
De auto heeft een kleine week stilgestaan (omdat ik voor 2 weken een bus van mijn werk mee naar huis krijg) en nu wilde ik er zaterdag toch even gebruiken om even wat bij de bouwmarkt op te halen.
Hij startte prima, liep goed en ik ben ermee richting de bouwmarkt gereden en van daaruit weer, zonder problemen, terug naar huis. Toen ik hier wilde parkeren merkte ik dat hij ineens wat schokkerig liep en naar onverbrande benzine stonk, zonder enige aanleiding verder.
Na wat zoeken kwam ik erachter dat wanneer ik de achterste bobine afkoppel er geen verschil is, dus een misfire op cil 6. Ik heb de bobine met een andere cilinder omgewisseld maar het probleem bleef bij nr. 6, ook na het wisselen van de bougies met een andere cilinder.

Na wat verder kijken heb ik de kabels op de connectors van de bobines eens doorgemeten.

- Over de bruine en rood-witte kabel loopt er bij alle cilinders 12V overheen wanneer hij op contact staat en bij een lopende motor.
- Over de 2 buitenste kabels (rood-wit en zwart-paars op de foto) loopt er bij cilinder 6 13,6V overheen, bij alle andere cilinders is dit 0,0V.
Daarnaast wordt de bobine bij cilinder 6 (ook als ik daar een andere bobine inzet) ontzettend heet (!) vergeleken met de andere, en als ik eerst de foto hieronder bekijk en daarna dit topic doorlees ben ik bang dat de ECU misschien wel doorgefikt is


Deze bobine zat in cilinder 6 toen hij kapot ging, doet het overigens nog wel in andere cilinders.
De komende week heb ik nog steeds vervoer met de wagen van het werk, hopelijk kan ik het in die tijd opgelost krijgen.
Naast het laten uitlezen van de bmw, misschien heeft iemand hier nog een idee wat ik nog zou kunnen proberen?..
Gr Tom