Melding Geluid UIT te zetten ?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 20 jul 2018, 00:49

Ik heb nog steeds een storing in mijn PDC en heb inmiddels een andere kabelboom gevonden en ga binnenkort met de sensoren aan de slag.
Tot die tijd wordt ik een beetje leip van iedere keer die 'Warning' sound.
Ook heb ik weleens die high voltage discharge melding (denk dat de accu aan vervanging toe is) en dus wederom die sound.

Ik weet dat sommigen het er niet mee eens zullen zijn maar als er een melding is dan zie ik dat in het dashboard netjes in het midden, dat vind ik genoeg.

De vraag dus, Is die sound eruit te coderen of op een andere manier uit te schakelen ??
Wie het weet mag het zeggen.

Gebruikersavatar
BMW_Lover
Berichten: 1384
Lid geworden op: 08 feb 2011, 12:36
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMW_Lover » 20 jul 2018, 07:13

Heb je de pdc optie al eens uit gezet in je idrive? En anders pdc volledig uit zetten d.m.v. Programmeren
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 20 jul 2018, 08:33

In Idrive uitzetten doet niks .. Je ziet dan het display niet meer maar de nelding krijg ik nog steeds, soms zelfs de continue hoge toon (alsof ik ergens bijna bovenop zit) en de knop PDC knippert.
Ergo, dmv de idrive kan je hem niet echt volledig uitzetten.

Coderen en dus het volledig uitzetten ben ik niet tegen gekomen, dat kan dus Wel ?
Als dat kan zou dat zeker een oplossing zijn totdat ik de boel achter vervangen heb. (Trekhaak en kom dus niet bij alle sensoren en dus moet de bumper eraf, en dus wat meer werk dan ff een kabelboom vervangen en sensor steken.

Ben er inmiddels achter dat het 'geluid' via de speakers gaat, dus het uitschakelen is niet eenvoudig een stekker los trekken van een speaker zoals vroeger en omdat ik een complete audio upgrade heb gedaan incl. versterker is de 'Gong' nu nog meer aanwezig omdat het basis geluid over de speakers wat harder is :(

Zag dat het via de gateway module (geloof ik) aangestuurd wordt en die stuurt via Canbus een code naar waarschijnlijk het MASK systeem en die gooit die audio sample over de speakers .....
Vrees dat ik er mee opgescheept zit tenzij er een codeer Guru ergens zit die zo diep in het systeem kan gaan om de algehele 'Gong' uit te schakelen.

Gebruikersavatar
BMW_Lover
Berichten: 1384
Lid geworden op: 08 feb 2011, 12:36
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMW_Lover » 20 jul 2018, 09:27

Misschien even simpel gedacht, maar zekering van de PDC er uit halen?
of
Jij hebt toch ook NCSexpert? Wat staat er in je FA.TRC bestand? Staan $507 of $508 er in? Die er uit halen dan verwijder je PDC, kan je later weer terug zetten.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door ehombie » 20 jul 2018, 10:00

Die battery drain komt die mogelijk niet van je audio upgrade?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 20 jul 2018, 10:16

ehombie schreef:Die battery drain komt die mogelijk niet van je audio upgrade?
Nope, had dat al sinds ik de auto heb .. Af en toe die melding, en de accu is inmiddels ook al weer 5 jaar oud dus ga voor wat anders kijken.

Verbaas me wel hoe lang die auto actief blijft na het uitzetten, als je eromheen loopt hoor je af en toe allerlei schakelingen/relais en het kost echt wel een kwartier tot de gehele auto echt stil is.

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 23 jul 2018, 16:55

Wat ik ook zoek, uitschakelen algeheel lijkt niet te kunnen.
Job well done BMW !

Focus me nu op het uitschakelen van de diverse checks.
Met name dat gezeik over een stadslicht die het niet doet ben ik aardig beu ( deed het zowel met oem lampen als met aftermarket van tijd tot tijd. Dus zeggen dat die defect is en de lamp deed het prima. Ene moment dagen niks en dan dagen achter elkaar dat gezeik).

Klaar met die controlles ...

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door tom_il » 23 jul 2018, 19:31

Die Checks kan je uitcoderen
525d E61 2007 pre-LCI

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door thijsvanzwam » 23 jul 2018, 20:52

Even een ideetje:
Ik hoorde laatst van een collega die met zijn nieuwe Peugeot 308 ook steeds melding van kapotte lampjes enzo kreeg, dan weer het knipperlicht en dan weer een remlicht. Alle lampjes werkten prima maar toch die melding. Na lang zoeken bij de garage bleek de storing van de trekhaakmoduke te komen, die had een slechte verbinding waardoor hij allerlei paniek bij andere modules aan het veroorzaken was.
Ze ontdekten het door met een osciloscoop eens naar de canbus te kijken tijdens het rijden, daar bleek je een behoorlijk rommelig beeld te zien.
Stekkertje van de voeding is vervangen en hij rijdt al weer een poosje probleemloos rond.

Misschien eens in die hoek zoeken? Het zal tenslotte een oorzaak hebben...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 24 jul 2018, 14:27

Dank u ... Daar geef je me wat te denken...
Zal eerst eens proberen alle lampen eruit te coderen want ik wordt onderhand leip hiero.

Valt me op dat met dit soort onderwerpen je nauwelijks wat response ziet van mensen die hier onderhand een baan van hebben gemaakt en best wel een hint of duwtje in de richting kunnen geven.
Heel veel dezelfde mensen die anderen helpen maar over het algemeen vrij scharrig qua response voor een auto forum.

barttigges
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:34

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door barttigges » 25 jul 2018, 13:12

PDC kan je volledig uitzetten door je FA/VO aan te passen en dan optie SA507 of SA508 te verwijderen en dan opnieuw de betreffende modules te coderen. Dan is het voor je auto net alsof er totaal geen PDC meer aanwezig is, dan wordt er geen check uitgevoerd en krijg je dus ook geen melding.

Vwb de lampen, elke controle is uit te coderen, ik zou echter opzoek gaan naar het probleem, dan rucksichtlos zo maar de lampcontrole uit coderen.

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 26 jul 2018, 13:42

Zal eens kijken naar mijn massapunt voor de versterker.
Die zit op 1 van de vele massapunten en schijnbaar heeft de verlichting er last van.
Volgende week eens een ander punt zoeken.

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door BMWonder » 24 sep 2018, 15:38

Update: heb nu een maand al die lampjes meldingen uitstaan en dus ook geen gezeur meer gehad.
Het zal denk ik te maken hebben met het gebruik van leds in het stadslicht. Alhoewel er een canbus ontstoorder bij zit werkt dat toch niet 100% en werd gek van die meldingen.
Hele bende uitgezet. No worries.

Ga dat nu doen voor de PDC totdat ik de kabelboom en evt sensoren vervangen heb.
Door die klote trekhaakbalk kom ik er niet makkelijk bij dus die bumper moet eraf en dat zijn dingen die ik niet graag doe.
Komt dus nog wel.

Tot zover ....

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door tom_il » 25 sep 2018, 07:32

Melding van stadslicht defect samen met de aanwezigheid LED's erin, dan is de conclusie toch snel gemaakt.

Anyhow, je geeft de indruk dat je alles hebt weg gecodeerd ? Vind het zelf een geruststelling dat je wagen je waarschuwt als er een licht defect is dan zitten te wachten tot als iemand je er attent op maakt.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Melding Geluid UIT te zetten ?

Bericht door Kubilay » 25 sep 2018, 19:16

Led lampjes met zogenaamde canbus decodertjes(resistors) zijn sowieso al heel slecht. Maar een paar keer in de stekker stoppen en eruit halen en die canbus chips liggen er al af. Ik heb zelf voor het gemak zo'n hele canceller ertussen gezet. Dat zorgt ervoor dat je geen melding krijgt, zelfs als er geen lampje in zit :gek:
Zo'n canceller geeft ook meer LED lampen opties. De meeste LEDS met zo'n ingebouwde canbus geven ook minder licht.
Ondanks de canceller krijg ik toch van die lichtflitsen tijdens het opstarten als de canbus systeem die zijn controle doet. Daarom wil ik ze in de toekomst ook eruit coderen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”