achterruitenwisser loopt erg stroef
-
achterruitenwisser loopt erg stroef
Mijn achterruitenwisser loopt erg stroef. Zover ik na heb kunnen gaan is het niet de motor, deze loopt gewoon soepel, maar de wisser loopt erg stroef als ik hem met de hand beweeg. Ik heb al gelezen dat as die door de achterruit loopt, vast kan gaan zitten en je deze zuiver dient te maken en te smeren. Ik krijg deze as er echter niet uit, ik durf ook niet te hard te trekken, zit toch aan glas vast. iemand een oplossing voor mijn vastgelopen achterruitenwisser?
- rick.bosch
Re: achterruitenwisser loopt erg stroef
Stel je eigen even voor in het voorsteltopic!
BMW 120d | 2007 | 163pk
Is dit probleem al opgelost?
Heb namelijk een soortgelijk probleem en klopt het, dat als je de achterruitenwisser gebruikt door middel van de ruitenwisser bedieningshendel naar voren te duwen dat er dan ook meteen ruitenwisservloeistof uit het blad spuit en een aantal keer op en neer beweeg?
Mijn ruitenwisser lukt het ook niet meer alleen om te bewegen wel als ik een heel klein beetje help!
Heb namelijk een soortgelijk probleem en klopt het, dat als je de achterruitenwisser gebruikt door middel van de ruitenwisser bedieningshendel naar voren te duwen dat er dan ook meteen ruitenwisservloeistof uit het blad spuit en een aantal keer op en neer beweeg?
Mijn ruitenwisser lukt het ook niet meer alleen om te bewegen wel als ik een heel klein beetje help!
BMW 316TI Compact uit 2002
Same here...
Half jaartje terug is die bij mij los gehaald en ingesmeerd maar hij zit nu weer vast . Wellicht dat er toch een andere oplossing voor nodig is om het constructief op te lossen?
Half jaartje terug is die bij mij los gehaald en ingesmeerd maar hij zit nu weer vast . Wellicht dat er toch een andere oplossing voor nodig is om het constructief op te lossen?
- buhrmann
Dat is best eenvoudig op te lossen... (althans bij mijn touring)
Ik heb de ruitenwisser helemaal gedemonteerd, alle roest verwijderd, en vervolgens de boel gesmeerd met een lekkere kwak kogellagervet (had ik toevallig nog liggen van de fiets). Is inmiddels meer dan een jaar geleden, en nog steeds niets aan de hand. 'Smeren' met WD40, kruipolie of siliconenspray lijkt me niet echt bevorderlijk op de lange duur... omdat de roest en smeer niet weggaat...
<Raar... ik post om 19.50h en hij zet em er ergens tussen rond 17.50 >
Ik heb de ruitenwisser helemaal gedemonteerd, alle roest verwijderd, en vervolgens de boel gesmeerd met een lekkere kwak kogellagervet (had ik toevallig nog liggen van de fiets). Is inmiddels meer dan een jaar geleden, en nog steeds niets aan de hand. 'Smeren' met WD40, kruipolie of siliconenspray lijkt me niet echt bevorderlijk op de lange duur... omdat de roest en smeer niet weggaat...
<Raar... ik post om 19.50h en hij zet em er ergens tussen rond 17.50 >
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
-
Met heel veel moeite heb ik het geheel uit elkaar gekregen. Door de corrosie zat alles zo vast dat ik met wat lomp geweld het geheel uit elkaar heb weten te wrikken. Vervolgens heb ik de bus en de pal met heel fijn schuurpapier zuiver gemaakt, deze ingevet met witvet en terug gezet. Alles vast gedraaid, maar ruitenwisser loopt nu zo soepel dat hij zelfs niet blijft zitten als ik alleen de achterruit open maak. Hij zakt dan wat naar beneden. Doet het verder nu prima. Zodra ik merk dat het weer stroever begint te lopen haal ik hem weer uit elkaar ( hoop dat het dan wat eenbvoudiger gaat ) en maar weer smeren.
Klopt het wel dat wanneer je de hendel naar voren klik zodat de achterruiterwisser gaat werken ook meteen vloeistof bij komt?
zppr:
bij de compact (en volgens mij bij alle bmw's met achterwissers) werkt het systeem in twee fasen.
- eerste stand; interval wissen
- doordrukken; wis-/was procedure (automatisch 3x sproeien , gevolgd door terugkeer naar interval wissen)
Als er meteen vloeistof wordt de sproeier blijkbaar geactiveerd.
Overigens; ik heb ook een compact en de mijne wist achter ook ineens vrij beroerd. Ik zal t motortje er van de week eens uitvissen en zien of er wat aan te doen is.
bij de compact (en volgens mij bij alle bmw's met achterwissers) werkt het systeem in twee fasen.
- eerste stand; interval wissen
- doordrukken; wis-/was procedure (automatisch 3x sproeien , gevolgd door terugkeer naar interval wissen)
Als er meteen vloeistof wordt de sproeier blijkbaar geactiveerd.
Overigens; ik heb ook een compact en de mijne wist achter ook ineens vrij beroerd. Ik zal t motortje er van de week eens uitvissen en zien of er wat aan te doen is.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Ja dit ga ik zelf ook nakijken maar het rare is dat die van mij gelijk sproei in de eerste stand.
FF logisch nadenkend zou je schakelaar dan evt niet meer helemaal tof kunnen zijn. Ik ga zometeen beginnen om de boel los te trekken.
** update **
Compact-eigenaren met een zwaar lopende achterwisser of sproeivloeistof-lekkage langs de afdekplaat van het slot loopt opgelet; ik hou er niet van, maar in dit geval is het echt een kwestie van vervangen.
Ik heb net zo'n ding vrij ver uit elkaar gefriemeld en waar ik al bang voor was, bleek de waarheid. Sproeiwater gaat door de as van de wisserarm, in het mechanisme gaat het alleen na verloop van tijd mis. Doordat het intern gaat lekken zal eerst het originele vet vergaan. Daarbij gaan de metalen scharnierdelen roesten, waardoor het steeds zwaarder gaat lopen. Dat belast de motor weer teveel waardoor de elektronica gewoon gaat weigeren.
Heb je meer of langer pech, dan zal je merken dat het sproeiwater ongeveer net zo hard uit de motor komt lopen als dat het op je achterraam komt. Helaas is er geen inwendige afdichting gemaakt door rubberen ringen of pakkingen, dus dat is niet de oplossing. Buiten vervangen vrees ik dat die er ook niet echt is, aangezien je de oorzaak nooit echt kan wegnemen.
Ter info!
** update **
Compact-eigenaren met een zwaar lopende achterwisser of sproeivloeistof-lekkage langs de afdekplaat van het slot loopt opgelet; ik hou er niet van, maar in dit geval is het echt een kwestie van vervangen.
Ik heb net zo'n ding vrij ver uit elkaar gefriemeld en waar ik al bang voor was, bleek de waarheid. Sproeiwater gaat door de as van de wisserarm, in het mechanisme gaat het alleen na verloop van tijd mis. Doordat het intern gaat lekken zal eerst het originele vet vergaan. Daarbij gaan de metalen scharnierdelen roesten, waardoor het steeds zwaarder gaat lopen. Dat belast de motor weer teveel waardoor de elektronica gewoon gaat weigeren.
Heb je meer of langer pech, dan zal je merken dat het sproeiwater ongeveer net zo hard uit de motor komt lopen als dat het op je achterraam komt. Helaas is er geen inwendige afdichting gemaakt door rubberen ringen of pakkingen, dus dat is niet de oplossing. Buiten vervangen vrees ik dat die er ook niet echt is, aangezien je de oorzaak nooit echt kan wegnemen.
Ter info!
Bedankt voor de info AlexS.
Bij mijn 2004 Compact heb ik ook een achterruitenwisser probleem. Hij is nu halverwege de ruit blijven hangen. Ik overweeg nu om hem te demonteren en in ieder geval weer gewoon in beginstand terug te zetten zodat m'n zicht niet geheel wordt gehinderd haha. Maar misschien is het ook wel iets van vuil of een kapotte zekering dat het nu blokkeert..
Bij mijn 2004 Compact heb ik ook een achterruitenwisser probleem. Hij is nu halverwege de ruit blijven hangen. Ik overweeg nu om hem te demonteren en in ieder geval weer gewoon in beginstand terug te zetten zodat m'n zicht niet geheel wordt gehinderd haha. Maar misschien is het ook wel iets van vuil of een kapotte zekering dat het nu blokkeert..
Het uit elkaar halen en schoonmaken van t mechaniek is best simpel als je handig bent. Dan heb je in ieder geval wel weer de ruitenwisser gemaakt. De sproeier achter moet je maar gewoon vergeten, dat kan je helaas niet zo oplossen. ( of je moet handiger zijn dan ik, wat prima mogelijk is )
Overigens kan je m vaak ook inschakelen en met de hand voorzichtig 'helpen' om weer in de ruststand terug te komen.
Overigens kan je m vaak ook inschakelen en met de hand voorzichtig 'helpen' om weer in de ruststand terug te komen.
Bedankt, ga ik dat 'helpen' eerst eens proberen