E46 330Ci ontstekingsprobleem > Opgelost!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

E46 330Ci ontstekingsprobleem > Opgelost!

Bericht door Tom_ » 25 sep 2011, 13:07

Het is dan eindelijk zover, het eerste probleem sinds de aanschaf van de coupe begin maart heeft zich aangediend. :'(

De auto heeft een kleine week stilgestaan (omdat ik voor 2 weken een bus van mijn werk mee naar huis krijg) en nu wilde ik er zaterdag toch even gebruiken om even wat bij de bouwmarkt op te halen.
Hij startte prima, liep goed en ik ben ermee richting de bouwmarkt gereden en van daaruit weer, zonder problemen, terug naar huis. Toen ik hier wilde parkeren merkte ik dat hij ineens wat schokkerig liep en naar onverbrande benzine stonk, zonder enige aanleiding verder.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat wanneer ik de achterste bobine afkoppel er geen verschil is, dus een misfire op cil 6. Ik heb de bobine met een andere cilinder omgewisseld maar het probleem bleef bij nr. 6, ook na het wisselen van de bougies met een andere cilinder. :|

Na wat verder kijken heb ik de kabels op de connectors van de bobines eens doorgemeten.
Afbeelding
- Over de bruine en rood-witte kabel loopt er bij alle cilinders 12V overheen wanneer hij op contact staat en bij een lopende motor.
- Over de 2 buitenste kabels (rood-wit en zwart-paars op de foto) loopt er bij cilinder 6 13,6V overheen, bij alle andere cilinders is dit 0,0V.

Daarnaast wordt de bobine bij cilinder 6 (ook als ik daar een andere bobine inzet) ontzettend heet (!) vergeleken met de andere, en als ik eerst de foto hieronder bekijk en daarna dit topic doorlees ben ik bang dat de ECU misschien wel doorgefikt is :'(
Afbeelding
Deze bobine zat in cilinder 6 toen hij kapot ging, doet het overigens nog wel in andere cilinders.

De komende week heb ik nog steeds vervoer met de wagen van het werk, hopelijk kan ik het in die tijd opgelost krijgen.
Naast het laten uitlezen van de bmw, misschien heeft iemand hier nog een idee wat ik nog zou kunnen proberen?..

Gr Tom
Laatst gewijzigd door Tom_ op 19 okt 2011, 09:18, 2 keer totaal gewijzigd.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door bofkont » 25 sep 2011, 13:26

Zou een specialist raadplegen alvorens de boel te gaan vervangen, kun je de ecu niet loskoppelen en laten doormeten ?
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door Tom_ » 25 sep 2011, 16:32

Ja een specialist is de volgende stap, lijkt me dat ik verder zelf niet veel meer kan nachecken. Ik lees wel dat een defecte bobine kan leiden tot een defecte ecu, dus ik bereid me daar alvast op voor..

Weet iemand of het mogelijk is de software van mijn huidige ecu over te zetten naar een gebruikte? En kan alleen de dealer dat, of ook evt. een specialist met de juiste apparatuur?
Aangezien mijn chassisnummer op de ecu staat zal het vast niet 'plug & play' zijn met die EWS enz.. -_-

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door Tom_ » 02 okt 2011, 14:54

Blijkbaar weinig mensen met dezelfde ervaring, ik zal het in dit topic toch even bij blijven houden mocht er nog iemand hetzelfde probleem krijgen.

Ik heb een nieuwe bobine (Bosch) gehaald bij de dealer ter vervanging van de oude (Bremi), en heb gelezen dat er in de VS een terugroepactie is geweest voor de Bremi bobines tot een bepaalde productiedatum en dat die van mij daar waarschijnlijk op van toepassing zou zijn. Jammer genoeg is deze terugroepactie alleen nooit in NL geweest. :| Pech hebben dus.
Voor de zekerheid maar 6 nieuwe NGK bougies geplaatst omdat de laatste wissel die ik terug kon vinden uit 2007 was. Nog voor het idee even bij een universele garage laten uitlezen maar die kwamen niet verder dan een misfire op cilinder 6, en zo ver was ik al.

Vanmiddag heb ik de ECU uit de auto gehaald en hem opengeschroefd, en ik vermoed toch echt dat hij defect is. :X
Heb er nog wel wat foto's van gemaakt, ik kan alleen echt niet overweg met die close up functie..
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding
Er zitten er 6 op een rij, dus ik ga er maar vanuit dat ieder voor een cilinder is. De meest uiterste is gesmolten, op de 2e foto kun je zien hoe de printplaat wat vervormd is door de hitte. Komt zelfs wat tin naar buiten.
Weet iemand of dit te repareren is? Als een echte elektro-leek lijkt mij dit goed te bereikbaar en te solderen, maar misschien zit hier iemand met meer verstand hiervan?

Een nieuwe ECU bestellen is trouwens de laatste optie, de magazijnman bij de dealer vertelde dat dit rond de €1000 incl. inleren en inruil van de oude neer zou komen. :|

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door bofkont » 02 okt 2011, 19:45

Damn wat een pech, zou verotronics in Eindhoven eens bellen.

http://www.verotronics.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door Verheeske » 02 okt 2011, 20:27

Lijkt mij wel te repareren als ik er zo naar kijk. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar met de kennis die ik heb van elektronica zou ik het aandurven.

Als het alleen die "eindtrap"m oftewel transistor is die doorgefikt is. en verder de printplaat nog goed. Zou ik zeggen ga op zoek naar zo'n transistor. die moet vast wel ergens te bestellen zijn en laat die er op solderen. Staat er ergens ene nummer op?

Je zou kunnen kijken met een multimeter op de diode stand of de lijnen in de printplaat nergens onderbroken zijn. wellicht is het verstandiger om dat de laten doen, je geeft zelf al aan niet zoveel kennis te hebben van elektronica
-- Houdoe wanne --

KJ_bmw
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 jan 2008, 17:15
Locatie: Vlakbij Rotterdam

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door KJ_bmw » 02 okt 2011, 20:31

Ziet er op zich wel uit alsof dit hersteld kan worden. Is een beetje afhankelijk of de print onder de eindtrap wel of niet verkoold is ( lijkt er niet op) en of in de ecu een 2 of meerlaags print word gebruikt. In geval van een meerlaags print word reparatie wel moeilijk(er).
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door Tom_ » 02 okt 2011, 21:29

Verheeske schreef:Als het alleen die "eindtrap"m oftewel transistor is die doorgefikt is. en verder de printplaat nog goed. Zou ik zeggen ga op zoek naar zo'n transistor. die moet vast wel ergens te bestellen zijn en laat die er op solderen. Staat er ergens ene nummer op?
Ja die had ik voor de zekerheid maar even opgeschreven, er staat op:

14CL40
N214
AQF

Met google kan ik geen bestelsite vinden. Ik neem sowieso morgen even contact op met iemand die er meer verstand van heeft, hopelijk is er nog wat aan te doen. Als het gefixt wordt vervang ik uit voorzorg sowieso alle bobines naar Bosch.

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem

Bericht door Tom_ » 04 okt 2011, 22:55

Nog weinig succes tot nu toe. Met google kom ik niet verder als ik zoek op 14CL40, en de elektrawinkel die mij werd aangeraden kan niks met dat onderdeelnummer..

Vanavond nog wel verder wezen googlen, en het merk van de transistor is Fairchild. Wat ik wel tegenkom is de IRGS14C40L IRF, maar of daarmee dezelfde wordt bedoeld weet ik niet.

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem > ECU defect..

Bericht door Verheeske » 05 okt 2011, 13:10

Zou je me een foto kunnen sturen van de transistor in close-up. met duidelijk de tekst leesbaar. Ik had met de info die je gegeven had gevraagd of ze bij mijn vader op zijn werk er iets meer van konden vinden. (zij bouwen precisie laserlas-, doserings- en soldeermachines en hebben waarschijnlijk wel een leveranciertje voor iets dergelijks)
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem > ECU defect..

Bericht door Tom_ » 05 okt 2011, 17:58

You've got mail! :gekdoen:

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem > ECU defect..

Bericht door Verheeske » 14 okt 2011, 18:29

Ben er nog niet aan toe gekomen excuus. Heb het voor maandag in mijn agenda genoteerd
-- Houdoe wanne --

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem > ECU defect..

Bericht door Tom_ » 19 okt 2011, 09:17

Weer een update van mijn kant, en dit keer met goed nieuws: hij draait weer op alle 6 cilinders! :gekdoen:
Op de gok maar een IRGS14C40L transistor besteld en die door een collega erin laten solderen, bleek de print onder de transistor ook nog kortsluiting te hebben gemaakt.
Toen heeft hij de transistor geïsoleerd van de print en een andere massa ervoor gemaakt, en nu doet hij het weer als vanouds!

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem > Opgelost!

Bericht door bofkont » 19 okt 2011, 11:00

Kijk dat is geweldig nieuws, en nu maar genieten van die dikke zes in lijn :duimen: 8)
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Verheeske
Berichten: 2754
Lid geworden op: 11 okt 2009, 17:45
Locatie: Vlakbij Lichtstad

Re: E46 330Ci ontstekingsprobleem > Opgelost!

Bericht door Verheeske » 19 okt 2011, 13:56

Mooi dat het opgelost is. Ik kon zelf geen goed vergelijkbare vinden. Docenten zouden me nog mailen, want die wisten zeker dat ze het wel op konden zoeken.

(ik zal mijn docenten bedanken voor de snelle reactie... not.)
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”