E39 oud, E61 nieuw (bijna weer zoals 't hoort)

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door Vintiem » 23 apr 2016, 10:56

Mijn ervaring is dat originele draagarmen (Lemförder) echt het beste zijn. Zou ik niet bij dealer halen want dan betaal je onnodig teveel. Je kan ze prima op Ebay.de halen of bij onderdelenholland.nl. Dat laatste adres heb ik heel goede ervaring mee

Gr
Vincent

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 24 apr 2016, 09:40

Ja, Lemmforder gaat het worden, en idd van ebay.de, mijn primaire bron voor nieuwe en gebruikte onderdelen.
Met Meile (HD) heb ik ook mindere ervaringen, maar je moet iedereen z'n eigen leercurve gunnen natuurlijk :-)

Bak spoelen moet idd nog gebeuren, maar 'langzaam' optrekken is er niet bij hoor :duim: Het gaat alleen niet eenparig, en dat vind ik niet chique.

Ik heb nog nooit een wagen gehad waar de motorkap zo weinig open is geweest trouwens! Ik mis m'n peilstaf wel hoor. Sinds aankoop is er alleen geen druppel uit, dus dat heb ik liever nog dan een peilstok, haha! :rolf:

De eerste turborevisie ging perfect, alleen was het huis ingesleten door een meedraaiende oliekeerring. Daar kun je niet tegenaan reviseren natuurlijk, tenzij je naar overmaats oliekeerringen gaat. Nu zit er een hele nieuwe cartridge in, maar mijn eigen revisie liep toch net een tikje beter :jack: Maandag stuurhuis ophalen... :gek:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 10 jul 2016, 19:58

Na veel, heeeel veel Lotus ellende rijdt de Elan weer als nieuw (beter eigenlijk) en dan was er vandaag eindelijk een heel klein beetje tijd om aan de BMW te sleutelen!

Mijn rechter voorwiel flapperde alle kanten op, dus ik heb de stuurkogels eindelijk vervangen. Het bleek niet al te veel werk te zijn en het geklapper en het getrek aan het stuur is nu verleden tijd. Ook heb ik de spacers (10mm) aan de voorzijde gelijk verwijderd. Ziet er toch beter uit zo. 10 mm achter laten zitten, en de wielen zitten nu ongeveer gelijk om te zien.

Al met al rijdt het nu weer premium gelukkig, en dan is er nog niet eens uitgelijnd. :duim:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 17 jul 2016, 13:21

Zo, even een gaatje gemaakt om de vanos ventielen te reinigen.
Ik had ze er zo uit zonder iets te demonteren (1/4 rateltje met flexibele kop)

Ik heb ze een half uurtje in de ultrasoon reiniger gestopt met de elektrische aansluitingen net boven het vloeistofniveau. Daarna goed gedroogd, nagespoten met flink veel remmenreiniger en daarna van binnen en van buiten lekker in een laagje multi olie gezet, inclusief de O-ringen zodat deze weer soepel in het blok glijden.

Zagen er beide weer uit als nieuw!
Nog een beetje olie bij het monteren en voila, alles weer op z'n plek. Echt een klusje van niks en je kan er nog goed bij ook! Waren alle klussen maar zo simpel.

Ik heb nu de indruk dat e.e.a. wat soepeler oppakt, maar dat kan evengoed tussen mijn oren zitten. De tijd zal het leren.

Nog even gewassen en we kunnen weer netjes de komende week in :amen:
p.s: Ik moet nog steeds het stationair afregelen! Ik had in INPA gevonden waar ik dat kon afregelen, maar omdat ik een geheugen als een goudvis heuh, pardon Dori heb, kon ik het niet meer vinden toen ik er aan wilde beginnen :X ...
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (stationair afregelen?)

Bericht door hj2 » 18 jul 2016, 18:05

Ik heb gisteren (tegen beter weten in?) maar een andere trillingdemper gekocht om van die irritante brom bij de stationairloop af tekomen. Er is een servicebulletin die suggereert om de 88 Hz trillingdemper aan de uitlaat te vervangen voor een 32 Hz.

Bij de N52 hoef je alleen de demper te vervangen. Bij de N52K moet ook de ophanging & rubbers worden vervangen.

Weet iemand hoe ik in godsnaam kan zien of ik een N52 of een N52K motor heb? :s
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2838
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (irritante stationair brom

Bericht door Source » 18 jul 2016, 23:59

Stuur mij de laatste 7 cijfers van het chassisnummer.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Jonaserv
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 okt 2015, 19:20

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (irritante stationair brom

Bericht door Jonaserv » 26 jul 2016, 10:59

Mijn brom is een stuk minder sinds ik de thermostaat en koelvloeistofpomp vervangen heb. Ook gaat de fan minder snel aan (sprong altijd heel snel aan). Geen idee of het verband met elkaar houdt (de brom dan, de fan zeker :gek: ). Heb jij toevallig dezelfde foutmeldingen? Geen lampje oid, en komt op temperatuur, maar uitlezen geeft dan storing aan KVS pomp en elec. Thermostaat.

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (irritante stationair brom

Bericht door hj2 » 26 jul 2016, 12:25

Thanks Jonas.
Je zegt het zelf al: " een stuk minder" .. Dat wil ik niet, het moet gewoon he-le-maal goed zijn.
In de servicebulletin staat duidelijk omschreven hoe je er achter komt of het de uitlaat is of iets anders.
Even de uitlaatbeugel loshalen en je weet het. Het is ook meer een vibratie dan een brom.
Verder heb ik ook geen foutmeldingen, problemen of vreemd gedrag. Alles wijst vooralsnog op de demper / stationair toerental dus :-)
I'll keep you posted!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw (irritante stationair vibratie)

Bericht door hj2 » 26 jul 2016, 21:01

Zo... Zojuist de compressor van de luchtvering gedemonteerd, helemaal gereinigd en met nieuwe pakkingen weer in elkaar gezet. Ik heb maar een voeding tot 10A, testen is er dus pas bij als ik de 'oude' onder de wagen vandaan trek.
E.e.a. lijkt veelbelovend, maar: Not untill the fat lady sings!

Uiteraard heb ik ook en nieuwe slang + filter liggen, in theorie moet de wagen er weer 2 ton of meer tegenaan kunnen!
Man man man wat zat er een hoop corrosief stof in dat ding! :gek:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: E61 Oud en nieuw (irritante stationair vibratie)

Bericht door RobertF » 26 jul 2016, 21:18

Hallo allen
Ik heb net enkele weken een benzine E61 525i van 2/2007 en heb ook spijt dat ik mijn e39 heb weggedaan.
Bij stationair trilt de auto ook, zelfs in het stuur voel ik vibratie, alleen stationair. Zou dit de ophanging van de uitlaat kunnen zijn zoals beschreven in het bulletin
groet Robert
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw (irritante stationair vibratie)

Bericht door hj2 » 26 jul 2016, 21:20

Ik denk het wel Robert de lotgenoot, maar ik kan het je pas zeggen als ik het zelf heb opgelost.
Het lijkt er iig wel heeeeeeel sterk op!

Heb jij ook een van de laatste PFL's ?
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: E61 Oud en nieuw (irritante stationair vibratie)

Bericht door RobertF » 26 jul 2016, 22:02

Die van mij is pre facelift 01-17-2007 in deze uitvoering
viewtopic.php?f=128&t=50613
m.b.t. de vibratie, zal ik de rubbers vervangen maar is het ook nodig om de beugel te vervangen, is die anders?
Ik vind de vibratie irritant.
Een ander iets wat mij opvalt is een vrije slag bij het gaspedaal. Is dit normaal of af te stellen?

Ook oud voor nieuw! :duim:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw (nee he? Compressor stuk)

Bericht door hj2 » 27 jul 2016, 13:59

Wow, fraai exemplaar hoor! (jaloers)

Als je de wagen op de brug zet, en het ONDERSTE deel van de uitlaat ophanging weg neemt, en de vibratie is dan helemaal weg: dan moet je de demper vervangen voor een exemplaar met een andere frequentie (volgens het bulletin dan hè?)

Als je de N52 motor hebtn en niet de N52K (en dat hebben alle EU exemplaren heeft SOURCE uitgezocht...) dan hoef je alleen de demper te vervangen, en dus niet de hele beugel.

Precies dat ga ik dus doen, en dan neem ik aan dat het weg is. Tevens een software update bij SOURCE voor de DME en de bak (maar dat is meer onder het mom van je weet maar nooit...). Als ik er dan nog last van houd, moet het stationair toerental omhoog met ca. 80 rpm, want dan is de trilling bij mij al he-le-maal weg :duim:

Oh ja, de vrije slag in het gaspedaal is softwarematig. Je kunt boxjes kopen die het signaal van het gaspedaal foppen waardoor hij beter aan het gas hangt.
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: E61 Oud en nieuw (nee he? Compressor stuk)

Bericht door hj2 » 27 jul 2016, 14:04

Kijk, de compressor... als nieuw! Zo schoon was hij dus niet, want hij zat he-le-maal vol met troep!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 nov 2014, 10:17
Locatie: Sittard

Re: E61 Oud en nieuw (nee he? Compressor stuk)

Bericht door RobertF » 27 jul 2016, 17:02

Hi hj2
Leg me dat met het gaspedaal iets duidelijker uit .............begrijp er niks van :s

Ik heb wel INPA Ediabas op mijn labtop , gebruikte dit voor mij e39
Zou ik het dan zelf kunnen doen?
E61 type 525i M-uitvoering carbon zwart
Jaguar MK2 3.4 british racing green 1965
Jaguar XK140DHC 1956

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”