Update motormanagement e46 m54b20

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Update motormanagement e46 m54b20

Bericht door mikespek » 09 apr 2016, 18:17

Hallo

Heeft iemand ervaring met het update van de motormanagement van een e46 320i?
Zoek iemand liefst omgeving Rotterdam anders iemand die me kan helpen hoe het moet.
Heb zelf toegang tot dis alleen ben bang dat ik met update iets verkeerd doe

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: Update motormanagement e46 m54b20

Bericht door mikespek » 09 apr 2016, 18:19

Moet hem update vanwege de volgende storing
Complaint

The engine stalls when the vehicle is coasting, e.g. when approaching traffic lights.
Vehicles concerned:
E39, E46 with M54/B22
Production period:
Start of series production to mid-April 2003
--------------------------------------------------------------------------------
Cause

Data status in the DME control unit.
--------------------------------------------------------------------------------
Measure

In the event of a customer complaint, reprogram the DME control unit with DIS CD 35 or a more recent version. CD35 expected release is early September 03.
The modified data status in the DME control unit was introduced into production in calendar week 16/2003.

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Update motormanagement e46 m54b20

Bericht door BartS » 09 apr 2016, 19:08

Hoe kom je aan die info?

Ik heb zelf wel eens dme geüpdatet met winkfp. Zo spannend is t niet zorg alleen voor een acculader. En zorg dat je de tijd hebt. Kan soms erg lang duren.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: Update motormanagement e46 m54b20

Bericht door mikespek » 09 apr 2016, 19:16

Het is voor de auto van mijn zwager, na de vanos gereviceerd te hebben, bijna alle vacuum slangen vervangen te hebben, en heel veel sensoren bleeft zijn auto uitvallen

Nu kwam ik online dat boven staande service document van bmw tegen, met een stile hoop dat dat de oplossing is.

Ben bang dat ik de dme kapot maak vandaar dat ik het liefst iemand die er ervaring mee heeft laten doen

lrklrk
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2015, 17:21

Re: Update motormanagement e46 m54b20

Bericht door lrklrk » 22 sep 2018, 09:36

Ik heb wat problemen met mijn 2010 E91 N47; alle vier de injectoren geven een zero calibration error als ik de auto uitlees. Deze zomer bij flinke belasting op de Duitse snelweg ging hij in noodloop. Na wat rondlezen kwam ik erachter dat dit probleem kan worden opgelost middels een DDE update. Dus, aan de gang dan maar...

De auto was de bouw niet geupdate sinds 2010 (uitlezen met INPA). Om wat te starten heb ik eerst mijn heating module (HKA) en PDC module geupdate met WinPFK naar de laatste SP DATEN V65. Dit is goed gegaan. Vergeet niet te om blanco files te coderen naar de modules middels NCSexper na het updaten. Nu werkt de automatische temperatuur regeling een stuk beter in de auto, mooi meegenomen. Dit alles gedaan met een K+DCAN kabel van 30 euro en gratis te downloaden software.

Op dit moment ben ik aan het plannen om mijn DDE 7.2.1 module (DME) te gaan updaten. Echter is me bij de FRM update wel gebleken dat een accu lader van 12A met een boost functie niet afdoende is. De lichten gingen namelijk vanzelf aan (deel van het update proces) en hierdoor werd de acculader overbelast. Kortom, ik ben nu aan het wachten op een 40A 13.8V voeding (dus geen acculader). Hierna ga de deze aansluiten en het voltage bekijken bij het inschakelen van de lampen, etc. In principe mag de spanning dan niet onder de 13V komen lees ik. Als dit goed gaat ga ik verder. Dit geldt trouwens ook voor de DDE/DME, bij het updaten van deze module gaat kort de dieselpomp aan en dit trekt het voltage naar beneden...

Het blijkt verder dat een deel van de componenten op de CAN bus te zitten en een deel in het MOST circuit (gebruik hiervoor ISTA D/Rheingold). De CAN bus modules durf ik wel te updaten met een k+dcan kabel. Blijf overigens af van de MOST(62), MASK(63) en CCC(A0) want deze moeten gezamenlijk worden geupdate en dit duurt ca 10 uur met een K+DCAN kabel en er is een risico dat als dit mis gaat je de CIC hebt gebricked. Maar de rest van de modules (CAS/CID/FRM/KOMBI) ga ik updaten.

Echter lees ik conflicterende berichten over het updaten van je DDE/DME via een K+DCAN kabel. Met name dus omdat goed te zien is dat de DDE en andere motor modules in een andere loop zitten (MOST). Kan dit echt alleen gebeuren met een ICOM B interface (230 euro op eBay) of heeft iemand dit succesvol gedaan met de WinPFK update optie met een K+DCAN kabel? :roll:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”