Andy's E46 318i Sedan, 105kW (143pk), N42, 2002 facelift, 178.000km
![Afbeelding](https://bimmerportal.andydewit.nl/images/20171002_073348-min.jpg)
Waar het begon
Sinds 22 september 2017 ben ik de trotse eigenaar van een E46 318i Sedan uit 2002 (facelift, N42 blok) met 'slechts' 177.000 kilometers, tevens mijn eerste eigen auto. Ik heb de auto in Dordrecht aangeschaft bij een dealer in tweedehands auto's. Helaas een hobbelige start door veel problemen, welke je in dit topic terug kunt lezen. Daar loopt nog een rechtszaak voor, maar dat zal nog maanden in beslag gaan nemen.
Waarom heb je een Showroom-topic aangemaakt?
Heel simpel: omdat ik voor mezelf zo een mooi overzicht kan houden van het onderhoud aan mijn auto, en ik jullie misschien iets mee kan geven met de dingen die ik uitvoer en/of heb uitgevoerd. Uiteraard ben ik ook benieuwd wat jullie vinden van mijn keuzes. Geef dus gerust je (gemotiveerde) mening en laat je tips horen!
Aspirant-monteur
Voor mijn auto heb ik nog nooit aan een autoreparatie gewerkt. Aangezien BMW's niet de goedkoopste zijn qua onderhoud, had ik mijzelf voorgenomen om het onderhoud zelf eens te proberen.
Als ik alles zelf uitvoer, kan ik zelf kiezen welke onderdelen er worden gebruikt en op welke manier er onderhoud gepleegd wordt. De tijd die ik in het opzoeken van informatie steek over een bepaalde reparatie/vervanging, doet de monteur namelijk niet. Hij heeft als monteur goede kennis van het repareren van auto's, maar weet niet altijd precies welk onderdeel van welk merk het beste is. Dat voordeel heb ik dus als ik zelf de reparatie doe, online is immers een userbase van miljoenen E46-rijders met enorme kennis te vinden. Inmiddels heb ik al verschillende keren onder de auto gelegen en onder de motorkap gegraaid. Ik kan het iedereen met een beetje zelfvertrouwen aanraden: je krijgt meer over je auto te weten én het maakt je (in mijn geval) trots op je auto. En als je toch niet erg handig bent, kijk dan eerst eens rond op internet voordat je je auto naar de monteur brengt. Sommige dingen zijn makkelijker dan je denkt, dat kan je heel veel geld schelen. Ik heb het gewoon geprobeerd en ben erg blij dat ik dat heb gedaan. En ik vind het nog ontzettend leuk om te doen ook
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Onderhoudsboekje - kijk gerust mee!
Bij de aankoop van de auto was er één origineel onderhoudsboekje aanwezig, waar het laatste onderhoud bij de dealer uit 2014 in stond. Verder niks, en dat vond ik jammer. Daardoor was ik niet helemaal op de hoogte wat er wel en niet aan gesleuteld was. Daarom houd ik zelf al vanaf het begin overzichtelijk bij welk onderhoud er is gepleegd, door wie en wat me dat heeft gekost. Vanaf dag één heb ik met mijzelf afgesproken om deze auto goed te verzorgen. Ik ben namelijk van mening dat als je goed voor je auto bent, hij ook goed voor jou zal zijn. Je kunt mijn onderhoudsboek inzien op mijn OneDrive: online onderhoudsboek.
Waar zijn de foto's van het onderhoud van de afgelopen maanden?
Die heb ik helaas nauwelijks tot niet. Vanaf heden zal ik proberen bij elk onderhoud voldoende foto's te maken (indien interessant genoeg) om jullie inzicht te geven in de energie die ik in deze BMW steek. En natuurlijk waarom ik bepaalde keuzes maak, zoals een bepaald merk of een bepaalde aanpak.
To Do
Hier vind je een lijst met dingen waarvan ik nog vind dat die uitgevoerd moeten worden (lees: meerendeels noodzakelijk).
- Koelingssysteem vernieuwen
- Vering vervangen
- Carterpan pakkingen vervangen
- Brandstofpomp vervangen
- Nieuwe remmen
- Nieuwe remvloeistof
- Subframerubbers achter
- Intake slangen vervangen
- Versteviging ophanging (51717036781 en 33522241450)
- RTABs
Een lijst met hebbedingetjes die niet per sé moeten, maar die ik wel graag zou willen
![Ja :ja:](./images/smilies/ja.gif)
- Handlampje dashboardkastje
- Short shifter
- EHBO-kit onder passagiersstoel
-
-draagarmen
- LED achterverlichting
- Auto-open achterklep
- Lederen elek. verst. sportstoelen met stoelverwarming
Kiekjes
In de spoiler vind je enkele foto's die vlak na aankoop en grondige schoonmaak zijn gemaakt.
- Spoiler: Laat zien