Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
KelvinZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:58
Locatie: Zwolle

Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door KelvinZ » 03 sep 2023, 19:54

Hi allen!

Na ruim 7 jaar afscheid genomen van mijn 2.0d e91, hele fijne auto, en na vervangen turbo nooit meer echte problemen gehad. Vanwege de hoge wegenbelasting toch maar over op een benzine, tot nu toe niet erg na tevredenheid..

Inmiddels (omdat het kan) een 325xi e91 aangeschaft, full options, en heerlijk rijden. Maar, bij aanschaf al een misfire geconstateerd bij het uitlezen, maar ik dacht, dat los ik wel op.. Ik was iets te enthousiast blijkbaar :bang:

De bimmer geeft random misfires, maar niet voldoende om de MIL te laten branden. In Ista D ook niet zichtbaar, wel met live data te zien, de misfires per rit. Het zijn willekeurige cilinders.. Inmiddels 6 nieuwe injectoren gekocht (das niet grappig..) nieuwe bobines en bougies, alles van org bmw. Er zat een Nox melding in, die is weg middels de Noxem sensor. De auto is verder foutloos..ook heb ik de Dme geüpdatet met ista tot de laatste update ( was in 2011 blijkbaar). Daarna de adaptiewaarden gereset.

Tijdens het rijden op constante snelheid, vooral tussen de 40 en 60, 80 en 100km per uur voel je lichte schokjes, tijdens acceleratie geen problemen. Ook de koude start kan soms een misfire veroorzaken, maar als de motor warm is, met de automaat in stand D en voet op de rem, kan de auto ook licht schokken middels een misfire.

Iemand een idee, of gewoon meedenken?
Helpt mij op weg please :amen:

PS; is eerst geplaatst in 'overig', maar die zal worden verwijderd.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door ehombie » 04 sep 2023, 06:49

Km stand?
hoe heb je adaptatie reset gedaan inpa of ista?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
KelvinZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:58
Locatie: Zwolle

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door KelvinZ » 04 sep 2023, 07:47

Hi!

Kmstand is 198.xxx

De reset is gedaan met Ista D.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door ehombie » 04 sep 2023, 10:07

Heb je ook INPA tot je beschikking? Voer de adaptatie reset nogmaals uit ICM je vliegwiel adaptatie comform bimmerprofs. Waarbij je ook echt kijkt of hij die die vliegwiel adaptatie ook gaat uitvoeren . in laufunruhe menu(dacht ik) zie je bolltje wit. indien klaar zwart...
Mijn ervaring is dat hij dit niet altijd meepakt.....zelfs niet met inpa. waarbij ik het 2x moet uitvoeren

https://bimmerprofs.com/adaptations-of-flywheel/
Laatst gewijzigd door ehombie op 04 sep 2023, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
KelvinZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:58
Locatie: Zwolle

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door KelvinZ » 04 sep 2023, 10:47

Thnx. INPA heb ik zeker ook 👍

Ga ik uitvoeren, en koppel het resultaat terug.
Dank je.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door ehombie » 04 sep 2023, 13:00

oke, succes

bimmerprofs is the place to be mbt N53 en n43.
hij heeft enkele blogs/artikelen waarin hij e.a uitlegd en moet uitvoeren in inpa.
soms komt na het starten van auto EN adaptatie met dsc/ problemen (soms 3 autostarts). even codes wissen en je kunt verder...

(is voor mij ook weer tijdje geleden en geen dagelijkse kost....heb nog aantekening liggen)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2839
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door Source » 05 sep 2023, 15:52

Is de software van de dme ook up to date?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
KelvinZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:58
Locatie: Zwolle

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door KelvinZ » 06 sep 2023, 06:41

Helaas, INPA reset heeft geen verschil gemaakt..

De Dme is geüpdate naar de laatste versie, voor deze msd80 was dat 2011.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door ehombie » 06 sep 2023, 08:39

kun je een screenrecordings maken op je laptop van laufunruhe menu in inpa bij koude start en bij een warme motor icm adaptation/gemisch menu. (multiplicative type adaptations in staan) stationair.

Evt cruisend bij 80 of 100 van het adaptation/gemisch menu.
torque pro kun je ook een misfirecount bijhouden/accumuleren....over een rit. maak over enkele ritten zeg 4/5 een overzicht van.
of heb je een (semi)profiscantool (auteltablet/thinktool pro)

https://bimmerprofs.com/how-i-perform-n53-adaptations/

Wil het wel proberen...(liefst zit ik op de bijrijdersstoel, maar we wonen niet om de hoek....)

Inlaattraject ook schoon? carbon build up kan ook een verstoring geven in de inlaatflow/ontsteking.
Mijn ervaring bij een N53B25 was bij vergelijke KM-stand echt niet ZOOOO.....erg (zat er wel), maar dat moet ik afzetten tegen een diesel met swirlflaps....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
KelvinZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2017, 13:58
Locatie: Zwolle

Re: Bmw 325xi n53 blijft misfires houden..

Bericht door KelvinZ » 06 sep 2023, 13:37

Dan moet ik ff weer met INPA aan de slag gaan, al heb ik zelf niet het vermoeden dat het in de adaptions zit, daar heb ik nu best wat tijd in zitten met Ista en INPA, wat nog geen verandering heeft gegeven. Toch zit het wel ergens mbt de verbranding uiteraard.

Lucht, brandstof en een vonkje. Luchtfilter heb ik vervangen, geen resultaat.. Maar ik weet dat er carbon build up komt in deze motor, Walnut blasting stond sowieso nog op het to-do lijstje.

Nadeel zijn daarvan de kosten uiteraard, weer extra geld, en zo wordt het duur gokken.

Ik ga het eens overleggen met de garage.
Dank weer voor het meedenken!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”