Nieuw hier, dus even kort voorstellen; roepnaam Motis en in het trotse bezit van een Titan-zilveren E46 Touring uit 2000. Een 318i, M43 blok, 193d km. Hiervoor een E36 Touring gereden (drie jaar lang probleemloos!) en al 'fan' van de 3er Reihe vanaf het moment een vriend de E21 reed, en mijn broer de E30. Helaas ligt een E90/91 (de komende jaren althans) buiten budget, haha...
Naja, goed... het probleem dus...
Er is al veel over geschreven en ik heb me er al veel op ingelezen, maar kom er niet meer uit. En voordat ik lukraak een kleine 2 duizend euro aan sensoren ga uitproberen

Last van een soms slecht stationair draaiende motor (100 RPM interval, waarbij de auto schokt en schudt). Niet altijd aanwezig. Bij koude start sowieso niet. Bij warme motor de ene keer wel, de andere keer niet. Word er gek van

- stappenmoter schoongemaakt
- gasklep gereinigd
- injectorreiniger aan benzine toegevoegd
- carterventilatie gecontroleerd; in orde
Mocht allemaal niet baten.
Ook de LMM lijkt op het oog schoon en in orde (voor zover dat met het blote oog is te beoordelen - waarschijnlijk niet

Zojuist met Carsoft 6.5 alle oude bestaande codes gereset, en na een korte rit (5km) opnieuw uitgelezen. De volgende foutcodes teruggekoppeld gekregen. Google maakt mij niets wijzer, vandaar even hier proberen.
DME/ME codes:
141 Lambda regulation
148 Misfire cylinder 4
Hoe dien/ kan ik deze codes (te) interpreteren in relatie tot mijn klachten? Betreft dit werkelijk een kapotte lambdasonde (voor of na kat?). Lukraak vervangen en hopen dat probleem zich oplost? Ik heb niet het idee dat wanneer de motor slecht stationair loopt hij op 3 cylinders loopt (zo erg is het schudden nu ook weer niet). Kan het nog iets anders zijn dan een kapotte lambdasonde wat tot gevolg heeft dat deze codes verschijnen? Of verwijst lambda regulation niet specifiek naar de sonde, maar naar een probleem wat daar optreedt als gevolg van ??het feitelijke probleem??
Kan ik de LMM, krukas- of nokkenassensor uitsluiten, omdat Carsoft geen specifieke foutmelding hierop geeft?
Alvast bedankt voor jullie input... U zijt geweldig

Grtz, Motis