*opgelost* | Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:01
*opgelost* | Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Mijn 530i uit 2006 (78.000 km) heeft een vreemd probleem. Zo vreemd, het is nauwelijks te reproduceren, maar ik heb er toch dagelijks last van. Dealer en specialist hebben het tot nu toe niet kunnen oplossen. Volgens mij is een forum een uitstekend middel om verder te gaan - zonder dat het handenvol geld kost en alsnog niet opgelost wordt.
Ik zal proberen mijn klacht zo goed mogelijk te omschrijven, daar gaan we:
Wanneer doet het probleem zich voor?
Vooral bij rotondes en haakse bochten, maar tegenwoordig soms ook op rechte wegen. Meestal bij lage snelheid (20-60km/uur), maar ik kan niet uitsluiten dat het nooit bij iets hogere snelheden voorkomt (ligt niet voor de hand, want op rotondes en scherpe bochten kun je vaak niet harder). Iets nauwkeuriger: bij het uitrijden van de rotonde, of op het moment dat je weer gas geeft in/net na de bocht.
Wat gebeurt er?
De motor maakt zo'n 1300 rpm (niet stationair dus), accelereert niet en heeft geen aandrijving. Gaat ook niet meer toeren maken, schakelt niet terug of op.
Wat doe ik om het acute probleem op te heffen?
Even gas loslaten, het toerental zakt dan weer naar (bijna) stationair en de bak kiest de juiste versnelling. Ik kan weer normaal verder rijden. Soms twijfelt de automaat welke versnelling juist is en geeft dan een klap.
Boordcomputer
Er worden geen storingen gelogd, de auto is vandaag nog uitgelezen, vlak nadat het probleem zich voordeed.
Wat is er al aan gedaan?
Nieuwe carterpan en olie versnellingsbak. Een of ander relais vervangen. Software gecontroleerd (is up-to-date). Vandaag bij Mobiliteitsservice Thomassen in Lunteren geweest (waar ik overigens zeer prettig geholpen werd!) en samen gereden, helaas deed het probleem zich niet voor tijdens het proefrijden. Na enig overleg lijkt het niet de automaat te zijn, het zou best elektronica kunnen zijn. Advies meegekregen om DTC eens uitgeschakeld te laten, het zou namelijk van de tractiecontrole kunnen komen omdat er geen storingen gemeld worden. Helaas, op weg naar huis deed het probleem zich met uitgeschakelde DTC ook voor.
Extra informatie
Het lijkt wel alsof het probleem zich eerder voordoet als de auto iets scheef hangt (overhelt dus). Daarom had ik ook een goed gevoel bij de tip om DTC uitgeschakeld te laten (vanwege hellingsensor die in dit systeem schijnt te zitten). Maar zoals ik ook schreef, het doet zich tegenwoordig soms ook voor op rechte wegen. Snelheid altijd sowieso onder 100km/u, misschien zelfs onder 70km/u. Ik kan mijn auto bij Thomassen achterlaten, zodat er vaker en langer mee gereden kan worden. Dat zal ik binnenkort zeker doen, maar het lijkt me erg handig om alvast wat meer grip op de zaak te krijgen. Er lezen hier nou eenmaal veel meer mensen mee en dat kan mij in de goede richting helpen.
Tweede probleem, of andere uitwerking van dezelfde storing?
Heel af en toe doet de auto vreemd tijdens het wegrijden vanuit parkeerstand. Ik start, zet de automaat in Drive en laat voorzichtig de rem los. De auto begint dan als een bezetene te 'duwen' en ik moet juist weer harder gaan remmen. Rem loslaten lost dit probleem direct op, rem vasthouden betekent meestal afslaan van de motor. Ook weer zonder foutmelding in het systeem. Ik kan direct weer starten en wegrijden. Probleem doet zich niet voor als ik de motor start en even (30-60 seconden) laat lopen, al weet ik dat niet 100% zeker. Wellicht is dit dus een op zichzelf staand probleem en moet ik er een apart topic van maken, maar wie weet legt iemand een link tussen deze twee vreemde gedragingen.
Wie herkent mijn klachten? Wie heeft tips? Wat moet ik doen????
Specificaties
Uitvoering: 530i
Versnelling: automaat
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 78.000
M-Sportpakket
Active Steering
Full options, wellicht niet relevant, maar ik noem het voor de zekerheid toch even
Ik zal proberen mijn klacht zo goed mogelijk te omschrijven, daar gaan we:
Wanneer doet het probleem zich voor?
Vooral bij rotondes en haakse bochten, maar tegenwoordig soms ook op rechte wegen. Meestal bij lage snelheid (20-60km/uur), maar ik kan niet uitsluiten dat het nooit bij iets hogere snelheden voorkomt (ligt niet voor de hand, want op rotondes en scherpe bochten kun je vaak niet harder). Iets nauwkeuriger: bij het uitrijden van de rotonde, of op het moment dat je weer gas geeft in/net na de bocht.
Wat gebeurt er?
De motor maakt zo'n 1300 rpm (niet stationair dus), accelereert niet en heeft geen aandrijving. Gaat ook niet meer toeren maken, schakelt niet terug of op.
Wat doe ik om het acute probleem op te heffen?
Even gas loslaten, het toerental zakt dan weer naar (bijna) stationair en de bak kiest de juiste versnelling. Ik kan weer normaal verder rijden. Soms twijfelt de automaat welke versnelling juist is en geeft dan een klap.
Boordcomputer
Er worden geen storingen gelogd, de auto is vandaag nog uitgelezen, vlak nadat het probleem zich voordeed.
Wat is er al aan gedaan?
Nieuwe carterpan en olie versnellingsbak. Een of ander relais vervangen. Software gecontroleerd (is up-to-date). Vandaag bij Mobiliteitsservice Thomassen in Lunteren geweest (waar ik overigens zeer prettig geholpen werd!) en samen gereden, helaas deed het probleem zich niet voor tijdens het proefrijden. Na enig overleg lijkt het niet de automaat te zijn, het zou best elektronica kunnen zijn. Advies meegekregen om DTC eens uitgeschakeld te laten, het zou namelijk van de tractiecontrole kunnen komen omdat er geen storingen gemeld worden. Helaas, op weg naar huis deed het probleem zich met uitgeschakelde DTC ook voor.
Extra informatie
Het lijkt wel alsof het probleem zich eerder voordoet als de auto iets scheef hangt (overhelt dus). Daarom had ik ook een goed gevoel bij de tip om DTC uitgeschakeld te laten (vanwege hellingsensor die in dit systeem schijnt te zitten). Maar zoals ik ook schreef, het doet zich tegenwoordig soms ook voor op rechte wegen. Snelheid altijd sowieso onder 100km/u, misschien zelfs onder 70km/u. Ik kan mijn auto bij Thomassen achterlaten, zodat er vaker en langer mee gereden kan worden. Dat zal ik binnenkort zeker doen, maar het lijkt me erg handig om alvast wat meer grip op de zaak te krijgen. Er lezen hier nou eenmaal veel meer mensen mee en dat kan mij in de goede richting helpen.
Tweede probleem, of andere uitwerking van dezelfde storing?
Heel af en toe doet de auto vreemd tijdens het wegrijden vanuit parkeerstand. Ik start, zet de automaat in Drive en laat voorzichtig de rem los. De auto begint dan als een bezetene te 'duwen' en ik moet juist weer harder gaan remmen. Rem loslaten lost dit probleem direct op, rem vasthouden betekent meestal afslaan van de motor. Ook weer zonder foutmelding in het systeem. Ik kan direct weer starten en wegrijden. Probleem doet zich niet voor als ik de motor start en even (30-60 seconden) laat lopen, al weet ik dat niet 100% zeker. Wellicht is dit dus een op zichzelf staand probleem en moet ik er een apart topic van maken, maar wie weet legt iemand een link tussen deze twee vreemde gedragingen.
Wie herkent mijn klachten? Wie heeft tips? Wat moet ik doen????
Specificaties
Uitvoering: 530i
Versnelling: automaat
Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 78.000
M-Sportpakket
Active Steering
Full options, wellicht niet relevant, maar ik noem het voor de zekerheid toch even
Laatst gewijzigd door vijfdertig op 09 nov 2012, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Ik herken het probleem niet, maar het lijkt mij gezien de 2 problemen dat dit absoluut met elkaar te maken heeft.
Mij lijkt het sterk als het niet toch een automaat probleem is.
Ik zou dit probleem eens bij ZF in Dortmund voorleggen. Dat is een echte automaat specialist.
Misschien is het gewoon een mechanisch deel in de automaat wat kapot is of niet juist functioneert.
Daar zou ik persoonlijk absoluut mee beginnen.
Succes in ieder geval met dit bijzonder vervelende probleem.
Mij lijkt het sterk als het niet toch een automaat probleem is.
Ik zou dit probleem eens bij ZF in Dortmund voorleggen. Dat is een echte automaat specialist.
Misschien is het gewoon een mechanisch deel in de automaat wat kapot is of niet juist functioneert.
Daar zou ik persoonlijk absoluut mee beginnen.
Succes in ieder geval met dit bijzonder vervelende probleem.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
- fastfisico
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 10:50
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Misschien een defect gaspedaal?
Het is een "drive by wire"systeem.
Lijkt er op dat het motormanagement "verkeerde" data ontvangt.
Succes!
Het is een "drive by wire"systeem.
Lijkt er op dat het motormanagement "verkeerde" data ontvangt.
Succes!
Downsizing..... waar gaat dat heen met BMW.......
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Als ik het zo lees lijkt het mij een bak-probleem.
Het beste is om de deskundigen op te zoeken.
Op basis van wat je beschrijft (o.a. afslaande motor) lijkt het me of de koppelomvormer onvoldoende slipt. Ik ken de automaatbakken niet goed, maar ik kan mij indenken dat er een lock-up systeem inzit om de slip van de koppelomvormer te elimineren. Lijkt of deze blijft hangen waardoor de bak soms niet kan schakelen (er blijft koppel op de bak staan) of bij het inschakelen de motor afwurgt (zoals bij de handbak de koppeling iets te lomp op laten komen zonder gas bij te geven).
Succes met het zoeken naar de oplossing.
Het beste is om de deskundigen op te zoeken.
Op basis van wat je beschrijft (o.a. afslaande motor) lijkt het me of de koppelomvormer onvoldoende slipt. Ik ken de automaatbakken niet goed, maar ik kan mij indenken dat er een lock-up systeem inzit om de slip van de koppelomvormer te elimineren. Lijkt of deze blijft hangen waardoor de bak soms niet kan schakelen (er blijft koppel op de bak staan) of bij het inschakelen de motor afwurgt (zoals bij de handbak de koppeling iets te lomp op laten komen zonder gas bij te geven).
Succes met het zoeken naar de oplossing.
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Als het gebeurt reageert hij niet op de gas. Lijkt mij ook een probleem met de opnemer van het gaspedaal / gasklep.
Zelfs met een probleem in de automaat verwacht je toch dat de motor reageerd op de gaspedaal.
Zelfs met een probleem in de automaat verwacht je toch dat de motor reageerd op de gaspedaal.
525d E61 2007 pre-LCI
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Bij de e46 kan je een reset doen zodat het gasrepons zichzelf weer opnieuw inregelt. Heb je dat al eens geprobeerd? Lijkt me n.l. bij de e60 ook wel moet kunnen.
Overigens denk ik ook niet dat dat het is maar idd meer een bak probleem. Met 78K hoort ie nog niet aan een revisie toe te zijn dus slijtage zal het waarschijnlijk niet zijn.
Overigens denk ik ook niet dat dat het is maar idd meer een bak probleem. Met 78K hoort ie nog niet aan een revisie toe te zijn dus slijtage zal het waarschijnlijk niet zijn.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:01
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Bedankt voor jullie reacties, zonder iets te willen 'verdegigen' zal ik eens reageren op de diverse suggesties:
ZF Dortmund: heb ik een e-mail gestuurd, maar krijg geen enkele reactie. Ik ben op advies van BMW Specialist RAP naar Mobiliteitsservice Thomassen geweest en daar proefgereden. Helaas deed de storing zich niet voor en hebben e afgesproken dat ik de auto een keer breng, zodat er langer mee gereden kan worden.
Defect gaspedaal: denk ik niet, probleem doet zich te specifiek voor bij lage snelheden en eigenlijk alleen rond de 2/3e versnelling (al weet ik dat niet 100% zeker). Overigens reageert het gaspedaal wel, want niet altijd blijft het toerental vast hangen. Soms geeft de bak gewoon een schok en kan ik weer snel verder.
Verhaal over de koppelomvormer: klinkt wel plausibel, maar ik heb geen enkel verstand van dit soort dingen. Ik leg het daarom voor aan de specialist, wie weet helpt het ons op de juiste weg!
Gaspedaal: ik moet niet te veel nadruk leggen op dat 'hangen' van het toerental, wat ik hierboven net ook schreef: soms geeft de bak gewoon een knal/schok en kan ik gewoon verder.
Reset: ik heb de automaat al ge-reset met die procedure die jij vermoedelijk bedoelt. Contact aan, gaspedaal helemaal in en vasthouden, zoiets was het uit mijn hoofd. Als we de problemen even buiten beschouwing laten, schakelt de auto zeer soepel.
Jammer dat er niet iemand is die het probleem herkent, dat zou zo makkelijk geweest zijn
ZF Dortmund: heb ik een e-mail gestuurd, maar krijg geen enkele reactie. Ik ben op advies van BMW Specialist RAP naar Mobiliteitsservice Thomassen geweest en daar proefgereden. Helaas deed de storing zich niet voor en hebben e afgesproken dat ik de auto een keer breng, zodat er langer mee gereden kan worden.
Defect gaspedaal: denk ik niet, probleem doet zich te specifiek voor bij lage snelheden en eigenlijk alleen rond de 2/3e versnelling (al weet ik dat niet 100% zeker). Overigens reageert het gaspedaal wel, want niet altijd blijft het toerental vast hangen. Soms geeft de bak gewoon een schok en kan ik weer snel verder.
Verhaal over de koppelomvormer: klinkt wel plausibel, maar ik heb geen enkel verstand van dit soort dingen. Ik leg het daarom voor aan de specialist, wie weet helpt het ons op de juiste weg!
Gaspedaal: ik moet niet te veel nadruk leggen op dat 'hangen' van het toerental, wat ik hierboven net ook schreef: soms geeft de bak gewoon een knal/schok en kan ik gewoon verder.
Reset: ik heb de automaat al ge-reset met die procedure die jij vermoedelijk bedoelt. Contact aan, gaspedaal helemaal in en vasthouden, zoiets was het uit mijn hoofd. Als we de problemen even buiten beschouwing laten, schakelt de auto zeer soepel.
Jammer dat er niet iemand is die het probleem herkent, dat zou zo makkelijk geweest zijn
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Hmm, wat vreemd dat het probleem zich niet laat reproduceren. Het valt mij op dat het zich kennelijk voordoet op rotonde's en/of haakse bochten, dat zijn dus situaties dat de auto min of meer overhelt en al dan niet zichzelf corrigeert. Kan het ook met de belasting te maken te hebben, gebeurt het altijd als je alleen in de auto zit? Was het proefrijden bij Thomassen met twee man in de auto? Kan het ook niet helemaal overzien, maar wellicht ligt daar een verband, iets waardoor elektronica en motormanagement van slag raken? Ondertussen zit jij er mooi mee. Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Succes.
BMW E61 530i 2007 (LCI)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 15 okt 2012, 10:26
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Ik weet niet of het probleem al is opgelost?
ook bij mijn 530I exact het zelfde probleem wat inhouden op de rotondes betreft.
Ik had geen doorduw probleem zoals jij hebt beschreven.
Bij mij is de nokken as sensor vervangen deze gaf af en toe verkeerde waardes door waardoor de motor niet reageerde het leek een bak probleem maar Het was een motormanagement issue.
nu al ruim een half jaar geen last meer!
ook bij mijn 530I exact het zelfde probleem wat inhouden op de rotondes betreft.
Ik had geen doorduw probleem zoals jij hebt beschreven.
Bij mij is de nokken as sensor vervangen deze gaf af en toe verkeerde waardes door waardoor de motor niet reageerde het leek een bak probleem maar Het was een motormanagement issue.
nu al ruim een half jaar geen last meer!
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:01
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Oooohh, wat fijn dat je dit even schrijft! Het probleem bestaat namelijk nog steeds. Erg bedankt voor je tip dus, ik ga ermee aan de slag.
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Kijk daar heb je nog eens wat aan !!
Hopelijk is het hier hetzelfde probleem zodat je straks weer van de 530i kunt genieten.
Hopelijk is het hier hetzelfde probleem zodat je straks weer van de 530i kunt genieten.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
- matthyssie
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 13:14
- Locatie: Fryslân
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Heb je verder ook wel eens last van onregelmatig lopen oid?
Onze E90 325i (wel een 2,5L blok, maar gebruikt dezelfde techniek als de 3.0) heeft een jaar geleden problemen gehad met de VANOS. Dit was ook erg inhouden op onvoorspelbare momenten en ook uitvallen hoorde hierbij.
Gewoon bij stilstand hielp ook 'revven' niet om de motor aan te houden, hij reageerde niet meer op het gas.
Maar bij ons liep hij wel onregelmatig.
Onze E90 325i (wel een 2,5L blok, maar gebruikt dezelfde techniek als de 3.0) heeft een jaar geleden problemen gehad met de VANOS. Dit was ook erg inhouden op onvoorspelbare momenten en ook uitvallen hoorde hierbij.
Gewoon bij stilstand hielp ook 'revven' niet om de motor aan te houden, hij reageerde niet meer op het gas.
Maar bij ons liep hij wel onregelmatig.
'E92, is dat een kleurstof of een conserveermiddel?'
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:01
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Nee, de auto is verder uitstekend, dus onregelmatig lopen herken ik niet. Ik heb BMW Specialist gebeld en aan de ene kant zou de nokkenas sensor inderdaad het probleem kunnen veroorzaken (zeker dat tweede probleem), maar aan de andere kant zou de boordcomputer dan een storing moeten geven bij uitlezen. En dat is niet het geval.
Ik heb Cor daarom een PM gestuurd, met de vraag of zijn computer ook geen storing registreerde en of hij nog weet welke van de twee sensoren bij hem vervangen is, in dat geval laat ik 'op de gok' mijn sensor(en) vervangen.
Fijn dat het topic weer even in beeld is, ik begin weer wat hoop te krijgen!
Ik heb Cor daarom een PM gestuurd, met de vraag of zijn computer ook geen storing registreerde en of hij nog weet welke van de twee sensoren bij hem vervangen is, in dat geval laat ik 'op de gok' mijn sensor(en) vervangen.
Fijn dat het topic weer even in beeld is, ik begin weer wat hoop te krijgen!
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
Ga eens langs bij een specialist in automatische transmissies, Autrans is mijn suggestie. Ik geloof zelf dat je inderdaad een probleem hebt dat ergens tussen motorbelastingsignaal zit en de bak. Iets reageert niet direct op de input van je rechtervoet.
Aanvullend zal je tweede probleem ook iets met je bak of met de aansturing ervan te maken hebben.
Aanvullend zal je tweede probleem ook iets met je bak of met de aansturing ervan te maken hebben.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:01
Re: Bijna wanhopig: waar heeft mijn 530i last van?
*BREAKING NEWS*
Dankzij de tip van Cor heb ik weer plezier van mijn auto! Ik heb twee weken geleden de (inlaat) nokkenassensor laten vervangen en heb nu al twee weken zonder problemen gereden. Niemand verwachtte dat het probleem door deze sensor veroorzaakt kon worden, maar 'gelukkig' was dat dus wel zo.
Nogmaals bedankt Cor!
Dankzij de tip van Cor heb ik weer plezier van mijn auto! Ik heb twee weken geleden de (inlaat) nokkenassensor laten vervangen en heb nu al twee weken zonder problemen gereden. Niemand verwachtte dat het probleem door deze sensor veroorzaakt kon worden, maar 'gelukkig' was dat dus wel zo.
Nogmaals bedankt Cor!
Laatst gewijzigd door vijfdertig op 09 nov 2012, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.