Vanos test S85

Specifieke vragen of gewoon praten over het E60 / E61 ///M5 model.
Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 31 mar 2014, 22:28

Hallo heren,
Ja ja daar ben ik weer. Een nieuwe topic. Zoals jullie weten is het trillen van mijn auto verledentijd. Nu ben ik op zoektocht naar de vermisde pk's en koppel.
Langetijd ben ik op zoek naar een meetinstrument die mijn vanos druk kan meten. Niets kant en klaar te vinden. Dus gezocht naar een hydroliek bv en heb een op maat laten maken. De zonnetje scheen lekker dus dacht ik laat ik is die meter aansluiten. Tis gelukt maar nu is de vraag" zit mijn vanosdruk in de juiste waarde"
Ik bmw gebeld, bmw specialisten gebeld en niemand kon me gelijk vertellen wat ie moet zijn stationair en bij hoge toeren.
Wat ik wel weet dat de oliedruk max van de pomp 90 bar.
Dit is mn video op youtube en hoor graag jullie reactie. Alvast bedankt :duimen:
http://youtu.be/zHw8GsJ1buQ

En dit is wat ik op youtube heb gevonden. Als ik mijn auto met deze moet vergelijken ai ai ai dan heb ik een serieus probleem.
http://youtu.be/V87vUWm4Q3o

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Vanos test S85

Bericht door BM-DUB » 01 apr 2014, 09:38

de vanos druk mag minimaal op 60 bar zijn. bij te lage druk kan dit een beschadigde vanos hogedruk pomp zijn, of het kan in de vanos hogedruk leidingen zitten. is jouw m5 van 2005? check dan of die de terugroepacties heeft gehad waarbij ook een hogedrukleiding vervangen moest worden.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 01 apr 2014, 10:06

BM-DUB schreef:de vanos druk mag minimaal op 60 bar zijn. bij te lage druk kan dit een beschadigde vanos hogedruk pomp zijn, of het kan in de vanos hogedruk leidingen zitten. is jouw m5 van 2005? check dan of die de terugroepacties heeft gehad waarbij ook een hogedrukleiding vervangen moest worden.
Hoi Dylan, ik heb net bmw gebeld, en heb te horen gekregen dat mn auto in feb 2006 ,bij 11.000 km is geweest voor terug roep actie. Dus helaas kan geen beroep doen op bmw

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 01 apr 2014, 15:02

Heren vandaag naar bmw maraal geweest. Zij vertellen dat de druk stationair erg laag is. Dus het is bijna zeker dat of de hogedrukleiding of de pomp.
De leidingen zelf kost niet zo duur, €200 excl. Maar de pomp is gruwelijk duur. Ruim €2000 met alle toebehoren. De vraag is nu, hoe kan ik 100% weten of de pomp goed is?
De leidingen kan afgeperst worden, des noods gewoon vervangen worden.

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Vanos test S85

Bericht door BM-DUB » 01 apr 2014, 20:18

maar weten ze al welke leiding het is? de pomp is 2,5k inc. btw, maar die is niet zo moeilijk om te vervangen.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 01 apr 2014, 21:37

BM-DUB schreef:maar weten ze al welke leiding het is? de pomp is 2,5k inc. btw, maar die is niet zo moeilijk om te vervangen.
Omdat geen lekkage zichtbaar is, zal het de leiding zijn die in de karter bevind. Met zekerheid kan gezegt worden wanneer we de motor laten zakken en karter onderuit halen. Het lastige is dat als alles gedemonteerd is en blijkt de slangen goed te zijn, dan ben je eigenlijk verplicht om gelijk de pomp te vervangen :hug:
En hoppaaa 2.5K neerleggen nadat ik vliegwiel en koppeling incl arbeidsloon heb betaald is niet makkelijk. De slangetjes en arbeidsloon lukt me wel.
Dus ik hoop nu dat het de slangetjes is. Ik heb langetijd kontakt met een persoon die veel bezig is met V10. Die vertelde mijn eerst om dingen te vervangen die makkelijk zijn en redelijk geprijst.
Hij adviseerde vanos selenoids(kleppen) te vervangen. Het zijn er 4.
Maar nadat ik heb gemeten nog vóór deze kleppen, zei ik van dat dat eigelijk niet kon zijn.
Vandaag vertelde hij over een drukaccumulator. :jack:
Maja ik heb ook een topik geopend op m5board. Daar ben ik ook in contact met mensen. Die zeggen ook allemaal dat het mogelijk de slangetjes is. Verders schreef hij meer maar mijn engels is niet zo goed.

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 01 apr 2014, 22:01

Dit is een opmerking van moderator, ik heb dit tekst in vertaal prog gezet maar snap er even goed niks van. Misschien dat iemand mijn dit kan uitleggen. :ja:

There is no way to distinguish where a leak is without going internal I the engine.

I haven't done this, but believe the only way to isolate the faulty component would be remove the internal high pressure line and hydrostatically test it. A hydraulic shop may be able to do this for you.

If it were mine, I would fabricate a plug for the top end of the hose to cap it off and connect a hydrostatic test rig to the banjo end which attaches to the high pressure pump discharge.

If it doesn't hold pressure, the leak point will be evident.

Another leak location possibility is the banjo fitting where the hose connects to the discharge of the pump and the banjo bolt has worked loose or the crush rings are leaking. During disassembly, I would set a torque wrench to the spec value and attempt to *tighten* the banjo and see if it turns prior to removing the hose.

So far, no one outside of BMW has come up with a way to test the pump, but I would imagine a coupling and fixture could be made to drive it with a large enough electric motor (using sufficient speed reduction/torque multiplication) and measuring the output.

Gebruikersavatar
MR-tin
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 mar 2013, 20:18
Locatie: Zaandam

Re: Vanos test S85

Bericht door MR-tin » 03 apr 2014, 10:21

Komt er op neer dat je niet 100% zeker kan zeggen of t een leiding of de pomp is zonder de motor van binnen te bekijken.
Verder zegt ie dat je de leiding los kan halen en daarvan ook de druk kan testen, maar kom je daar wel bij dan vanaf buiten de motor???
Nog een punt waar 'lekkage' kan zijn zijn de aansluitpunten op de pomp zegt ie en tot slot is t niet mogelijk de pomp zelf te controleren :|

Nog een vraag voor mezelf: moet je t vanossysteem ook laten ontluchten via de computer nadat je een drukmeting heb uitgevoerd of is dat niet nodig?

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Vanos test S85

Bericht door BM-DUB » 03 apr 2014, 11:39

precies wat martin zegt,
moeilijk te lokaliseren waar het drukverlies zich bevind. je kan eventueel de pomp laten demonteren om te kijken of die slijtage vertoont. de dealer vervangt de pomp+hogedrukleiding in één keer.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 03 apr 2014, 23:34

BM-DUB schreef:precies wat martin zegt,
moeilijk te lokaliseren waar het drukverlies zich bevind. je kan eventueel de pomp laten demonteren om te kijken of die slijtage vertoont. de dealer vervangt de pomp+hogedrukleiding in één keer.
Als het aan de dealer ligt plaatsen ze liever een hele nieuwe motorblok. Maar ik heb een persoon gevonden die voor mij deze klus gaat doen.
Als we de leiding los hebben gaan we die afpersen. Zodat ik 100% zeker weet dat het de leiding is. Ikheb ook de advies gekregen als we de karter los halen dat we ook de lagers meenemen. Want deze lagers schijnt ook gevoelig te zijn. Kost wel €450 ex met de bouten!!!
Dus hier ga ik ff over nadenken.

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Vanos test S85

Bericht door BM-DUB » 04 apr 2014, 01:13

Hi Ozan, welke lagers bedoel je? Drijfstanglagers? En ben wel benieuwd waar je het laat doen. Succes ermee! Hierna hopelijk een probleem loze M5 om van te genieten. Btw, die €450 is kleingeld bij deze auto's en het zeker waard:).
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 04 apr 2014, 23:19

BM-DUB schreef:Hi Ozan, welke lagers bedoel je? Drijfstanglagers? En ben wel benieuwd waar je het laat doen. Succes ermee! Hierna hopelijk een probleem loze M5 om van te genieten. Btw, die €450 is kleingeld bij deze auto's en het zeker waard:).
Hey Dylan, ik ga laten doen aan een gozer uit Losser. Hij heeft ruime ervaring met V10. De aandrijflagers is wat vervangen gaat worden samen met de hogedrukslang. Maja hij heeft komen 3 weken druk, hij moet volgende week aan een RS6 sleutellen en deze week aan een G klasse brabus, dus ff wachten wanner hij het weer rustig heeft. Het schijnt anderhalfdag werk te zijn.

Gebruikersavatar
BM-DUB
Berichten: 793
Lid geworden op: 08 jan 2010, 19:59

Re: Vanos test S85

Bericht door BM-DUB » 05 apr 2014, 14:45

die kerel weet inderdaad héél veel van de V10. veel kennis over dit blok en de rest van de auto's :duimen: . je bedoelt de drijfstanglagers denk ik;). zwak punt inderdaad van overigens alle hoogtoerige :///m: motoren.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)

2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)

Ozan_M5
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jan 2014, 18:49

Re: Vanos test S85

Bericht door Ozan_M5 » 05 apr 2014, 22:36

BM-DUB schreef:die kerel weet inderdaad héél veel van de V10. veel kennis over dit blok en de rest van de auto's :duimen: . je bedoelt de drijfstanglagers denk ik;). zwak punt inderdaad van overigens alle hoogtoerige :///m: motoren.
Ken jij hem ook :)

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: Vanos test S85

Bericht door kotje » 08 apr 2014, 14:48

ben je wat verder gekomen ozan?


gr

kotje

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) ///M5”