Toby's 318ti compact
Toby's 318ti compact
Dag allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is Toby, ik ben 38 jaar oud en woon in Vlaardingen.
Ik ben al mijn hele leven gek op auto’s. Mijn Bobby Car moest mee naar bed, ik kreeg pas met zeven jaar mijn eerste fiets gezien ik toch altijd op mijn skelter reed, en drie weken voor mijn 18e verjaardag ben ik afgereden en moest ik nog drie lange weken wachten voordat ik eindelijk zelf auto mocht rijden. Ook ben ik door mijn oom vroeg in aanraking geweest met de autosport. Mijn andere liefde naast BMW zijn Amerikaanse Muscle Cars.
Mijn eerste auto was, zoals bij velen van mijn leeftijd, een Golf II, gekocht in april 1999 aan het einde van mijn diensttijd. Een prima auto, maar na twee jaar wilde ik toch graag iets anders hebben, een 316i compact. Uiteindelijk heb ik een mooie gevonden, uit 1995 met 40.000km uit de teller, montrealblauw met blauw interieur en sportstoelen. Snel daarna ben ik lid geworden van de Akademische Motorsportgruppe Stuttgart, een vereniging voor studenten van de universiteit van Stuttgart (je mag ook als je klaar bent met studeren lid blijven) die een eigen werkplaats heeft ein eigen evenementen organiseert zoals autoslalom en een keer per jaar een trackday op de Hockenheimring, waarbij ik in 2002 mijn klasse gewonnen heb. De compact heeft ook een aantal rondjes over de Nordschleife gereden en daarbij een 5e plaats behaald bij een GLP evenement.
In 2004 ben ik na het afronden van mijn studie naar Nederland geëmigreerd. De BMW ging uiteraard mee, maar omdat ik niet op de hoogte was van de regels omtrent invoer van auto’s bleef ‘ie gewoon op Duits kenteken staan (terwijl ik hem BPM-vrij had mogen invoeren), ik heb hierdoor trouwens nooit problemen gehad met de politie ofzo. In die tijd kwamen de eerste mankementen naar voren, zoals loslatende deurpanelen en een eerste versnelling die er regelmatig uitschoot, naast diverse deukjes. Ik was inmiddels wij geworden, dus toen we een Skoda Octavia als grote auto kochten bleef de Seat Arosa van mijn vriendin als tweede auto en werd de BMW begin 2008 verkocht. Ik had letterlijk tranen in mijn ogen toen de trailer met de auto erop wegreed.
Er volgden vele BMW-loze jaren, de Octavia hebben we gereden totdat ik in 2015 een leaseauto kreeg. Dat werd uiteraard een Peugeot 308 SW, wat trouwens een hele fijne auto is. Onze tweede auto was inmiddels een Peugeot 107, die na de komst van de leaseauto nog maar weinig kilometers maakte.
Begin 2017 ben ik uit loondienst naar de directie overgestapt, wat mijn eigen holding BV betekent. Ondernemer dus met eigen zaak. Snel kwam daarom het plan om de privéauto te verkopen en een auto ouder dan 15 jaar op de zaak te kopen, voor de lage bijtelling. Ik heb toen noch heel even naar de Polo GTI 6N2 gekeken, maar eigenlijk was er nooit twijfel dat het weer een BMW moest worden. Maar wat? Het moest niet te duur zijn, niet teveel gelopen, maar wel geschikt voor woon-werkverkeer, en ik heb een rit van dik 80km naar kantoor.
• E30 – Ik vind het model voor de facelift met chromen bumpers en kleine achterlichten (of de 318iS) mooi, maar erg duur geworden, geen airco en daarom in mijn ogen niet echt geschikt voor mijn doeleinden.
• E36 – Een beetje hetzelfde verhaal, vaak veel gelopen en helemaal niet zo goedkoop meer.
• E39 – die zijn er zat voor een nette prijs, maar nog een grote auto voor de deur en de hogere lopende kosten vergeleken met een 3, doe toch maar niet.
• E46 – de logische keuze, volop verkrijgbaar, vaak met airco en cruise control, en de prijzen zijn ook in orde.
Een E46 dus, maar ook hier we de vraag, wat dan? Sowieso een tweedeurs, dus coupé of compact. De motor moest minimaal de 2l vierpitter zijn. Airco en cruise control een must, net als 15 jaar oud en niet teveel gelopen (het liefst onder de 150.000km). Bij voorkeur origineel en in het blauw, handgeschakeld of automaat maakte me niet zoveel uit.
Vooral door de km eis was de keuze best wel beperkt. Vrij snel sprong mij een topasblauwe 318ti compact in Den Bosch in het oog. 144.000km gelopen, 1e eigenaar, leer, Navigation Business, telefoon. Er was alleen iemand vergeten de optie “Sportstoelen” aan te vinken… Dus op een zaterdag vrouw en kinderen in de auto geladen en naar Den Bosch gereden.
De auto oogde netjes (nauwelijks slijtage aan de wang van de bestuurdersstoel, een paar krasjes, hoeken waren al gespoten, ), geen sludge onder de oliedop, motor liep zonder te tikken. Volgens het onderhoudsboekje was ‘ie door Renova in Tilburg afgeleverd en ook altijd daar onderhouden. In de kofferbak lagen zelfs nog de mapjes voor documentatie van een ongeluk met camera en reserveolie. Korte proefrit gemaakt, alles werkte naar behoren, hij reed, schakelde en remde goed, dus gekocht!
Verzekeren was een beetje gedoe. De Ohra (waar ik de 107 verzekerd had en ondanks een schade twee jaar geleden nog redelijk wat no-claim-korting had) verzekerd geen auto’s die op een bedrijf staan. Allsecur wel, maar auto’s van 15 jaar en ouder alleen nog maar WA, en beperkt casco wilde ik toch echt hebben. Uiteindelijk ben ik bij Interpolis geslaagd.
Een paar dagen na de koop gingen we de auto, die een nieuwe APK had gekregen, ophalen. Op naam zetten was ook gedoe, want de dealer had nog nooit eerder een auto op de naam van een bedrijf gezet en ik had geen KvK uittreksel bij me. Dus maar op mijn naam gezet, de volgende dag had ik gelukkig al de spullen van de RDW binnen en kon ik de auto zelf op naam van mijn bedrijf zetten. De rit naar huis ging soepel, het toerentaal bij 130 is wel even wennen vergeleken met de 308 SW Diesel met zesbak.
Een dingetje was me meteen duidelijk: er moeten andere velgen onder. Hij stond op style 45 velgen die ik behoorlijk saai vindt. Als optie waren ook de style 42 velgen te krijgen die ik veel sportiever vind. Ik heb contact gehad met verkopers in Duitsland en België en stond op het punt een setje uit Drenthe te laten komen (als je specifieke velgen zoekt, blader dan op Marktplaats echt alle advertenties van de juiste maat door, veel mensen zetten de style er niet bij) toen er opeens een setje in Delft, dus 15km verderop, te koop stond. De verkoper had net een setje in nieuwstaat voor zijn 323ti (ook in nieuwstaat) uit Duitsland gehaald. Over de prijs waren we het snel eens, dus nog voordat ik de auto had, had ik al de juiste velgen. Banden zijn ContiPremiumContact in 205/55 16. En zo ziet 'ie er dan uit:
Ik ben nieuw hier op het forum. Mijn naam is Toby, ik ben 38 jaar oud en woon in Vlaardingen.
Ik ben al mijn hele leven gek op auto’s. Mijn Bobby Car moest mee naar bed, ik kreeg pas met zeven jaar mijn eerste fiets gezien ik toch altijd op mijn skelter reed, en drie weken voor mijn 18e verjaardag ben ik afgereden en moest ik nog drie lange weken wachten voordat ik eindelijk zelf auto mocht rijden. Ook ben ik door mijn oom vroeg in aanraking geweest met de autosport. Mijn andere liefde naast BMW zijn Amerikaanse Muscle Cars.
Mijn eerste auto was, zoals bij velen van mijn leeftijd, een Golf II, gekocht in april 1999 aan het einde van mijn diensttijd. Een prima auto, maar na twee jaar wilde ik toch graag iets anders hebben, een 316i compact. Uiteindelijk heb ik een mooie gevonden, uit 1995 met 40.000km uit de teller, montrealblauw met blauw interieur en sportstoelen. Snel daarna ben ik lid geworden van de Akademische Motorsportgruppe Stuttgart, een vereniging voor studenten van de universiteit van Stuttgart (je mag ook als je klaar bent met studeren lid blijven) die een eigen werkplaats heeft ein eigen evenementen organiseert zoals autoslalom en een keer per jaar een trackday op de Hockenheimring, waarbij ik in 2002 mijn klasse gewonnen heb. De compact heeft ook een aantal rondjes over de Nordschleife gereden en daarbij een 5e plaats behaald bij een GLP evenement.
In 2004 ben ik na het afronden van mijn studie naar Nederland geëmigreerd. De BMW ging uiteraard mee, maar omdat ik niet op de hoogte was van de regels omtrent invoer van auto’s bleef ‘ie gewoon op Duits kenteken staan (terwijl ik hem BPM-vrij had mogen invoeren), ik heb hierdoor trouwens nooit problemen gehad met de politie ofzo. In die tijd kwamen de eerste mankementen naar voren, zoals loslatende deurpanelen en een eerste versnelling die er regelmatig uitschoot, naast diverse deukjes. Ik was inmiddels wij geworden, dus toen we een Skoda Octavia als grote auto kochten bleef de Seat Arosa van mijn vriendin als tweede auto en werd de BMW begin 2008 verkocht. Ik had letterlijk tranen in mijn ogen toen de trailer met de auto erop wegreed.
Er volgden vele BMW-loze jaren, de Octavia hebben we gereden totdat ik in 2015 een leaseauto kreeg. Dat werd uiteraard een Peugeot 308 SW, wat trouwens een hele fijne auto is. Onze tweede auto was inmiddels een Peugeot 107, die na de komst van de leaseauto nog maar weinig kilometers maakte.
Begin 2017 ben ik uit loondienst naar de directie overgestapt, wat mijn eigen holding BV betekent. Ondernemer dus met eigen zaak. Snel kwam daarom het plan om de privéauto te verkopen en een auto ouder dan 15 jaar op de zaak te kopen, voor de lage bijtelling. Ik heb toen noch heel even naar de Polo GTI 6N2 gekeken, maar eigenlijk was er nooit twijfel dat het weer een BMW moest worden. Maar wat? Het moest niet te duur zijn, niet teveel gelopen, maar wel geschikt voor woon-werkverkeer, en ik heb een rit van dik 80km naar kantoor.
• E30 – Ik vind het model voor de facelift met chromen bumpers en kleine achterlichten (of de 318iS) mooi, maar erg duur geworden, geen airco en daarom in mijn ogen niet echt geschikt voor mijn doeleinden.
• E36 – Een beetje hetzelfde verhaal, vaak veel gelopen en helemaal niet zo goedkoop meer.
• E39 – die zijn er zat voor een nette prijs, maar nog een grote auto voor de deur en de hogere lopende kosten vergeleken met een 3, doe toch maar niet.
• E46 – de logische keuze, volop verkrijgbaar, vaak met airco en cruise control, en de prijzen zijn ook in orde.
Een E46 dus, maar ook hier we de vraag, wat dan? Sowieso een tweedeurs, dus coupé of compact. De motor moest minimaal de 2l vierpitter zijn. Airco en cruise control een must, net als 15 jaar oud en niet teveel gelopen (het liefst onder de 150.000km). Bij voorkeur origineel en in het blauw, handgeschakeld of automaat maakte me niet zoveel uit.
Vooral door de km eis was de keuze best wel beperkt. Vrij snel sprong mij een topasblauwe 318ti compact in Den Bosch in het oog. 144.000km gelopen, 1e eigenaar, leer, Navigation Business, telefoon. Er was alleen iemand vergeten de optie “Sportstoelen” aan te vinken… Dus op een zaterdag vrouw en kinderen in de auto geladen en naar Den Bosch gereden.
De auto oogde netjes (nauwelijks slijtage aan de wang van de bestuurdersstoel, een paar krasjes, hoeken waren al gespoten, ), geen sludge onder de oliedop, motor liep zonder te tikken. Volgens het onderhoudsboekje was ‘ie door Renova in Tilburg afgeleverd en ook altijd daar onderhouden. In de kofferbak lagen zelfs nog de mapjes voor documentatie van een ongeluk met camera en reserveolie. Korte proefrit gemaakt, alles werkte naar behoren, hij reed, schakelde en remde goed, dus gekocht!
Verzekeren was een beetje gedoe. De Ohra (waar ik de 107 verzekerd had en ondanks een schade twee jaar geleden nog redelijk wat no-claim-korting had) verzekerd geen auto’s die op een bedrijf staan. Allsecur wel, maar auto’s van 15 jaar en ouder alleen nog maar WA, en beperkt casco wilde ik toch echt hebben. Uiteindelijk ben ik bij Interpolis geslaagd.
Een paar dagen na de koop gingen we de auto, die een nieuwe APK had gekregen, ophalen. Op naam zetten was ook gedoe, want de dealer had nog nooit eerder een auto op de naam van een bedrijf gezet en ik had geen KvK uittreksel bij me. Dus maar op mijn naam gezet, de volgende dag had ik gelukkig al de spullen van de RDW binnen en kon ik de auto zelf op naam van mijn bedrijf zetten. De rit naar huis ging soepel, het toerentaal bij 130 is wel even wennen vergeleken met de 308 SW Diesel met zesbak.
Een dingetje was me meteen duidelijk: er moeten andere velgen onder. Hij stond op style 45 velgen die ik behoorlijk saai vindt. Als optie waren ook de style 42 velgen te krijgen die ik veel sportiever vind. Ik heb contact gehad met verkopers in Duitsland en België en stond op het punt een setje uit Drenthe te laten komen (als je specifieke velgen zoekt, blader dan op Marktplaats echt alle advertenties van de juiste maat door, veel mensen zetten de style er niet bij) toen er opeens een setje in Delft, dus 15km verderop, te koop stond. De verkoper had net een setje in nieuwstaat voor zijn 323ti (ook in nieuwstaat) uit Duitsland gehaald. Over de prijs waren we het snel eens, dus nog voordat ik de auto had, had ik al de juiste velgen. Banden zijn ContiPremiumContact in 205/55 16. En zo ziet 'ie er dan uit:
Re: Toby's 318ti compact
Welkom,
Zeer nette E46 heb je daar
Zeer nette E46 heb je daar
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Toby's 318ti compact
Dank je wel.
Vandaag heb ik een Dension Gateway Lite BT ingebouwd. Op zich geen moeilijke klus, maar wat een gedoe is het de kabels op de goede plek te krijgen zodat alles past. Uiteindelijk toch maar de ventilatieroosters uitgebouwd om er beter bij te kunnen. Nu zit alles weer op zijn plek.
Vandaag heb ik een Dension Gateway Lite BT ingebouwd. Op zich geen moeilijke klus, maar wat een gedoe is het de kabels op de goede plek te krijgen zodat alles past. Uiteindelijk toch maar de ventilatieroosters uitgebouwd om er beter bij te kunnen. Nu zit alles weer op zijn plek.
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
Re: Toby's 318ti compact
Welkom bij de club! Nette e46 met een mooi kleurtje!..Veel plezierige kilometers gewenst!
Re: Toby's 318ti compact
Mooie wagen hoor!
Even een vraagje, hoe doe je dat met de kinderen? Was een sedan of Touring niet praktischer geweest?
Ikzelf heb juist voor onze eerste een Touring aangeschaft en heb de ruimte ook wel nodig
Even een vraagje, hoe doe je dat met de kinderen? Was een sedan of Touring niet praktischer geweest?
Ikzelf heb juist voor onze eerste een Touring aangeschaft en heb de ruimte ook wel nodig
Re: Toby's 318ti compact
Mooi verhaal Toby. Veel plezier met de auto.
Gr. Toon
Gr. Toon
Vriendelijke Groeten Toon.
M3 e46 2002.oem.
M3 e46 2002.oem.
Re: Toby's 318ti compact
Ik heb een Peugeot 308SW als leaseauto, dus de compact is groot zat. Anders (als ik een gezinsauto nodig had gehad) was ik waarschijnlijk voor een E39 touring gegaan.Beens1 schreef:Even een vraagje, hoe doe je dat met de kinderen? Was een sedan of Touring niet praktischer geweest?
Re: Toby's 318ti compact
Vandaag voor het eerst met de compact naar kantoor gereden, een rit van dik 80km. Op de snelweg liep 'ie prima, en lange leve de cruise control (en de meivakantie, het was zowaar redelijk rustig in plaats van files van Rotterdam tot Utrecht). Van de snelweg af, al weer in z'n vijf maar even afremmen naar 60 voor een afslaande auto, daarna weer optrekken vanuit 1500 touren. Opeens nauwelijks vermogen en een knipperend motorlampen. Teruggeschakeld, vermogen is er weer en lampje gaat uit.
Stoppen bij een stoplicht, schakelen naar 2 en opeens weer knipperend lampje, nauwelijks vermogen en een stotterend geluid. Toch maar de laatste 2km naar kantoor doorgereden waar een Bosch Car Service om de hoek zit en daar de auto geparkeerd. Inmiddels is 'ie uitgelezen, het worden nieuwe bobines en bougies. Dan ook meteen maar nieuwe olie en de remvloeistof en carterventilatie laten checken. En nu zit ik dus in de trein naar huis...
Stoppen bij een stoplicht, schakelen naar 2 en opeens weer knipperend lampje, nauwelijks vermogen en een stotterend geluid. Toch maar de laatste 2km naar kantoor doorgereden waar een Bosch Car Service om de hoek zit en daar de auto geparkeerd. Inmiddels is 'ie uitgelezen, het worden nieuwe bobines en bougies. Dan ook meteen maar nieuwe olie en de remvloeistof en carterventilatie laten checken. En nu zit ik dus in de trein naar huis...
Re: Toby's 318ti compact
Hmm een knipperend lampje dat weer uit gaat is wel vreemd, lijkt me niet dat dat het motorstorings lampje is?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Toby's 318ti compact
Hij bleef uiteindelijk ook branden, maar in eerste instantie was het alleen knipperen.
Re: Toby's 318ti compact
Dat is wel vreemd, normalerwijs als er een storing optreed dan slaat de ECU deze foutcode op, en zolang deze foutcode erin staat blijft het lampje branden, totdat je de foutcode wist. heb ze nog nooit vanzelf uit zien gaan.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Toby's 318ti compact
Dat is wel gek ja! Zat heel even te denken aan de tcs die gewoon ingrijpt, maar daar moet je wel enigszins gekke dingen voor doen.. En dat het de 2e keer weer gebeurd laat wel merken dat er echt iets aan de hand was..
Zonde van de treinrit, Wel een mooie auto!
Zonde van de treinrit, Wel een mooie auto!
Re: Toby's 318ti compact
Mooie kleur voor de Compact!
Hopelijk blijft de storing bij je bobines en bougies, was het geen sensor die het begaf?
Ik heb mijn Compact ook weer van stal gehaald en gelijk weer verliefd ;-)
Veel plezier ermee!
Hopelijk blijft de storing bij je bobines en bougies, was het geen sensor die het begaf?
Ik heb mijn Compact ook weer van stal gehaald en gelijk weer verliefd ;-)
Veel plezier ermee!
Re: Toby's 318ti compact
Ja! Rij jij nou al rond??
Re: Toby's 318ti compact
Yep Lex, ik ben er even voor 3 weken, de 325ti gebruiken we nu en de 320i Touring is vorige week naar de RDW geweest alleen het inschrijven in de gemeente van mijn viendin (zij is al definitief terug) duurt kennelijk 2 weken, dus ook nog geen kenteken tot die tijd.Lex_b3 schreef:Ja! Rij jij nou al rond??
Tussen het klussen door in huis af en toe in de 6pitter genieten :-)