325i (N52) haalt topsnelheid niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Elsje
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2013, 19:54
Locatie: Utrecht

325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door Elsje » 07 dec 2016, 21:06

Leek me beter een eigen topic te maken dan het andere topic "vermogensopbouw niet linear" door te gaan. Na me veel ingelezen te hebben en na diverse diagnoses te laten stellen nog steeds niet tevreden over de auto. Laatst even het gas tot op de bodem getrapt. Bij 215-220 op de teller houdt het op. Je zou toch 250 moeten halen op de teller.

Geen storingen, geen vreemde waarden, vanos ventielen, bobines en bougies nieuw. Motorflush en laatste 2 jaar elke 10.000 nieuwe olie (5W30). Hij start goed loopt stationair goed (2 jaar terug toen ik de auto net had wilde hij na een warme start nog wel eens een beetje schudden), trekt tot circa 4000 rpm prima maar daar boven heb ik niet het gevoel dat de 6 cilinder er dan echt hard aan gaat trekken.
Zelf dacht ik aan de injectoren. Een expert vond 1 injector verdacht. De laatste expert zei dat ik het niet in de injectoren moet zoeken.
Hij dacht dat de afdichtingsringen van VANOS misschien zijn versleten of een defecte LMM. Ik kan heel erg weinig vinden over versleten VANOS afdichting op internet bij de N52 motoren. Komt eigenlijk alleen maar voor bij de oudere motoren van voor de N serie. En dan is nog de vraag of dat leidt tot vermogensverlies in het hogere toerenbereik.
Ik dacht dat de LMM niet wordt gebruikt door de ECU bij vollast. Zelf blijf ik de injectoren verdacht vinden. Ik heb 3 keer het afgelopen injectorreiniger in de benzine gegooid. ik heb de indruk dat het schudden na het starten bij een warme motor daarna is verdwenen.

Ik weet het intussen niet meer :s De experts lijken weinig te kunnen zonder foutmeldingen. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

a90
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 jul 2010, 20:45

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door a90 » 07 dec 2016, 21:35

Tsja, ik zou eens kijken of je de auto ergens op een vermogensbank kunt laten uitlezen Dan heb je een meting van het echte vermogen van de auto en weet je ook of er wat aan de hand is of niet.

Alleen omdat je een topsnelheid niet haalt is niet echt objectief. Misschien waaide het wel hard en had je tegenwind of heb je wielen gemonteerd met een andere afroldiameter waardoor je teller afwijkt. Wat ook nog kan is dat de teller zelf veel afwijkt. Je weet het pas echt als je meet.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Elsje
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 okt 2013, 19:54
Locatie: Utrecht

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door Elsje » 24 dec 2016, 14:37

a90 schreef:Tsja, ik zou eens kijken of je de auto ergens op een vermogensbank kunt laten uitlezen Dan heb je een meting van het echte vermogen van de auto en weet je ook of er wat aan de hand is of niet.

Alleen omdat je een topsnelheid niet haalt is niet echt objectief. Misschien waaide het wel hard en had je tegenwind of heb je wielen gemonteerd met een andere afroldiameter waardoor je teller afwijkt. Wat ook nog kan is dat de teller zelf veel afwijkt. Je weet het pas echt als je meet.
Waaien deed het niet en ik heb geen afwijkende bandenmaat. Een vermogenstest is inderdaad een goede optie daar had ik nog niet aan gedacht :duim:

wieli30
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2013, 20:39

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door wieli30 » 18 okt 2017, 19:34

hallo
Is voor dit probleem al een oplossing ik zit namelijk met het zelfde probleem met mijn 130i N52.
ook geen foutcodes ofiets.

Gebruikersavatar
Superretard
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mei 2015, 10:07
Locatie: 's-Heerenberg

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door Superretard » 18 okt 2017, 20:03

wieli30 schreef:hallo
Is voor dit probleem al een oplossing ik zit namelijk met het zelfde probleem met mijn 130i N52.
ook geen foutcodes ofiets.

Denk niet dat je hier een antwoord op krijgt, deze gebruiker heeft vragen maar geeft geen feedback. :nee:

wieli30
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2013, 20:39

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door wieli30 » 20 okt 2017, 17:49

hmm beetje jammer

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door -Richard- » 21 okt 2017, 16:03

Hallo Wieli30
Als ik jou was zou ik de DISA kleppen controleren op speling, er zit een kunststof overbrenging in welke slijt, als de klep maar wat doet in plaats van volledig open of dicht dan kun je daar best wel last van hebben. Een motor storing zal niet present zijn omdat er geen manier is om de werking te controleren.

Hier een document over de Dual Instake Stage
https://drive.google.com/open?id=0B7D9L ... jRWYjhCWEE

Mijn 130i loopt 253 km/h op de digitale snelheid, maar wil wel eens de kleppen gaan checken op speling. Komt regelmatig voor en er is een revisie set voor te koop van aluminium, waardoor ze een autoleven mee zullen gaan.

Gebruikersavatar
Superretard
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 mei 2015, 10:07
Locatie: 's-Heerenberg

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door Superretard » 21 okt 2017, 18:32

-Richard- schreef:Hallo Wieli30
Als ik jou was zou ik de DISA kleppen controleren op speling, er zit een kunststof overbrenging in welke slijt, als de klep maar wat doet in plaats van volledig open of dicht dan kun je daar best wel last van hebben. Een motor storing zal niet present zijn omdat er geen manier is om de werking te controleren.

Hier een document over de Dual Instake Stage
https://drive.google.com/open?id=0B7D9L ... jRWYjhCWEE

Mijn 130i loopt 253 km/h op de digitale snelheid, maar wil wel eens de kleppen gaan checken op speling. Komt regelmatig voor en er is een revisie set voor te koop van aluminium, waardoor ze een autoleven mee zullen gaan.

Dus de revisieset is van beter kwaliteit dat standaard? is dit voor meerdere typen motoren? Wat kunnen de gevolgen/schaden zijn?

Ik heb hier geen last van maar toch een interessant topic.

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door -Richard- » 21 okt 2017, 19:13

Ja origineel is van PA66 FG20 materiaal, schat ik. Dit is een glasvezel versterkte nylon soort. Opzich prima spul.

Zo te zien ben ik half in de war en is enkel de as van metaal, en de tandwielen blijven kunststof. Ik heb het zelf nog niet echt uit gezocht.

In dit filmpje is wel te zien wat er kan gebeuren.


En een upgrade/reparatie filmpje.


Er staat genoeg op..

https://youtu.be/jUoKlUc18_Y

wieli30
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2013, 20:39

Re: 325i (N52) haalt topsnelheid niet

Bericht door wieli30 » 23 okt 2017, 18:24

ja ik was er ook bekend mee idd. ik heb in iedergeval de groten die boven zit na gekeken maar geen speling. die kleine kan ik nog nakijken maar moet wel het inlaat eraf. Hij houd bij de 5500 tot 7000 toeren ongeveer in met vlagen en hoe harder je rijd des te meer ik het voel dus vandaar dat ik echt vermogen te kort kom om mijn top te halen.
de motor word gesmoort lijkt het erop maar zit meer te denken aan het vanos gedeelte. ventiellen heb ik al allebij vervangen motor staat op tijd heb ik ook al gecontroleerd en ketting is niet uit gerekt dus denk aan de vanos units zelf maarja 400euro per stuk is wel een hoop geld voor een gokje.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”