Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Hallo,
De problemen die je hiervoor noemde heb ik ook onlangs nog gehad, dat ie in het noodprogramma springt en stationair slecht loopt. Ik heb toen ook het gasklephuis laten vervangen, was ook de boosdoener bij mij.
Ook de achterruitwisser zat bij mij helemaal vast, zit nu een vervangende in uit een e90, werkt prima weer.
Achter veren zijn ook een zwak punt bij de e46, heb ik ook al vaker gehad ook bij mijn vorige e46's.
Ik heb nu veren van eibach eronder zitten. Zijn goedkoper dan oem maar wel sterker. Ik had trouwens lieven een compleet verlagingssetje van eibach gehad met schokbrekers maar dat liet het budget toen helaas niet toe.
Veel goeie km's gewenst met je touring!
Mooie touring trouwens.
De problemen die je hiervoor noemde heb ik ook onlangs nog gehad, dat ie in het noodprogramma springt en stationair slecht loopt. Ik heb toen ook het gasklephuis laten vervangen, was ook de boosdoener bij mij.
Ook de achterruitwisser zat bij mij helemaal vast, zit nu een vervangende in uit een e90, werkt prima weer.
Achter veren zijn ook een zwak punt bij de e46, heb ik ook al vaker gehad ook bij mijn vorige e46's.
Ik heb nu veren van eibach eronder zitten. Zijn goedkoper dan oem maar wel sterker. Ik had trouwens lieven een compleet verlagingssetje van eibach gehad met schokbrekers maar dat liet het budget toen helaas niet toe.
Veel goeie km's gewenst met je touring!
Mooie touring trouwens.
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Hoi,
Thanks, problemen lijken wel erg veel op elkaar. Auto op deze punten controleren blijkt dus zinvol. De 330i loopt nog steeds erg goed. Binnenkort maar eens een afspraak maken bij ZF in Duitsland om preventief de automaatbak- en differentieel olie laten vervangen. Ben benieuw hoe de bakolie en filter er na deze KM stand uit ziet.
Thanks, problemen lijken wel erg veel op elkaar. Auto op deze punten controleren blijkt dus zinvol. De 330i loopt nog steeds erg goed. Binnenkort maar eens een afspraak maken bij ZF in Duitsland om preventief de automaatbak- en differentieel olie laten vervangen. Ben benieuw hoe de bakolie en filter er na deze KM stand uit ziet.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
- GreyCooperS
- Berichten: 3450
- Lid geworden op: 13 jun 2010, 08:16
- Locatie: Rijswijk
- Contacteer:
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Ik heb mijn bak ook laten spoelen bij ZF..zitten ook in Delft, dus afhankelijk waar je woont is dat wellicht handiger dan Duitsland.
Mijn bak is ook preventief gedaan, maar ik merkte het wel...aanrader dus!
Mijn bak is ook preventief gedaan, maar ik merkte het wel...aanrader dus!
1992 e36 325| Project | Hellrot
1995 e38 750i | Pimp Mobiel | Cosmoszwart Metallic
2002 e39 540i | Touring | Individual | Messing Metallic
2005 e90 330i | M Sport | Daily | Black Sapphire
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Er is al veel geschreven over het onderhoud aan een automatisch versnellingsbak. Wellicht helpt onderstaande verhaal je, een voor jou juiste keuze te maken.
Vandaag naar ZF Friedrichshafen in Holzwickede bij Dortmund geweest voor het vervangen van de differentieel olie en preventief onderhoud aan mijn automatische versnellingsbak. Bij mij betreft het de ZF bak 5 HP-19. Ik heb gekozen voor ZF Friedrichshafen omdat ik daar goede recensies van heb gelezen en ik aan de grens bij Nijmegen woon.
ZF adviseert overigens de automaatbak olie tussen de 80.000 en 120.000 KM te vervangen, of uiterlijk na 8 jaar.
Auto ingeleverd en dan is het 4 uur wachten. Ik was er op voorbereid dus Ipad meegenomen en lekker films gekeken. Na 4 uur werd ik gehaald voor een proefrit. Ik kreeg te horen dat er verder geen bijzonderheden waren en dat de bak (en auto) in zeer goede staat was, gelukkig.
Na achterlating van € 540,00 (nota met vervangen onderdelen beneden toegevoegd) kon ik zelf gaan rijden. Merk je dan iets van de onderhoudsbeurt. Jazeker. Ik was van mening dat mijn automaat al goed schakelde, blijkbaar kan het nog beter. Je merkt nu de schakelgangen helemaal niet meer. Hij schakelt duidelijk nog soepeler. Een aanrader dus, ook uit het oogpunt van preventief onderhoud.
Mocht je ook een afspraak willen maken en ben je de Duitse taal niet machtig. Onderstaande tekst kun je eventueel gebruiken. E-mail adres van de heer Sagert en bezoekadres staat er ook bij. Ik kreeg meestal na een dag een reactie op mijn mail.
Hallo Herr Sagert,
Ich möchte gerne ein Termin vereinbaren für ein Wartung (Oil Wechsel) an mein Automatik Getriebe und Oil Wechsel an mein Differential. Laufleistung von die Automatik Getriebe ist xxx KM. Die Automatik Getriebe schaltet nach meine Meinung noch immer ohne Problemen. Wartung ist also präventive.
Können sie mich informieren Uber die Datum wenn es ihnen passt und was ungefähr die kosten für diesen Wartung sind. Wenn sie mehr Information von mir brauche, Höre ich das gerne.
Es betrifft:
BMW E46, 330I, 02-2002
Fahrgestellnummer: 1234567890
Vielen dank für die Mühe.
carl-joerg.sagert@zf.com
ZF Friedrichshafen AG
Vincenz-Wiederholt-Str. 10, 59439 Holzwickede/Germany
Telefon/Phone +49 2301 91229-40, Telefax/Fax +49 2301 91229-50
Vandaag naar ZF Friedrichshafen in Holzwickede bij Dortmund geweest voor het vervangen van de differentieel olie en preventief onderhoud aan mijn automatische versnellingsbak. Bij mij betreft het de ZF bak 5 HP-19. Ik heb gekozen voor ZF Friedrichshafen omdat ik daar goede recensies van heb gelezen en ik aan de grens bij Nijmegen woon.
ZF adviseert overigens de automaatbak olie tussen de 80.000 en 120.000 KM te vervangen, of uiterlijk na 8 jaar.
Auto ingeleverd en dan is het 4 uur wachten. Ik was er op voorbereid dus Ipad meegenomen en lekker films gekeken. Na 4 uur werd ik gehaald voor een proefrit. Ik kreeg te horen dat er verder geen bijzonderheden waren en dat de bak (en auto) in zeer goede staat was, gelukkig.
Na achterlating van € 540,00 (nota met vervangen onderdelen beneden toegevoegd) kon ik zelf gaan rijden. Merk je dan iets van de onderhoudsbeurt. Jazeker. Ik was van mening dat mijn automaat al goed schakelde, blijkbaar kan het nog beter. Je merkt nu de schakelgangen helemaal niet meer. Hij schakelt duidelijk nog soepeler. Een aanrader dus, ook uit het oogpunt van preventief onderhoud.
Mocht je ook een afspraak willen maken en ben je de Duitse taal niet machtig. Onderstaande tekst kun je eventueel gebruiken. E-mail adres van de heer Sagert en bezoekadres staat er ook bij. Ik kreeg meestal na een dag een reactie op mijn mail.
Hallo Herr Sagert,
Ich möchte gerne ein Termin vereinbaren für ein Wartung (Oil Wechsel) an mein Automatik Getriebe und Oil Wechsel an mein Differential. Laufleistung von die Automatik Getriebe ist xxx KM. Die Automatik Getriebe schaltet nach meine Meinung noch immer ohne Problemen. Wartung ist also präventive.
Können sie mich informieren Uber die Datum wenn es ihnen passt und was ungefähr die kosten für diesen Wartung sind. Wenn sie mehr Information von mir brauche, Höre ich das gerne.
Es betrifft:
BMW E46, 330I, 02-2002
Fahrgestellnummer: 1234567890
Vielen dank für die Mühe.
carl-joerg.sagert@zf.com
ZF Friedrichshafen AG
Vincenz-Wiederholt-Str. 10, 59439 Holzwickede/Germany
Telefon/Phone +49 2301 91229-40, Telefax/Fax +49 2301 91229-50
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Erg goede info die echt iets toevoegd,waarvoor dank .
Mooi om te zien ook dat iemand zijn auto zo goed onderhoud..
Mooi om te zien ook dat iemand zijn auto zo goed onderhoud..
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Afgelopen week heeft de BMW een onderhoudsbeurt Inspectie II gehad. Ik had als opmerking doorgegeven dat als de handrem er op stond en je in de auto ging zitten de handrem links achter piepte. Bij een flauwe bocht naar links hoorde ik rechts achter een ligt schavend geluid.
Na controle van beide handrem trommels en schoenen bleken die aardig zijn verroest/versleten. Vaak zie je dat een handrem niet wordt gebruikt omdat men een automaat heeft. Wij gebruiken eigenlijk altijd de handrem om ook de handremkabels gangbaar te houden. Het beste is natuurlijk om achter het hele rem gedeelte te vervangen. Omdat de schijven achter nog van de eerste levering waren daar maar toe besloten. Schijven, blokken en handrem blokken. Tevens is preventie de remleiding achter behandeld tegen roest. Verder waren er geen bijzonderheden.
Alle werkzaamheden zijn uitbesteed aan een BMW specialist. Voor € 1.150,00 mocht ik met auto het pand weer verlaten. De klachten m.b.t. de handrem waren in ieder geval verdwenen.
Kunnen we voorlopig weer even voorruit.
Na controle van beide handrem trommels en schoenen bleken die aardig zijn verroest/versleten. Vaak zie je dat een handrem niet wordt gebruikt omdat men een automaat heeft. Wij gebruiken eigenlijk altijd de handrem om ook de handremkabels gangbaar te houden. Het beste is natuurlijk om achter het hele rem gedeelte te vervangen. Omdat de schijven achter nog van de eerste levering waren daar maar toe besloten. Schijven, blokken en handrem blokken. Tevens is preventie de remleiding achter behandeld tegen roest. Verder waren er geen bijzonderheden.
Alle werkzaamheden zijn uitbesteed aan een BMW specialist. Voor € 1.150,00 mocht ik met auto het pand weer verlaten. De klachten m.b.t. de handrem waren in ieder geval verdwenen.
Kunnen we voorlopig weer even voorruit.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
goed onderhoud kost geld. Na het afrekenen is het altijd even slikken en je stapt in je zelfde auto als de dag er voor. Maar het is voor het behoud van de auto en je weet zeker dat alles is zoals het moet zijn
Ik rij met een handbak, maar gebruik de handrem ook maar zeer zelden. Komt ook omdat ze gewoon slecht werken, je moet ze echt heel fors aantrekken voordat ze echt goed aangrijpen
Ik rij met een handbak, maar gebruik de handrem ook maar zeer zelden. Komt ook omdat ze gewoon slecht werken, je moet ze echt heel fors aantrekken voordat ze echt goed aangrijpen
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
"Goed onderhoud kost geld" klopt, maar ik heb het er graag voor over. Met een automaat merk je niet snel of een handrem niet goed werkt. Achteruit lopen doet de auto op een helling niet als die in de D staat, en parken gaat in de P. Eigenlijk best handig een automaat nu ik het zo schrijf...
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Nadat mijn auto de Inspectie II had gehad merkte de garage op dat ik de spindels van de achter schokbrekers in de gaten moest houden omdat die door roest waren aangetast. De dempers dempte nog goed en om ze nu al te vervangen was naar mijn mening wat voorbarig.
Onlangs toch maar eens gekeken. Aan één kant was het rubber stootblok al naar beneden gezakt, dus toch tijd voor actie. Ik heb beide spindels goed ontroest en 3 x met Hamerite behandeld. Daarna goed laten drogen. Het stootblok met huls heb ik met een ijzerdraad vast gemaakt aan de bovenzijde van de schokbreker. Het zit nu al weer een paar maandjes.
Tegen die tijd dat de roest weer terug komt of de schokbrekers niet goed meer dempen vervang ik ze wel. Dit blijkt bij e46 vaker voor te komen. Is naar mijn mening ook een matige constructie.
Onlangs toch maar eens gekeken. Aan één kant was het rubber stootblok al naar beneden gezakt, dus toch tijd voor actie. Ik heb beide spindels goed ontroest en 3 x met Hamerite behandeld. Daarna goed laten drogen. Het stootblok met huls heb ik met een ijzerdraad vast gemaakt aan de bovenzijde van de schokbreker. Het zit nu al weer een paar maandjes.
Tegen die tijd dat de roest weer terug komt of de schokbrekers niet goed meer dempen vervang ik ze wel. Dit blijkt bij e46 vaker voor te komen. Is naar mijn mening ook een matige constructie.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Zo kan ie er wel weer even tegenaan.
Bij mijn 330d touring heb ik ook de beide schokkers vervangen. Is op zich geen hels karwei, alleen veel sleutelwerk. (binnenbekleding verwijderen kofferbak)
Heb de dempers toen uit Italie laten komen via Ebay. Meen dat het Sachs waren? Staat wel ergens in mijn oude showroomtopic.
Bij mijn 330d touring heb ik ook de beide schokkers vervangen. Is op zich geen hels karwei, alleen veel sleutelwerk. (binnenbekleding verwijderen kofferbak)
Heb de dempers toen uit Italie laten komen via Ebay. Meen dat het Sachs waren? Staat wel ergens in mijn oude showroomtopic.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Inmiddels is de BMW 330I de 200.000 KM gepasseerd en het is tijd voor een samenvatting. De uitgebreide variant kun je natuurlijk ook hiervoor lezen, maar toch. Ik richt mij hieronder met name op het motorisch gedeelte.
Wat is er tot nu aan het motorisch gedeelte gedaan:
- Dynamo vervangen
- Motorkabelboom vervangen (bleek onnodig)
- Gasklephuis vervangen
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen.
Olieverbruik is nu 0,75 Liter, 5W30 op de 10.000 kilometer.
Benzine verbruik gecombineerd, 1 liter op de 10,3 KM
Benzine verbruik Lange vakantiereis met hogere snelheid, 1 liter op 11,4 KM
Benzine verbruik, alleen NL snelwegen, met toegestane maximum snelheid, 1 liter op de 12,6 KM
Wat mij betreft keurige waarden voor zo’n auto met deze kilometerstand. Goed, hoe nu verder.
Deze BMW krijgt nu een rustig “leven”. Ik denk hobbymatig nog maximaal 2000 à 3000 kilometer
per jaar met deze auto te gaan rijden. Gezien de onderhoudshistorie en de status van de auto verwacht ik geen grote problemen. Ik zal dit onderwerp bijhouden, mocht er iets te melden zijn.
Wat voor een auto komt er dan voor het dagelijkse vervoer… een Youngtimer van de zaak, BMW E39 528i Touring. Deze BMW is recent uit Zwitserland geïmporteerd en van oktober 1999 met 78000 KM op de teller. Voor geïnteresseerde zie mijn item “Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999” Hierbij de link:
viewtopic.php?f=104&t=41316
Onderstaande nog een foto’s van mijn BMW 330i in de huidige staat.
Wat is er tot nu aan het motorisch gedeelte gedaan:
- Dynamo vervangen
- Motorkabelboom vervangen (bleek onnodig)
- Gasklephuis vervangen
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen.
Olieverbruik is nu 0,75 Liter, 5W30 op de 10.000 kilometer.
Benzine verbruik gecombineerd, 1 liter op de 10,3 KM
Benzine verbruik Lange vakantiereis met hogere snelheid, 1 liter op 11,4 KM
Benzine verbruik, alleen NL snelwegen, met toegestane maximum snelheid, 1 liter op de 12,6 KM
Wat mij betreft keurige waarden voor zo’n auto met deze kilometerstand. Goed, hoe nu verder.
Deze BMW krijgt nu een rustig “leven”. Ik denk hobbymatig nog maximaal 2000 à 3000 kilometer
per jaar met deze auto te gaan rijden. Gezien de onderhoudshistorie en de status van de auto verwacht ik geen grote problemen. Ik zal dit onderwerp bijhouden, mocht er iets te melden zijn.
Wat voor een auto komt er dan voor het dagelijkse vervoer… een Youngtimer van de zaak, BMW E39 528i Touring. Deze BMW is recent uit Zwitserland geïmporteerd en van oktober 1999 met 78000 KM op de teller. Voor geïnteresseerde zie mijn item “Hoe vergaat het mijn 528I Touring automaat uit 1999” Hierbij de link:
viewtopic.php?f=104&t=41316
Onderstaande nog een foto’s van mijn BMW 330i in de huidige staat.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
leuk om te lezen. het is ook een hele mooie wagen die 330i. ik ga zeker je topic van je 5 serie volgen.
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Thanks, leuk te horen..
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Leuke stukken en hele mooie auto's! Veel plezier nog met de wagens!
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
In februari 2015 oliebeurt en APK laten uitvoeren. Jaarlijks een oliebeurt juist omdat we weinig rijden met de auto. Auto heeft het goed gedaan. Het enige dat ik het afgelopen jaar heb moeten vervangen is het sproeierpompje dat links voor onder de xenon koplamp zit. Deze lekte soms waardoor mijn tank voor de ruitensproeier helemaal leeg liep. Pompje bleek inwendig lek. Nieuwe pompje van € 44,00 besteld en zelf gemonteerd. Februari 2016 staat de volgende APK en oliebeurt weer gepland.
Onderstaande de 330i en 528i gebroederlijk naast elkaar. Zonder dakreling staat wat mij betreft toch echt het mooiste.
Onderstaande de 330i en 528i gebroederlijk naast elkaar. Zonder dakreling staat wat mij betreft toch echt het mooiste.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002