Membraan in CCV/kleppendeksel e60/N53 vervangen, maar...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Membraan in CCV/kleppendeksel e60/N53 vervangen, maar...

Bericht door reneee » 11 sep 2018, 11:03

Hallo Bimmers,

Inmiddels heb ik na het vervangen van het membraan (zie laatste post voor mijn werkwijze viewtopic.php?f=123&t=57107) een aantal keer met de auto gereden. Er zijn mij een aantal zaken opgevallen die me betreuren:

1) De motor maakt in stationair een lichte fluittoon. Nu denk ik dat dit komt omdat er een gaatje in de geplaatste aluminium dop zit (ik had hiervan graag een foto bijgevoegd, maar dat werkt op dit forum helaas voor geen meter: zelfs niet als je de foto's optimaliseert naar het juiste formaat): doordat deze nogal klein is en geenszins airodynamisch (ook hiervan had ik graag een foto bijgevoegd).

Deze fluittoon hoor je niet als je rijdt, maar valt eigenlijk alleen op als de motor stationair draait. Misschien herkenbaar voor andere mensen? Klopt mijn redenatie?

2) Wanneer ik de olievuldop open, draait de motor zéér onregelmatig (ook trekt ie nog wat vacuüm, voor mijn gevoel 2x zo veel dan in normale toestand, dus bij een 100% gezonde motor).

Nu kan ik me vergissen, maar volgens mij liep ie alleen iets terug in de toeren als ik dat deed toen de motor nog 100% gezond was (het is lang geleden dat ik dat een keer gedaan heb om het me goed te kunnen herinneren). Maar nu las ik in een post dat veel auto's (ook BMW's) hier 'last' van hebben en het dus een vrij normaal fenomeen is. Ik denk ook dat dit samenhangt met het (te?) kleine gaatje waardoor er in verhouding tot de originele setting eigenlijk te weinig lucht in het membraan stroomt en de verhoudingen dus anders zijn. Had er stiekum op gehoopt dat de computer dit zou opvangen of opnieuw zou instellen, maar dat is tot dusver niet het geval.

Ik denk dat ik hiervoor gewoon mijn schouders ga ophalen (want verder rijdt hij als een zonnetje: ik tank ook altijd de duurste benzine en hij loopt echt zo mooi en soepel!). Maar misschien kan iemand dit bevestigen of er iets zinnigs over zeggen? :)

3) Zoals gezegd loopt de motor perfect als bij zo'n 1.500 RPM en meer. Niets op aan te merken! Maar hij loopt niet strak stationair zoals hij dat voorheen uiteraard wel deed (in 100% staat). Ook loopt hij onder de 1.500 RPM wat minder soepel.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Is dit op te lossen?

Bedankt alvast voor het meedenken!

Vriendelijke groeten, Rene

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Membraan in CCV/kleppendeksel e60/N53 vervangen, maar...

Bericht door thijsvanzwam » 24 nov 2018, 10:43

Heb je het nieuwe membraan ook vastgeplakt in het deksel? Als je dat niet doet bestaat de kans dat hij alsnog valse lucht kan aanzuigen via de beluchting van de ccv.

Zie hier voor meer info:

https://bimmerprofs.com/crankcase-ventilation-part2/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

reneee
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:41

Re: Membraan in CCV/kleppendeksel e60/N53 vervangen, maar...

Bericht door reneee » 03 dec 2018, 16:53

Hallo Thijs,

Heb het even in de gebruiksaanwijzing van Erik teruggezocht (met mijn foto's als update daarin verwerkt): inderdaad: als je op de rand een laagje kit aanbrengt alvorens je het nieuwe membraan met veer voorzichtig op z'n plek legt en dan de aluminium dop monteert, dan wordt het membraan inderdaad hermetisch afgesloten en kan deze optimaal z'n werk doen.

Inmiddels loopt de BMW trouwens weer als een zonnetje: en onregelmatig lopen bij stationair is volledig weg. Wellicht zaten er nog wat olierestanten in het systeem en heeft dat zichzelf opgeschoond of heeft de elektronica e.e.a. aangepast? De lichte fluittoon hoor ik nog wel buiten de auto, maar is niet hinderlijk en is te wijten aan het gaatje in de aluminium dop die niet aerodynamisch is.

Al met al een geslaagd proces en voor iedereen aan te raden zelf te doen.

PS Ik had de nieuwe aluminium dop dus wel vastgekit met kit die tot 300º gaat.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”