Kunstof poelie aircopomp
Kunstof poelie aircopomp
Een tijd geleden heb ik mijn BMW E60 545 bij de dealer gebracht voor een technische controle. Ik was al op de hoogte dat de airco het niet deed, de oorzaak blijkt een versleten kunstof poelie van de aircopomp. De dealer vervangt alleen de complete aircopomp. Zijn er ook eventueel andere mogelijkheden door enkel de kunststof poelie te vervangen bij een specialist? Of is het verstandiger om direct dan hele aircopomp te laten vervangen?
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Kunstof poelie aircopomp
Beste Leon,
Als je inderdaad de airco poelie bedoeld, dan is het best vreemd dat bij jou garage de hele pomp is vervangen!?
Want die kan je namelijk gewoon los kopen, en tevens (zelf) monteren zonder de airco leeg te laten lopen...
Als je inderdaad de airco poelie bedoeld, dan is het best vreemd dat bij jou garage de hele pomp is vervangen!?
Want die kan je namelijk gewoon los kopen, en tevens (zelf) monteren zonder de airco leeg te laten lopen...
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Kunstof poelie aircopomp
Ok bedankt voor de link, maar ik heb inmiddels een afspraak staan.
Ik heb de aircopomp verder laten onderzoeken door een BMW specialist en dit onderdeel was niet al te best meer dus wordt in z'n geheel vervangen.
Ik heb de aircopomp verder laten onderzoeken door een BMW specialist en dit onderdeel was niet al te best meer dus wordt in z'n geheel vervangen.
Re: Kunstof poelie aircopomp
De magneet koppeling zal wel kaduuk zijn. Als de pomp helemaal niet meer werkt dan vervangen ja.
Re: Kunstof poelie aircopomp
Er zit geen magneetkoppeling meer op. Het is een variable displacement type.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kunstof poelie aircopomp
Klopt helemaal Tom.
Constructie
G3_2000004391583 by Richard Hilverts, on Flickr
1 Druk in het krukhuis plus veer
2 Druk in het krukhuis
3 Achterzijde van plunjer
4 Hoge druk
5 Druk: Hoge druk plus aanzuigdruk
6 Aanzuigdruk
7 Plunjeroppervlak
8 Nivelleringsboring voor de druk in het krukhuis en de aanzuigdruk
9 Tuimelschijf
Constructie van de riemaandrijving
G2_2000004391583 by Richard Hilverts, on Flickr
1 Riempoelie
2 Rubber element
3 As van aircocompressor met vertanding
4 Vormgeving van meenemer
5 Vertanding in meenemer
Beveiligingsfunctie bij geblokkeerde aircocompressor
Het rubber element draagt het koppel van de riempoelie over op de meenemer van de aircocompressor. Dit rubber element dient niet alleen als torsiedemper, maar tevens als beveiligingsfunctie bij een geblokkeerde aircocompressor.
Bij een geblokkeerde aircocompressor maakt het rubber element doorglijden mogelijk. Het overdragen van het koppel van de poelie op de met de as van de aircocompressor verbonden meenemer wordt onderbroken.
Werking
G1_2000004391583 by Richard Hilverts, on Flickr
1 Elektrische regelklep
2 Plunjer (7 plunjers)
3 Tuimelschijf
4 Riempoelie
5 Rubber element
6 Meenemer
De opbrengst en daarmee de druk in het aircocircuit wordt in de aircocompressor door 7 plunjers geleverd. De plunjerslag wordt geregeld door een tuimelschijf.
Via deze beweging regelt de tuimelschijf:
- Nulopbrengst
- Maximaal slagvolume (100 %)
- Regelbereik (2-100 %)
De elektrische regelklep beïnvloedt het krachtenevenwicht op de tuimelschijf en daarmee de verstelling van het slagvolume.
Bij een drukstijging in het krukhuis nemen de krachten die op de achterzijde van de plunjer werken toe (richting minimale slag). Het slagvolume van de tuimelschijf neemt af.
Wanneer de druk in het krukhuis door de nivelleringsboring gelijk is aan de aanzuigdruk, zijn de resulterende krachten op het plunjeroppervlak (richting maximale slag) per saldo groter dan de krachten die op de achterzijde van de plunjer werken. Het slagvolume van de tuimelschijf wordt vergroot.
Constructie
G3_2000004391583 by Richard Hilverts, on Flickr
1 Druk in het krukhuis plus veer
2 Druk in het krukhuis
3 Achterzijde van plunjer
4 Hoge druk
5 Druk: Hoge druk plus aanzuigdruk
6 Aanzuigdruk
7 Plunjeroppervlak
8 Nivelleringsboring voor de druk in het krukhuis en de aanzuigdruk
9 Tuimelschijf
Constructie van de riemaandrijving
G2_2000004391583 by Richard Hilverts, on Flickr
1 Riempoelie
2 Rubber element
3 As van aircocompressor met vertanding
4 Vormgeving van meenemer
5 Vertanding in meenemer
Beveiligingsfunctie bij geblokkeerde aircocompressor
Het rubber element draagt het koppel van de riempoelie over op de meenemer van de aircocompressor. Dit rubber element dient niet alleen als torsiedemper, maar tevens als beveiligingsfunctie bij een geblokkeerde aircocompressor.
Bij een geblokkeerde aircocompressor maakt het rubber element doorglijden mogelijk. Het overdragen van het koppel van de poelie op de met de as van de aircocompressor verbonden meenemer wordt onderbroken.
Werking
G1_2000004391583 by Richard Hilverts, on Flickr
1 Elektrische regelklep
2 Plunjer (7 plunjers)
3 Tuimelschijf
4 Riempoelie
5 Rubber element
6 Meenemer
De opbrengst en daarmee de druk in het aircocircuit wordt in de aircocompressor door 7 plunjers geleverd. De plunjerslag wordt geregeld door een tuimelschijf.
Via deze beweging regelt de tuimelschijf:
- Nulopbrengst
- Maximaal slagvolume (100 %)
- Regelbereik (2-100 %)
De elektrische regelklep beïnvloedt het krachtenevenwicht op de tuimelschijf en daarmee de verstelling van het slagvolume.
Bij een drukstijging in het krukhuis nemen de krachten die op de achterzijde van de plunjer werken toe (richting minimale slag). Het slagvolume van de tuimelschijf neemt af.
Wanneer de druk in het krukhuis door de nivelleringsboring gelijk is aan de aanzuigdruk, zijn de resulterende krachten op het plunjeroppervlak (richting maximale slag) per saldo groter dan de krachten die op de achterzijde van de plunjer werken. Het slagvolume van de tuimelschijf wordt vergroot.