Oil catch can (occ) n53

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Oil catch can (occ) n53

Bericht door Daytonawim » 20 jun 2019, 23:54

Heb mij vandaag ingelezen in de materie vervuiling van het inlaattraject van met name direct ingespoten benzine motoren. Dus ook de N53.
Het lijkt er op dat plaatsing van een oil catch can tussen de carterventilatie en het inlaat traject moet voorkomen dat er (te veel) olie resten in de inlaat terecht komen. Deze vervuilt de inlaat en de achterzijde van de kleppen.

Bij ouderwetse inspuiting gaat de ingespoten benzine door het inlaat traject en langs de achterzijde van de kleppen, waardoor de meeste vervuiling wordt weggespoeld door de benzine.

Maandag neem ik even met Mosselman contact op of we er zo een ding tussen kunnen knutselen als de inlaat er toch af is.

Het eind resultaat zou moeten zijn dat de inlaat veeeeel minder vervuilt, waardoor de motor mooier blijft lopen, minder verliezen optreden en walnutblasting in de toekomst overbodig zou moeten zijn.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Oil catch can (occ) n53

Bericht door ehombie » 21 jun 2019, 06:34

was het ooit ook tegengekomen.
Maar verder geen aandacht meer aan besteed...
Vind het raar dat niet meer merken dit doen als het zo zijn nut heeft. Maar ja...ben benieuwd!
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Oil catch can (occ) n53

Bericht door Daytonawim » 21 jun 2019, 08:04

wat ik gelezen heb ik dat er elke circa 20 k km toch een leuk bodempje olie in de can komt te zitten. Wat dus niet door de inlaat gaat.

Verwacht circa 100 euro aan onderdelen kwijt te zijn, dus geen man overboord om dat te proberen. Thuis voorbereiden zodat de garage het alleen hoeft aan te sluiten en de slangen op maat hoeft af te knippen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Oil catch can (occ) n53

Bericht door Bart70 » 21 jun 2019, 09:47

Interessant, ga dit eens volgen en ook navragen bij Gijsbertsen, zou mooi zijn als dit goed werkt.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Oil catch can (occ) n53

Bericht door Daytonawim » 21 jun 2019, 20:06

Ik dacht zo iets ( zijn wat screen duimpjes )

OCC komt van MTC Motorsports

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Oil catch can (occ) n53

Bericht door Daytonawim » 21 jul 2019, 09:16

Heb dat eens bekeken tijden de vervanging van mijn spruitstuk, het inbouwen van een catch can moet te doen zijn zonder dat je het spruitstuk moet demonteren.
Wel moet de paravaan even weg, maar dat is 10 minuten werk.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Performance en tuning”