E39 oud, E61 nieuw (bijna weer zoals 't hoort)

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (achterruitverwaming?)

Bericht door hj2 » 25 jan 2016, 18:47

Afijn,

Ik heb dus 2 van de 4 kabelbomen vervangen, degene die in de achterklep verdwijnen (dus niet de ruit)
De achterruitverwarming heeft er echter nog geen zin in! -_-
Kan iemand bevestigen dat de massakabel hiervoor in het linker scharnier zit, en onder langs de diversity module onder de spoiler loopt? :|
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (achterruitverwaming?)

Bericht door tom_il » 25 jan 2016, 19:45

Zit aan beide zijdes bij mijn weten.
Dikwijls is de linkerzijde stuk waardoor door warmteonwikkeling de darm van de sproeier kan smelten.
525d E61 2007 pre-LCI

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (achterruitverwaming?)

Bericht door hj2 » 27 jan 2016, 02:00

Huh? De massa is dus redundant en zit aan beide zijden? Dat kan ik me bijna niet voorstellen!
Laatst gewijzigd door hj2 op 07 feb 2016, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (achterruitverwaming?)

Bericht door tom_il » 27 jan 2016, 06:54

Sorry ik bedoelde er zit een kabel links en rechts.
Welke massa is durf ik niet zeggen.
Maar best doe je ineens beide kanten of je bent binnenkort opnieuw bezig.
525d E61 2007 pre-LCI

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 07 feb 2016, 20:11

Het is intussen weer tijd voor een kleine update en nieuwe vragen natuurlijk, ter lering en vermaak voor een ieder die dit leest en dezelfde 'problemen' heeft :hug:

Inmiddels zitten er weer 2.000 KM's bij op de teller, hoog tijd om de score op te maken m.b.t. het resetten van de adaptie waarden van de versnellingsbak. Ik kan niet anders dan concluderen dan dat dit heel erg de moeite waard is geweest. De bak schakeld nog steeds perfect, en het 'duwtje' in de rug is niet meer terug gekomen. Nu lijkt het al behoorlijk wat meer op mijn 5HP bak uit de E39 :duim: Wel vind ik het wegrijden nog niet wat het moet zijn, maar ik ben dan ook van de details. De versnelling is gewoon NET niet eenparig, en dat irriteert me, net als de minieme vertraging bij het wegrijden na een complete stop. Toch maar weer mijn ZF vrienden in Delfgauw met een bezoek vereren.

Verder mag de airco nog wel een beurtje hebben. De filters en de ducting heb ik inmiddels al deels gedemonteerd en helemaal gereinigd, maar goed genoeg is het nog niet. 'vroeger', toen je poepen nog met lange oe schreef en sex nog vies was, had je een spray die je in het interieur helemaal leeg spoot met de ventilatie op recirculatie. Dat werkte perfect! Die zijn inmiddels verboden, helaas voor mij, maar gelukkig voor de generatie na mij. :ja: Ik heb nu een bus schuim die je in de warmtewisselaar moet leegspuiten. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik daar het beste bij kom. Kan ik bij mijn type E61 pre-LCI bijvoorbeeld de temperatuursensor eruit halen en daar het schuim in sprayen?

De winterwielen rijden overigens geweldig, en ook de velgen kunnen mij wel bekoren.

Verder heb ik vandaag de metallic trim van het dashboard (alleen bij de ventilatieroosters, lager niet) en het metallic paneel op de middenconsole vervangen voor hout. Ik heb de panelen vooraf gepolijst met een polijstschijf op de kolomboormachine en daarna nog met het handje met korrel 9.000 gefinished. Prachtig!
Ik vind de combinatie van het hout met de overige zilveren trim (ASC knop, deurgrepen) zo mooi dat ik besloten heb om het zo te laten zitten. Moet mij toch nog van het hart dat iedereen spreekt over hout-look of erger: Plastic Hout. Laat het nu voor eens en altijd zijn gezegd dat het om ECHT hout gaat! Bij alle (BMW) Hout-trim :gekdoen: Fineer wat onder hoge druk en temperatuur in vorm is geperst op de drager en is afgewerkt met een dikke laag epoxy-vernis. Anyway, deze ouwe lul vind het prachtig! 8)

Dan iets wat me nog altijd mateloos irriteert: Een resonantie als de wagen stationair loopt. Het lijkt alsof de wagen al weg wil rijden terwijl de rem er nog op is, met een brommend gevoel in de hele wagen tot gevolg! Een middag surfen heeft mij overtuigd dat dit in de constructie zit waarmee de uitlaat is opgehangen. De dempingskarakteristiek is fout gekozen waardoor bij stationair een eigenfrequentie wordt aangeslagen. Gevolg: resonantie. Niet erg verder hoor maar zeeeer irritant! En zeker niet BMW waardig -_-

Nu kan ik 2 dingen doen: een modificatie op de ophanging van de uitlaat met een nieuwe demper -_- -_- (kost geld en tijd en kan alleen op de brug, die ik wel heb, maar waar geen E61 op past... :jack: ) Hier is een BMW servicebulletin over: Service Bulletin 18 02 08. Echter deze lijkt me alleen voor de US markt te zijn. Of geldt deze ook voor de EU?
Het alternatief is het stationair toerental omhoog zetten, van 650rpm (af fabriek) naar b.v. 700rpm, zodat ik net uit het toerentalbereik blijf waar de resonantie inkoppelt. Dat wil ik graag proberen om te zien of het daarmee weg is. Nu heb ik een N52B25OL, maar ik weet niet hoe ik (met INPA) dat moet aanpakken: Alle 4 of 5 regeltjes met stationair toerental aanpassen en wegschrijven, of moet ik de kleplifthoogte bj stationair aanpassen? :s Ik doe liever dat eerste, maar ik hoop dat er iemand is met ervaring die me verder op weg kan helpen.

Verder zijn we zeer tevreden verder! :duimen:
Wie weet raad?
Laatst gewijzigd door hj2 op 07 feb 2016, 21:46, 3 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door Vintiem » 07 feb 2016, 20:42

Die vertraging na een complete stop ga je niet oplossen met een beurt bij ZF.
Heb exact hetzelfde en heb alles al gedaan. Ik zoek het in de elektrische omgeving en vorder hier gestaag in.
Maar helemaal opgelost is het nog niet

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 07 feb 2016, 21:18

Ja, er zit nog een heel treintje tussen, dat snap ik ook wel. Gasrespons,verwerkingstijd etc. Toch zorgt ook de mechaniek / hydrauliek zelf voor een vertraging die valt te minimaliseren imho. Voor mijn gevoel valt hier nog wel wat te winnen bij mijn bak, m.n. omdat de versnelling in het begin niet eenparig is (mensen die meerijden verklaren me voor gek overigens, die merken niks).

Nu eerst van die irritante brom af!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
maarte76
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 mar 2011, 13:17
Locatie: Den Bosch

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door maarte76 » 07 feb 2016, 21:51

Ja die brom was idd irritant. Maar die versnelling viel mij direct op al bij de eerste keer wegrijden. Ik heb dit eigenlijk bij geen één andere wagen zo gemerkt.. bij die van mij, een 523i n53, had ik wel laatst dat ie wat inhield of beter minder punhad maar dat bleken de bougies te zijn waar de vorige beurt op bezuinigd was door de garagehouder. Ze stonden op de bon maar zaten niet in het blok... wellicht iets om ook ff te checken?
E34 525i M5 replica (verkocht)
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 07 feb 2016, 22:20

Nah. Ontsteking is echt perfect, bougies zien er ook keurig uit. Toch bedankt voor het meedenken :-)
EN het wegrijden is heeeeel anders nu, nadat de adaptieve waardes zijn gereset. Niet meer te vergelijken met hoe het was toen jij hebt gereden. EN het KON ook niet goed zijn, want het 2e gaspedaal was echt helemaal verkeerd afgesteld. Logisch dat alle sensoriek daarvan over zijn nek ging. Wat overblijft qua versnelling is muggenzifterij ;-)
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door Vintiem » 08 feb 2016, 09:11

hj2 schreef:Ja, er zit nog een heel treintje tussen, dat snap ik ook wel. Gasrespons,verwerkingstijd etc. Toch zorgt ook de mechaniek / hydrauliek zelf voor een vertraging die valt te minimaliseren imho. Voor mijn gevoel valt hier nog wel wat te winnen bij mijn bak, m.n. omdat de versnelling in het begin niet eenparig is (mensen die meerijden verklaren me voor gek overigens, die merken niks).

Nu eerst van die irritante brom af!
alleen maar aangegeven wat ik heb meegemaakt. Ik heb zelfs een nagelnieuwe mechatronic en koppelomvormer erin gezet maar dit probleem was niet weg.

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 08 feb 2016, 09:55

Dat zijn dan wel serieuze maatregelen idd :o

(Forum) probleempje is dat wat de een vertraging vind, de ander niet eens merkt. Met een paar letters op een beeldscherm kun je dat nooit eenduidig overbrengen helaas. Je kan het pas onderling vergelijken als je in elkaars auto hebt gereden :P

Niemand ervaring met het stationair toerental afregelen met INPA? :s
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door Vintiem » 08 feb 2016, 13:50

Ik kan het alleen via Ista/Rheingold. inpa ben ik niet echt in thuis

Gebruikersavatar
maarte76
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 mar 2011, 13:17
Locatie: Den Bosch

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door maarte76 » 22 apr 2016, 14:50

Zat me af te vragen hoe het met de 525 is nu, alweer een tijdje verder wellicht ook wat ervaring verder?
E34 525i M5 replica (verkocht)
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 22 apr 2016, 19:29

Hoi!

Nee, weinig meer gedaan omdat alle aandacht naar de Lotus gaat die in de tussentijd achtereenvolgens: 2x een turborevisie heeft gehad, een nieuwe distributieriem met alle rollen en waterpomp, revisie van de nokkenassensor (lager) weer een nieuwe dynamo, en als klap op de vuurpijl een nieuw stuurhuis (moet ik nog aan beginnen verdorie!)

Ik moet voor de E61 dus nog steeds stationair opnieuw afregelen. Wel heb ik wat interieurdelen gepolijst en vervangen. Intussen verkondigt zich ook een rammel aan de voorwielophanging, dus ik ga een hele set bestellen met alle armen, rubbers enz. Als er toch uitgelijnd moet worden, dan liefst maar 1x. ;) hmmzzz... gelijk ook maar de remmerij doen dan...

Verder qua onderhoud ben ik zeer tevreden tot nu toe! Hij is een stuk zuiniger dan de E39, maar ik mis het comfort wel. :nee:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
maarte76
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 mar 2011, 13:17
Locatie: Den Bosch

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door maarte76 » 23 apr 2016, 10:51

Zo twee turbo revisies dat is flink.. eerste niet goed gegaan dan?

Jammer van de voortrein. Die van mij loopt heerlijk en veel zuiniger dan de e39 idd.

Ben benieuwd met het afstellen van het stationair en het langzaam optrekken!
E34 525i M5 replica (verkocht)
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”