Lekkage via deurpaneel passagierszijde

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Robert65

Lekkage via deurpaneel passagierszijde

Bericht door Robert65 » 13 jan 2015, 13:33

Het was mij in het verleden al een paar keer opgevallen, maar in de kerstvakantie voelde ik de nattigheid pas echt.
Als ik de passagiersdeur (rechtsvoor) open trek, ligt er een aardige hoeveelheid water op de instaplijst en dorpel en komt er uit de deur (beter gezegd tussen het kunststof deurpaneel en het staal van de deur) water lopen.
Uiteindelijk loopt dit dus over/tussen de instaplijst in de vloerbedekking in.
Let wel, dit is dus lekkage echt via de deur en niet via de filterbakken onder de motorkap (die zijn verleden jaar zomer geheel schoon gehaald en gereinigd).

Speurend in het forum is het enige onderwerp wat wat richting geeft in het draadje "programing for dummies" op pagina 42 (ik vind in een gerelateerd onderwerp wel een gelijke vraag, maar geen antwoord):
Helaas enige weken geleden behoorlijke lekkage in de voordeur passagierszijde ontdekt. Iemand hier ervaring mee?
Ik had al een paar keer gezien dat er water aan de voorzijde van de deur uit loopt na een periode van regen en bij het openen van de portier. Ik zou er wel eens naar kijken... Totdat m'n vrouw na een rit een hele natte tas had en dito schoenen. Bij het uitnemen van de mat kwam er een hele straal water uit :-(
Bij voorkeur geen bezoek aan de stealer, dus: aan het werk!
Vloerbekleding losnemen, vocht opnemen en een week laten drogen met de verwarming aan, de koeling aan en de ramen open.
Tegelijk deurpanelen loshalen, bekabeling loshalen (o.a. van de , schoonmaken en laten drogen.
Oorzaak (naar mijn inzichten): het is niet handig om de bolvormige folie aan de binnenzijde van de auto te monteren met kit. Alle druppels die aan de buitenzijde via de ruit en de rubber afdichting in de deur komt, lopen er waarschijnlijk ook een aantal via de folie naar de onderzijde. Als de kit niet goed aansluit, is de afwatering niet goed.
Oplossing (so far so good): Powertape (aka ducttape) toegepast aan de onderzijde van de folie, aan de buitenzijde, zodat druppels niet in contact komen met de kitrand. water wordt direct naar de onderzijde van de deur gevoerd.
Dit lijkt helemaal mijn probleem en mogelijk de oplossing.
Mijn vragen aan jullie:
  • 1. Hoe demonteer ik zonder slopen een deurpaneel?
    2. Is de oplossing nu echt om alle sparingen in het staal van de deur dicht te sealen (met tape of plastic)?
    (ik snap de zinsnede over de kit namelijk niet helemaal (of wordt dat klip en klaar als ik het paneel verwijderd heb?)
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp

tom_il

Re: Lekkage via deurpaneel passagierszijde

Bericht door tom_il » 13 jan 2015, 16:10

Typisch probleem wanneer de folie binnenkant deur niet goed gemonteerd is. Deze moet de volledige deur afsluiten.
525d E61 2007 pre-LCI

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 13 jan 2015, 20:50

+1 tom,
Als je het deurpaneel eraf trekt, zie je een schuimachtig folie op de deurgeplakt.
Waarschijnlijk is deze ergens los aan de onderzeide, dit zit er met een soort teer/kit opgeplakt en blijft plakkerig.
ook kan het zijn dat de regengoten in de deur verstopt zitten waardoor het water steeds hoger komt te staan in de deur.
Verder zou ik niet gaan zitten kloten met tape of powerplakband maar het netjes op de originele manier te behouden
Komt wel ééns voor bij de e6x
Deurpaneel loshalen:
Je kunt het airbag logo op je deurpaneel loshalen, hier zit een torx achter.
en er zit een zwart dopje bij je deurvanger/schanierkant van de deur.
Het dopje kun je eraf wippen, hier zit dan nog een kruiskop schroef achter.
Verder moet je de deurpaneel van onder lostrekken/wippen van de deur af en dan aan bij zeiden naar boven toe werken. als ik het goed heb hangt het deurpaneel dan alleen nog aan de bovenzijde.
Heren, voeg even wat toe indien ik wat van mn eigen beschrijving ben vergeten,
Het is al weer een hele tijd geleden dat ik dit heb moeten doen nml

Robert65

Bericht door Robert65 » 16 jan 2015, 14:21

Oke, bedankt voor de info zo ver.
Na wat zoeken op diverse manieren op Yuptub ( :P ) heb ik ook uiteindelijk wat gevonden wat een beetje verder hielp en waardoor het mij ook duidelijker werd hoe deze lekkage nu precies kan lopen.
Ik weet nu wel aardig geod wat en hoe ik moet doen.
Ik wil sowieso de folie weer met een (carrosserie)kit aan het staal van de deur verlijmen.
In het filmpje werd verteld om ook de min-pool van de accu af te koppelen vanwege de airbag in het deurpaneel, is dat idd aan te raden (zijn de airbags zo gevoelig dat deze af zouden kunnen gaan met het verwijderen van het binnenpaneel???)

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 16 jan 2015, 14:36

Voor het verwijderen van je deurpaneel moet je ook "het kapje" van de airbag verwijderen, bij het verwijderen kan idd de airbag af gaan, en waarom zou je het risico nemen als je accupool binnen 20 seconden af gekoppeld is.

Heb je ook een link van het filmpje, hebben anderen misschien weer wat aan ;)

tom_il

Bericht door tom_il » 16 jan 2015, 16:09

Bij het werken aan de airbag, ALTIJD min pool loskoppelen. Best nog een tijdje wachten alvorens het veilig is.
Je will het echt niet meemaken als zo een airbag ontploft in je gezicht.
525d E61 2007 pre-LCI

Robert65

Bericht door Robert65 » 16 jan 2015, 16:42

Ok Tom.
Luid en duidelijk; accupool afkoppelen. :duimen:
(en op die plof zit ik zeker niet te wachten)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”