Collega BMW sleutelaars,
Ik heb een BMW E61, 525i met het N52 blok.
Onlangs liep hij wat minder lekker en bij uitlezen kwam er een fout naar voren met de uitlaat vanos. Deze had ik eerder al eens verwijderd om in de ultrasoon te mikken omdat ik dezelfde fout al eens eerder had. Daarna is het lang goed gegaan. Nu niet meer dus ik heb 2 nieuwe vanos ventielen gekocht (de andere zal binnenkort ook wel gaan, dus lieve gelijk vervangen). Maar na het vervangen heb ik ineens grotere problemen dan ervoor!
Bij een koude motor, stationair loop, staat de motor te schudden als een malle en het toerental van de motor gaat op en neer met een frequentie van ca. 1,5x / sec. Hij slaat bijna af. Met een warme motor gaat het wat beter, maar je voelt het toerental met stationair nog steeds wat jagen. Zodra ik het gas een ienimini beetje intrap is het fenomeen weg en draait het blok zijdezacht rond. Uitlezen (Icarly adapter ) laat geen fouten zien verder.
Nu ben ik even uit het veld geslagen, alle hulp welkom om dit weer op te lossen.
* Moet ik wellicht nog de DME Adaptieve waarden resetten zodat het blok weer inleert met goede vanos ventielen?
* Is er een (nieuw) vanos ventiel stuk? (dat zou toch een foutmelding moeten geven)
* Zitten er in dit blok nog vanos filters die ik kan / moet schoonmaken?
* Bij de M54 heb ik de totale Vanos een keer gereviseerd met zeer goed resultaat overigens, maar het N52 blok is mij (nog) volledig onbekend! Zitten hier ook Vanos plunjers bij de nokkenassen waarvan de afdichtingen hard / slecht / lek worden op den duur zodat ze moeten worden vervangen? Kan het b.v. zo zijn dat door het vervangen van de ventielen de plunjers nu weer de volledige slag maken waardoor slechte seals me nu parten spelen?
Kan iemand me misschien even op het juiste spoor zetten hier?
Tips worden zeer gewaardeerd!
BMW N52 Vanos... huh?
BMW N52 Vanos... huh?
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: BMW N52 Vanos... huh?
Ik snap nu hoe de Vanos in dit blok in elkaar steekt.
https://www.youtube.com/watch?v=3gRhDKE8vKU
Ik ga er even van uit dat de afdichtingen op de nokkenassen niet naar de vaantje zijn want het blok is altijd keurig onderhouden....
https://www.youtube.com/watch?v=3gRhDKE8vKU
Ik ga er even van uit dat de afdichtingen op de nokkenassen niet naar de vaantje zijn want het blok is altijd keurig onderhouden....
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: BMW N52 Vanos... huh?
Niets dan krekelgeluiden hier...
Ik post toch maar even de voortgang, misschien kan ik er een forumgenoot mee helpen die tegen hetzelfde aanloopt.
De laptop is intussen gevonden en even gekeken wat er nu allemaal gebeurt (met INPA) :-)
De inlaat VANOS volgt netjes en snel zijn setpoint. De uitlaat VANOS is wat sloppy met regelen. Dat kan het ventiel zelf zijn, dat kan de adaptieve waarde zijn (die zijn immers nog van het oude ventiel) of dat kan een daadwerkelijke lekkage over de nokkenas afdichtingen zijn. Dat laatste lijkt mij sterk, want dan zou de actuele waarde (IST) structureel achter moeten blijven bij het setpoint (SOLL) en dat is niet het geval. Het slingert allemaal een beetje zeg maar, dus voor nu wijst dat op een adaptieve waarde die correctie behoeft (opnieuw inleren)
Nu heb ik eerst even een oud ventiel terug gezet en de adaptieve waarden voor de VANOS gewist. De motor loopt nu weer mooi rond stationair.
Als de boel is afgekoeld (ik wil mijn vingers letterlijk niet branden) doe ik het nieuwe ventiel terug en reset weer de adaptieve VANOS waarden. Dan zou het goed moeten zijn. Is het dan nog steeds uien, dan wissel ik in- en uitlaat ventielen en kijk of het probleem meeverhuist. Zo ja, dan is een van de nieuwe ventielen dus niet goed, zo nee, dan tast ik volledig in het duister!
Any thoughts?
Weet overigens iemand hoe ik met INPA het stationair toerental permanent kan aanpassen?
(Sorry Source, ik kan de wagen maar steeds niet een dag missen om de software bij je te laten updaten!)
Ik post toch maar even de voortgang, misschien kan ik er een forumgenoot mee helpen die tegen hetzelfde aanloopt.
De laptop is intussen gevonden en even gekeken wat er nu allemaal gebeurt (met INPA) :-)
De inlaat VANOS volgt netjes en snel zijn setpoint. De uitlaat VANOS is wat sloppy met regelen. Dat kan het ventiel zelf zijn, dat kan de adaptieve waarde zijn (die zijn immers nog van het oude ventiel) of dat kan een daadwerkelijke lekkage over de nokkenas afdichtingen zijn. Dat laatste lijkt mij sterk, want dan zou de actuele waarde (IST) structureel achter moeten blijven bij het setpoint (SOLL) en dat is niet het geval. Het slingert allemaal een beetje zeg maar, dus voor nu wijst dat op een adaptieve waarde die correctie behoeft (opnieuw inleren)
Nu heb ik eerst even een oud ventiel terug gezet en de adaptieve waarden voor de VANOS gewist. De motor loopt nu weer mooi rond stationair.
Als de boel is afgekoeld (ik wil mijn vingers letterlijk niet branden) doe ik het nieuwe ventiel terug en reset weer de adaptieve VANOS waarden. Dan zou het goed moeten zijn. Is het dan nog steeds uien, dan wissel ik in- en uitlaat ventielen en kijk of het probleem meeverhuist. Zo ja, dan is een van de nieuwe ventielen dus niet goed, zo nee, dan tast ik volledig in het duister!
Any thoughts?
Weet overigens iemand hoe ik met INPA het stationair toerental permanent kan aanpassen?
(Sorry Source, ik kan de wagen maar steeds niet een dag missen om de software bij je te laten updaten!)
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8