Airco condensor slangaansluiting vast

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Naalroc » 05 jun 2023, 13:04

Korte voorgeschiedenis:
Mijn auto is een E61 2,5i LCI van 2007, en ik zou vandaag de airco laten vullen omdat die niet meer koelde; bij het aansluiten van de afzuigpomp meldde de man gelijk dat er een groot lek in zat, en hij zeker niet zou kunnen vullen. Daarna nog even geprobeerd, en gelijk luisteren na het afzetten van de pomp; hij wees naar het midden van de wagen, daar hoorde hij het lek.

Vervolg:
Op Ekris nagekeken wat een nieuwe Kondensor kost: €382 incl BTW Wat zijn mijn alternatieven hier?
Actie:
De bovenkant van de afdekplaten onder de motorkap verwijderd, en de 2 schroeven van de leiding aansluiting verwijderd. De leidingen zijn met geen mogelijkheid los te krijgen, hoewel de omgeving schoon is, en de 2 schroeven er vast, maar niet té vast in zaten, en totaal vrij zijn van roest oid.
Gezien het feit dat elke leiding bij Ekris te boek staat voor ca €150/ stuk ben ik erg voorzichtig geweest om dit los te krijgen.
Mijn vraag is dus: hoe krijg ik die 2 aluminium pijpjes uit het montage blokje van de Kondensor?
Zie de plaatjes onderaan.

Verdere achtergrond info:
De airco man had helemaal gelijk, want midden onderaan de Kondensor is een ca 6 cm lange, witte streep te zien, die wat uitpuilt, kennelijk aluminium oxide.
Dit moet ten dele veroorzaakt zijn door een grote opeenhoping van vuil, tussen de radiator en de Kondensor, waardoor de onderkant van de Kondensor altijd vochtig zal zijn geweest, resulterend in een 'blow-out' van de Kondensor.

Nogmaals, hoe krijg je die leidingen los zonder ze te breken? (@Source) is een ervaren expert, meen ik? :) Andere meningen zijn meer dan welkom! :P
Om kompleet te zijn, hieronder 2 plaatjes van de onderdelen pagina:
De bouten # 18 zijn er dus uit, maar de pijpjes kunnen niet omhoog getrokken worden.
Afbeelding

Afbeelding
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door ehombie » 05 jun 2023, 15:00

Mijn inziens gewoon even "hulken" door leiding goed beet te pakken? (nieuwe en juiste O-rings zijn overigens wel wenselijk bij montage 20nm).
Misschien ook overwegen d.m.v. vacuumpomp (en airco meters) je fix van te voren checken?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2847
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Source » 05 jun 2023, 15:56

Je kan de aansluiting van de leiding inspuiten met bijv. wd40 daarna gewoon goed kracht er op zetten. Ik denk dat je er nu niet goed er voor staat waardoor er kracht verloren gaat.
De leiding komt wel los alleen blijft die nu hangen op de o-ring. Stuk gaat de leiding niet.
Je zou nog de andere kant van de leiding los kunnen maken, mocht je ruimte te kort komen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Naalroc » 05 jun 2023, 15:57

Als die 2 pijpen los zijn, dan is de rest simpel; heb inmiddels wel een paar filmpjes gezien waarbij je de pijp gewoon recht uit de condensor trekt, maar ook 2 waarbij het een poosje martelen was, en 'geweld' gebruikt werd met hamer en dun geslepen schroevendraaier.
Dat doe ik liever niet, ik hoop op een 'technische' manier die pijpen los te krijgen. Wat ik wèl weet is, dat er behalve de 2 leidingen, óók 2 paspennen in die aansluitingen zitten, en ik denk dat ze daarop vast blijven, vanwege corrosie van de stalen pennen in de aluminium huizen.....
Carpardoo.nl heeft heel veel verschillende merken, (voor 1/3 van origineel) en bij de meeste zitten de nieuwe O ringen bijgesloten. Is daar nog speciaal vet voor? Heb wel wat siliconen spray, is dat OK?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Naalroc » 05 jun 2023, 16:00

@Source, vanochtend de hele boel al ingespoten met WD40 en eea weer in elkaar gezet; duurt toch een paar dagen voor ik een andere condensor heb, maar gezien jullie aanbevelingen, ga ik er wat meer gepaste, brute kracht op zetten.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2847
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Source » 05 jun 2023, 21:03

Inderdaad niet te voorzichtig zijn want dan komt die echt niet los gewoon als een lompe boer doen dan is die zo los.

Je kan zo'n condensor bij de automaterialen zaak halen, scheelt ook weer.
Je hoeft de o-ring niet in te spuiten bij montage. Gewoon de boel netjes schoon maken dan gaat het vanzelf.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 feb 2022, 12:57

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Buurman » 07 jun 2023, 15:48

Beetje PAG olie om de O-ringen is wel aan te raden is mij verteld. Verder inderdaad een beetje jutteren omk de leidinen los te maken. Ik heb, op de airco-verdamper achter het dashboard na, zelf de complete airco van mijn E39 vervangen. Nu, een jaar later, werkt het nog super. Wel met alle leidingen, de condensor, de airocopomp en alle slangen nieuw.
Het is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

De auto: 2002 E39 525 Touring AUT, Bluewater Metallic, LPi, 400.000 km and counting

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Airco condensor slangaansluiting vast

Bericht door Naalroc » 18 aug 2023, 20:51

Beetje laat, maar toch maar even een terugmelding:
Inderdaad, een oude brede beitel scherp geslepen, en met gepaste, brute kracht een spleet gemaakt tussen de 2 flensjes; daarna met 2 schroevendraaiers de zaak los gewrikt; De 'beitel procedure" zo uit gevoed, dat ik degene aan de leidingkant niet beschadigde, maar die aan de condensor opofferde, die gaat er toch uit.

Het weer in elkaar zetten ging ook niet zonder slag of stoot: de 2 paspennen waren in het leiding deel blijven zitten, en nieuwe waren niet mee geleverd. Kreeg er 1 met moeite in elkaar, maar om het strippen van de schroefdraad in de flensjes te voorkomen, heb ik er eerst 2 langere inbusbouten met moer in de flens gedraaid, wat heel makkelijk ging, en toen met de moer, die al op de bout zat, de flens op zijn plek getrokken; daarna de 2 originele inbusbouten geplaatst.

De 2e ging al even moeilijk, maar na het bestuderen van de 'paspennen', bleek dat er 3 groeven in geperst waren, met het bijbehorend opbollend materiaal er naast; met een klein slijptolletje die 'bramen' verwijderd, waarna de zelfde procedure met de extra lange bouten is uitgevoerd, maar deze maal veel makkelijker, omdat de pas pennen nú wel pasten.....
Het systeem laten afpersen en vullen bij de airco specialist, en het geheel draait nu naar volle tevredenheid al weer ruim 2 maanden.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”