E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 20 jun 2018, 15:01

Toch een nieuw onderwerp voordat de post van TS gezien wordt als leidraad.

Ik zal een lang verhaal kort houden:

Sinds ik mijn compact heb, heb ik een schommelende kachel, welke ook nog een aantal minuten staat te blazen na gebruik, en af en toe als ik begin/einde dag instap dan hoor ik deze kachel ook. Ik dacht dat dit hoorde aangezien ik nooit last heb gehad van een lege accu. +- tijdsbestek 2 jaar.

Ik lees veel over die kachelweerstand, dus daar zou ik een keer naar kunnen kijken, al komt mijn "probleem" niet 100% overeen met de "veelgestelde vragen". Kachel is wel regelbaar, en blaast tijdens gebruik constant. Alleen met contact aan of uit (wanneer je uitstapt bijv.) dan hoor je m een soort van pompen. aan-uit-aan-uit etc..

half jaar geleden t/m nu: Waar de auto na anderhalve week stil staan probleemloos startte, deed hij het tegelijkertijd soms na 1 dag al niet meer. Accu én dynamo vervangen, electra gecontroleerd, en na vervanging was het circuit (weer) helemaal top.

Sporadisch een lege accu dus. Ik heb de motor van de ruitenvloeiervloeistof achter 1 keer kunnen betrappen op draaien terwijl ik de auto net op slot deed. Meteen Google erbij gepakt en draadbreuk in de achterklep zou een oplossing kunnen zijn. Inderdaad; wanneer ik de klep opende, de draadboom een goeie slinger gaf en weer op slot was het weg. Dit is een paar dagen later nog een keer gebeurd, daarna niet meer.

19-06-18
Vanmorgen was na een dag rust toch weer de accu leeg. Het gekke is dat hij de accu nog nooit zodanig heeft leeggetrokken dat niets meer werkte. Een simpel klein autootje met startkabels is elke keer voldoende geweest om de auto binnen 5 seconden aan te jagen zonder toeren.

Einde van de dag de bekleding er helemaal afgehaald om alles na te kijken. Ik heb de ruitenvloeistof achter bijgevuld, in de hoop dat als ik morgen weer een lege accu heb het raam onder de zeep zit. Helaas, de pomp werkt wel, er komt alleen geen zeep uit.. Een lege petfles op de opening zetten en hard de lucht eruit drukken gaf wat zeep door, maar nog niet genoeg zodat de zeep vloeiend stroomt. Hij zal wellicht verstopt zitten, want de rest werkt...

20-06-18
Wéér een lege accu, voor starten gaf de geintegreerde spanningsmeter 8,6 aan. wel érg laag inderdaad. Maar dan moet de nagenoeg nieuwe accu nu wel stuk zijn..

Weer een auto eraan gehangen en de auto gestart. De spanningsmeter gaf onderweg bij stationair draaien 13.3 aan en op de snelweg 13.8. Na 20 minuten werd dit 13.9 tot 14.1 Dynamo en accu zijn misschien een halfjaar oud.

Én mijn dakraam gaat alleen nog maar open of dicht als ik het knopje vasthoud?...

Nu na 6 uur stilstaan geeft hij 12.0 aan, maar ik rij vanavond laat pas weg, kijken wat er dan staat.

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Martin280967 » 20 jun 2018, 19:19

Klinkt als een spanningsregelaar die niet goed werkt. De laadstroom moet altijd rond de 14volt zijn, meestal is het 14.2volt.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Yor » 20 jun 2018, 21:57

Vreemd dat je met een nieuwe dynamo en accu dit euvel hebt. Heb je grootverbruikers in de auto zitten? Speakers subwoofers enz? Wat Martin zegt, een spanningsregelaar die defect gaat en dus brakke stroom levert en of lekstroom.

Ik zou eens lekstroom gaan speuren met de deuren dicht en op slot. Vervolgens de zekeringen meten aan de bovenkant waar nog spanning op staat. Dan weet je of je lekstroom hebt en in welke groep.

Als je het gas intrapt bij stationair meer laadstroom?

Als je de accu aan de lader hebt gehad blijft de spanning dan constant?

Deze punten lijken mij de moeite waard om af te gaan. Dam heb je een goed beeld voordat je dingen gaat vervangen.

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 21 jun 2018, 10:28

Ik heb geen gekke dingen aangesloten behalve een elight module. Ik heb begrepen dat:

1. Dynamo spanning Is afhankelijk van toerental, dat verklaart verschil tussen 13,3 en 13,8v, waarbij de spanning ook wordt beïnvloed door de laadtoestand vd accu.
2. accu heeft altijd tijd nodig om in rusttoestand te komen
3 spanning moet minimaal 12,5 v zijn in rust. = 11.5 nu.
Je moet dus vaststellen dat je een verbruiker hebt óf je accu maakt intern sluiting (dan is ie heet). Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk. Dynamo lijkt ok.

Dus misschien dan toch die kachelweerstand?

En kan dat dakraam een zekering oid dergelijks zijn?

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Martin280967 » 21 jun 2018, 19:22

Ik ben het met Yor eens als het om een lekstroom gaat, maar ik blijf vermoeden dat je spanningsregelaar niet in orde is.
Als de spanningsregelaar niet genoeg stroom laadt op de accu dan wordt de accu langzaam leeggetrokken door je stroomverbruikers die je op dat moment in werking hebt.
Ook de ecu en bobines dus.
Er moet dus meer spanning opgewekt worden dan de auto verbruikt, namelijk rond de 14volt.
Je kan het vrij makkelijk doormeten direct vanaf de dynamo, waar ook de spanningsregelaar zit, tijdens stationair draaien.
De waardes die je meet moeten ook constant zijn en niet fluctueren.
Hoop dat je het probleem vindt!

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 22 jun 2018, 08:03

De auto laad nu constant rond 13.9 a 14.1. Dus misschien had het te maken met de combinatie lege accu. Ook was er gisteren niets aan de hand met starten.


woensdag ochtend weggezet en na 6 uur stilstaan om 15:49 : 12.0
woensdag 23:42: 11.5
donderdag 9:28: 11.5
donderdag 18:00 11.4

Heb voor de zekerheid een nieuwe kachelweerstand gekocht, laat ik daar maar eens mee beginnen.
Als ik naar bovenstaande getallen kijk, lijkt het in ieder geval iets te zijn wat af en toe toeslaat, en dan is de eerste optie misschien toch de kachel.
Ik hou jullie op de hoogte!

Dakraam werkt ineens weer naar behoren, ik hou van zelfoplossende problemen

Yor schreef: Ik zou eens lekstroom gaan speuren met de deuren dicht en op slot. Vervolgens de zekeringen meten aan de bovenkant waar nog spanning op staat. Dan weet je of je lekstroom hebt en in welke groep.
Wil ik wel doen, maar aan de hand van bovenstaand lijkt dit me wel een uitdaging, als het sporadisch is.

Yor schreef: Als je het gas intrapt bij stationair meer laadstroom?
dit deed hij met de lege accu wel, na 20 min fluctueert hij met 0.2 en dit blijft nu. Maar naar mijn weten heeft hij dit altijd gedaan sinds vervangen.

Yor schreef: Als je de accu aan de lader hebt gehad blijft de spanning dan constant?
Ik begreep dat een accu altijd even nodig heeft om in "ruststand" te komen na het rijden, dus met de metingen zou dat bij 11.5 zijn, dan is het antwoord ja.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Yor » 22 jun 2018, 11:49

Oké, nou een volledig opgeladen accu heeft ongeveer 12.8/12.6volt in opgeladen ruststand 12.6 dus. Alles lager dan dat is niet volledig opgeladen of defect aan de accu.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Yor » 22 jun 2018, 11:52

Oja.. kan het zijn dat er een lager ampere accu / dynamo is gemonteerd? Dan heb je niet genoeg stroom voor het verbruik van de auto.

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 23 jun 2018, 12:49

Ik heb de dynamo volgens kenteken gekocht, dus dat zou wel goed moeten zijn:
Gaat om een 325ti

BOSCH Dynamo / Alternator 90A
ARTIKEL NUMMER: 0 986 040 390
Laadstroom [A]: 90
Nominale stroom [V]: 14

Ik heb vandaag de kachelweerstand vervangen, en moest de auto weer via de startkabels aankrijgen, deze 20 minuten laten lopen en kachel etc. getest.

Niks nieuws, het instrumentenpaneel maakt een rare ratel voor 10 minuten en gaat dan uit. Dat is hetzelfde als dat ik naar mijn idee altijd al heb gehad. Ook heb ik een paar zekeringen losgetrokken om te kijken of deze ratel stopt, maar zonder succes..

Ben gestopt bij een spanning van 12.2 en nu de accupool losgetrokken. Kijken of de accu zelf wel constant blijft. Kan het zijn dat er een relais de kachel niet of te laat afsluit, en waar zit deze dan?

Gebruikersavatar
e39-528i
Berichten: 327
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:02
Locatie: spijkenisse

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door e39-528i » 23 jun 2018, 13:07

Als een Loodaccu eenmaal leeg is getrokken is de kwaliteit al minder,
zoals ik het lees is de accu al meerder malen leeg geweest,.. dus is je accu nog wel oké ??

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Yor » 23 jun 2018, 15:45

Lex_b3 schreef:Ik heb de dynamo volgens kenteken gekocht, dus dat zou wel goed moeten zijn:
Gaat om een 325ti

BOSCH Dynamo / Alternator 90A
ARTIKEL NUMMER: 0 986 040 390
Laadstroom [A]: 90
Nominale stroom [V]: 14

Ik heb vandaag de kachelweerstand vervangen, en moest de auto weer via de startkabels aankrijgen, deze 20 minuten laten lopen en kachel etc. getest.

Niks nieuws, het instrumentenpaneel maakt een rare ratel voor 10 minuten en gaat dan uit. Dat is hetzelfde als dat ik naar mijn idee altijd al heb gehad. Ook heb ik een paar zekeringen losgetrokken om te kijken of deze ratel stopt, maar zonder succes..

Ben gestopt bij een spanning van 12.2 en nu de accupool losgetrokken. Kijken of de accu zelf wel constant blijft. Kan het zijn dat er een relais de kachel niet of te laat afsluit, en waar zit deze dan?
Zekering kast. Heb je een multimeter? Op de (20) volt stand alle zekeringen doormeten met accu aangesloten en contact uit en deuren dicht. Ga eerst maar eens meten voordat je dingen gaat onderzoeken.

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 24 jun 2018, 18:00

Thnx Yor, hier ga ik zo mee aan de slag;

Voor nu:

Ampère gemeten door plus los te trekken en deze met multeter weer te verbinden.

1. Auto afgesloten, blijft 5 seconden op 1.50, dan een minuut rond 0.40 (coming Home lichten) en dan zakt hij naar 0.03

2. Auto op 2e contact, zodat de kachel activeert, weer uit, auto afgesloten etc etc. met nog steeds die rare ratel uit het instrumentenpaneel schommelt hij tussen 1.30 en 1.50 ampère. Dit duurt zo’n 14 minuten (getimed) en zakt dan naar 0.10 dan tijdelijk naar 0.30 en vervolgens weer 0.03

Heeft de kachel nog een relais oid anders dan in zekering kast en de kachelweerstand? Ondanks dat naar m idee de kachel altijd geluid heeft gemaakt op plaats van bestemming, is het in principe wel overbodig dat deze nog in werking is. Het was voorheen af en toe dat schommelende blazen, maar nu is het enkel een ratel wat uit het bedieningspaneel komt.

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 24 jun 2018, 21:48

Yor schreef: Zekering kast. Heb je een multimeter? Op de (20) volt stand alle zekeringen doormeten met accu aangesloten en contact uit en deuren dicht. Ga eerst maar eens meten voordat je dingen gaat onderzoeken.

Ik ben bij 71 begonnen en zo van rechts naar links gaan werken. Alles wat waarde 0 had heb ik niet genoteerd, maar ik ben wel halverwege terug gaan zoeken omdat ik merkte dat ik nieuwe waardes kreeg bij dezelfde zekeringen.
Dat deed me aan het denken zetten wat ik daarmee wijzer wordt?

Dit is t lijstje:

63: 11.40
62: 0.02
61:12:00
60: 0.18 naar 11.5 naar 0.18
56: 12.14
52: 10.60
50: 11.93
49: 11.96
48: 11.50 naar 0.18
47: 0.01
41: loopt zeer langzaam op naar 10.6
40: 10.7


Ik ben nu toch maar weer naar de eerste stap gegaan en dat is de accu nu gereden naar 12.8 en direct losgekoppeld. Over een halfuur meten wat de ruststand is, zal in de buurt van 12.6 zijn. Kijken wat dit na 24 uur doet.

Dan nogmaals de vraag waar de relais van de kachel zit, aangezien de kachel 1.50A vraagt na het afsluiten van de auto. Als dit 14 minuten is, is dat niet heel erg maar alsnog onnodig. Als deze dus af en toe blijft ratelen is dat wel erg (denk ik)

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Yor » 24 jun 2018, 23:31

Geen idee waar je kachel relais zit...(bestaat ie wel?) anders de knop volledig op uit zetten.. Maar zo te zien heb je in elk geval lekstroom.. op de achterkant van de zekering houder staat een legenda. Vanuit daar kun je gaan kijken welke onderdelen stroom vragen met contact uit.

Toevallig een trekhaak gemonteerd ooit? Kofferbak lichtje wat aan blijft staan enz..?

Gebruikersavatar
Lex_b3
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011, 21:43
Locatie: Huizen

Re: E46 Accu sporadisch Leeggetrokken

Bericht door Lex_b3 » 25 jun 2018, 13:51

Er heeft een trekhaak opgezeten voor mijn tijd, maar in 2 jaar nooit problemen gehad.
Alle lichten gecheckt, niets blijft onnodig aan.
Die ratel blijft, kachel aan met contact uit, of kachel uit met contact uit. (na uiteraard eerst contact op 2e stand gehad te hebben.) Ik ga er vanavond achter komen of de accu zelf de boosdoener is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”