Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Hasann20
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2016, 13:18

Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Hasann20 » 20 nov 2017, 01:08

Beste bmw liefhebbers.

Ik heb net een maandje geleden nieuwe bmw gekocht 530i (2008).
Since een weekje krijg ik in de ochtend een motorstoringlampje branden de probleem is dat die elke ochtend stottert en als de motor warm is dat de storing weer weg gaat het is een miss fire cilinder 4, dus dat laat ik binnekort bij de dealer kijken. Maar since die storing heb ik een hoge olieverbruik heb misschien 2000 km gereden en de motorolie lampje brand ik kyk de motoroliepijl via de scherm, toen ik kochte was die bij maximum en since die storing verbruikt die veel olie en is nu bij minimum en zegt dat ik liter olie moet bijvullen, kan de storing invloed hebben?
Of is het normaal met een benzinemotor? Want hiervoor had ik een 535d en de verbruikte bijna geen olie.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 1420
Lid geworden op: 04 apr 2008, 14:17
Locatie: Botlek

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Ralph » 20 nov 2017, 10:57

Normaal is het zeker niet.
Ik heb ook een 530i (van 2005) en die gebruikt bijna geen motorolie.
Ik zou het bij de dealer laten uitlezen als ik je was.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Martijn van Tilburg » 20 nov 2017, 12:35

2000 Km, is helemaal niet zo extreem als je denkt hoor!
Er zijn gevallen van 1 liter per 800 - 1000 km

Dus ik zou eerst eens kijken of er ergens een lekkage zit, en als dat niet het geval is zou ik letten op eventuele 'blauwe rook ' tijdens hard optrekken en/of een poosje stationair draaien en dan plots gas geven!

Succes, en hou ons aub op de hoogte... :duim:

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Bart70 » 27 nov 2017, 10:48

Is niet extreem, maar de mijne (525i, 2004) verbruikt dat bij lange na niet, misschien de carterventilatie even laten checken.

P.s. Je hebt 2 keer dit topic aangemaakt ;-)

Hasann20
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2016, 13:18

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Hasann20 » 06 dec 2017, 03:06

Martijn van Tilburg schreef:2000 Km, is helemaal niet zo extreem als je denkt hoor!
Er zijn gevallen van 1 liter per 800 - 1000 km

Dus ik zou eerst eens kijken of er ergens een lekkage zit, en als dat niet het geval is zou ik letten op eventuele 'blauwe rook ' tijdens hard optrekken en/of een poosje stationair draaien en dan plots gas geven!

Succes, en hou ons aub op de hoogte... :duim:
Er zit geen lekkage in, motor ziet er schoon en netjes uit. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat de olie in de motor wel oud is dus toe aan een beurtje, misschien dat dat het kan zijn?

Hasann20
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2016, 13:18

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Hasann20 » 06 dec 2017, 03:07

Martijn van Tilburg schreef:2000 Km, is helemaal niet zo extreem als je denkt hoor!
Er zijn gevallen van 1 liter per 800 - 1000 km

Dus ik zou eerst eens kijken of er ergens een lekkage zit, en als dat niet het geval is zou ik letten op eventuele 'blauwe rook ' tijdens hard optrekken en/of een poosje stationair draaien en dan plots gas geven!

Succes, en hou ons aub op de hoogte... :duim:
En er komt geen blauw rook, als ik rij dan komt er geen rook, als ik stil sta bijv bij stoplicht komt wel aardig rook maar dan wit.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door ehombie » 06 dec 2017, 12:59

Als je al aangeeft geen lekkage te zien, en gekeken naar blauwe rook wat Martijn van tilburg schreef. Dan weet ik het ook niet zo zeer. Zoals het je nu omschrijft...weet je het niet zeker of je hoog olie verbruik hebt. Alleen op basis van 1x 1l bijvullen als ik het zo lees.
Als je niks doet en hij zegt over 2000km weer "1l bijvullen" durf ik wel aan te nemen dat die wel wat olie lust.

Ik heb geen idee of het samenhangt met je misfire het zou wel kunnen. Is deze terugkomend na wissen? Hoe ziet de bougie eruit t.o.v. de overige? Een kenner (doorsnee automonteur) zou aan een bougie kunnen zien of er ook een indicatie is van overmatig olieverbruik, zeker t.o.v. van de overige in het blok. (zijn de bougies oud? bobines al een vervangen?)

Echter als je van plan bent om een oliebeurt te (laten) doen:
Zou je mijn inziens een olieweging kunnen doen. Dit om echt vast te stellen wat je olieverbruik is. (als je hieraan twijfelt). Tevens controleer je hiermee de werking van je olie(niveau)sensor. Dan moet je wel de weging doen na voldoende km. of de melding "vul olie bij". De weergave in blokjes moet natuurlijk wel kloppen...maar op deze manier is het wel exacter. (meten is weten).

Ben maar aan het meedenken he...succes.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door thijsvanzwam » 06 dec 2017, 13:05

je zou eens kunnen controleren of het membraan van je marterventilatie gescheurd is, dan gaat het olie gebruik omhoog en vervuilen de bougies wat makkelijker, wat weer misfires geeft.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Martijn van Tilburg » 07 dec 2017, 15:00

Hasann20 schreef:
En er komt geen blauw rook, als ik rij dan komt er geen rook, als ik stil sta bijv bij stoplicht komt wel aardig rook maar dan wit.

Wacht even, zeg je nou ' witte rook '??
Dan denk ik dat jou koppakking lek is....
Verklaard ook gelijk waarom je olie er zo slecht uit ziet!

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Martijn van Tilburg » 07 dec 2017, 15:01

Martijn van Tilburg schreef:
Hasann20 schreef:
En er komt geen blauw rook, als ik rij dan komt er geen rook, als ik stil sta bijv bij stoplicht komt wel aardig rook maar dan wit.

Wacht even, zeg je nou ' witte rook '??
Dan denk ik dat jou koppakking lek is....
Verklaard ook gelijk waarom je olie er zo slecht uit ziet!
Kijk ook gelijk eens hoe je koelvloeistof er uit ziet?

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door Martijn van Tilburg » 13 jan 2018, 18:32

Hassan.
Ben je al iets wijzer geworden omtrent de witte rook?
We horen het graag...

marc lenssen
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 jan 2011, 07:30
Locatie: Haarlem

Re: Hoge olieverbruik, wat kan het zijn??

Bericht door marc lenssen » 14 jan 2018, 07:51

stotteren met koude motor en af en toe flink pluimen klinkt als kapotte carterventialtie. Probeer de olievuldop er eens af te draaien met lopende motor. Als je daar wat meer vacuum aan de dop voelt trekken dan normaal is de carterventilatie aan vervanging toe. Als de olieafscheider open blijft staan zuigt het hoge vacuum olie in de luchtinlaat en dan heb je rook.... en verbruik uiteraard. De verbrande olie zorgt er ook voor dat je O2 sensoren weinig O2 in de uitlaatgassen zien en zet het mengsel wat rijker, dat start niet fijn. Als je codes uit kunt lezen kan het ook zijn dat je codes van arm mengsel op 1 of allebei de banken ziet.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”