waar 535d tunen
waar 535d tunen
Hallo
ik heb een 535d lci die ik wil laten tunen ik heb er al een downpipe onder gehangen maar verder niets dus ook nog geen software aanpassingen mijn vraag is waar kan ik het beste laten tunen en dus ook de dpf en cat en egr uitschrijven
wel wil ik het op een bank laten doen en niet enkel met een laptop erop en klaar is kees
wie kan mij meer info geven en hoeveel pk kan ik verwachten
mvg
ik heb een 535d lci die ik wil laten tunen ik heb er al een downpipe onder gehangen maar verder niets dus ook nog geen software aanpassingen mijn vraag is waar kan ik het beste laten tunen en dus ook de dpf en cat en egr uitschrijven
wel wil ik het op een bank laten doen en niet enkel met een laptop erop en klaar is kees
wie kan mij meer info geven en hoeveel pk kan ik verwachten
mvg
Re: waar 535d tunen
Als je hem echt op maat wil laten tunen en op een goede manier, zoek een bedrijf wat hier gewoon een dag voor rekent en mee bezig is, verder staat het internet vol met bedrijfjes met mooie beloftes voor niet teveel geld
Enkele voorbeelden tuners op maat :
RS Tuning
Hartog Tuning

Enkele voorbeelden tuners op maat :
RS Tuning
Hartog Tuning
Re: waar 535d tunen
Ja op het internet speuren heb ik al gedaan kwam en dacht eerst aan tunex maar daar heb ik al veel negatieve dingen over gehoord ben niet echt kieskeurig maar zoek er een die de meeste pk s biedt en evt nog goede advies geeft en het maak mij niet uit hoelang ze er mee bezig zijn als het maar goed gedaan Word
en maakt het eigenlijk nog uit welke bak erachter hangt ik heb namenlijk niet de normale automaat
en maakt het eigenlijk nog uit welke bak erachter hangt ik heb namenlijk niet de normale automaat
Re: waar 535d tunen
Ik vond ook RS Tuning een heel goed verhaal hebben. En ze rekenen een prijs die zelfs sommige slave-tuners durven te vragen!
Even ter vergelijking:
slave-tuner: auto uitlezen, file daarvan emailen naar master-tuner, 1 uur zitten fappen op het toilet wachtend tot de file weer terug gestuurd wordt door de master met een aantal kolommen omhoog geknald, file flashen en klaarrrrr
RS Tuning: auto uitlezen en de rest van de dag de kolommen aanpassen afgewisseld met rijden en uitlezen om de koppelkromme zo mooi mogelijk te laten zijn en de power er smooth in te laten komen zodat je geen onderdelen stuk maakt binnen 80K km's.
Met name je koppelomvormer is een zwak punt bij tunen. Standaard biedt de koppelomvormer maar weinig groei-ruimte (max 600 Nm. terwijl je standaard al 560 Nm. koppel hebt).
Even ter vergelijking:
slave-tuner: auto uitlezen, file daarvan emailen naar master-tuner, 1 uur zitten fappen op het toilet wachtend tot de file weer terug gestuurd wordt door de master met een aantal kolommen omhoog geknald, file flashen en klaarrrrr
RS Tuning: auto uitlezen en de rest van de dag de kolommen aanpassen afgewisseld met rijden en uitlezen om de koppelkromme zo mooi mogelijk te laten zijn en de power er smooth in te laten komen zodat je geen onderdelen stuk maakt binnen 80K km's.
Met name je koppelomvormer is een zwak punt bij tunen. Standaard biedt de koppelomvormer maar weinig groei-ruimte (max 600 Nm. terwijl je standaard al 560 Nm. koppel hebt).
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: waar 535d tunen
Nee hoor, maakt niks uit. Stuk gaat ie toch wel (net als de rest) als je straks 400 pk hebtchris535d schreef:en maakt het eigenlijk nog uit welke bak erachter hangt ik heb namenlijk niet de normale automaat

Ik zou voor 300 euro naar Tunex stappen en vragen of ze gelijk stage 3 erin knallen. Hup klaar

Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: waar 535d tunen
Mooi kort samengevat Degids
Ter aanvulling :
De meeste pk's uit een wagen halen is niet iets wat je moet willen, je neven-onderdelen zoals bijvoorbeeld de koppelomvormer, moeten dit aankunnen.
Een goede tuner zal je ook nooit vooraf vertellen hoeveel pk er bij komt ! Dit is vooraf namelijk niet te bepalen.
Tevens kun je de bank vergeten, totaal niet belangrijk en alleen in het leven geroepen doordat mensen snel resultaat en veel pk's willen zien, elke goede tuner zal beamen dat deze er eigenlijk alleen maar voor de "sier" is en gekocht omdat de mensen er op geilen, ze hebben hem liever niet in de tent staan.
Zoals al aangegeven, bij de slave-tuners worden een paar kolommen de lucht in geschoten zodat jij die lekkere duw in je rug krijgt als je gas geeft, bij een goede tuning gaat dit echter juist gelijkmatig. Bijvoorbeeld de Turbo krijgt ineens een boost, lekker denk je, ik voel het lekker met wegtrekken, je Turbo vind het echter minder fijn, zeker als deze ook nog eens zijn vermogen moet laten vallen volgens de chip die getuned is, komt op hetzelfde neer als dat jij lekker 200 blaast, 10 seconden later op je parkeerplek staat en meteen je wagen uit zet, lang zal je turbo dan ook niet mee gaan.
Kortom, is je wagen je lief, ga dan naar een van bovenstaande bedrijven, er zijn ca. 5-7 echte goede tuners in het land, deze twee ken ik toevallig van naam en bij RS Tuning heb ik een enorme kijk achter de schermen mogen zien, daar schrik je wat er allemaal "getuned" wordt, mensen worden gewoon belazerd waar ze bij zitten.
Als ik morgen een paar duizend euro investeer kan ik mijn eigen tuningsbedrijf beginnen, zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben

Ter aanvulling :
De meeste pk's uit een wagen halen is niet iets wat je moet willen, je neven-onderdelen zoals bijvoorbeeld de koppelomvormer, moeten dit aankunnen.
Een goede tuner zal je ook nooit vooraf vertellen hoeveel pk er bij komt ! Dit is vooraf namelijk niet te bepalen.
Tevens kun je de bank vergeten, totaal niet belangrijk en alleen in het leven geroepen doordat mensen snel resultaat en veel pk's willen zien, elke goede tuner zal beamen dat deze er eigenlijk alleen maar voor de "sier" is en gekocht omdat de mensen er op geilen, ze hebben hem liever niet in de tent staan.
Zoals al aangegeven, bij de slave-tuners worden een paar kolommen de lucht in geschoten zodat jij die lekkere duw in je rug krijgt als je gas geeft, bij een goede tuning gaat dit echter juist gelijkmatig. Bijvoorbeeld de Turbo krijgt ineens een boost, lekker denk je, ik voel het lekker met wegtrekken, je Turbo vind het echter minder fijn, zeker als deze ook nog eens zijn vermogen moet laten vallen volgens de chip die getuned is, komt op hetzelfde neer als dat jij lekker 200 blaast, 10 seconden later op je parkeerplek staat en meteen je wagen uit zet, lang zal je turbo dan ook niet mee gaan.
Kortom, is je wagen je lief, ga dan naar een van bovenstaande bedrijven, er zijn ca. 5-7 echte goede tuners in het land, deze twee ken ik toevallig van naam en bij RS Tuning heb ik een enorme kijk achter de schermen mogen zien, daar schrik je wat er allemaal "getuned" wordt, mensen worden gewoon belazerd waar ze bij zitten.
Als ik morgen een paar duizend euro investeer kan ik mijn eigen tuningsbedrijf beginnen, zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben

Re: waar 535d tunen
Paar linkjes om je te verdiepen :
http://www.autoforum.be/showthread.php? ... F30/page10
http://www.audittclub.nl/forum/viewtopi ... 111&t=7975
http://www.autoforum.be/showthread.php? ... F30/page10
http://www.audittclub.nl/forum/viewtopi ... 111&t=7975
Re: waar 535d tunen
Gewoon niet tunen is leuk als hij nieuw is en bij 1 a1,5 ton weg gaat.
Daarna is het gewoon vragen om problemen.
Downpipe eronder is wel een goed idee, daardoor heeft de motor minder te lijden.
Daarna is het gewoon vragen om problemen.
Downpipe eronder is wel een goed idee, daardoor heeft de motor minder te lijden.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: waar 535d tunen
Wat ik persoonlijk niet snap is, waarom een 535D nog gaan tunen? Je hebt al heel veel power en koppel en dan toch de grenzen op zoeken of erover willen gaan met de nodige risico's.
Is geen commentaar alleen snap ik dit nooit zo goed.
Is geen commentaar alleen snap ik dit nooit zo goed.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: waar 535d tunen
Waarom?
Tunen hoeft ook bij hoge KMstanden niet slecht te zijn, als het maar met respect voor de auto is, en naar de staat van de auto.
330+Pk en 700Nm is toch geweldig
Tunen hoeft ook bij hoge KMstanden niet slecht te zijn, als het maar met respect voor de auto is, en naar de staat van de auto.
330+Pk en 700Nm is toch geweldig

Re: waar 535d tunen
Een eco-tuning zou ik dan nog wel doen, maar meer koppel en pk's, nee, niet erg zinvol, wel leuk, maar van korte duur want je bent er zo weer aan gewend.
Nu heb ik mijn wilde haren ook al enige tijd niet meer, als jonge jongen had ik het wel zinvol gevonden
Maar goed, ik heb een lekkere 525i die niet te tunen is, hoef ik me er ook geen zorgen over te maken of te twijfelen
Maar het onderwerp dwaalt weer af
Nu heb ik mijn wilde haren ook al enige tijd niet meer, als jonge jongen had ik het wel zinvol gevonden

Maar goed, ik heb een lekkere 525i die niet te tunen is, hoef ik me er ook geen zorgen over te maken of te twijfelen

Maar het onderwerp dwaalt weer af

Re: waar 535d tunen
Wat voor type automaatbak zit eronder? 1 met een planetair stelsel en koppelomvormer of een gerobotiseerde handbak (alla DSG van VW), mocht het de eerste zijn: verhoog je koppel niet! Het enige wat je kan doen is de koppelcurve wat breder maken en wat langer doortrekken zodat je toch meer vermogen hebt. Maar je draait je bak in binnen aanzienlijke tijd in de soep.
En zoek een afsteller (geen tuner of chipper
) met een bank (het liefst een Dynapack), enkel zo kan je een auto goed afstellen. Op straat kan dit gewoon niet. Even een uitleg voor de leken: een vermogensbank die gebruikt wordt om af te stellen zorgt ervoor dat de motor continue zijn toerental vasthoudt. Je stelt de bank in op bijvoorbeeld 3000 toeren, en ongeacht aan welke variabele je draait in de ECU (je wint bijv. daardoor vermogen), de motor wordt op 3000 toeren gehouden door de bank. Je gaat de motor dan afstellen per stapjes van 300/500 toeren (3000 toeren, 3300 toeren, etc.) en daardoor verander je je kenvelden perfect naar je motor. Dit kan op straat gewoonweg niet, dus nu weet je voortaan dat als een tuner zegt dat hij op straat afstelt of een bank niet nodig is dat je daar weg moet blijven.
En wat betreft plug en play chips: neem altijd van een huistuner van BMW. Je betaald wellicht wel de hoofdprijs, maar die chips zijn zo geschreven dat ze altijd binnen de veiligheidsmarge blijven van de motor. Plus deze zijn ook ooit ontwikkeld op een vermogensbank.
En zoek een afsteller (geen tuner of chipper


En wat betreft plug en play chips: neem altijd van een huistuner van BMW. Je betaald wellicht wel de hoofdprijs, maar die chips zijn zo geschreven dat ze altijd binnen de veiligheidsmarge blijven van de motor. Plus deze zijn ook ooit ontwikkeld op een vermogensbank.