motorstoring 523i LCI N53
Geplaatst: 11 okt 2017, 18:55
Forumleden,
Ik heb vrijwel na iedere koude start (niet dagelijks) dat het motorstoringslampje gaat branden. I-drive geeft aan "motorstoring vermogensverlies' Als ik kort of lang daarna - afhankelijk van waar ik heen ben geweest, ook ritjes soms van enkele km's - opnieuw start, blijft de storingsmelding altijd weg. Ik heb uiteraard de storingen uit laten lezen. De eerste keer meteen, toen gaf het apparaat aan 'nokkenas'. Storing gewist om te kijken of ie terug zou komen. Daarna ging het hard en heb ik 6x zoiets het storingslampje gezien. Uiteindelijk weer uit laten lezen en kwam weer de nokkenas als boosdoener eruit. De garage zei dat het misschien wel een uitgerekte distributieketting is, omdat de storing altijd alleen optreedt bij echt koude motor. Vorige week is eerst de olie ververst (was best zwart), 2 flesjes Forté erin en zijn de solenoid/VANOS/magneetventielen (ik weet niet precies hoe je die dingen noemt) schoongemaakt omdat die verstopt zouden kunnen zitten en dan verkeerde waarden doorgeven aan de nokkenas-sensor. Nou dat heeft helaas niet geholpen. Ik wil eigenlijk niet direct aan hele dure reparaties beginnen. Mijn vraag is of iemand dit probleem herkent.
Achtergrond van de auto: volledig dealeronderhoud tot 108.000 (laatste beurt), gekocht bij 110.000. Toen zijn onder garantie 6x injectoren (nr11), 6x zwarte bobines en 6x bougies erin gegaan omdat ik toen een onregelmatig lopende motor had en schudden van de auto bij koude start en ook het storingslampje ging branden (overslaande verbranding, zeer bekend probleem). Ik moet wel eerlijk bekennen dat, zeker voor de laatste oliewissel, het blok toch af en toe nog onregelmatig liep. Zie je die toerenteller licht bewegen, maar daar kwam nooit vervolgens een storingslampje achteraan. Overslaande verbranding lijkt het niet te zijn. Bij koude start is het wel wisselend hoe de motor aanslaat. Soms loopt ie direct wat hoger in de toeren, 1200 zoiets en zakt dan rustig terug naar 700 rpm. Dan heb ik meestal geen storingslampje. Soms ook niet en blijft ie rond de 700-800 rpm hangen. Dan loopt het blok wat nukkig en gaat vrijwel direct het storingslampje aan.
Olieverbruik: bij de koop gaf de i-drive 3 groene blokjes. Ik dacht dat dat vol was. Na de vakantie (2000 km) 2 groene blokjes, heel snel daarna 1 geel blokje en toen rood: halve liter erbij gedaan, weer drie groene blokjes. Na weer 2000 km weer rood (melding oliepeil minimum vul 1 liter bij) en weer een halve liter erbij gedaan (toen gaf ie heel kort 4 groene blokjes!). Na de wissel blijkt helemaal vol (6.5 liter) 5 groene blokjes te zijn. Ik schat het verbruik in op 1L op 4000 km. Niet geweldig vind ik....
Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet!
Ik heb vrijwel na iedere koude start (niet dagelijks) dat het motorstoringslampje gaat branden. I-drive geeft aan "motorstoring vermogensverlies' Als ik kort of lang daarna - afhankelijk van waar ik heen ben geweest, ook ritjes soms van enkele km's - opnieuw start, blijft de storingsmelding altijd weg. Ik heb uiteraard de storingen uit laten lezen. De eerste keer meteen, toen gaf het apparaat aan 'nokkenas'. Storing gewist om te kijken of ie terug zou komen. Daarna ging het hard en heb ik 6x zoiets het storingslampje gezien. Uiteindelijk weer uit laten lezen en kwam weer de nokkenas als boosdoener eruit. De garage zei dat het misschien wel een uitgerekte distributieketting is, omdat de storing altijd alleen optreedt bij echt koude motor. Vorige week is eerst de olie ververst (was best zwart), 2 flesjes Forté erin en zijn de solenoid/VANOS/magneetventielen (ik weet niet precies hoe je die dingen noemt) schoongemaakt omdat die verstopt zouden kunnen zitten en dan verkeerde waarden doorgeven aan de nokkenas-sensor. Nou dat heeft helaas niet geholpen. Ik wil eigenlijk niet direct aan hele dure reparaties beginnen. Mijn vraag is of iemand dit probleem herkent.
Achtergrond van de auto: volledig dealeronderhoud tot 108.000 (laatste beurt), gekocht bij 110.000. Toen zijn onder garantie 6x injectoren (nr11), 6x zwarte bobines en 6x bougies erin gegaan omdat ik toen een onregelmatig lopende motor had en schudden van de auto bij koude start en ook het storingslampje ging branden (overslaande verbranding, zeer bekend probleem). Ik moet wel eerlijk bekennen dat, zeker voor de laatste oliewissel, het blok toch af en toe nog onregelmatig liep. Zie je die toerenteller licht bewegen, maar daar kwam nooit vervolgens een storingslampje achteraan. Overslaande verbranding lijkt het niet te zijn. Bij koude start is het wel wisselend hoe de motor aanslaat. Soms loopt ie direct wat hoger in de toeren, 1200 zoiets en zakt dan rustig terug naar 700 rpm. Dan heb ik meestal geen storingslampje. Soms ook niet en blijft ie rond de 700-800 rpm hangen. Dan loopt het blok wat nukkig en gaat vrijwel direct het storingslampje aan.
Olieverbruik: bij de koop gaf de i-drive 3 groene blokjes. Ik dacht dat dat vol was. Na de vakantie (2000 km) 2 groene blokjes, heel snel daarna 1 geel blokje en toen rood: halve liter erbij gedaan, weer drie groene blokjes. Na weer 2000 km weer rood (melding oliepeil minimum vul 1 liter bij) en weer een halve liter erbij gedaan (toen gaf ie heel kort 4 groene blokjes!). Na de wissel blijkt helemaal vol (6.5 liter) 5 groene blokjes te zijn. Ik schat het verbruik in op 1L op 4000 km. Niet geweldig vind ik....
Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet!