Joep’s E61 530D met ervaring

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
JSE
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2019, 22:05

Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door JSE » 08 jul 2019, 19:50

Vorige week de eigenaar geworden van een E61 530D uit 2004. Doel van dit topic is bij te houden wat voor mankementen de auto in mijn bezit heeft en hoe ik dat opgelost heb en daarbij de kosten inzichtelijk houden. Ik doe zoveel mogelijk zelf wanneer de tijd het toelaat.

Ik wilde voor een zo laag mogelijke prijs een grotere auto die nog wel aardig luxe is. Moet een diesel zijn en hij moet ook wel aardig vooruit willen. De zoektocht naar een 530Dof 535D begon;

De eerste 530 die ik bereden heb gaf al direct een nare bijsmaak daar de eigenaar onder een oud Hollandse naam adverteerde, maar zijn oorsprong in een zuid Europees land lag. Dat je daar vandaan komt geeft niet, maar adverteer dan niet onder een “valse” naam.
Als ik de verkoper mocht geloven waren alle punten waar de E61 om bekend staat aangepakt en recentelijk vervangen of opgeknapt. Met een kilometerstand van net geen 4 ton goed ingereden. Iets wat past bij de prijsklasse waarin ik zocht.
Toch onder de kap nog wel wat nattigheid rondom de turbo en bovenop de motor, ergens waar ik het niet thuis kon brengen. Ritje gemaakt naar zijn garagehouder waar de afschermkap bovenop de motor verwijderd werd. Garagehouder stond glashard te beweren dat de motor droog was terwijl hij zijn schroevendraaier ruim een centimeter in de olie kon duwen.
Tijdens de rit was ik ook zeker niet onder de indruk van de automaatbak. Voor mijn gevoel duurde het erg lang voordat er snelheid gemaakt werd. Ook wanneer de kick-down ingedrukt werd.
Al met al voelde het voor mij niet goed. Door laten schemeren wat ik er eventueel maximaal voor over had maar daar gingen we niet uit komen (let wel; 3 weken later was de vraagprijs ineens lager als wat mijn max was...) dus de auto laten staan en verder gaan zoeken.

Auto 2 ben ik “toevallig” gaan kijken daar hij aan de andere kant van het land te koop stond en niet helemaal de opties had die ik zocht (had zelfs geen lederen interieur.... in een 530...). De auto zag er echter prima uit voor een met 351k ervaring en het stoffen interieur stoorde me eigenlijk helemaal niet. Afgestempeld onderhoudsboekje, zichtbaar bijgehouden onderhoud, dit voelde al een stuk beter.
Tijd voor een proefrit. Bij de eerste keer het gas half in duwen was er niets anders in de spiegels te zien als rook.
Omgedraaid, sleutels ingeleverd en weer naar huis vertrokken.

De derde auto waar ik ging kijken werd van gezegd dat hij niet erg netjes was. Grotere foto’s via de mail mogen ontvangen waarop wel wat plekjes zichtbaar waren, maar niets waarvan ik schrok bij 15 jaar oud en 389.000 km. Auto dan toch maar eens in het echt gaan bekijken.
Hij had inderdaad wat schaafplekken en het interieur heeft er ook wel eens mooier bij gestaan. Geen onderhoudsboekjes of facturen, maar 1 sleutel en zo nog wat dingen.
Na het eerste rondje rond de auto toch het vertrouwen gekregen dat er wel echt wat onderhoud gedaan is door de jaren heen. Blokken/schijven rondom nog in prima staat, zo goed als nieuwe 4-seizoensbanden, dynamo ziet er verdacht nieuw uit, geen olielekkages op de plaatsen waar de eerste auto dat wel had.
Rondje rijden dan maar? Bij het starten was er geen zuchtje rook te zien. Goed teken. Even rustig warm gereden en het gas voorzichtig eens wat dieper in geduwd. Nog steeds geen rook, geen vreemde geluiden, geen twijfel uit de automaatbak, alles duidt erop dat de echte proefrit van start kan gaan.
Na 5 minuten de auto echt aan de tand gevoeld te hebben rustig terug gereden en besloten dat deze mee naar huis mocht.
Een potje ouderwets onderhandelen en ik was eigenaar van een E61 530D.

Nu een weekje mee rond gereden en het eerste kleine lijstje met vervelende mankementen opgesteld.
Eens kijken of ik dat lijstje wat korter kan krijgen zonder meteen de knip kort te hoeven slaan.

Aandachtspunten tot zover;

Sleutel vergrendelt/ontgrendeld de auto niet op afstand. Lijkt alsof de batterij leeg is. Ook bij de spoiler geen verbinding, dus ik denk dat ik eens ga proberen een nieuwe batterij te plaatsen.

Links achter zakt hij door bij stil staan. Ooit na 5 minuten al, ooit pas na 3 uur. APK reparatie puntje bij de laatste keuring was dat er koordlagen zichtbaar waren van de luchtvering. Ik heb de auto even opgekrikt van de week en die zijn nog steeds zichtbaar. Is dus niet gerepareerd. Wel gemaskeerd want je ziet precies waar ze met de spuitbus zwarte lak zijn uitgeschoten.

CCC flipt hem af en toe. Is net alsof het een ouderwetse filmrol is zeg maar. Probleem lijkt zich meer voor te doen op een slecht wegdek als op een vlakke weg. Stekker met slecht contact? Kabelbreuk?

Ruitenwisser achter doet niet mee. Zekering lijkt in tact te zijn. Ik gebruikte hem nooit op vorige auto’s, maar hij moet het natuurlijk wel gewoon doen. Keertje opsporen of het een draadbreuk is of wat anders. Lage prioriteit.

Motorkap logo ontbreekt. Is niet erg, maar wel het eerste wat mensen benoemen als ze de auto voor het eerst zien. Die is een nieuwe besteld dus.

Stadslicht rechts kapot. Van het weekend maar eens kijken of ik nog ergens iets heb liggen met de juiste fitting.

Kosten tot zo ver;

Km stand 389.000 €3250,- Aanschaf
Km stand 389.350 €41,- 2 luchtbalgen “maxpeedingrods” op zijn Chinees (net binnen, nog niet gemonteerd)
Laatst gewijzigd door JSE op 08 jul 2019, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door Sjonnie » 08 jul 2019, 19:56

Mooi verhaal en welkom. Welk bouwjaar heeft jouw apparaat?
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

JSE
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2019, 22:05

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door JSE » 08 jul 2019, 21:26

Goeie vraag. Meteen toegevoegd aan de startpositie. Hij is uit 2004. Iets met bijtelling en vriendelijk en zo :X

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door ehombie » 09 jul 2019, 06:45

Leuk en goed verhaal. Welkom.
Ben benieuwd hoelang die balgen het uithouden voor die prijs...(bedoel het niet disrepectvol) misschien moet je die huidige eens bewaren en tzt ernaast leggen als ze het idd snel begeven...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

JSE
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2019, 22:05

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door JSE » 09 jul 2019, 09:04

Ik heb er inderdaad weinig verwachtingen van, maar wie weet valt het mee. Ik lees erg wisselende recensies over de balgen. Levensduur van enkele minuten tot enkele jaren. Kwestie van geluk hebben denk ik!

Gebruikersavatar
PorschefanRoel
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 aug 2014, 17:21

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door PorschefanRoel » 09 jul 2019, 13:15

Mooi verhaal. Ben wel benieuwd naar foto's van deze nieuwe aanwinst :)
Dat het scherm het wel eens flipt heb ik ook bij mijn CIC scherm, maar alleen als mijn telefoon daar recht voor ligt. Denk dat dat scherm gevoelig is voor stoorsignalen, die de telefoon uit zend.
Misschien wel de moeite waard om te kijken of dat storen alleen gebeurt als je telefoon daar ligt?
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door tom_il » 09 jul 2019, 13:57

Ruitenwisser achteraan zit waarschijnlijk vast. Is een veel voorkomend probleem. Als je het raampje alleen open doet moet je deze vrij kunnen bewegen.
525d E61 2007 pre-LCI

JSE
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2019, 22:05

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door JSE » 09 jul 2019, 19:50

Met alleen het raampje open zit er vrijwel geen beweging in. Wel genoeg om er wat wd40 tussen te laten lopen en in te laten werken.
Is er een blijvende oplossing bekend voor dit probleem? Met de zoekfunctie kom ik wisselende resultaten tegen bij het volledig uit elkaar halen, opschuren en invetten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 16 jul 2019, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door Sjonnie » 10 jul 2019, 08:34

Dat laatste is het beste. Ook gedaan met de wisser van mijn 330d toentertijd.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

JSE
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2019, 22:05

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door JSE » 13 jul 2019, 13:05

Vandaag de luchtbalg links vervangen voor de Chinese variant. Lijkt gewoon prima te zijn. Rijdt een stuk comfortabeler nu in ieder geval.
Ruitenwisser achter los gehad, ingevet (kopervet) en weer terug gezet. Werkt ook weer zoals het hoort.
Logo op de motorkap was eraf gejat toen ik hem kocht. Inmiddels een nieuwe imitatie erop gezet. Pasvorm is verre van origineel, maar het ziet er een stuk minder armoedig uit nu er weer een logo op zit.

CCC lijkt nog altijd meer last te hebben van hobbelige wegen als van een elektronisch apparaat in de buurt zoals Roel schreef.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Joep’s E61 530D met ervaring

Bericht door Quadrantz » 05 nov 2019, 14:00

Leuk om je zoektocht naar een E61 diesel te lezen!

Ik rij alweer 5jr DIK tevreden in mijn E61 530D uit 2006 :). Gekocht met 218K en er staat nu bijna 390K op.

Wat betreft de 'problemen':
- Bij mij is onlangs de mechaniek van de achterruitenwisser vervangen (motor niet die was nog goed), ook eerst een paar keer ingevet maar hij zat toch steeds weer vrij snel vast (na 1/2mnd). Nu loopt ie weer als een zonnetje!
- CCC heb ik jouw probleem ook vaak gelezen (zelf nog geen last van gehad gelukkig). Kan volgens mij iets simpels zijn als een ventilatortje of in het ergste geval dat hij kaduk is. Zijn wat adresjes die hem kunnen repareren.
- Luchtbalgen zitten er bij mij ook aan te komen (nog niet vervangen sinds ik ze heb), mijn monteur heeft het over Airsus dacht ik. Helft van origineel maar ook zeker prima spul.

Hoe staat het er nu voor nu je wat maanden verder bent? Fototje zien we hier (in de showroom nota bene ;)) ook graag :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”