Pagina 1 van 1

Bmw e 87 verbruik bebzine

Geplaatst: 07 jan 2019, 18:13
door peterernste
Hoi allen ik heb het idee dat me bmw veel brandstof verbruikt kan dit ergens mee te maken hebben

Re: Bmw e 87 verbruik bebzine

Geplaatst: 08 jan 2019, 09:02
door witje
Ja, zware rechtervoet. Korte stukjes. Achterruitverwarming + airco + stoelverwarming.

Re: Bmw e 87 verbruik bebzine

Geplaatst: 08 jan 2019, 10:30
door h3b
Koud(er) weer buiten helpt ook niet voor het brandstofverbruik.
Tanken brandstof met E5 of E10 geeft ook minder kilometers per liter. Ethanol is nou eenmaal minder zuinig.

Maar geeft eens harde cijfers waar we het nu over hebben. Hoeveel verbruikt de auto nu? En dan gemeten op basis van gereden kilometers en hoeveelheid liters die je moet tanken. Boardcomputer is aardig maar die kan afwijken.

Re: Bmw e 87 verbruik bebzine

Geplaatst: 08 jan 2019, 10:38
door surfroy01
Is het niet zo dat koude lucht juist betere verbranding geeft dan warme lucht? Densiteit van koude lucht is hoger dan van warme.

Kou maakt wel je olie dikker waardoor je blok bij koude motor meer moeite heeft dus meer benzine verbruikt, maar eenmaal de olie op temp zou de koude juist een voordeel moeten zijn.

Re: Bmw e 87 verbruik bebzine

Geplaatst: 08 jan 2019, 11:32
door h3b
Dacht wel dat je volgens mij met koude lucht meer vermogen uit een blok haalt. Daar haal je wel winst uit.

Even een korte zoektocht via google levert al voldoende hits op waarom met kouder weer je meer brandstof verbruikt.
Bron: Quest
Spoiler: Laat zien
In de winter verkopen oliemaatschappijen benzine die vluchtiger is dan in de zomer.

Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait. De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van radiatoren en andere onderdelen van de motor. Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.

En ten slotte: de weg is in de winter viezer, waardoor er meer rolweerstand is. Gemiddeld verbruikt een auto daardoor 5 procent meer energie in de winter. Maar dat verschil verandert door het veelvuldig gebruik van airconditioning in moderne auto’s. Rijden met de airconditioning aan kan wel 20 procent meer benzine kosten.
Bron: Gulf
Spoiler: Laat zien
Januari 2017 – Voertuigen hebben in de winter een hoger verbruik dan in de zomer. Waar wordt dit meerverbruik door veroorzaakt?

Opwarming verbrandingsmotor
Zoals bij velen wel bekend, moet om de verbrandingsmotor op bedrijfstemperatuur te laten komen, eerst opwarming van de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Hoe kouder de omgevingstemperatuur, hoe meer energie (brandstof) hier voor nodig is.

Krimpen van metaal bij kou
Motoren zijn overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, waardoor het brandstofverbruik hoger wordt om dezelfde bescherming te kunnen bieden. Dit is overigens ook de reden voor de overstap naar oliën met een lagere viscositeit (meer vloeibaar).

Lagere bandenspanning
De bandenspanning daalt met 0,1 bar per 10 graden temperatuurverschil. In de winter is de druk dus al snel 0,2 lager dan in de zomer, wat zorgt voor een verhoogde rolweerstand.

Reken daar nog bij dat het interieur inclusief de inzittenden in veel gevallen opgewarmd moeten worden en je kunt je voorstellen dat het brandstofverbruik met het dalen van de temperatuur meer dan evenredig toeneemt.

Re: Bmw e 87 verbruik bebzine

Geplaatst: 08 jan 2019, 14:07
door Yor
Trappen, grote bandenmaat, slechte lambda veel electro verbruikers, korte stukken, niet uit laten rollen en frictie bij de aandrijving to name a few :-)))