennen aan de auto. Mijn plan is om minimaal 100.000km erbij te rijden, dus tot 318.000km.
In vergelijking met mn oude Mercedes is het een grote complete verandering. Waar te beginnen?

Interieur
De sportstoelen zitten geweldig en bieden goede steun zodat je lang zonder stoppen kunt doorrijden.
In de Benz zat ik op de stoelen, hier zit je erin. Iemand zei: een auto stap je in, een BMW trek je aan. Klopt best wel.
Interieur is mooi en rustig, verlichting is prachtig bij avond/nacht, ook door extra lichtpakket. Prachtige auto.
Helaas zit wel de linker voor mat los dus is met schroeven vastgezet, dit wil ik nog wel aanpassen door de orignele ringen.

Exterieur
Vind de E61 echt heel goed gelukt, altijd al een mooie auto gevonden. Rijd al 10 jaar stationwagens, Combi voor de Benz, nu dus Touring. Blijft gaaf, zo'n los te openen raam van de achterklep. Gebruik het nog te weinig omdat ik het nog niet gewend ben dat dit erop zit. Toen ik hem opende de eerste keer zag ik dat er helaas aan beide zijkanten onder de rubber beginnende roest zit. En dat terwijl ik hoopte een roestvrije auto te rijden. Mss ooit eens laten maken.

Na 2 weken was er iemand tegenaan geschampd terwijl ik niet thuis was. 3 zeer kleine deukjes nu op de linkerachter deur. Dit kan hopelijk met uitdeuken zonder spuiten weer worden verwijderd. Wel enorm balen als je net een nieuwe auto hebt....

Panorama dak werkt geweldig, zeker nu met de zomer, lekker open rijden. Knopje drukken op de sleutel als je hem op slot doet is ook geweldig, alles sluit dan automatisch, ramen en dak.

Motor en rijden
De motor, met 500Nm koppel en 235pk natuurlijk een wereld van verschil. Tov de Benz een verdubbeling van de power. Benz was ook 3 liter diesel met 113pk/192Nm kortom niet vooruit te branden maar oh zo betrouwbaar.

Ritten richting Frankfurt, met heuvels/glooiingen, zijn geen enkel probleem voor de BMW, hij vliegt de berg op, op cruise control blijft ie stabiel op 130-140kmh en trekt goed door. Fijn idee dat je altijd veel power overhebt, rijd meestal 140kmh op cruise control. Als er dan een snelle jongen opdaagt, geef ik ook wat gas bij zonder moeite (met die Benz altijd even spannend en ongemakkelijk moment bij gebrek aan power...)

Verbruik na 10.000km gemiddeld 7.7l/100km dus 1 op 13. Tijdens de snelwegritten haal ik 1 op 14 (7.1km/100km bij 140kmh) Erg goed voor een BMW met zoveel power. Lijkt erop dat ie tussen 160-180kmh het lekkerst rijdt.
Maar ook bij even goed doortrekken schakelt ie bij 160 en bij 200, niet normaal zeg! (eh, vergeleken met mn oude Benz)

Auto stuurt erg strak, ook door active steering makkelijk in de stad en in/uitparkeren. Niet te vergelijken met het meer slobberige van de benz. Snap heel goed dat als je eenmaal een BMW hebt gereden je niet meer makkelijk terug gaat. Lijkt er ook wel op dat ik ook niet meer terug ga ;-)

Sinds 2 weken een tikkend geluid bij stationair, komt van voren. Bij een beetje gas is het weg dus het lijkt of iets aanloopt. Binnenkort laten maken.

Kortom, erg tevreden met de auto en ik rijd lekker verder.
Groet,
Mercedennys

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 13 nov 2014, 14:20

233.000km
Krukaspoelie vervangen / winterbanden aan
Al na een paar weken de auto in bezit te hebben hoorde ik een tik voor in de motor / het motorcompartiment om zo maar te zeggen.
Aangezien ik 6 maanden garantie bij de aankoop erbij had genomen terug gegaan naar de garage waar ik hem had gekocht.
Gisteren is de krukaspoelie onder garantie vervangen en de auto is weer stil en de tik is weg. Gelukkig maar.
Daarnaast ook meteen de winterbanden eronder laten zetten. Op internet een setje BMW 138 velgen gekocht, de mooiste velg voor deze auto vind ik.

De auto rijdt nog steeds fantastisch. Snel rijden als ik er zin in heb, maar meestal 140kmh constant in duitsland is een genot. Vind nog steeds de afwerking van de auto erg fraai en geniet ervan. Op herfstdagen met zon lekker het panoramadak open. Mn oude Benz ben ik nog niet vergeten. De BMW is wel nog steeds een auto van deze tijd al is ie inmiddels al 7 jaar oud.

We rijden vrolijk door de winter in! Stoelverwarming zet je schrap!

Actielijst:
- Nu alleen nog een keer de automaat laten spoelen bij ZF zodra ik er tijd voor heb
- Die vervelende 4 kleine (1mm) deukjes van een winkelwagentje eruit laten halen (restylen?) Weet iemand nog een goed adres hiervoor in de buurt van Amsterdam?

Gek, voor de rest geen punten op de actielijst. Met mn vorige auto (22jr oude Mercedes) altijd wel een aantal punten om aan te pakken. Hm, nieuwe hobby zoeken ... ;-)
Groet,
Mercedennys

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 13 nov 2014, 15:48

Grappig we hebben aardig wat overeenkomsten wat betreft onze bolides :).

Die van mij heb ik ook met 218K gekocht, laatst een grote beurt laten geven en zeiden ze dat de krukaspoelie er over ongeveer 30k aan zit te komen (zit nu klein beetje speling op). En heb ook de Style 138 velg gekocht voor in de winter (gaat er dit of volgend weekend onder)...vind deze voor wintervelgen ook 1 van de mooiste! :duim:

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 27 mar 2015, 13:52

Nieuwe Achterklep veren
Zojuist bij de dealer originele achterklep veren laten monteren. De oude hielden de zware achterklep niet makkelijk omhoog en moest altijd wat helpen. Nu met 2 nieuwe veren gaat ie na 20cm geopend zijn verder helemaal zelfstandig weer omhoog. Fijn hoor!

Kosten: 150 euro. waarvan 16 euro ex voor het monteren (binnen 5 minuten voor de 2)
Maar goed, wel de originele (dichte) veren met BMW logo. Ach, het mag wat kosten ;-)
Groet,
Mercedennys

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 27 mar 2015, 14:28

Dat probleem heb ik ook, zwaar irritant eerlijk gezegd, maar aangezien er toch een automatische komt zit het mij even best. De kosten vallen me eerlijk gezegd niet tegen ;)
Goed bezig in ieder geval :duim:

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 30 mar 2015, 17:47

Mijn todo lijst:
- Automaat spoelen bij ZF (500eur)
- Deukjes/pitjes verwijderen op linkerachterdeur via spotrepair (100eur)
- Mogelijke kabelbreuk achterklep - sproeier werkt niet meer (€€€€)
- Oliepeil sensor vervangen - oliepeil is goed in het midden, display geeft aan oliepeil te hoog . laten vervangen tijdens volgende oliebeurt over 10k km (200eur olie/filter - sensor ?)
- Update navigatie DVD (20-35 eur)

Vast best mee dus ;-)
Groet,
Mercedennys

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 30 mar 2015, 18:37

Mercedennys schreef:Mijn todo lijst:
- Deukjes/pitjes verwijderen op linkerachterdeur via spotrepair (100eur)
Vast best mee dus ;-)
Dit kun je ook op 19 April tegen een leuker tarief laten doen, maar weet niet of je komt 8)

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 30 mar 2015, 23:50

hi Bart, ik heb mezelf aangemeld. Leuk om te beemspotten en meteen de miniscule pitjes/deukjes eruit te laten halen. Doen me telkens pijn als ik ze zie. Zondag komt goed uit, doordeweeks nooit tijd ervoor. Dank voor de tip!
Groet,
Mercedennys

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 13 apr 2015, 21:50

241.000km Winter -> Zomerbanden
De zomerbanden er weer op laten zetten - 244 stijl, zaten standaard op de auto/LCI toen ik hem kocht.
Hoe standaard wellicht ook, ik vind de 138 vijfspaaks de mooiste op mn 530d. Of de 244 met afgevlakte vijfspaaks (eigenlijk soort 138 facelift velgen). En makkelijker schoon te maken...
Groet,
Mercedennys

bjornb

Bericht door bjornb » 16 apr 2015, 23:49

Respect voor je topic! Gewoon tegen jezelf blijven praten ;) maar ondertussen wel hele interessante informatie voor anderen!

Top!

RML84

Bericht door RML84 » 17 apr 2015, 11:38

Nu nog een paar foto's en de discussie is geboren
| '06 BMW 530i e61 compleet M | Eibach -30mm | Style m359 20' breedset 9&10.5j |
&
| '00 BMW 523i e39 executive | AP -40mm | Style 65 18' | Remus |

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 19 apr 2015, 18:24

Deukjes verwijderen deur linksachter
Vanmiddag op het BMW 5 Event de drie deukjes laten verwijderen, 3x20 = 60 euro. Superblij mee!

Vlak ervoor begaf ook een stadslicht het, die ook meteen laten vervangen.
Heerlijk rondgekeken bij alle BMWs op het event en aantal leuke gesprekken met mede forumleden en BMW enthousiastelingen. Alles top.

Daarna gelukkig naar huis gereden met dakje open, cruise control, daarna tanken bij een Tango in Amsterdam.
Start daarna, krijg ik de melding: Actieve Besturing niet actief, auto nog rijdbaar. Huh?
Gestopt, gestart, nog steeds. Auto stuurt zwaar maar het werkt nog. Hm, dan maar doorrijden naar huis.
Ik geef gas en rij verder, en alles werkt weer, melding gaat uit.
Dagteller was op nul gegaan, tijd opnieuw in moeten stellen.
Weet iemand hoe zoiets kan?
Groet,
Mercedennys

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”