problemen met standkachel

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
evilikke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2018, 08:23

problemen met standkachel

Bericht door evilikke » 19 nov 2020, 16:41

allemaal,

nu dat het langzaam weer kouder word, kwam ik er laatst achter dat mijn standkachel het niet meer doet.
ik heb de foutcode uitgelezen (zie onder aan dit bericht).

hieruit dacht ik dat de brandstof pomp niet meer goed zou zijn.
dus deze besteld en vervangen.
als ik nu de foutcode wil wissen krijg ik telkens een foutmelding in INPA dat er software versie niet overeen komt.
hierdoor kan ik de foutcodes niet wissen.

ook valt me op det het aan en uit zetten van de standkachel niet meer mogelijk is in het CCC menu.
de hele regel om dit aan/uit te zetten is weg.

heeft iemand een idee hoe dit kan, en hoe dit op te lossen is?
ik ben intussen zelf bezig om ISTA op mijn laptop te installeren, om te kijken of ik hiet wel wat mee kan.

graag hoor ik van jullie

Groet

Loek


Date: 12.11.2020 17:11:31 ECU: SHZH_E65 JobStatus: OKAY Variant: SHZH_E65-------------------------------------------------------------

RESULT: 2 error in error memory !-------------------------------------------------------------

9B2F Dosierpumpenkreis fehlerhaft

Error counter: 3

Mileage 217648 km Wassertemperatur 9.00 Grad°C Zustandsnummer 14.00 - Batteriespannung 11.03 Volt

Signal oder Wert oberhalb Schwelle Testbedingungen erfüllt Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen

Error code: 9B 2F 21 03 6A 46 31 0E A1-------------------------------------------------------------

9B2E Heizgeraeteverriegelung

Error counter: 1

Mileage 217648 km Wassertemperatur 9.00 Grad°C Zustandsnummer 32.00 - Batteriespannung 11.58 Volt

Signal oder Wert oberhalb Schwelle Testbedingungen erfüllt Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen

Error code: 9B 2E 21 01 6A 46 31 20 A9 =============================================================

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: problemen met standkachel

Bericht door ehombie » 19 nov 2020, 17:42

Kun je hem ook niet wissen met het functional jobs in inpa waarmee je alle foutcodes wist in alle modules? Je selecteert chassis en in dat venster komt staat functional jobs (IPVnaar ecu standkachelnte gaan)...zo heb ik het meen ik ook een keer opgelost...

Zit nu met standkachel aan te wachten voor zwemles van mijn zoon waar ik niet binnen mag zitten...tijdens zwemmen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: problemen met standkachel

Bericht door Source » 19 nov 2020, 19:01

Ontgrendelen is voldoende en de spanning van de battery zal echt hoger moeten. Nu gaat die het niet doen.
Heb je een icom of een goedkoop marktplaats.nl kabeltje?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: problemen met standkachel

Bericht door ehombie » 19 nov 2020, 19:26

Independent heating, petrol/gasoline and diesel
For independent heating, the outside temperature must lie below 16°C in the case of preselected switching time. Direct switching on via the Control Display is possible at all times.

Switch-on conditions (each of the following points must be satisfied - AND condition)

Telegram switch on SH (telegram comes from the IHKA and can be triggered by a preselected switch-on time at the Control Display, direct operation selection at the Control Display, Telestarter.)
No fault
No fault lockout of heater
Engine OFF
Range for fuel quantity more than 50 kilometres
Switch-off conditions (each of the following points necessitates switching off of the independent-heating procedure or prevents switching on - OR condition)

Telegram switch off SH (telegram comes from the IHKA and can be triggered by Control Display, direct operation deselection at the Control Display, telestarter, heating time elapsed)
Fault
Heating time elapsed (usually 30 minutes)
10 seconds implausibility (see Implausibility with independent heating)
Undervoltage detected
Implausibilities / criteria (each of the following points necessitates switching off of the independent-heating procedure - OR condition)

Status, engine running
Operating mode not equal to independent heating
Deactivation of stationary consumers by power module
Undervoltage
Service functions
Overheating lock

In the event of a temperature-control failure or partial overheating, e.g. as a result of a lack of water, the overheating protection switches off the independent/auxiliary heater permanently. If the overheating lock is activated, an entry is made in the fault memory of the independent/auxiliary heater.

Heater lock

The independent/auxiliary heater is permanently locked if three malfunctions or three faults relevant to operation have occurred in sequence - i.e. without correct operation in between. For example, lack of fuel on a number of occasions could lead to failure to generate a flame. Here, the heater lock is activated, which leads to an entry in the fault code memory of independent/auxiliary heater. This fault is not identical to the overheating lock fault.

Fault

The fault lockout occurs when a fault is detected during operation and the independent/auxiliary heater switches off.

Restart

Fault

It only needs to be switched OFF once to cancel the fault lockout. It can then be restarted.

Heater lock

The heater lock is unlocked using the service function ”Unlock independent/auxiliary heater” AND then by pulling the fuse of independent/auxiliary heater (disconnecting the power).
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

evilikke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2018, 08:23

Re: problemen met standkachel

Bericht door evilikke » 20 nov 2020, 11:57

ehombie schreef: 19 nov 2020, 17:42 Kun je hem ook niet wissen met het functional jobs in inpa waarmee je alle foutcodes wist in alle modules? Je selecteert chassis en in dat venster komt staat functional jobs (IPVnaar ecu standkachelnte gaan)...zo heb ik het meen ik ook een keer opgelost...

Zit nu met standkachel aan te wachten voor zwemles van mijn zoon waar ik niet binnen mag zitten...tijdens zwemmen.
daar had ik ook al aan gedacht, en dan zijn ook alle storingen weg.
maar als ik dan terug naar de standkachel ga en lees daar de storingen uit, staan ze er nog wel in.
Source schreef: 19 nov 2020, 19:01 Ontgrendelen is voldoende en de spanning van de battery zal echt hoger moeten. Nu gaat die het niet doen.
Heb je een icom of een goedkoop marktplaats.nl kabeltje?
wat bedoel je met ontgrendelen?
batterij spanning was tijdens het ontstaan van de storing idd wel aan de lage kant, maar dat is nu niet meer.
en je ik heb een goeie kopen USB kabel.

@ ehombie: ik ga eens uit zoeken hoe dat unlocken gaat.
bedankt voor alle info!

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: problemen met standkachel

Bericht door ehombie » 20 nov 2020, 12:46

Dan had ik te maken met wat anders... (na lang niet gebruikt, zeg langer dan 2mnd moet ik hem soms 2 a 3x starten. Hier heb ik ook een code van gehad....)

Als mijn optie niet werkt, Dan moet je het echt oplossen zoals Onderaan in mijn info.

Wbt bat spanning. Er is wel een spanningcrirterea...(staat niet vermeld in info) Dan gaat hij gewoon niet aan of stopt eerder dan 35min..daar gaat hij zich niet “locken” mijn inziens.

Ik kan evt wel even in de inpa bestanden kijken welke die nodig heeft voor de standkachel. Dan moet je maar een pb sturen...
Bij mij werkt het namelijk wel.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

evilikke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2018, 08:23

Re: problemen met standkachel

Bericht door evilikke » 20 nov 2020, 18:27

morgen heb ik een hele dan sleutelen aan de Beamer.... olie filter pakking op het blok en vanos revisie.
daar zal ik ook wel ff tijd hebben om toch nog eens te kijken of ik de stand kachel aan de gang krijg.
(vanochtend nog ff geprobeerd, maar ben niet verder gekomen).

hopelijk morgen een update dus, anders zie je het PBtje wel komen ehombie!

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: problemen met standkachel

Bericht door Source » 20 nov 2020, 21:53

Anders kan je 'm aan mij verkopen als het een benzine model is.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

evilikke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2018, 08:23

Re: problemen met standkachel

Bericht door evilikke » 23 nov 2020, 07:52

Mocht ik ooit besluiten alles er uit te halen dan zal ik aan je denken.


@ ehombie PB is onderweg.... ik kom er niet uit!
Laatst gewijzigd door Leen op 24 nov 2020, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: problemen met standkachel

Bericht door Source » 26 nov 2020, 08:34

Dat hoeft niet eens enkel de standkachel unit is voldoende.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: problemen met standkachel

Bericht door Source » 05 dec 2020, 07:17

Heb je het kunnen oplossen?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: problemen met standkachel

Bericht door ehombie » 05 dec 2020, 09:29

kachel is nu gedeblokeerd. moet even uitzoeken waarom de brandstofpompje niet aangestuurd wordt. (bekabeling controleren). Hij wilde er tzt verder mee gaan als het aangenamer is buiten. Hij wilde ook nog even de bekende programmas hebben zodat hij zelf kan stoeien.

ventilator, waterpomp doen het wel.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: problemen met standkachel

Bericht door Source » 05 dec 2020, 21:39

Bedoel je de doseerpomp?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

evilikke
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 dec 2018, 08:23

Re: problemen met standkachel

Bericht door evilikke » 15 feb 2021, 06:41

ja klopt, het lijkt er op dat het doseerpompje niets doet.

zoals ehombie al aangaf, ik ga als het wat beter weer is er eens naar kijken!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”