E46 stationair M43, 318i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MotisoviC

E46 stationair M43, 318i

Bericht door MotisoviC » 18 mei 2011, 08:03

Hoi allemaal,

Nieuw hier, dus even kort voorstellen; roepnaam Motis en in het trotse bezit van een Titan-zilveren E46 Touring uit 2000. Een 318i, M43 blok, 193d km. Hiervoor een E36 Touring gereden (drie jaar lang probleemloos!) en al 'fan' van de 3er Reihe vanaf het moment een vriend de E21 reed, en mijn broer de E30. Helaas ligt een E90/91 (de komende jaren althans) buiten budget, haha...

Naja, goed... het probleem dus...

Er is al veel over geschreven en ik heb me er al veel op ingelezen, maar kom er niet meer uit. En voordat ik lukraak een kleine 2 duizend euro aan sensoren ga uitproberen :tong: even aan jullie voorleggen. Probleem in het kort (subjectief, ik weet het):

Last van een soms slecht stationair draaiende motor (100 RPM interval, waarbij de auto schokt en schudt). Niet altijd aanwezig. Bij koude start sowieso niet. Bij warme motor de ene keer wel, de andere keer niet. Word er gek van :). Ik heb reeds:
- stappenmoter schoongemaakt
- gasklep gereinigd
- injectorreiniger aan benzine toegevoegd
- carterventilatie gecontroleerd; in orde

Mocht allemaal niet baten.

Ook de LMM lijkt op het oog schoon en in orde (voor zover dat met het blote oog is te beoordelen - waarschijnlijk niet :)). Bougies zijn 'wit' met hier en daar een paar 'bruine' plekjes (zijn kort terug vervangen); lijkt mij de juiste kleurstelling.

Zojuist met Carsoft 6.5 alle oude bestaande codes gereset, en na een korte rit (5km) opnieuw uitgelezen. De volgende foutcodes teruggekoppeld gekregen. Google maakt mij niets wijzer, vandaar even hier proberen.

DME/ME codes:
141 Lambda regulation
148 Misfire cylinder 4

Hoe dien/ kan ik deze codes (te) interpreteren in relatie tot mijn klachten? Betreft dit werkelijk een kapotte lambdasonde (voor of na kat?). Lukraak vervangen en hopen dat probleem zich oplost? Ik heb niet het idee dat wanneer de motor slecht stationair loopt hij op 3 cylinders loopt (zo erg is het schudden nu ook weer niet). Kan het nog iets anders zijn dan een kapotte lambdasonde wat tot gevolg heeft dat deze codes verschijnen? Of verwijst lambda regulation niet specifiek naar de sonde, maar naar een probleem wat daar optreedt als gevolg van ??het feitelijke probleem??

Kan ik de LMM, krukas- of nokkenassensor uitsluiten, omdat Carsoft geen specifieke foutmelding hierop geeft?

Alvast bedankt voor jullie input... U zijt geweldig :D ...

Grtz, Motis

marcel-k

Re: E46 stationair M43, 318i

Bericht door marcel-k » 18 mei 2011, 10:19

Ik heb een soort gelijk probleem gehad al was die met die van mij niet te rijden wanneer deze koud was.
Bij het uitlezen kwam ook de lambdasonde naar boven. Echter bleef na het vervangen het probleem aanwezig.
Uiteindelijk de LLM ff gewisseld met een andere auto en het probleem was over. Ik heb toen een orginele bosch via ebay besteld.

postbus24

Bericht door postbus24 » 18 mei 2011, 13:07

Hier identiek hetzelfde probleem en dezelfde carsoft codes. Koude start geen probleem maar eens de motor warm, draait hij stationair 'vierkant' (vooral als het wam weer is). Ook als ik de motor weer start als hij warm is heb ik het metteen.
Ik rij wel op LPG en als ik op benzine schakel is het dan weer (zo goed als) verdwenen. :s

Ook carterventilatie al vervangen en elke andere klep gereinigd zonder resultaat (injectorclaener ben ik geen fan van)

Volgens de gasboer zou het aan de ontsteking liggen: bougies zijn vervangen zonder veel resultaat, nu wacht ik op een setje nieuwe kabels .... en als dat niet helpt dan ook maar de ontstekingsspoelen vervangen.

Coldburn

Bericht door Coldburn » 18 mei 2011, 19:35

Problemen met ontsteking?

ALTIJD bougies kabels en bobine vervangen. Door de misfire van een bougie moet de spanning ergens heen en die gaat 99% altijd naar je bobine waarbij je deze opblaast.

De reden dat het koud goed draait komt omdat je motor in open loop draait en dus een rijk mengsel krijgt. Zodra je op closed loop draait, met een terugkoppeling op je lambda dus, gaat hij je mengsel afregelen en zal deze problemen veroorzaken. Zo te zien is er iets mis met je 4e bougie/kabel/bobine. Bougie vervangen is 1.

Kabel doormeten op weerstand. Haal ze alle 4 los en meet ze door op de weerstand. bij 1 heb je lage weerstand en wordt steeds hoger. bij de 4e is hij het hoogst maar moet geen Kilo ohms zijn. Als dat goed is probleem in bobine.

LET OP! als gevolg schade kan je kathalysator defect gaan omdat er benzine in komt en dan lossen de delen in de kath op, met als gevolg dat je kath niet meer werkt of rammelt.

MotisoviC

Bericht door MotisoviC » 18 mei 2011, 20:18

Thanks voor jullie reactie.

Vanmorgen al even met bougies en kabels aan het stoeien geweest. Bij wijze van proef alle bougiekabels ontkoppeld en weer gekoppeld. Bougie 4 met 3 omgedraaid om een eventuele niet goed werkende bougie uit te sluiten (bougie defect, dan zou misfire op cylinder 3 moeten optreden; kabel/ bobine defect, dan blijft misfire op 4 is mijn logica). In ieder geval computer gereset en weer een paar km gereden.

Zojuist weer uitgelezen en in ieder geval geen misfire meer, wel nog de lambda regulation. Die blijft steevast aanwezig. Motor lijkt wel een stukje rustiger te lopen na mijn actie van vanmorgen (maar dat kan ook wishfull thinking zijn ;) ).

Van het weekend een lang stuk van 350 km voor de boeg. Zal daarna weer uitlezen en mijn bevindingen terugkoppelen voor de liefhebber.

Ik zal wanneer ik tijd heb ook de kabels eens doormeten. Is het niet zo dat een bobine of werkt of niet? Geen middenweg zeg maar.

Oja, kan die misfire niet ook komen door een slecht werkende injector? Omdat ik die cleaner heb gebruikt is er wellicht een stukje vuil losgekomen die tijdelijk tot gevolg een minder spuitende injector heeft gehad?

postbus24

Bericht door postbus24 » 20 mei 2011, 08:48

Hier de bougiekabels vervangen gehad door nieuwe. De oude en de nieuwe heb ik doorgemeten en allemaal rond de 2,2kOhm.
Resutlaat -> nihil :nee:

Uitlezen heb ik nog niet kunnen doen maar 'als' het aan de ontsteking zou liggen moeten het dus de bobines zijn.
@Coldburn: kan een bobine dan 'slecht' werken ? Ik had ook zo iets dat deze werkt of stuk is :D
Allesinds bedankt voor uw toelichting !

postbus24

Bericht door postbus24 » 27 mei 2011, 19:53

Hier lag de oorzaak uiteindelijk toch aan de gasinstallatie. :+
Nadat ik uiteindelijk de bobines ook nog had vervangen kon de LPG-installateur niet anders dan verder te gaan onderzoeken.
Maar daar is de topic starter helaas niet mee geholpen :nee:

MotisoviC

Bericht door MotisoviC » 30 mei 2011, 18:27

Oke, een update met wat voor MIJ de oplossing bleek. Voor toekomstige forummers, doe er je voordeel mee... ;)

Van het weekend de gehele inlaat losgehaald om de injectors te reinigen. Deze bleken aardig vervuild te zijn, dus dat bracht mij de nodige hoop. Sonisch badje was behoorlijk zwart geworden. Tegelijk maar het gehele gasklephuis gereinigd en de carterontluchtingsslangen nogmaals nagelopen. Alles weer in elkaar gezet en met gekruiste vingers de motor gestart. Hij liep meteen soepel en op alle cylinders. Yes, dacht ik... helaas, toen de motor weer warm was belabberd stationair met het geluid van een diesel.

Met de moed in mijn schoenen gezakt begon ik verder na te denken. Alles had ik zo'n beetje al nagelopen en/of gereinigd. Het moest dus toch een vacuumprobleem zijn. Alles weer losgehaald en de carterontluchtingsklep losgehaald en een beetje lopen blazen en zuigen, en jawel, beide ging; met andere woorden, membraam stuk.

Vandaag bij BMW een nieuwe carterontluchtingsklep gehaald, en ook maar meteen nieuwe slangen, alles erop gezet en hij loopt weer als een ZONNETJE!!! :duimen: :driving: YEAH! Zo simpel... een klepje van een paar tientjes... :rolf: BMW bevestigde dat wanneer de klep/membraam stuk is dat kan leiden tot een storing 141 Lambda regulation.

Naja, goed... even voor anderen... het membraam van de carterontluchtingsklep bleek dus lek waardoor hij continue aan het zuigen was op het bovenblok en daar onderdruk veroorzaakte. Heb je last van stationair en kan je met draaiende motor met moeite of helemaal niet de olievuldop erafhalen (wordt er als een gek aan getrokken - niet geduwd)? Dan zou ik maar je carterontluchtingsklep nalopen. Zou het best eens kunnen zijn.

Dus, ik ga maar eens wat rondjes rijden en me niet meer irriteren bij ieder stoplicht waarvoor ik moet stoppen :gekdoen: ....

Iedereen bedankt voor het meedenken... Tot een volgend avontuur...

postbus24

Bericht door postbus24 » 31 mei 2011, 13:39

Heb jij die oude klep toevallig nog opengemaakt ? De mijne zag er zo uit:
Afbeelding

MotisoviC

Bericht door MotisoviC » 01 jun 2011, 17:22

Ja, heb hem ook uit nieuwsgierigheid opengemaakt.

Geen idee hoe ik ik hier foto's kan plaatsen, maar in ieder geval was het oranje rubber/ membraam gescheurd.

postbus24

Bericht door postbus24 » 01 jun 2011, 17:38

geen twijfel mogelijk dan. Ik vroeg me af of ik nu een goeie vervangen heb door een andere goeie :+

crossfire

Bericht door crossfire » 14 jun 2011, 17:27

waar zit die klep????????

postbus24

Bericht door postbus24 » 14 jun 2011, 20:29

Onder je interieurfilter bak aan de rechterkant van het omcirkelde buisje (wat ook al wel eens durft rot zijn en dezelfde sympthomen veroorzaakt):
Afbeelding

crossfire

Bericht door crossfire » 05 jul 2011, 19:35

hoe krijg je die eraf 2 boutjes onder??
en wat koste het onderdeel?

postbus24

Bericht door postbus24 » 05 jul 2011, 19:45

Ja, 2 boutjes onderaan, een nieuwe klep kost iets van een €40 of €50 euro. (kan je gewoon op vele internet winkels vinden)
Als die slang nogal 'mals' aanvoelt vervang je die ook best mee die kan namelijk ook vals lucht aanzuigen als ze rot is en dan heb je dezelfde problemen. Voor die paar tientjes extra kan je niet sukkelen ....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”