Chip / Powerbox

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
suikerstuutje
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 jan 2009, 14:12
Locatie: Garmerwolde

Chip / Powerbox

Bericht door suikerstuutje » 25 jun 2013, 20:05

Lees van alles over chippen en/of powerbox, wat is het verschil en wat is het beste?
Mijn E87 118d heeft 250.000 gelopen en ik zit aan chippen of powerbox te denken.
Wie heeft tips en advies?

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Chip / Powerbox

Bericht door Dcreator » 26 jun 2013, 16:12

Ik hoor vaak mindere reacties over de powerboxen,

Heb er zelf weinig ervaring mee, maar van mijn meelees ervaring heb ik concluderen dat het beste is, om je software te laten afstellen door een goede Tuner, en het beste is dan nog eentje die een eigen bank heeft, zodat je op de uitdraai ook de daadwerkelijke resultaten kan zien van jou tuning! :duim:

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: Chip / Powerbox

Bericht door hardwareman » 26 jun 2013, 16:29

Ik heb zelf een Powerbox in mijn BMW 1 serie en dit rijdt super. Inmiddels zit deze er 60k onder en gaat als een trein. Voordeel is dat je hem er zo vanaf kunt halen en je direct merkt als je hem er weer tussen klikt.
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

suikerstuutje
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 jan 2009, 14:12
Locatie: Garmerwolde

Re: Chip / Powerbox

Bericht door suikerstuutje » 29 jun 2013, 19:25

Ok, welk merk/type Powerbox heb je?

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: Chip / Powerbox

Bericht door hardwareman » 30 jun 2013, 12:18

suikerstuutje schreef:Ok, welk merk/type Powerbox heb je?
Staat geen type nummer meer op, is weggesleten.

Als je wilt klikken we hem er eens bij jou onder zodat je het kunt ervaren wat het verschil is. Pm even je woonplaats als je wilt :duim:
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Pulleke
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 jun 2010, 06:40

Re: Chip / Powerbox

Bericht door Pulleke » 03 sep 2013, 07:57

haa hardwareman,

wat betaal je nu voor zon powerbox? en als je hem er weer tussen uit haalt kan de fabriek dan zien dat
hij gechipt is geweest? :s

greetzz

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: Chip / Powerbox

Bericht door hardwareman » 06 sep 2013, 06:49

Pulleke schreef:haa hardwareman,

wat betaal je nu voor zon powerbox? en als je hem er weer tussen uit haalt kan de fabriek dan zien dat
hij gechipt is geweest? :s

greetzz
Het is geen chip zoals chiptuning. Het is een soort kastje wat geprogrammeerd is met een bepaalde waarde. Je zet hem tussen de commerail rail in en hij veranderd de inspuiting en turbo druk in de powerbox waardoor je meer pk en koppel krijgt. Het voordeel is dat je hem er zo vanaf kunt halen voor eventueel een apk keuring of met inruilen van de auto. Daarbij is een chiptuning vaak een stuk duurder en is mijn persoonlijke ervaring dat als er een jonge knul van 23 jaar in een BMW rijdt met chiptuning dat de verwachting is dat er enorm mee is lopen trappen terwijl dat niet hoeft te zijn. Ze hebben een vooroordeel als je bijvoorbeeld bij de garage staat voor een reparatie/apk beurt of dat je hem inruilt op een andere BMW.

Ik heb de Powerbox en Powerfilter van K&n verkocht voor 75,00. Mijn BMW is nu origineel en dat laat ik voorlopig zo. Over anderhalf a 2 jaar ruil ik hem in voor een 2008/2010 1 serie, weliswaar diesel met een 2 liter blok 143 pk. Deze varianten zijn nog een stukje zuiniger als de 2006 versie en hebben iets meer pk. Maar dankzij de hoge koppel van 280nm op 2000 toeren is hij weliswaar nog erg snel!
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Edgar1234

Re: Chip / Powerbox

Bericht door Edgar1234 » 22 sep 2013, 11:46

Neem ajb GEEN powerbox.... Zelfs de beste powerbox, die dan wel 1500,- kost, komt nog niet in de buurt van een goede tuning.. De kans dat je auto minder gaat lopen of zelfs mankementen gaat krijgen is groot.
Google er maar is op

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: Chip / Powerbox

Bericht door hardwareman » 22 sep 2013, 12:07

Edgar1234 schreef:Neem ajb GEEN powerbox.... Zelfs de beste powerbox, die dan wel 1500,- kost, komt nog niet in de buurt van een goede tuning.. De kans dat je auto minder gaat lopen of zelfs mankementen gaat krijgen is groot.
Google er maar is op
Denk je dat met een chip rijden zoveel beter is?

Het beste is hem gewoon origineel te houden.
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Chip / Powerbox

Bericht door Mikkie » 22 sep 2013, 14:10

Het enige dat een powerbox doet is op een standaardmanier je motormanagement voor de gek houden. Een goede chiptuner kijkt naar de eigenschappen van de motor, zoals die ontstaan zijn gedurende de levensduur, en past dan eigenschappen aan zodat de tuning bij jouw motor past.

Lijkt me geen moeilijke keuze, toch?

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: Chip / Powerbox

Bericht door hardwareman » 22 sep 2013, 16:43

Mikkie schreef:Het enige dat een powerbox doet is op een standaardmanier je motormanagement voor de gek houden. Een goede chiptuner kijkt naar de eigenschappen van de motor, zoals die ontstaan zijn gedurende de levensduur, en past dan eigenschappen aan zodat de tuning bij jouw motor past.

Lijkt me geen moeilijke keuze, toch?
Jij hebt het over die fantastische tuners maar de prijzen verschillen enorm. Ze kunnen misschien wel kijken naar de slijtage en alles maar zolang de software groen licht geeft ondanks de slijtage zal de tuner de software erop zetten. Je hebt een bepaalde waarde, zolang je binnen die waarde blijft is er niks aan de hand.
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

Edgar1234

Re: Chip / Powerbox

Bericht door Edgar1234 » 23 sep 2013, 14:08

hardwareman schreef:
Mikkie schreef:Het enige dat een powerbox doet is op een standaardmanier je motormanagement voor de gek houden. Een goede chiptuner kijkt naar de eigenschappen van de motor, zoals die ontstaan zijn gedurende de levensduur, en past dan eigenschappen aan zodat de tuning bij jouw motor past.

Lijkt me geen moeilijke keuze, toch?
Jij hebt het over die fantastische tuners maar de prijzen verschillen enorm. Ze kunnen misschien wel kijken naar de slijtage en alles maar zolang de software groen licht geeft ondanks de slijtage zal de tuner de software erop zetten. Je hebt een bepaalde waarde, zolang je binnen die waarde blijft is er niks aan de hand.

Nou ja en nee....

Een goede tuner levert maatwerk en stemt dit dus af op jouw auto... Tuners die met standaard software werken doen/kunnen dit niet. Wil niet zeggen dat standaard altijd slecht is, maar de uren werk die het maatwerk kost en lijkt me dan wel in verhouding.

hardwareman
Berichten: 165
Lid geworden op: 16 mar 2013, 09:31
Locatie: Wezep

Re: Chip / Powerbox

Bericht door hardwareman » 24 sep 2013, 04:45

Edgar1234 schreef:
hardwareman schreef:
Mikkie schreef:Het enige dat een powerbox doet is op een standaardmanier je motormanagement voor de gek houden. Een goede chiptuner kijkt naar de eigenschappen van de motor, zoals die ontstaan zijn gedurende de levensduur, en past dan eigenschappen aan zodat de tuning bij jouw motor past.

Lijkt me geen moeilijke keuze, toch?
Jij hebt het over die fantastische tuners maar de prijzen verschillen enorm. Ze kunnen misschien wel kijken naar de slijtage en alles maar zolang de software groen licht geeft ondanks de slijtage zal de tuner de software erop zetten. Je hebt een bepaalde waarde, zolang je binnen die waarde blijft is er niks aan de hand.

Nou ja en nee....

Een goede tuner levert maatwerk en stemt dit dus af op jouw auto... Tuners die met standaard software werken doen/kunnen dit niet. Wil niet zeggen dat standaard altijd slecht is, maar de uren werk die het maatwerk kost en lijkt me dan wel in verhouding.
Wat noem jij een goede tuner?

Noem eens een paar voorbeelden?
BMW E87 118D | 2009 | 2.0 TDI 136pk 6 bak |

konnie1
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2011, 15:33

Re: Chip / Powerbox

Bericht door konnie1 » 24 sep 2013, 17:15

Van Vught Tuning VVT doet ook bmw. , kan afstellen, heeft een rollerbank.doet ook hardwarematig
tunen in combo met software, kan egr wegschrijven in de software.

er zullen er vast wel meer zijn, maar die ken ik niet die bmw doen..

Edgar1234

Re: Chip / Powerbox

Bericht door Edgar1234 » 24 sep 2013, 17:16

Hartog Tuning, JD engenering zijn de toppers als het gaat om VAG producten. Hartog Tuning doet ook BMW's.
Deze heren werken ook veel voor dealers.

Van Vught is idd ook een hele goede die ook maatwerk levert.

Bedrijven als Tunex links laten liggen...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Performance en Tuning”