[E9x] Trillen motor stationair tot +/- 1100 toeren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Handshot
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:13
Locatie: Enschede

[E9x] Trillen motor stationair tot +/- 1100 toeren

Bericht door Handshot » 15 nov 2017, 10:51

Goedemorgen mensen!

Ik zit met een klein probleempje. Ik heb een half jaar geleden mijn 320D uit 2007 gekocht (163PK). De auto is voorzien van een 6 trap automaat.

Na een paar weken begon ik wat lichte trillingen te voelen, wat na verloop van tijd iets erger is geworden.
Het geval is:

Stationair voel je schokjes; De auto trilt dan iets heen en weer. Je zou dan zeggen, misschien zijn het de motorsteunen; maar:
Als ik in de file sta en laat de auto stationair vooruit rollen in zijn 1 zijn die schokjes ook te voelen in het rijden. Je zit dus letterlijk heen en weer te schudden alsof de motor constant iets overslaat. Dit heeft niks meer te maken met de motorsteunen. Je ziet ook de verbruiksmeter wat heen en weer wiebelen, maar weinig in de toerenteller. Je schud dus nu van voor naar achter door het heel licht bokkeren van de motor.
Als ik nu de auto in zijn N of P zet en ik geef heel iets gas merk ik dat als ik rond de 1100 toeren kom de motor ophoud met 'bokkeren' en hij gewoon netjes loopt. Het zit dus echt in het bereik van stationair t/m 1100 toeren.
Het vreemde is dat het de ene keer wel gebeurt en de andere keer niet.
Overigens heb ik nooit het idee dat de motor inhoudt qua vermogen. Hij trekt lekker door en wil ook zeker wel 200+

De garage heeft de boel uitgelezen en er zijn geen fouten bekend. Daarnaast zijn de waardes bekeken en vergeleken met de norm waardes; De turbo druk is stationair goed en volgens de norm. Alle 4 verstuivers zijn goed. 1 verstuiver heeft een 'afwijking' van 1,5% die de Computer in principe compenseert.

De auto is aangeschaft in Juni en er zit een half jaar BOVAG garantie op. Dus zaken die kapot gaan zijn gedekt; maar bij het uitlezen blijkt er niets kapot. Nu heb ik nog iets meer dan een maand garantie en het zou natuurlijk voor mij(n portemonnee) het beste zijn dat het daarvoor opgelost zou kunnen zijn. De garage geeft aan dat hij niet zomaar van alles kan lopen vervangen (op de gok).

Heeft iemand van jullie misschien een idee, wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Ik zat zelf misschien nog te denken aan een vervuilde EGR klep.

nabilbmw
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2018, 14:25

Re: Trillen motor stationair tot +/- 1100 toeren

Bericht door nabilbmw » 30 jan 2018, 14:37

Ik heb dus precies dezelfde probleem met mijn 318D 2011 handgeschakeld!
Geen fouten maar sinds 2 dagen trilt heel erg bij stationair lopen. Bij uitlezen kwam niets uit. Ene garage zegt motorsteunen ander had over massa vliegwiel. Nu weet de garage niet zeker of het kan zijn en ik wil niet op gok zo een duur onderdeel vervangen.
Auto heeft overigens maar 120k gereden dus weet niet eens of het kan zijn.
Ben ook nu beetje ten einde raad.

Handshot
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2017, 10:13
Locatie: Enschede

Re: Trillen motor stationair tot +/- 1100 toeren

Bericht door Handshot » 30 jan 2018, 16:42

nabilbmw schreef:Ik heb dus precies dezelfde probleem met mijn 318D 2011 handgeschakeld!
Geen fouten maar sinds 2 dagen trilt heel erg bij stationair lopen. Bij uitlezen kwam niets uit. Ene garage zegt motorsteunen ander had over massa vliegwiel. Nu weet de garage niet zeker of het kan zijn en ik wil niet op gok zo een duur onderdeel vervangen.
Auto heeft overigens maar 120k gereden dus weet niet eens of het kan zijn.
Ben ook nu beetje ten einde raad.
Of te wel ze speculeren maar wat.
Ken je toevallig een kennis/beun in de monteurswereld?
Die van mij gaat begin maart heen voor controle.

Ik heb inmiddels ook het geval dat mijn turbo behoorlijk fluit (als een fluitketel) bij bepaalde standen in het gas. Nu kan dit wat ergs zijn, maar kan ook een lekkage zijn. (heb iets vergelijkbaars gelezen over een kapotte uitlaatspruitstukpakking)

Garages doen alleen nog uitlezen en zodra dat goed is kunnen ze niet veel voor je betekenen, tenzij je bereid bent een smak geld neer te leggen. maar zonder reden even een massavliegwiel vervangen lijkt me niet zo slim :gek:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”